Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 14:57:45 »

En bra början när man funderar på värmesystem är Energimyndighetens energikalkyl. Där kan man specificera ganska detaljerat hur huset ser ut, nuvarande elförbrukning, osv. Sen kan man stoppa in olika nya lösningar och se vad förändringen blir.

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/Smahus_Minauppgifter
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 14:16:21 »

Om jag kikar på prisjakt på samma CTC-prylar blir priset 68 kkr, så då är det ingen prisskillnad.

När det gäller installationen så har väl TS inget vattenburet system alls i sitt hus idag? Så den kostnaden tillkommer hursomhelst. Dessutom har han idag inget ventilationssystem, så den kostnaden tillkommer för en FLVP, och den klarar man inte på 4-5 timmar.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 27 mars 2014, 14:10:20 »

Och att göra en standardinstallation av en FLVP går på 4-5 timmar och lika många tusenlappar om den görs av en vanlig röris, och den gamla pannan är bortriven och ventrör framdragna.  En LVVP kostar ofta av någon outgrundlig anledning mellan 20-30 kakor att sätta dit.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 mars 2014, 14:06:42 »

Överallt utom på Nibes hemsida...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=603892
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 14:06:21 »

Var hittade du 66 kkr?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 mars 2014, 14:04:44 »

En NIbe F750 kostar 85-90 000.
En CTC EcoZenith i250 + nya EcoAir 406 kostar tillsammans under 80 000.

En EcoAir står utomhus och har ett ljudtryck under 40 dB 5 meter rakt framför fläkten, och hörs inte alls inomhus.
Nibe F750 står inomhus och har en ljudnivå på över 45 dB när kompressorn jobbar normalt

Sen låter ju all ventilation lite, men normalt inte på den nivån.
Nja, inte för att jag vill försvara FLVP mer än nödvändigt men en 750 kostar 66000 och CTC:n 72000 i en och samma butik som jag nu kollade.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 13:54:26 »

En NIbe F750 kostar 85-90 000.
En CTC EcoZenith i250 + nya EcoAir 406 kostar tillsammans under 80 000.

En EcoAir står utomhus och har ett ljudtryck under 40 dB 5 meter rakt framför fläkten, och hörs inte alls inomhus.
Nibe F750 står inomhus och har en ljudnivå på över 45 dB när kompressorn jobbar normalt

Sen låter ju all ventilation lite, men normalt inte på den nivån.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 27 mars 2014, 13:38:53 »

Ja, han får kolla sitt energi och effektbehov som jag skrev nedan och även framledningstemp, så kan man gissa rätt bra.

Sedan är huset i Nässjö, med medeltemp 6,5 och det är ca 3 grader varmare än i Umeå (om vi gissar att lunk Umeås hus är där) så kalldragsproblemet är också mindre i Nässjö (men å andra sidan funkar också en L/V-pump bättre där).

Men ljudnivån är klart värd att fundera på; det är ju bra om det finns dörr att stänga om ett ventilationsaggregat. Och mekanisk ventilation är som jag skrev förut bra.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 27 mars 2014, 13:33:27 »

Han får väl läsa specifikationen på de pumpar han tittar på och jämföra med sitt hus energibehov.........

Nibe F750 kommer passa fint med dem förutsättningarna.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 13:23:36 »

I hus med den isoleringsstandard nybyggda hus har i dag klarar man sig bra med en FLVP eftersom dom har relativt lågt effektbehov i förhållande till mängden luft som skall omsättas.

Hur vet man det innan, om det inte är ett nybyggt hus? Hur ska TS veta om en FLVP räcker till eller inte?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 mars 2014, 13:01:10 »

Hur stor besparingen blir beror på förutsättnignarna. I hus med den isoleringsstandard nybyggda hus har i dag klarar man sig bra med en FLVP eftersom dom har relativt lågt effektbehov i förhållande till mängden luft som skall omsättas.
Det största problemet med FLVP i sämre isolerade hus jämfört med LVVP är att man inte kan öka luftflödet för att kunna plocka ut mer energi ur luften. En LVVP på 10-15kW kräver så stora mängder luft att byggnaden skulle behöva vara flera gånger större än en normal villa om man skulle ta den luftmängden via normenlig ventilation....
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 12:00:50 »

@_Purjo: ... fast till priset av en mindre elbesparing än med en LVVP, eller hur?

