Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 12  (läst 1766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Ecoheat 12
« skrivet: 03 januari 2012, 09:52:29 »
har en Ecoheat 12 från 2001 där tydligen växlaren har havererat, gasen går baklänges på kalla sidan. Vilket medför att gasen försvinner och pumpen går inte. Enligt CTC finns inte denna växlare som reservdel utan man måste byta hel "paketet". Detta låter inte rimligt i mina öron. detta till en kostnad på 35-40.000 kr. Det som sen kan hända är att kretskortet havererar (detta finns ej heller som reservdel). då måste man bygga om!!!
Det kanske är så att det ska investeras i en ny värmepump redan efter 10 år - helt orimligt!

RÃ¥d och tips mottages tacksamt.

Stefan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 12
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2012, 17:04:45 »
Hmmmm....
Gasen går baklänges? ???
På vilket sätt har växlaren havererat?
Är det läckage så finns möjligheten att läcksöka och laga?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat 12
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2012, 19:51:23 »
har en Ecoheat 12 från 2001 där tydligen växlaren har havererat, gasen går baklänges på kalla sidan. Vilket medför att gasen försvinner och pumpen går inte. Enligt CTC finns inte denna växlare som reservdel utan man måste byta hel "paketet". Detta låter inte rimligt i mina öron. detta till en kostnad på 35-40.000 kr. Det som sen kan hända är att kretskortet havererar (detta finns ej heller som reservdel). då måste man bygga om!!!
Det kanske är så att det ska investeras i en ny värmepump redan efter 10 år - helt orimligt!

RÃ¥d och tips mottages tacksamt.

Stefan

Steffe, jag tror nog att du ska höra med en annan firma innan du skrotar pumpen. Förmodligen finns växlaren som reservdel. Om inte annat så är det förmodligen en standard Alfa laval växlare eller liknande. En kylfirma som vill hjälpa och inte bara sälja nytt fixar fram en växlare tror jag.

Du måste också byta filter m.m. Men det är bara småsaker i sammanhanget.

35-40 tusen låter ju som hela kylkretsen mer eller mindre.

Att det däremot inte går att få kretskort kan jag tänka mig. De är ju inte standard. Är inte tillverkaren schyssta och håller reservdelar ett bra tag efter att modellen togs ur produktion så får kunderna sånna här problem.

Men du har väl inte fel på elen också? För med två fel, då är det ju inte lönt att reparera.

Stefan Ecoheat 12

  • Gäst
Stefan Ecoheat 12
SV: CTC Ecoheat 12
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 17:41:33 »
växlaren läcker och vid läcksökning finns gas i slingans "tryckbehållare" samt vid en nippel på växlaren.
Enligt CTC måste jag köpa hela paketet.
Enligt reperatören kan inte växlaren lagas för den är pressad i ett stycke?!
Elen funkar men det blir dyrt att köra den på bara el.
Stefan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 12
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 20:36:08 »
OK, den läcker mot värmebäraren (eller är det köldbäraren?).
Jag skulle lägga till de extra pengarna för att få en ny med 6 års trygghetsförsäkring mm istället för att bara byta kompressorpaket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 493
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!