Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP i 1700-talshus  (läst 14178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2012, 22:10:31 »
Det är nog inte så stor ide att koppla sol till en ecoheat utan extra acktank och ska man ändå köpa acktank finns det flera vp att välja bland kan bli hur många val som helst det här ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2012, 22:27:17 »
 Mitt problem är att jag är villrÃ¥dig!  dontknow

 Bergvärme verkar vara en bra, lättsam lösning! Jag har inte bestämt mig än! Men, eftersom jag har egen skog kanske jag ska använda pengarna till att köpa en ny vedpanna,  acktank, skotare och en vedprocessor samt ett par transportörer... Iom att man börjar bli till Ã¥ren kommen känns det inte som en bra lösning.

 Jag hugger gärna lite i skogen, men det fÃ¥r bli lite till "myseldning" och eventuell spetsning... Och ett par julgranar förstÃ¥s...

 Jag är i alla fall glad över alla kommentarer och synpunkter! Fire away!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2012, 22:37:28 »
Du har inte talat om vilken framledningstemp du behöver när det är kallt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #18 skrivet: 25 maj 2012, 00:57:16 »
@Purjo; Nej, eftersom jag inte vet... I våras (Mars, typ 5 grader utomhus) räckte 60-70 grader från pannan till, jag tror att returen var ca 10 grader lägre, men det var bara för bottenvåningen...

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #19 skrivet: 25 maj 2012, 06:08:57 »
60-70°C vid 5°C ute.. Det lÃ¥ter väldigt högt tycker jag  :-\  Vet inte hur det funkar pÃ¥ din vedpanna, men den temperaturen kan väl ändÃ¥ inte vara den som skickas ut till radiatorerna? Sitter det nÃ¥gon blandningsventil eller nÃ¥tt innan?  :)  Annars har du nästan kokande radiatorvatten pÃ¥ vintern, och dÃ¥ funkar inte bergvärme sÃ¥ bra :)

Det finns ju visserligen olika vp, men en vp vill ju jobba med så låg temperatur som möjligt för att vara energi effektiv, och dom flesta klarar runt 60 °C max. Finns väl några som klara mer.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #20 skrivet: 25 maj 2012, 06:48:13 »
Om vi mÃ¥ste tillverka 70 grader och ändÃ¥ har COP 2,3 vid det driftfallet sÃ¥ är det väl ganska bra.  70 grader fram är inga problem, vi behöver inte ens börja trixa för att klara det. Bara att hänga pÃ¥ en maskin som vanligt.

Att vi ska behöva mer än 70-80 grader vid DUT är sällsynt.    :)

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #21 skrivet: 25 maj 2012, 20:19:55 »
Mitt problem är att jag är villrÃ¥dig!  dontknow

 Bergvärme verkar vara en bra, lättsam lösning! Jag har inte bestämt mig än! Men, eftersom jag har egen skog kanske jag ska använda pengarna till att köpa en ny vedpanna,  acktank, skotare och en vedprocessor samt ett par transportörer... Iom att man börjar bli till Ã¥ren kommen känns det inte som en bra lösning.

 Jag hugger gärna lite i skogen, men det fÃ¥r bli lite till "myseldning" och eventuell spetsning... Och ett par julgranar förstÃ¥s...

 Jag är i alla fall glad över alla kommentarer och synpunkter! Fire away!!!

SÃ¥ som det lÃ¥ter skulle kanske fliseldning passa fint,  kanske inte är sÃ¥ dumt när du har egen skog. DÃ¥ kan du ha hur varmt du vill i kÃ¥ken till lÃ¥g kostnad.
RÃ¥d om värmepump lÃ¥ter jag andra göra som kan det bättre  :)
Men det jag reagerar mest på att det första ni pratar om är fönsterbyte. Är det verkligen gamla englasfönster med lösa innerbågar som man tejpar? Då hävdar jag promt att inte byta ut dom. Med enkla åtgärder så kan man få bra effektivisering med dessa gamla fönster. Virket som stått emot väder och vind långt över 100 år visar att det inte är "gammal skit", om dina snart är kanske 300år så,, ja,,.
Det mest effektiva är att se till att innerbÃ¥gen är tät, alltsÃ¥ kitta om det behövs, sedan tejpa med fönsterremsor. Vill du inte tejpa sÃ¥ kan du byta till fasta lister som hÃ¥ller tätt sÃ¥ slipper du ett moment. Fördelen är att fönstren blir putsade minst en gÃ¥ng om Ã¥ret, för man vill ju inte sätta dit ett skitigt fönster. 