Vårt 150 år gamla hus är också tilläggsisolerat och renoverat, och i samband med det så installerade man mekanisk frånluft, utan någon som helst återvinning. När vi skulle installera VP för tre år sen så tittade vi även på FLVP och frågade runt, men besparingen i el skulle helt enkelt bli för liten. Vi har kvar den mekaniska frånluften, och när det blir riktigt svinkallt finns möjligheten att sänka farten på fläkten för att inte kyla huset i onödan, alltså tvärtemot vad det blir med en FLVP. Och trots att vi ventilerar ut en hel del värme så har vi sänkt elförbrukningen med ca 16-17 MWh per år. Jag har testat att dra ner farten på frånluften till hälften och det spar naturligtvis ännu mer el (men då klagar frun på att det känns "instängt").

@Ville Vessla: TS har ju lagt frågan i LVVP-delen och hade LVVP som första eget förslag. Sen var det någon som började skriva om FLVP och vips började hela diskussionen handla om det.

De riktigt stora skillnaderna mellan LVVP och FLVP är väl att det finns LVVP med större effekt än FLVP, att man inte behöver bygga till eller om ventilationssystemet med en LVVP, och att en LVVP normalt sett har kompressorn utomhus och inte inne. Jag kikade på Nibes nya stora 6 kW FLVP, och där ligger ljudnivåerna ganska högt när VPn verkligen ska leverera max värme. Visst, om man ändå har tänkt att bygga om ventilationen kanske FLVP är ett smart val, om man normalt sett klarar tillräcklig värme och varmvatten med en effekt på 2-3 kW.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 mars 2014, 11:25:34 »

Dessutom, ju kallare det blir ute, desto mer måste FLVPn jobba, och desto mer kallras och kalldrag längs golvet blir det, så innekomforten borde bli sämre ju kallare det blir ute.

Så vad är det jag missat eller inte förstår som gör FLVP så hiskeligt bra?
Fläkten ökar inte när det blir kallare, ventilationsflödet ska vara konstant hela året, däremot känns det ju mer när inluften är kallare men så blir det ju oavsett FLVP eller inte om man tänkt ha normenlig ventilation och inte har FTX.
Däremot är det inte så att jag förespråkar FLVP, speciellt de billigare 2kW sparar ju inte sådär hiskeligt mycket, men eftersom TS nämner elpanna som alternativ och med tanke på husets skick,storlek och var det ligger har jag antagit att det inte går så mycket energi.
Detta gör då att en FLVP kan vara ett billigare alternativ till LVVP men ändå ge tillräcklig besparing jämfört med elpanna/elvvb för att vara motiverad.

Dock så kan det ju även vara så i detta fall att en LVVP med kompressorn utomhus kan vara en fördel ljudmässigt iom att den ska stå i ett utrymme bredvid vardagsrummet. Nu vet jag inte hur mycket dagens FLVP låter, men jag skulle inte velat ha min Nibe 1115 BV några meter från soffan utan nån dörr mellan.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 mars 2014, 11:22:00 »

Största fördelen med FLVP är att man löser ventilationen samtidigt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 10:33:30 »

Nibe har en stor FLVP som kan leverera drygt 4kW, plus elpatron på 6 kW. Den kostar å andra sidan ungefär som en LVVP med tank som ger 7 kW, så prismässigt är det ju ingen vinst. Fast då tillkommer rördragning för ventilationen. Sen finns det ju dom FLVP som bara kostar 40-50 tusen, men de tycks å andra sidan inte ge mer än 2-2,5 kW totalt, för värme och VV.
Om flera av de FLVP jag tittat på står det dessutom att dom är tänkta att monteras i hus med direktverkande elradiatorer, eller som komplement till elvärme.

COP på 4 låter ju bra, men det är ju avgiven effekt som värmer, inte COP, så när COP 4 innebär att man trycker in 0,5 och får ut 2 kW så låter det väldigt lite i mina öron. Hos någon fabrikant skrev man entusiastiskt att man sparar 6000-7000 kWh per år, jämfört med bara elvärme, men om då VPn och installationen kostar 60-70 000 tillsammans så är det en lång återbetalningstid. Min LVVP sparar 16000-17000 kWh per år och kostade 100 000 att installera, så jag får tillbaka pengarna på 6-7 år.

