Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: resumé av start/stopp  (läst 3224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
resumé av start/stopp
« skrivet: 13 augusti 2006, 22:05:01 »
Jag valde en ny rubrik för att komma till en resumé angående start/stopp frågan. Det verkar helt klart vara en övertygelse kring att det är viktigt att minska start/stopp, av den anledning att förslitning minskas vilket är rimligt. Dock är det ju svagt av tillverkarna att inte informera oss konsumenter mer om vikten att trimma in värmepumpen så att den ej slits i onödan. Jag är glad över att inskaffat loggutrustning och där kunna se att jag har 16 starter/ dygn. Dessa starter skulle jag gärna vilja minska. Vad jag kan läsa mig fram till är att det finns fördel med att ha en ackumulatortank. Men vilka tipps kan ni ge då man inte har någon extra ackumulatortank. Är tippsen att minska graderna på varmvatten, såsom Janne skrev. (Vid 42grader skall VP producera varmvatten och vid 48 grader slå ifrån)
Och det andra vad man kan göra starta funktionen sommarurkoppling så värmepumpen inte genererar värme över ett gradtal (för mig är det 10grader)

(tack till alla som deltog)
/Torbjörn
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: resumé av start/stopp
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2006, 23:15:17 »
Jag valde en ny rubrik för att komma till en resumé angående start/stopp frågan. Det verkar helt klart vara en övertygelse kring att det är viktigt att minska start/stopp, av den anledning att förslitning minskas vilket är rimligt. Dock är det ju svagt av tillverkarna att inte informera oss konsumenter mer om vikten att trimma in värmepumpen så att den ej slits i onödan. Jag är glad över att inskaffat loggutrustning och där kunna se att jag har 16 starter/ dygn. Dessa starter skulle jag gärna vilja minska. Vad jag kan läsa mig fram till är att det finns fördel med att ha en ackumulatortank. Men vilka tipps kan ni ge då man inte har någon extra ackumulatortank. Är tippsen att minska graderna på varmvatten, såsom Janne skrev. (Vid 42grader skall VP producera varmvatten och vid 48 grader slå ifrån)
Och det andra vad man kan göra starta funktionen sommarurkoppling så värmepumpen inte genererar värme över ett gradtal (för mig är det 10grader)

(tack till alla som deltog)
/Torbjörn


för att minska starter som är relaterade till varmvattenet, så är det jatt sänka starte tempen & höja stopp tempen.
sen inbilarjag mig att man tjänar mycke på att strypa flödet till dubbelmanteln.

när det gäller starter som är radiator relaterade, så ska man ta bort alla termostater & trimma in radiatorerna noga, sen sak värmekurvan slipas (tar en vinter) & efter deta är klart trycker maan igång sin innegvare om man har en sådan.
sen om man har en klen pump, så kan man höja ster tempen för varmvatten vinter tid, då komer pumpen att värem varmvattent efter att den vörmt radiatorern, helt utan stop imellen.
du kan/ska också öka gradminutregleringen om din pump har sådan reglering. hur mycke du ögar är en av vägning mellan antal starter & önskat COP
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: resumé av start/stopp
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2006, 23:20:23 »
Jag tror inte du kan påverka antalet start och stopp på IVT när det gäller tappvarmvattnet, den arbetar med en fast hysteres, d.v.s. den värmer alltid vattnet med 5 grader sedan den startat, du kan bara välja vid vilken temp den skall starta.

Rätt mig gärna om jag har fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: resumé av start/stopp
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2006, 07:44:27 »
Detta gäller inte min C7. Där dtäller man "mittemperaturen" samt hysteresen.

Jag tror inte du kan påverka antalet start och stopp på IVT när det gäller tappvarmvattnet, den arbetar med en fast hysteres, d.v.s. den värmer alltid vattnet med 5 grader sedan den startat, du kan bara välja vid vilken temp den skall starta.

Rätt mig gärna om jag har fel.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: resumé av start/stopp
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2006, 07:57:32 »
OK, jag har läst någonstans att hysteresen var fast, men det är ju för väl att det inte stämmer, i så fall rekomenderar jag minst 7 graders hysteres, detta p.g.a. att tempen sjunker rätt snabbt med ca 5 grader. (trög övergång av värmen från mantel till beredare)

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: resumé av start/stopp
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2006, 11:12:22 »
Kopplingsdifferansen för värmekurvan ställer du i meny 1.4 och för varmvattnet i meny 2.4
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: resumé av start/stopp
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2006, 13:12:20 »
var nu i kontakt med IVT. Hysteres är varierbar, (någon grad). För är det för stor hysteres blir det larm. Hysteres från fabriken är som rickard skrev 5 grader. Men det går att ställa 1 grad utan larm.
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: resumé av start/stopp
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2006, 13:13:29 »
tack carl
torbjörn
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: resumé av start/stopp
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2006, 21:49:20 »
Jag har ökat hysteresen 1 grad samt höjt temperaturen så den går mellan 43 - 49 grader och det har fungerat utan problem i 2-3 år.

var nu i kontakt med IVT. Hysteres är varierbar, (någon grad). För är det för stor hysteres blir det larm. Hysteres från fabriken är som rickard skrev 5 grader. Men det går att ställa 1 grad utan larm.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Saint

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: resumé av start/stopp
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2006, 08:34:53 »
Hej
Jag kör nu med en VV temp på 47 och en difftemp på 10 grader. Det har då fungerat för mig utan problem i en vecka nu, och jag har miskat start/stopp väsntligt med denna ändring. *roflmao*
Jag har en IVT Grenline HT+ C7
MVH Saint

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: resumé av start/stopp
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2006, 12:39:37 »
-Saint, det var ju intressant information. Enligt support från IVT ger det i detta fall larm. Jag antar du varit i meny för service läge (under meny 1.4 för kopplingsdifferans värme) och där ändrat från 5 graders hysteres till 10 grader?

Om man går in sedan i fabriksmenyn kan man se att värmepumpen kan gå med 5 minuters intervall (fabriksinställt). Denna intervalltid går även att ändra. Det har dock jag inte gjort.

Torbjörn
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad Saint

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: resumé av start/stopp
« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2006, 13:12:12 »
-Torbjörn. Jag tror att det blir larm om man ställer in diffen så att stopptempen hamnar över 53 grader. I mitt fall blir det så att pumpen startar vid 42 och stannar vid 52 och då blir det ju inga larm. Jag har då inte ändrat i några fabriksinställningar i alla fall.
/Saint

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: resumé av start/stopp
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2006, 18:24:17 »
Visst kan man justera vv-differansen. Om man ställt in vv-temp. på tex 47 grader och differans 10 grader så startar den göra vv vid 42 grader och stannar på 52 grader, alltså halva differansen under och halva över inställd vv-temp
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!