Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥ expansionskärl + manometertryck?  (läst 7885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Nivå expansionskärl + manometertryck?
« skrivet: 27 maj 2006, 06:20:24 »
Hej! Vi har precis installerat en IVT495 TWIN + markslinga 200m + vattenradiatorer. Installatören lämnade ca 5 liter brineol som vi skulle fylla på vårt expansionskärl med då det tydligen var vanligt i samband med igångkörning att man får fylla på lite. Det berodde på luft i slangen sa han.

1.Nu har det gått en vecka snart och varje dag så är jag tvungen att fylla mitt expansionskärl från nästan tomt till 2/3. Är det verkligen normalt? När slutar det? Kan det inte vara att det läcker ut någonstans istället?

2. Installatören sa att vi också skulle hålla koll på manometertryck. Det skall stå på ca 1. Efter varje natt nu så är jag tvungen att öka på från ca 0.3 till 1. Skall jag hålla på så länge? Installatören sa det berodde på att luft i elementen ersätts av vätska och därav sjunker trycket.

Finns det ett samband mellan nivån i expansionskärlet och trycket?

Kan någon reda ut ovan för oss. Behöver vi vara oroliga eller är allt normalt?
« Senast ändrad: 27 maj 2006, 06:37:16 av doffen »

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2006, 12:55:32 »
Om trycket minskar utan att du har luftat eller fyllt på så har du en läcka.

Det kan vara "korken" på nivåkärlet som inte tätar helt ordentligt.

Om du inte har någon läcka så ska trycket inte ändra sig speciellt mycket.
Även om du har luft i slangen som byter plats med vätskan i nivåkärlet så ska trycket förbli konstant. (det är ett slutet system)
« Senast ändrad: 27 maj 2006, 13:01:46 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2006, 13:42:27 »
Nja, eftersom jag fyller på sprit i expansionskärlet ca 1gg om dagen så kan man inte säga att jag inte gjort något.

Med läcka menar du läcka på slangen i marken? Den provtrycktes efter den var nedlagd så det kanske inte är troligt? Har du några tips på hur man hittar läckan?

Trycket minskar ofta vid samma tidpunkt ungefär. Dvs framåt kvällen och sedan verkar det sjunka gradvis under natten. Under dagen är det konstant. Hade jag haft läcka borde väl trycket minskat även då? Det enda som minskar under dagen är nivån på expansionskärlet. Var tar all vätskan i expansionskärlet egentligen vägen?

Hur är det sedan med den allmäna uppfattningen bland de 2st installatörer jag pratat med? De påstår att jag har luft i slangen samt mina radiatorer och att när luften i slangen ersätts med sprit så sjunker nivån i expansionskärlet. Logiskt, men hur länge skall det pågå?? Sedan vad gäller luften i radiatorerna ersätts med vatten och det gör att trycket påverkas neråt menar de. Allt skall vara normalt vid igångkörning tydligen.

Tacksam för alla teorier


« Senast ändrad: 27 maj 2006, 15:36:17 av doffen »

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2006, 02:02:40 »
Sjunker trycket på både kalla och varma sidan?

En läcka behöver inte vara i slangen, det kan vara "korken" på nivåkärlet som inte täter ordentligt.

Har de inte pumpat runt brinen ordentligt vid installationen så kan det finnas ganska mycke luft som har samlats i luftfickor i slangen.

Att du behöver fylla på brine är inget ovanligt i början.
Fortsätt ett tag o se om det blir bättre. Om inte så får de komma tilbaka o Cirkulera det igen med "dränkpumpen i tunna".

Om du luftar radiatorerna så sjunker trycket på varma sidan.
Om du INTE luftar radiatorerna och trycket sjunker så anser jag att systemet inte är tätt.

Oavsett om det är markslingan eller radiatorslingan så ska inte trycket försvinna av sig själv ens om det bara är luft i slangarna.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2006, 07:42:30 »
Vet inte faktiskt? På den varma sidan så går trycket ner under natten. Sedan efter en dusch på morgonen, så kickar kompressorn in och vips så är trycket normalt igen. Det kanske är normalt att det fluktuerar på detta sätt?

Vad gäller kalla sidan så vet jag ej hur man kollar tryck där. Jag vet att expansionskärlet sjunker med ungefär halva mängden efter en natts sömn.

Kan det verkligen vara så mycket luft i en slang? Nu är jag inne på dag 6 med ständig påfyllning.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2006, 12:16:16 »
Vet inte faktiskt? På den varma sidan så går trycket ner under natten. Sedan efter en dusch på morgonen, så kickar kompressorn in och vips så är trycket normalt igen. Det kanske är normalt att det fluktuerar på detta sätt?


2. Installatören sa att vi också skulle hålla koll på manometertryck. Det skall stå på ca 1. Efter varje natt nu så är jag tvungen att öka på från ca 0.3 till 1. Skall jag hålla på så länge? Installatören sa det berodde på att luft i elementen ersätts av vätska och därav sjunker trycket.


Är du tvungen att att ökapå trycket är det inte ok.