Dessutom, ju kallare det blir ute, desto mer måste FLVPn jobba, och desto mer kallras och kalldrag längs golvet blir det, så innekomforten borde bli sämre ju kallare det blir ute.

Så vad är det jag missat eller inte förstår som gör FLVP så hiskeligt bra?

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 10:04:50 »

Sedan så drar inte en luft/luft in någon luft, den blåser bara runt inneluften så det ger ingen påverkan på under/övertryck.

Ja, så måste det såklart vara. Där ser man hur tankarna kan leda fel när man inte tänker efter.  :)
Fördelen med korkade påståenden är att någon förhoppningsvis rättar en så man får lära sig nåt nytt.  :D

Men jag förstår fortfarande inte varför alla här inne tycks förorda FLVP framför LVVP. Argumentet "FLVP är så lätt att installera" gäller väl i ännu högre grad för en LVVP? Då behövs ju bara ett hål i väggen för rör mellan ute- och innedel. Det behövs inga ventilationsrör som dras under taket, osv.

När jag läser på nätet om FLVP så låter det inte alls lika positivt som ni beskriver det, exempelvis här:

http://www.villavarm.se/vaerme-och-ventilation/franluftsvaermepump
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 27 mars 2014, 09:48:45 »

En synpunkt på golvvärmen.

Slingorna i kök 3 st på över 70 meter 16 slang. Mitt förslag är att göra om det till 4 slingor på 55 meter.
Det kan nog fungera men 70 meter 16 slang är långt
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 27 mars 2014, 09:06:14 »

Jo, vi vet en hel del om huset:
Citera
- Renoverad 1 plansvilla på ca 110 kvm, hyssat tilläggs isolerad och 3 glas fönster.
Citera
Mitt hus är en renoverad 50 talsvilla utan "maskinell" vent, det är självdrag. ( har borrat upp ett antal 100mm hål i ytterväggarna och tryckt i "freschventiler".
Citera
Just det, det finns en "fuktstyrd pax-fläkt" i bad/tvätt/toarum ut genom ytterväggen. Hmm ser nu att du frågar;

Och med tanke på husets planlösning så verkar det väldigt lätt att få in en FLVP.

mosh: Hur stort effektbehov har du när det är som kallast typ? Och hur varmt vatten har du då i elementen? Och hur mycket energi går det åt på ett år till uppvärmning (kWh)?

Sedan för att ytterligare förvirra tråden...  a:gl ... så skrev du i ditt första inlägg att du funderar på att lägga in golvvärme; Det är ett till stort projekt det och då måste du tänka på saker som: Får du plats med nog isolering under golvvärmen så att du inte eldar för kråkorna (dvs värmer marken under huset onödigt mycket)? Vad ska du ha ovanpå golvvärmen? Tjocka träplankor är inte det bästa (dom isolerar). Tips: Starta en ny tråd om detta så blir det lättare!
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 mars 2014, 08:07:38 »

Nu vet vi ju inget om husets ålder eller konstruktion, och det tycks ju ha fungerat med negativ ventilation - luft/luft som blåser in istället för nåt som suger ut. Det har byggts massor av hus genom åren som bara har självdrag, och oftast har det väl funkat bra?

Men apropå ventilation och det stora intresset för luft/luft och alla hus som har såna numera: hur påverkar det ventilationen? Det blir ju precis motsatt effekt. Istället för utsug-undertryck som gör att det sugs in luft via ventiler borde väl det göra att det blir övertryck? Och hur bra/dåligt funkar det?
Jag anser nog att de flesta hus med självdrag jag varit i INTE har funkat speciellt bra.
Mitt eget är ett 100-årigt självdragshus men numera både nya fönster och tilläggsisolerad fasad samt kompletterat med en riktig frånluftsfläkt med 4 utsugspunkter samt 5 tilluftventiler.
Det funkar bra förutom kallras vid vissa fönster när vinden ligger på. Förmodligen var ventilationen OK tidigare när det var betydligt otätare och eldades dagligen.

