Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbehov - vilken storlek pÃ¥ pump?  (läst 3485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Effektbehov - vilken storlek på pump?
« skrivet: 25 augusti 2011, 14:02:05 »
Hej,
Har kontakt med en VVS:are som kikar på att installera antingen en Nibe F2025-8 eller CTC EcoAir 107. Som glad amatör vill jag gärna vara så påläst som möjligt. Han har antytt att det kanske kan räcka med modellerna mindre, men jag är tveksam.

Lite info om huset:
* Byggt -78, vattenburet system. Vet ej om det är ett hög-temp system. Tidigare ägare nämner två tempmätare på pannan som båda ligger runt 40-grader. Kanske framledning/retur? (Har ej tillgång till huset än för att dubbelkolla)
* Enligt nätägaren, E-on, så har man 2010-07-31 -- 2011-07-31 gjort av med ~26000kWh totalt. Förmodat ~5000 i hushållsel inkluderat i den summan.
* Huset är 1-plan med källare, 118kvm boyta, 117kvm biyta (källaren).
* Beläget i Blekinge, Jämjö, med årsmedeltemp 7,4-grader, har fått två olika DUT -14 resp. -16

Vad jag förstår så har uppvärmningen av huset varit förhållandevis låg för husets ålder/storlek, med tanke på att de enbart kört elpatron.
Det jag förstår är att det inte är en fördel med överdim. pump då man lätt kan få för många slitsamma starter på kompressorn.
SÃ¥, hur lyder domen?  Sc:,h
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2011, 14:15:15 »
En luftvärmepump ger bara halva märkeffekten när det blir ~ -15 ute, så det är svårt att överdimensionera utifrån värmebehovet. Finns det plats för en extra volymtank så har du nytta av den oavsett hur du dimensionerar.

Har tidigare ägare snålat med uppvärmningen, eller har dom haft hela huset så varmt som du vill ha det?
Finns det nån automatik på pannan eller nån extern shuntstyrning så borde man kunna se på inställningarna på den vilken temp framledningen borde ha när det är som kallast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2011, 15:23:25 »
Köp en pump med inverterstyrd kompressor och ha en värmekurva som passar till huset så kommer den att ge dig bäst ekonomi och minst slitage på grejorna :) Att överdimensionera är som sagt svårt när det blir riktigt kallt.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2011, 15:26:13 »
Minst slitage ja, men inte nödvändigtvis bäst ekonomi. Invertermaskinerna är dyrare i inköp och har fler potentiella felkällor än 'vanliga' on/off-pumpar. Har man bara tillräckligt mycket vatten att jobba med så är det inga problem med en on/off-maskin.

Rätt värmekurva är en grundförutsättning för ett väl fungerande system oavsett inverter eller inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2011, 20:45:02 »
En luftvärmepump ger bara halva märkeffekten när det blir ~ -15 ute, så det är svårt att överdimensionera utifrån värmebehovet. Finns det plats för en extra volymtank så har du nytta av den oavsett hur du dimensionerar.
Utrymme finns det gott om, gamla pannrummet, är ~2.5x4m. Tror inte det blir en volymtank direkt. Vill nog känna på lite först. Det jag vinner med tank är större volym, som tar längre tid att värma, men också håller längre vilket ger längre körtid, men i gengäld mer sällan?

Har tidigare ägare snålat med uppvärmningen, eller har dom haft hela huset så varmt som du vill ha det?
Finns det nån automatik på pannan eller nån extern shuntstyrning så borde man kunna se på inställningarna på den vilken temp framledningen borde ha när det är som kallast.
Tror inte dom har snålat direkt, men kanske inte heller vräkt på. Vi är dock inga "värmemänniskor". Jag gissar att det finns någon form av automatik, men den är nog rätt spartansk.
Bifogar en bild på befintlig panna.
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2011, 23:09:40 »
Ser ut som en EL-ON effektvakt som sitter pÃ¥ väggen.  :)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2011, 07:19:59 »
Problemet med att överdimensionera en on/off värmepump uppstår ju då det är halvkallt ute.
Då ger den så mycket effekt att radiatorerna kanske inte klarar av att avge motsvarande effekt till huset.
I så fall kommer VP:n få spatt och starta/stoppa i ett då det är halvkallt.
Enligt min mening är det då bättre att dimensionera rätt och köpa några extra kWh elstöttning de där få dagarna då det är riktigt kallt.

Men en fråga är hur varmt förra ägaren hade i källaren och hur varmt har du tänkt dig att ha?
Gamla källare drar mycket energi om du vill ha det varmt där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2011, 08:20:41 »
Sitter det nån shunt med styrning i anslutning till pannan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2011, 09:37:22 »
Sitter det nån shunt med styrning i anslutning till pannan?

Jag tror den stora klumpen längs upp på pannan (ovanför EURONOM) är en motorshunt.
« Senast ändrad: 26 augusti 2011, 09:42:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2011, 10:32:42 »
Minst slitage ja, men inte nödvändigtvis bäst ekonomi. Invertermaskinerna är dyrare i inköp och har fler potentiella felkällor än 'vanliga' on/off-pumpar. Har man bara tillräckligt mycket vatten att jobba med så är det inga problem med en on/off-maskin.

Rätt värmekurva är en grundförutsättning för ett väl fungerande system oavsett inverter eller inte...

Ett COP på nästan 4 (från 24 000 kWh till 6200) trots de senaste kalla vintrarna är jag nöjd med :) intjänad på ca 4 år. Nu har jag iofs fått till kurvan bra, 1a året tog den mera (ca 8000) :(
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2011, 14:20:45 »
Ser ut som en EL-ON effektvakt som sitter pÃ¥ väggen.  :)
Är detta något man kan återanvända, eller finns det modernare saker idag?
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2011, 14:24:29 »
Problemet med att överdimensionera en on/off värmepump uppstår ju då det är halvkallt ute.
Då ger den så mycket effekt att radiatorerna kanske inte klarar av att avge motsvarande effekt till huset.
I så fall kommer VP:n få spatt och starta/stoppa i ett då det är halvkallt.
Enligt min mening är det då bättre att dimensionera rätt och köpa några extra kWh elstöttning de där få dagarna då det är riktigt kallt.

Men en fråga är hur varmt förra ägaren hade i källaren och hur varmt har du tänkt dig att ha?
Gamla källare drar mycket energi om du vill ha det varmt där.
Jag vet faktiskt inte vilken temp de haft. Källaren består av ett flertal rum. Gillestugan, knappt 45kvm är öppet i trappan upp mot det planet. Denna del skiljs av från övriga källaren med en innedörr. "Bakom" dörren finns tvättstuga, denna vill vi ha hyggligt varm, iaf 18-19 (blir ju varmt av tvättm./tumlare). Övrigt är hobbyrum, pannrum och förråd samt grovingång. Dessa kan gott hålla lite lägre temp, men kanske inte under 15-16 iaf.
Källaren är, ovanligt tror jag, isolerad både i platt och väggar, visserligen bara 60/70mm, men ändå.
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektbehov - vilken storlek på pump?
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2011, 18:58:41 »
Källaren är, ovanligt tror jag, isolerad både i platt och väggar, visserligen bara 60/70mm, men ändå.

Inte illa, dÃ¥ tror jag att en 7-8 kW LVVP blir rätt bra.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!