Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥set E9DKE ?  (läst 6929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Utblåset E9DKE ?
« skrivet: 16 december 2005, 20:41:29 »
Jag har beställt en E9DKE som jag skall montera om någon vecka.
Mina frågor är:
Hur är utblåset på innerdelen,
Är det delat?
I så fall går båda att rikta i sidled?

Då huset är i 1,5 plan så vore det perfekt om jag kunde placera innedelen över ytterdörren och rikta halva luftflödet till trapphuset som finns direkt till höger innifrån sett.

Jag är lite rädd för att få för varm övervåning om jag placerar den i trapphuset.
86m2 bottenvåning, 53m2 övervåning.

/Niclas  *vinkar*
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2005, 21:14:26 »
Hej,
Har själv en E9DKE, som fungerat utmärkt. Utblåset är inte delat. Du måste rikta all luft åt samma håll.

Har innedelen i en hall, men värmen slinker lätt upp på övervåningen, så jag har riktat den bort från trappan.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2005, 21:19:03 »
Utblåset är delat i horisontell & vertikal riktning. Detta styrs via fjärrkontrollen. Det går inte, mig veterligen, att rikta manuellt och åt olika håll i sidled.

Att placera en innerdel ovanför en ytterdörr är inte helt lyckat, å andra sidan är oftast inte ett trapphus det heller. Det behövs bra med rums/luft-volym för att få bra funktion. Men ibland får man tyvärr välja mellan pest eller kolera.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2005, 21:21:36 »
Det var konstigt........E9DKE har delat utblås men du kan inte få dem att blåsa åt var sitt håll men du kan rikta dem något. Har du öppen trappa? Montera då den mitt emot trappan. Annars svårt att överhuvut taget få upp värmen på övervåning.
LJ

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2005, 21:22:13 »
Ok, kul att höra att du är nöjd.
Räcker inte värmen till uppe så kan man ju alltid mont. en till, de är ju "gratis" idag. Då får man ju skön svalka på sommaren också.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2005, 21:28:30 »
Det var konstigt........E9DKE har delat utblås men du kan inte få dem att blåsa åt var sitt håll men du kan rikta dem något. Har du öppen trappa? Montera då den mitt emot trappan. Annars svårt att överhuvut taget få upp värmen på övervåning.

HÃ¥ller inte med dig alls.

Mina erfarenheter är att värmen alltför lätt slinker upp i en öppen trappa. Tänk igenom en sådan placering ordentligt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2005, 21:31:33 »
Så här ser det ut.
Sätter jag den över ytterdörren kan luften blåsa rakt genom hallen och in i vardagsrummet, alltså genom hela nedervåningen.
Jag trodde detta skulle vara den absolut bästa lösningen.
Är det inte risk för att övervåningen blir för varm och svårt att hålla nedervåningen varm om jag sätter den i trapphuset, ca 1m till höger om ytterdörren?

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2005, 22:03:20 »
Mitt tips:

Satsa på en våning (din värmepump är för liten för att värma ett helt hus, vilket som helst) om det blir riktigt kallt.

Jag skulle sätta den ovanför ytterdörren, då kan du, när det är "varmt" ute låta den värma hela huset, och när det är kallt ute enbart värma nedervåningen. (om det går att manuellt rikta lite, lite grann...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KisaLasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2005, 22:16:10 »
 Sc:,h Jag tycker Du ska montera över ytterdörren. Min erfarenhet är att värmen lätt slinker upp mot
övervåningen och att detta KAN leda till onödigt hög värme uppe, om nu pumpen "orkar" med hela Ditt hus?
När jag körde min pump (HE9, monterad mitt i trapphus) fick jag först övertemp. uppe (skönt på morgonen ;))
med klart svalare undervåning. Efter att ha ställt utblåset snett nedåt trappan mot undervåningen så blev det
jämnare värme i huset. Värme från undervåningen letar sig upp via de öppna trappstegen och genom sidospaljén.
Lycka till, prova pÃ¥!  ;)
/Lasse

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2005, 22:19:11 »
Hej men det gÃ¥r ju att styra utblÃ¥sen i sidled med fjärren sÃ¥ att den antingen blÃ¥ser rakt fram och Ã¥t vänster eller höger  har min ställd pÃ¥ rakt och Ã¥t vänster och jag fÃ¥r dÃ¥ bättre sÃ¥ än rakt fram och Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen eller är jag helt ute och cyklar?


Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2005, 22:26:14 »
Ja, det får nog bli så, måste ändå ha cirkulation på radiatorerna till badrummen, då kan man ju stötta lite på övervåningen också.
Meningen med luftvärmepumpen är inte att värma hela huset, utan att inte behöva elda i pannan konstant, samt att man har underhållsvärme när man inte är hemma och eldar. Kanske klarar pumpen att hålla värmen själv ner till någon minusgrad.
Det blir hur som helst intressant att se hur det hela kommer att fungera.
Jag tyckte att det var ett prisvärt alternativ, 9600:- för pumpen och inst. kit, monterar själv, en kylnisse suger och kopplar slangarna för 800:-
Jag är medveten om riskerna med garantier osv, men man måste väl chansa lite... ::)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Energisparbössan

  • Gäst
Energisparbössan
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2005, 22:37:12 »
Hej men det går ju att styra utblåsen i sidled med fjärren så att den antingen blåser rakt fram och åt vänster eller höger har min ställd på rakt och åt vänster och jag får då bättre så än rakt fram och åt båda hållen eller är jag helt ute och cyklar?


Johan
Problemet med E-modellerna är att de har så löjligt små spjäll att luften i princip bara går rakt fram hur man än vrider dom (i sidled). HE-modellerna däremot har rejälare doningar och riktar följaktligen luften mycket bättre i sidled.

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2005, 22:45:17 »


Det är många snälla som vill hjälpa till. Jag tor att generella råd kan lätt leda fel. Det finns så många variabler som påverkar slutresultatet. Man borde se och bedöma varje hus individuellt. Hur öppen, trapphusareal, isolering väggar,tak, fönster, vilken pump o.s.v.
Jag har pumpen på nedre plan. Vid väder över 0 grader har jag varmare på övervåningen. Ju kallare det blir, desto svårare har värmen att stga upp.  -15 ute har jag 21 nere och 18 uppe. Iga ement på, men stödeldar i tegelugn på nedre plan. Tilläggsisolerat taket till 50cm ull.
Bästa råd tror jag att en erfaren bedömare kan ge bara på platsen, eller all påverkande fakta i "handen".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #13 skrivet: 16 december 2005, 22:52:09 »
Jag tror att sunt förnut räcker.

Det går inte att värma ett helt hus vid riktgt låg utetemp (>-15 grader) med en (5 kW vid +7 grader) värmepump, detta oavsett placering.
Den skillnad man kan få är att man kan behöva stötta med tillskott på en annan våning eller i ett annat rum än man hade tänkt i början.

Det är uteffekten och effektbehovet som styr när tillskott behövs, inget annat, placeringen kan spela en liten roll, men liten....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utblåset E9DKE ?
« Svar #14 skrivet: 17 december 2005, 00:33:20 »
Jag tycker att du ska sätta den över dörren !!  ;)

Värmen vill normalt sett alltid ta sig uppåt (finns undantag vid ex system med mekanisk frånluft).

Jag har min på övervåningen , o den klarar själv att värma den ner till ca 3 - 5 minus ! studs

Att värmen skulle ha svårare att stiga uppåt vid kallare väder tror jag inte på ( det kan dock verka så eftersom pumpen då ger mindre värme samtidigt som värme behovet ökar ). Sc:,h

Att placeringen har liten betydelse kan jag nog inte riktigt hålla med om !   a:gl

Att styra luften samtidigt rakt och åt ena hållet  ;D JAA så blir det ju om man försöker få den att blåsa lite åt sidan,
dvs iaf E9DKE går det mesta fortfarande framåt o visserligen visar fjärren ett spjäll framåt o ett åt sidan vid mellan läget åt ena hållet MEN hela spjället sitter i samma styrarm så det betyder att ALLA spjälor rör sig 1 steg av 2 åt ena hållet (alltså inte halva spjället rakt o halva åt sidan ).

Och som sagt redan var , du värmer inte huset helt med pumpen mer än ner till nåra minusgrader!
Men det fina är ju att du inte betalat så mycke för den, så du kan ju alltid till sommaren köpa en till o ha på övervåningen (bra med kyla på övre plan också på sommaren också  ;) )

Precis som du köpte jag pumpen för att få  jämnare bättre klimat hemma , slippa lite av detta billiga men tråkiga eldande, och den sköter sitt jobb bra  *vinkar*
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!