Sedan så drar inte en luft/luft in någon luft, den blåser bara runt inneluften så det ger ingen påverkan på under/övertryck.

edit: missade ett inte som gjorde betydelsen tvärtom mot vad jag menade
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 07:22:36 »

Nu vet vi ju inget om husets ålder eller konstruktion, och det tycks ju ha fungerat med negativ ventilation - luft/luft som blåser in istället för nåt som suger ut. Det har byggts massor av hus genom åren som bara har självdrag, och oftast har det väl funkat bra?

Men apropå ventilation och det stora intresset för luft/luft och alla hus som har såna numera: hur påverkar det ventilationen? Det blir ju precis motsatt effekt. Istället för utsug-undertryck som gör att det sugs in luft via ventiler borde väl det göra att det blir övertryck? Och hur bra/dåligt funkar det?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 26 mars 2014, 18:00:39 »

Friskluftsventilerna bör sitta över ett element.
Spaltventiler är ett alternativ om man inte kan montera friskluftsventiler ovan eller nära elementen.
Har du självdragskanaler till wc så montera pax med konstantdrift.
Annars får du montera kallrasspjäll och ligger utblåset i den normala vindriktningen så påverkas flödet negativt.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 26 mars 2014, 16:33:59 »

En FLVP innebär att mosh också får riktigt ventilation, och inte bara självdrag och PAX-fläkt på badrummet (som kanske inte ens alltid går). Och ventilation är ju bra.

Men å andra sidan så får man också mer kalldrag från freshventilerna, som kanske kan störa (när det är svinkallt ute), om ventilen t ex är placerad ovanför en soffa, vid en säng, etc. Det är också något att tänka på. Smart är att ha friskluftsventilerna där dom inte stör, eller nära/bakom element kanske där luften direkt värms upp.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 16:22:18 »

Med tanke på läget i landet borde väl en vanlig luft/vatten vara minst lika bra, och den kräver ingen extra dragning av rör för frånluft. Golvslingorna ska  ju ändå dit, och sen är det bara att koppla på en bra LVVP-anläggning så är allt klart. Kombinationen golvvärme och södra Sverige gör väl det till ett intressant alternativ?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 26 mars 2014, 16:13:27 »

Här kommer planritning på mitt hus. Det finns inga dörrar mellan "pannrum" och Vardagsrum. Vad tror ni, finns det förutsättning för FLVP i mit hus? Tar tacksamt imot förslag, ideer.
Jag tycker det ser ut att finnas utmärkta förutsättningar. Jättekort rördragning för frånluft från wc/dusch till FLVP.

Kanske någon annan har ytterligare tips till mosh när det gäller konvertering till FLVP. Vad man behöver tänka på, osv.

(Om nu diskussionen om FLVPs funktion är avklarad nu).
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 16:08:17 »

.... och alltså borde en LVVP utvinna mer värme?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2014, 16:06:06 »

Jo, självklart. Dock blir det lite kallt inne då...  ;)

En LVVP sänker inte tempen så många grader, men det beror på att det är ett mycket större luftflöde än vad du kan ha i en FLVP.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 16:01:39 »

Det har du rätt i!  :)

Men du borde utvinna mer om du först låter bli att ödsla värme på att värma upp den. Hur kall blir luften i en LVVP?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2014, 15:17:04 »

Men, om du tar in 0-gradig luft, värmer den till 20 grader och sen kyler den till -10 så har du väl utvunnit nettoenergi ur luften?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 14:54:04 »

Men till-luften är fortfarande kallare än inomhusluften, så huset kyls av den inkommande luften. Man återvinner en del av värmeenergin i från-luften, men inte all, eftersom från-luften inte kyls till 0 Kelvin. Och även om du kunde återvinna exakt all värme så skulle det vara förluster någonstans i systemet pga entropi. Det är alltid en viss förlust, i hela världsalltet!

Alltså måste nångonting värma den inkommande luften om inte huset långsamt ska kylas ned, och jämfört med en LVVP så är "spillvärme" från lampor, människor, etc likadan. Så den uppvärmningen är likadan mellan FLVP och LVVP.

