Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken VL-pump skall jag välja?  (läst 3994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jakob99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Vilken VL-pump skall jag välja?
« skrivet: 22 maj 2007, 23:17:22 »
Skall installera en pump till det sommarhus vi bygger på gotland. 130 kvm vattenburet system i betongplatta.Huset kommer att stå underhållsvärmt under nästan hela vinterhalvåret. Vill även kunna värma en pool med en separat slinga, men endast under det varma halvåret. Kommer att ha begränsad tillsyn anläggningen och vill därför ha ett driftsäkert system av god kvalitet och minimal frostrisk. Vilken pump skall jag välja? Vad kommer det att kosta mig min-max?

Alla tips mottages varmt!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2007, 23:36:14 »
Thermia Atria är väl ganska sÃ¥ frostsäker, annars sÃ¥ är en Airwell+acktank en bra lösning ocksÃ¥. CTC, Nibe och IVT kör vatten i utedelen sÃ¥ de kan frysa sönder vid kortare strömavbrott.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2007, 07:09:34 »
Thermia Atria är väl ganska sÃ¥ frostsäker, annars sÃ¥ är en Airwell+acktank en bra lösning ocksÃ¥. CTC, Nibe och IVT kör vatten i utedelen sÃ¥ de kan frysa sönder vid kortare strömavbrott.  Sc:,h


Vad mnar Carl med kortare strömavbrott 24 tim i -10 grader??  Hur mÃ¥nga luft/vatten pumpar har frusit sönder under Ã¥ren???

CTC har precis släppt en telefonstyrning till V3 pannan där du får alla larma & kan höja & sänka värmen i huset över sms, du kan oxå avläsa inomhusgivarens värden..... studs

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2007, 08:34:25 »
Vad mnar Carl med kortare strömavbrott 24 tim i -10 grader??  Hur mÃ¥nga luft/vatten pumpar har frusit sönder under Ã¥ren???

Bor man i huset är det ju inga problem.
Har man rätt nära till sommarstugan är det heller inga problem.
Bor man på fastlandet och har sommarstugan på Gotland så kan det bli problem...

Nu mera är väl längre elavbrott sällsynta men det dom efterfrågades var:

Kommer att ha begränsad tillsyn anläggningen och vill därför ha ett driftsäkert system av god kvalitet och minimal frostrisk.

Blir det ett strömavbrott och -10 ºC samt att det tar ett dygn att ta sig dit sÃ¥ skulle jag inte ta en LVVP med vatten i utedelen.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2007, 01:10:28 »
Om det blir strömavbrott mer än 24 tim. och ingen tillsyn spelar det nog ingen roll vilket system du väljer, frysrisken blir i.a.f. högst påtaglig i de inre rören i huset vid minus 10°C eller lägre.

Ta in offerter från alla de stora tillverkarna/märkena och välj den som du tror blir bäst kontra priset och förtroende för installatören.

// Grolim
« Senast ändrad: 26 maj 2007, 01:16:47 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2007, 07:53:41 »
Det fryser ju först i utedelen, inne tar det ju betydligt längre tid innan det gÃ¥r under noll. Men visst, det gÃ¥r säkert att frysa sönder ett värmesystem även pÃ¥ Gotland fast den risken är väl betydligt lägre än att bara utedelen fryser vid ett strömavbrott pÃ¥ vintern.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2007, 08:39:00 »
Gomorron pÃ¥ er en frÃ¥ga till hur mÃ¥nga ytterdelar har frusit sönder för ctc under Ã¥ren som dom själva vet om??? 
Jag var tvungen att kolla upp detta i veckan & svaret jag fick var 1 i norra delen av sverige vart detta...... studs

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2007, 08:40:16 »
En sak till borde i vi här på forumet hört något om sönderfrysning här????????

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2007, 18:52:06 »
Hur många sommarstugor har LVVP?
Inte många tror jag.

Dessutom har nog de som skaffat LVVP till sina sommarstugor tänkt lite och inte tagit sÃ¥na med vatten i utedelen.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2007, 21:41:59 »
Håller med Carl, man behöver inte vara ett geni för att förstå att frysrisken ökar om man inte kan övervaka värmepumpen dagligen.
Jag skulle nog antagligen titta på en lösning som Atria eller annan värmepump som har antingen frysskyddsmedel ut till värmepumpen eller köldmedie som Airwell eller Aqua Inverter m.fl.

Det går i.o.f.s att fylla frysskyddsmedel i hela värmesystemet, vet dock inte hur vanligt det är men gissar att det förekommer speciellt i sommarstugor som kanske t.o.m. ibland står kallställda under tid som de inte används.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2007, 21:47:23 »
Hur många sommarstugor har luft/vattenvärmepump?
Inte många tror jag.

Jag tror heller inte att de flesta sommarhusen har vattenburet, har de kompletterat/moderniserat uppvärmningen så gäller nog direktverkande el för de flesta just på grund av frysrisken, och då har de som valt pumpar naturligt nog satt in luft/luft- värmepump.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Zavantaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vilken VL-pump skall jag välja?
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2007, 15:07:30 »
Funkar bra med en växlare+extra cirkpump. Sprita upp utesystemet så är riskerna minimala.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!