Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SC3348 säkras med 16A?  (läst 4694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SC3348 säkras med 16A?
« skrivet: 05 december 2014, 15:08:51 »
Har införskaffat en Zibro SC3348 från Jula som ska monteras på landstället.

Min käre far känner en liten oro eftersom den ska säkras med 16A eftersom faserna redan nu är ganska belastade (nåja två av dem iaf.).

Min fundering är dock om någon har en idé om varför denna pump ska säkras med 16A när den enligt spec. har en maxbelastning på 1600W vilket för mig blir ca 7A.
Självklart så tillkommer ju startström och möjligen om trågvärmekabeln inte är inräknad i effekten. Men jag har svårt att tänka mig att det vara röra sig om så stora strömmar att den måste säkras med 16A. En trög 10A tål ju ganska stora startströmmar trots allt.

Nu kommer den ju självklart att säkras med 16A, 2.5mm kabel och jordfelsbrytare enligt spec. men jag funderar ändå varför det ska behövas 16A säkring.
Nu ska jag säga att jag har dålig koll på vad en kompressor kan tänkas dra i startström, men jag tycker ändå det känns mycket.

Så, är det någon har har en idé om anledningen. Eller någon som mätt upp en SC3348 som kan säga vad de egentligen drar maxad?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2014, 20:07:34 »
Som vanligt är informationen på Julas hemsida tunn rent av sig undermålig
deras 5,5kw säkras trög 10á så även 5,3án.
Det är ju tillverkaren som sätter specen
troligen har modellen en storebror och i den ursprungliga specen har det blivit fel, kanske till och med i översättningen?
tex i en manual till en kina pump stod det att den var lämplig till 10-12kvm..
men även andra tillverkare har på deras 6kW are 16A säkring föreskriven och anger maximum operating current till 11,5A jmf 11A för en "vanlig"

så 3x1,5 på 13 A hade jag satt (13A vet de nog inte om att det finns).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2014, 10:25:26 »
Kinesiska invertervärmepumpar brukar ju täcka ett ganska brett nätspänningsområde (t ex 200-240 V nominell spänning). Och de drar konstant effekt oavsett nätspänning, vilket innebär att strömförbrukningen ökar då spänningen är låg. 16 A kanske behövs om man matar värmepumpen från ett 200 V-nät som dessutom för ögonblicket råkar ha 10-20 % underspänning, medan det inte är några problem med 10 eller 13 A i ett 230 V-nät som håller spänningen bra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2014, 13:04:34 »
elektroluxaren, att generellt rekommendera att säkra en 1.5 mm2 med 13 A är helt fel. Man är med 13 A på en 1,5 mm2 ute i gränslandet och det är mycket troligt att det blr fel, man MÅSTE räkna på varje enskillt fall för att VETA om det är korrekt.
Tyvärr sÃ¥ är det allt för mÃ¥nga som TROR sig veta att 13 A pÃ¥ 1,5 mm2 är korrekt men sÃ¥ är INTE fallet. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2016, 13:16:00 »
det är i alla fall lagligt att säkra upp en 10A till 13A
men för att säkra tio skall man ju räkna på kabellängd och dess resistivitet

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2016, 13:36:51 »
Läste du inte förra inlägget ?
Jag tar om det en gång till.
Det KAN vara OK att säkra 1,5 med 13 A men man måste räkna för att veta. Det handlar i första hand om förimpedans och utlösningsvilkor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2016, 18:33:02 »
Zibro SC3348 är ju en inverter pump och smyger ju på effekten(låg starteffekt), dvs stegar efter start upp effekten tills man når dessa 1600w, och eftersom effekten sjunker när pumpen skall leverera vid minusgrader så kommer du i verkligheten komma upp i lägre effekt än dessa 1600w,
(skulle gissa på c:a 1300-1400w kontinuerligt vid låt säga -7 grader)
men hade pumpen varit en on/off pump så hade startströmmen varit helt annat och du hade säkert överstigit 10 amp en kortare ögonblick, fast det hade troligen inte löst ut säkringen iallafall eftersom man har en tröghet i säkringen.

så jag anser att du hade kunnat montera pumpen med 1,5mm2 kabel och 10 amp säkring och jag tvivlar starkt på att du hade fått problem under förutsättning att bara pumpen ligger på denna säkring, men givetvis så tycker jag du ska följa dom rekommendationer som tillverkaren säger.

Jag skall själv montera upp en Tohatsu 25:a i helgen och den tar vid maxeffekt 2200w
i inledningsskedet så kommer den matas med 10 amp och får jag problem så byter jag till 13amp, jag tvivlar starkt på att det kommer behövas faktiskt(Diazed säkring)
och då angående kortslutningskravet, eftersom interna kablar i en villa sällan är några ansenliga längder så ser jag mellan fingrarna där, min interna matningskablar är under 10m..:), dvs det kablage som går i väggarna, som för övrigt är EKK,
(Det blev lagligt för några år sedan att dra ekk i väggar), så detta är gjort i hela min utbyggda del på huset, som jag lite ångrar i efterhand, hmm

I mitt jobb matar vi ibland skåp efter järnvägen och det kan vara kilometerlånga kablar, då kan det behövas 50mm2 kabel och mer för att klara kortslutningskravet, beroende då givetvis vad man säkrat upp skåpet med, men överlag har vi bara 4amp säkringar för att minimera/hålla ner kabelkostnader.=)
Sen har väl alla rätt på sitt vis i denna tråden och säger bara min mening och hoppas att jag inte trampade någon på tårna.. a:gl
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 00:13:09 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2016, 23:05:51 »
Läste du inte förra inlägget ?
Jag tar om det en gång till.
Det KAN vara OK att säkra 1,5 med 13 A men man måste räkna för att veta. Det handlar i första hand om förimpedans och utlösningsvilkor.
Jo men det är fel det oxå!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2016, 23:21:13 »
Jag tycker att man ska hålla sig till att ge råd i områden som man kan och inte ge råd i kunskapsområden där man helt klart saknar grundläggande kunskaper. Och det beror på att det finns folk som inte vet vad som är "rätt och fel" och med rent felaktiga påståenden kan dom lätt få fel uppfattning om vad som gäller.
När det gäller just el så råkar jag ha lite mer än baskunskaper då jag jobbat med det i hela mitt liv och därmed tillägnat mig en del kunskap i ämnet samt att jag dessutom är behörig elinstallatör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: SC3348 säkras med 16A?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2016, 23:58:23 »
Hmm, var det menat till mig, om jag enbart hade baskunskaper i ellära så hade jag nog fått sparken på jobbet eller troligtvis avlidit av en ljusbåge eller dylikt :P, jag är inte behörig elektriker, men är skolad i ellära och elektronik samt signalteknik och jobbar dagligen med spänningar upp till 1000v och utför även arbeten på 16kv, men på dom arbetsuppgifterna måste vi ha en behörig kopplingsledare, vi har på företaget en behörig elektriker som jag faktiskt aldrig träffat dontknow, han är ansvarig för mina installationer.
jag har för övrigt åxå jobbat med el i 30 år så jag upplever åxå att man har en viss erfarenhet. :)
nu har vi en liten pissing contest.. tOOmten

El är inte att leka med och något som man inte skall pyssla med om man inte vet vad man gör, och jag håller med om att man skall vara försiktig att ge råd till folk.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!