Så antingen har man ett extremt välisolerat hus och klarar sig med "spillvärmen" eller så måste något annat värmesystem stå för grundvärmen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2014, 14:36:52 »

Men en FLVP tillför ju ingen ny värmeenergi. Den ser bara till att minska förlusterna genom att återvinna värme som annars hade ventilerats rakt ut.

Jo, eftersom den kyler avluften till en lägre temperatur än den ersättningsluft som dras in via tilluftventilerna. Man återvinner alltså mer energi än vad det går åt att värma uteluften till rumstemp.

Vad gäller rörelseenergin så har du så klart rätt. Den elektriska energin blir mestadels rörelseenergi (och en del värmeförluster i motorlindningar och annat). Sen tar Carl's resonemang vid...   .,;-
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 26 mars 2014, 14:28:59 »


En FLVP kan alltså inte skapa värmeenergi som inte redan finns, bara omvandla. Den omvandlar värme i frånluften till vattenburen värme som går tillbaka in i huset, men verkningsgraden är inte 100% utan en del av värmen i luften försvinner ut och måste då ersättas med en annan värmekälla.


Blandar du inte ihop det med en FTX nu, en FTX med 100% verkningsgrad skulle ha samma temp ut och in, en FLVP kan ha avsevärt kallare avluft än friskluft in.
Då produceras mer värme än vad som ventileras bort.
Skrivet av: mosh
« skrivet: 26 mars 2014, 14:15:36 »

Här kommer planritning på mitt hus. Det finns inga dörrar mellan "pannrum" och Vardagsrum. Vad tror ni, finns det förutsättning för FLVP i mit hus? Tar tacksamt imot förslag, ideer.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 13:56:59 »

När det är -15 är det elpatroner 100%!   :)

Men vid -8 kommer det mesta av värmeenergin ur uteluftens värmeinnehåll. Då tillförs huset nettovärme från utomhusluften. Det är ju det som är själva poängen med en LVVP, eller med en LLVP för den delen. Men en FLVP tillför ju ingen ny värmeenergi. Den ser bara till att minska förlusterna genom att återvinna värme som annars hade ventilerats rakt ut.

Ur ren värmesynpunkt kan man uppnå samma funktion som en FLVP genom att helt enkelt stänga av ventilationen i ett hus. Men om man inte samtidigt tillför värme så kommer huset ändå sakta sjunka i temperatur.

Eller som Carl N så träffande skrev:

Enligt energiprincipen kan energi inte skapas, men den kan heller inte förintas, den kan bara omvandlas.

En FLVP kan alltså inte skapa värmeenergi som inte redan finns, bara omvandla. Den omvandlar värme i frånluften till vattenburen värme som går tillbaka in i huset, men verkningsgraden är inte 100% utan en del av värmen i luften försvinner ut och måste då ersättas med en annan värmekälla.

Därför kan jag omöjligt förstå hur en FLVP skulle kunna vara effektivare än en LVVP, oavsett cop-tal, eftersom en FLVP inte tillför ny värme utan bara begränsar förlusterna, på samma sätt som isolering.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 26 mars 2014, 13:23:45 »

Lunk, vart tror du din värme kommer ifrån med din luft/vatten pump när det är -15 °C ute....?
Processen är densamma i FLVP fallet men den jobbar istället med den av huset "förvärmda" luft, en ur energiinnehåll (om rumsvolymen är tillräcklig) är en bättre källa.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 26 mars 2014, 13:22:15 »

Har du en luftventil in i frysen och blåser den kylda luften utomhus har du en frånluftspump så den principen funkar, dörren helt öppen lär dock inte funka eftersom den kalla luften då stannar kvar i huset. Annars så är ju en frånluftpump en LVVP med skillnaden att den har begränsad mängd luft, dock konstant temperatur in.
Var värmen sedan kommer ifrån är väl ointressant, det intressanta är vilken uteffekt den har och vilken temperatur och luftflöde detta kräver.
Boschen nämnd tidigare ger ju ca 2 kW och så länge det räcker så funkar den helt fristående utan tillförsel av nåt annat.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 13:02:14 »

Sorry men du är ute och cyklar.
Kompressorarbetet omvandlas till värme
Den energi som stoppas in i kompressorn måste ju ta vägen någonstans och själva värmepumpen står ju stilla.
Kompressorn snurrar men den ändrar inte läge, inte heller gasen eller vattnet, allt snurrar bara runt och åstadkommer ingen egentlig lägesenergi.