Trycket kan veriera lite. Om du inte ökat trycket kan det vara ok
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2006, 13:15:38 »
Nej faktum är att jag senaste dygnet struntat i att öka på trycket. Som jag skrev tidigare så ligger det på ca 0.2-0.5 när jag kollar på morgonen tidigt. Sen så stiger det ganska omgående till 1..2 och ligger där konstant hela dagen o kvällen för att sedan gå ner i tryck under natten igen. Ingen aning om logiken bakom detta men hade det varit en riktig läcka i det varma systemet så borde den visa sig även under dagen.

Känns som mitt stora problem är den kalla sidan och varför nivån i expansionskärlet minskar. Tror inte på en läcka på själva slangen. Det verkar långsökt då den provtrycktes i samband med nedgrävningen. Nej, jag hoppas på att det helt enkelt är en hel del luft i slangen och att jag fyller på det hela tiden via ny sprit i expansionskrälet. Men som sagt jag är lite skeptisk ändå till mängden. Trodde det handlade om en liter eller två max.

Att ta hit installatören för att cirkulera med dränkpumpen kanske är bra men vad skiljer det mot det jag håller på med nu, dvs påfyllande av exoansionskärlet. Är det helt enkelt ett effektivare sätt?

Tilläggas bör att varje gång jag öppnar toppen på expansionskärlet så pyser det ut lite tryckluft först och i samband med detta stiger nivån i kärlet något. Jag brukar vänta tills det pyst färdigt innan jag fyller på till 2/3.

Hoppas, hoppas nivån i mitt kärl stabiliseras snart =)

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2006, 13:25:47 »
Trodde det handlade om en liter eller två max.

Han lämnade 5L åt dig att fylla på med, har du använt all eller?
5L till 200m(200L) slinga är bara 2.5% luft, känns okej vid driftsättning.

Tilläggas bör att varje gång jag öppnar toppen på expansionskärlet så pyser det ut lite tryckluft först och i samband med detta stiger nivån i kärlet något. Jag brukar vänta tills det pyst färdigt innan jag fyller på till 2/3.

Om det pyser och nivån stiger i kärlet när du öppnar, då är det deffinitivt luft i systemet...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2006, 13:43:44 »
Med en ordentlig dränkpump så får du en mycket högre cirkulation o då tvingar du med dig luften som står i slangen på ett effektivare sätt.

Om det pyser när du öppnar sÃ¥ har du tryck kvar i systemet  Thumbsup sÃ¥ en läcka kan vi nog utesluta  :)

Jag hade själv lite problem med att bli av med luften. Den samlades i utgående slang o ville inte följa med ner i marken o upp igen för att luftas av i expansionskärlet.(inte tillräckligt fort för otåliga mig iallafall)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2006, 17:25:50 »
Underbart! Allt annat än en läcka på slangen kan jag ta känns det som. Det är ett rejält pys när jag öppnar och ibland fylls hela kärlet nästan av trycket. Har ungefär fyllt på ca 6-7 liter i skrivande stund.




Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2006, 18:01:21 »
Jag fyllde direkt från "blandningstunnan" så jag vet tyvär inte hur mycket brine jag fick fylla på,men det var en hel del.

Men jag hade bara en "hobbydränkpump" när jag fyllde systemet  :-[

Nu är det helt tyst när cirkulationspumpen startar,inget skval eller fräs.
Jag fick släppa lite på en koppling på utgående rör för att kunna lufta bort den sista luften.

Om du får fortsätta för länge med påfyllningen så är det ju bara att ringa installatören.

LYCKA TILL  Thumbsup
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2006, 06:27:35 »
Faktum är att jag hör ett rinnande eller porlande ljud alldeles där slangarna går in/ut i väggen också. Antar att det indikerar att jag defintivt har luft kvar i slangen?

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2006, 20:09:16 »
En orsak till att manometertrycket varierar vid olika temperaturer på nya maskiner kan vara att gummiblåsan inuti expantionskärlet "klibbar fast" mot röranslutningen till värmesystemet.
Om du har en nyare 495.a så klarar säkerhetsventilen 2.5bar.
Prova att helt enkelt höja trycket genom att fylla på till max 2.5 bar.
Om min teori håller så märker du att trycket helt plötsligt faller under påfyllningen för att sedan bli stabil. Detta är inte helt ovanligt vid första uppfyllningen att blåsan "klibbar fast". Vad gäller kalla sidan på 495 så duger inte vilken dränkpump som helst vid luftning med markslinga. IVT 495 har två växlare varav frånluftsväxlaren sitter som högpunkt. Större modell av jetpump rekommenderas samt köres läääänge samtidigt som man då och då luftar den manuella avluftningen för frånluftsväxlaren(den högra) bakom stora frontluckan.

                             Lycka till och glöm inte att se till att fÃ¥ frÃ¥nluftflödena injusterade.

Utloggad doffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nivå expansionskärl + manometertryck?
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2006, 22:02:40 »
Problemet verkar löst. Hade hit en annan installatör med en rejäl pump. Ingen sån där klen lite dränkpump utan vi snackar riktiga doningar. Han luftade min slang i cirka 1,5 timmar och sedan dess har jag aldrig behövt fylla på mitt expansionskärl.

Alltså se till att ni har en kraftig pump!

Tack för tipset Marre. Du var inne på rätt spår

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!