Jag gjorde ett litet experiment och flyttade in innerbågen så att den låg i liv med kanten på fönsterkarmen och fick då 12,5cm (förr var det ca 10cm) mellan ytter- och innerfönster vilket märktes på termometern på morgonen under vargavintern.
Sen går det att gå en bit till till att byta innerbågens glas mot lågemissionsglas och då klår du till och med 3-glasfönster i U-värde (1,60 gentemot 1,83). Det gjordes en utredning på Lunds Tekniska Högskola angående fönsters värmeförluster. http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/gamla-f%C3%B6nster-kan-bli-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-nya
Visst det är innanfönster som plockas i och ur men har man köpt ett hus från 1700-talet då har man något att förvalta. Men känslan när naturen kommer in i huset då vi plockat ur innanfönstren på våren och man hör alla fåglar sjunga är rent magisk.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad henrik75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #22 skrivet: 25 maj 2012, 21:30:48 »
skaffa en flispanna o ett stort förråd ,har du egen skog är det ju perfekt .även billigt att köpa flis av nån såg i närheten om man inte orkar flisa själv.nästan gratis uppvärmning ju .min syster har också ett hus från 1700-talet som drar kallt överallt .gör väl av med 40m3 flis ungefär o funkar kanon sen kör de ju elpatron på sommarhalvåret eftersom fliseldning inte funkar på sommaren .

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #23 skrivet: 25 maj 2012, 22:13:44 »
kör de ju elpatron på sommarhalvåret eftersom fliseldning inte funkar på sommaren .
Det låter som att det är dåligt drag i skorstenen, en bekant till mig kör ugnen året om men han har ett fruktansvärt stort hus så skorstenen är närmare 13 meter hög. Eller var det risken för bakbrand du menade? Till det så hade han kommentaren: "-Då har du dåliga grejer." =) Hans panna står konstant i 80 °C året om.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad henrik75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #24 skrivet: 25 maj 2012, 22:25:02 »
vet inte helt säkert ,men har för mig att de sa att vattnet började koka,svårt att få en bra temp. i pannan när de bara kör för tappvattnet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #25 skrivet: 25 maj 2012, 23:08:00 »
skaffa en flispanna o ett stort förråd ,har du egen skog är det ju perfekt .även billigt att köpa flis av nån såg i närheten om man inte orkar flisa själv.nästan gratis uppvärmning ju .min syster har också ett hus från 1700-talet som drar kallt överallt .gör väl av med 40m3 flis ungefär o funkar kanon sen kör de ju elpatron på sommarhalvåret eftersom fliseldning inte funkar på sommaren .

Tror inte flisen är nästan gratis har för mig att man får 230kr m3 för brännved som kan vara genom rutten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henrik75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #26 skrivet: 26 maj 2012, 15:52:05 »
om man har egen skog så är det nästan gratis,är väl investeringen i en flistugg som kostar .
även från sågen så kan man få tag i det ganska billigt .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #27 skrivet: 26 maj 2012, 16:55:30 »
Men om man har egen skog så kan man ju sälja den även om man eldar egen ved har den ett värde man bör räkna på om man vill göra en rättvis kalkyl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henrik75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #28 skrivet: 26 maj 2012, 23:34:26 »
jo men det man tar om hand är ju oftast sly o träd som inte är säljbart ,det är ju det man flisar .man flisar ju inte bra virke .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #29 skrivet: 27 maj 2012, 10:33:23 »
Ska du enbart flisa sly till ett så stort hus ja då har man bra med jobb annars går allt virke att sälja som brännved även om det är ruttet. Dom få som jag känner som eldar med flis brukar använda sig av vanligt virke runt 10-20 cm dia ungefär samma som man gör ved av men visst funkar det med sly om man har gott om tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 521
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!