Jag skrev rörelseenergi, inte lägesenergi. Den energi som stoppas in i kompressorn omvandlas till rörelseenergi, att kompressorn snurrar, så det är där den tar vägen. Om du slutar tillföra energi så avstannar rörelsen pga friktion och gravitation.

Energiinnehållet i gasen är ju i princip samma hela tiden. Det som "stjäl" energi ur omgivande luft är fasomvandlingen.

Om principen för en FLVP kunde fungera helt fristående, utan tillförsel av extra värme, så skulle det ju i princip funka med att lämna dörrarna på kyl och frys öppna för att värma ett rum. Rumsluften kyls inne i frysen och den energin levereras sen som värme på baksidan.

Så min grundfråga kvarstår. En FLVP återvinner värme ur ventilationsluften så att man förlorar så lite värme som möjligt, men det måste ju finnas värme från början. En FLVP hämtar ju ingen energi någon annanstans ifrån utan den minskar förlusten. Frågan är hur man tillför den grundvärme som behövs, som man sen återvinner med en FLVP, och det måste vara i högsta grad beroende av hur pass välisolerat huset är och hur kallt det är. Men gränsen för när elpatronerna börjar stötta borde ligga lägre för en LVVP än för en FLVP, eftersom värmetillskottet från människor, lampor, hushållsapparater, osv är samma för båda systemen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 mars 2014, 11:24:44 »

Nu blandar du väl ändå ihop två helt olika saker.

Den el som går in i kompressorn omvandlas framförallt till rörelseenergi, inte till värme. Kompressorn komprimerar gasen, den värmer inte gasen, och om trycket ökar så sjunker temperaturen, vilket i sin tur gör att gasen kan värmas igen av den omgivande luften, dvs av husets värme. Men entropin gör att du aldrig kan återvinna lika mycket värme som du stoppar in, så alltså sjunker temperaturen på huset om du inte samtidigt har någon annan värmekälla som tillför mellanskillnaden.


Sorry men du är ute och cyklar.
Kompressorarbetet omvandlas till värme, tryckökningen av gasen gör att temperaturen på den stiger. Hur tror du annars att en luft/vatten värmepump klarar att värma ett hus när det är minusgrader ute?

Sen sjunker temperaturen och trycket på köldmediet då det passerar expansionsventilen för att kunna hämta mer energi ur uteluft/frånluft/brine...

Enligt energiprincipen kan energi inte skapas, men den kan heller inte förintas, den kan bara omvandlas.
Den energi som stoppas in i kompressorn måste ju ta vägen någonstans och själva värmepumpen står ju stilla.
Kompressorn snurrar men den ändrar inte läge, inte heller gasen eller vattnet, allt snurrar bara runt och åstadkommer ingen egentlig lägesenergi.
Då återstår bara att energin omvandlas till värme...
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 26 mars 2014, 10:26:05 »

Att frånluftspumpar fungerar behöver kanske inte debatteras mer. Det finns gott om trådar som gör det om man vill läsa på.

Vist, dom använder eltillskott när det är kallt ute, men det blir inte så mycket över ett år. Dom kyler ner frånluften till -15 (typ) och suger ut så mycket energi som möjligt ur den. Drivenergin i kompressor blir i slutändan värme också i huset. Liksom värme från människor och apparater, kamin, husdjur osv. Det är det som utgör grundvärmen.

Är huset helt utkylt så behövs det el till att börja med. Eller en fest med 50 inbjudna som får dansa tills det blir varmt.  tOOmten

(mosh: jag hade skrivit fel i mitt inlägg nedan som jag nu korrigerat; menade mekaniska fläktar som suger luft ut FRÅN badrummen typ som du säkert förstod också)

Kan en Bosch Compress 3000 2.0 EW/9.0 vara ett bra alt för mitt hus? Nån som har erfarenhet av denna flvp? Bra, dålig? ( det är ju halva priset vs comfortzone... Hälften så bra? )
Ja, kanske ungefär hälften så bra. Kompressoreffekten är bara typ 2 kW på den. Men på Comfortzone ca det dubbla. Dvs Comfortzone suger ut mer värme ur frånluften (kallare avluftstemperatur). MEN det gäller också att storleken på frånluftspumpen anpassas till huset och det luftflöde man har (det måste finnas nog mycket luft med värme att återvinna helt enkelt).
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2014, 08:27:02 »

Nu blandar du väl ändå ihop två helt olika saker.

Den el som går in i kompressorn omvandlas framförallt till rörelseenergi, inte till värme. Kompressorn komprimerar gasen, den värmer inte gasen, och om trycket ökar så sjunker temperaturen, vilket i sin tur gör att gasen kan värmas igen av den omgivande luften, dvs av husets värme. Men entropin gör att du aldrig kan återvinna lika mycket värme som du stoppar in, så alltså sjunker temperaturen på huset om du inte samtidigt har någon annan värmekälla som tillför mellanskillnaden.

Och ju mer värmesnåla alla lampor, alla hushållsmaskiner och all elektronik blir, desto större blir behovet av något annat som tillför det där extra.

Det här påminner om diskussionen om han (var det GDS-Jan?) som skulle lägga en jordvärmeslinga i en vattentank i källaren och värma huset med värmen i vattnet (vad skulle värma vattnet om inte huset..?)

Så vad är det som ger grundvärmen i ett hus med FLVP? Den värme som man sedan återvinner med en FLVP? För du kan ju inte rimligen mena att man kan ta ett helt kallt hus och sen bara värma upp det med en FLVP?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 mars 2014, 21:44:30 »

Men den värmer ju knappast huset, i förhållande till den el den förbrukar? Eller..?

Jo, den mesta drivenergin används till att höja trycket på köldmediet, denna energin går alltså rakt in i kondensorn och värmer då värmevattnet.
Man brukar ju prata COP på värmepumpar, om COP = 3 så innebär det att 67% av energin är "gratis" och resten, 33%, är värme som kommer från kompressorarbetet.

Om jag tar min bergvärmepump som exempel så drar den ca 1,6 kW och lämnar ca 4,8 kW. Det innebär då att den hämtar 3,2 kW från berget, resten upp till 4,8 är den eleffekten som i huvudsak kompressorn drar.

Motsvarande gäller för en FLVP, men COP på en sån ligger enligt energimyndighetens test mellan 2,2 och 3 beroende på märke och förutsättningar.
Skrivet av: mosh
« skrivet: 25 mars 2014, 21:00:06 »

Kan en Bosch Compress 3000 2.0 EW/9.0 vara ett bra alt för mitt hus? Nån som har erfarenhet av denna flvp? Bra, dålig? ( det är ju halva priset vs comfortzone... Hälften så bra? )
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 25 mars 2014, 19:36:40 »

En bild säger mer än...
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 mars 2014, 18:21:46 »

Jodå, en del av energin kommer ifrån frånluften, sen tillkommer drivenergin på kompressorn.

Men den värmer ju knappast huset, i förhållande till den el den förbrukar? Eller..?

Sen har man ju förhållandet mellan utetemp och avluftstemp, om avluftstemp är lägre än utetemp så tillför man ju lite mer "gratis" energi med värmepumpen än vad man kyler med tilluften.
Men i slutänden så krävs oftast eltillskott när det är som kallast ute, ingen större skillnad mot en luft/vatten värmepump där.

För att avluftstemp ska vara lägre än utetemp måste det väl ändå vara ganska varmt ute? Vi pratar inte om -10?
Så vad är det som värmer frånluften innan den når FLVPn?
Jag kan förstå vitsen med en FLVP om man har ett rent mekaniskt frånluftssystem, alltså utan värmeväxling, i ett hus som samtidigt har något annat värmesystem, men en FLVP kan ju inte själv värma det hus som det tar värmen ifrån. I såna fall hade det ju varit en perpetum mobile. Räcker värmen från solen, människor i huset, hushållsapparater, osv?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 mars 2014, 17:07:52 »

En FLVP tar värme ur den uppvärmda inneluften och värmer vatten och inneluft. Okej, men FLVPn kan ju inte tillföra mer värme än den tar ut ur luften så det måste väl finnas nån ytterligare värmekälla? Räknar ni med att man stöttar med elpatron då? Annars kommer väl huset gradvis att kylas ner?

Jodå, en del av energin kommer ifrån frånluften, sen tillkommer drivenergin på kompressorn.
Sen har man ju förhållandet mellan utetemp och avluftstemp, om avluftstemp är lägre än utetemp så tillför man ju lite mer "gratis" energi med värmepumpen än vad man kyler med tilluften.
Men i slutänden så krävs oftast eltillskott när det är som kallast ute, ingen större skillnad mot en luft/vatten värmepump där.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 mars 2014, 16:30:44 »

En FLVP tar värme ur den uppvärmda inneluften och värmer vatten och inneluft. Okej, men FLVPn kan ju inte tillföra mer värme än den tar ut ur luften så det måste väl finnas nån ytterligare värmekälla? Räknar ni med att man stöttar med elpatron då? Annars kommer väl huset gradvis att kylas ner?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 mars 2014, 15:22:29 »

Du skulle kunna ersätta PAX-fläkten med en FLVP.
Det du då gör är att se till att luften i huset enkelt kan ta sig in in WC/tvättstuga och sen fixar du ett frånluftsrör from WC till pannrummet och ansluter på den nya FLVP:en.
Hålet för PAX-fläkten måste täppas igen och tätas.
Den behövs ett avluftsrör från FLVP:en och ut, detta ska kondensisoleras hela vägen.
Skrivet av: mosh
« skrivet: 25 mars 2014, 14:55:14 »

Tack Churchill för infon, Måste säga att jag blev ganska intresserad av "frånluftvärmepumpar" efter läsning av inläggen från Erik och Carl N. Skulle vara kul att få reda på prestanda skillnad och vilka som är mest pålitliga i drift, ex vilken drar mest el, är de "bullriga" ... Jag är ute efter en värmelösning som är pålitlig och passar bra till golvvärme. Tacksam för input.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 25 mars 2014, 14:07:50 »

Du är rätt på det spårade spånskivor och 17 mm slang är en barnlek att lägga.
Tänk på inte för långa slingor gärna max 55 meter.
Gärna lika långa slingor det blir lättare att justera in.
En luftvattenpump till golvvärmen ger bra COP.
Tappvattnet hade jag behållt min gamla tappvattenvärmare VP är ganska dåliga på de höga temperaturerna.
Skrivet av: mosh
« skrivet: 25 mars 2014, 13:44:22 »

Erik, Badrum/tvättstuga/toalett är ett och samma rum i huset och det ligger vägg-i-vägg med tilltänkt pannrum. Det finns oxå en dörr mellan Badrum/tvättstuga/toalettrum till just pannrum. ( pannrum är på 15kvm och innhåller åxo bastu ). Så vent in till tvätt/bad/toarum är inga problem. antingen borra upp venthål i väggen mellan rummet eller fixa venthål i dörren... Vad tror ni?

Just det, det finns en "fuktstyrd pax-fläkt" i bad/tvätt/toarum ut genom ytterväggen. Hmm ser nu att du frågar;
ekanisk fläkt som blåser ut luft i dessa rum? och svar på den frågan är, nej jag har ingen mekanisk fläkt som blåser ut luft i bad/tvätt/toa rum... det är endast mekaniskt fläkt som blåser ut luft från rummet.... hjälper denna info?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 25 mars 2014, 13:20:24 »

Hur ser planlösningen ut? Var ligger badrum, toalett och tvättstuga jämfört med där du vill ha värmepumpen? Det går ju att dra ventilationsrören genom väggar mellan rummen om planlösningen är lämplig (så du slipper drar rör i stora rum där nocken syns).

Vad har du för ventilation i badrum/toalett och tvättstuga nu? Har du någon mekanisk fläkt som blåser ut luft i från dessa rum? (Om inte så skulle en frånluftsvärmepump förutom att ge värme även få mycket bättre ventilation än du har nu med självdrag). [edit: hade skrivit "i", men menade "från"]

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!