Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flera fel IVT C5  (läst 2869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Blomqvist

  • Gäst
Andreas Blomqvist
Flera fel IVT C5
« skrivet: 27 januari 2013, 22:34:13 »
Vi är ganska nyinflyttade och har flera konstiga problem med våran bergvärmepump.
IVT Greenline C5

All började med att huvudsäkringen hemma gick.
Efter det började nedräkningen för att pumpen skall starta gå åt fel håll, den lade alltså på sekunder.
Hjälpte inte med att stänga av och starta pumpen utan jag drog ut säkringen och allt fungerade igen.

Efter detta har dessa felmeddelanden och problem uppstått.
-Fått felmeddelandet "pressostat hög" flera ggr per dygn.
-Luftbubblor i synglaset.
-Värmepumpen orkar inte driva upp värmen till radiatorerna upp till "stopp temp(40C)"
-Använder tillskott senaste veckan väldigt mycket men orkar ändå inte få upp tempen ut till radiatorerna.
-KB in temp ligger på -5,9 / KB ut ligger på +1,0 (utetemperaturen är -2,0C har dock varit kallare ca -10C tidigare i veckan(bor i Östergötland))

Har luftat alla element och "smörjt upp" termostaterna, ett par element var kalla och är nu ljumna. Alla termostater är öppna max.
Detta är gjort idag och har inte fått pressostat felmeddelandet än.
Har läst att man kan kolla köldbärar givarna men vill inte stänga av kompressorn och göra detta ikväll för att se om det blivit bättre när jag fixade elementen.

Kan mina KB temperaturer vara troliga?
Kan någon ge mig lite klarhet i alla frågetecken?

MVH Andreas

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2013, 23:28:34 »
Om pumpen var i gång och hade gått 5-10 minuter så är KB temperaturer inte riktiga även om dom vore
växlade så är differensen inte rimligt annat än om partikelfiltret är igensatt.
Om du har fortfarande efter några minuters gång luftbubblor i synglaset så tyder det sköldmedia brist.
Pressostat hög kan teoretisk ha kommit om tillräkligt många termostater stänger sam tidigt,
men dom är helt öppna nu.
Kan du skriva upp alla temperaturer när pumpen går VB in VB ut, hetgas (kompressor),retur radiatorer,
KB in KB ut, så finns det säkert någon här som kan hjälpa till.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2013, 09:29:40 »
Har ni någon uppgift om hur många kWh värme/år huset drar, det borde stå i energideklarationen? Finns det ingen sådan hur många m2 uppvärmd yta är det och när är huset byggt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad misc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2013, 18:45:52 »
Huset är byggt 81 och är en enplansvilla på 144m2

Har inte fått "pressostat hög" fel på ca 1 dygn nu, så känns som att fixa till termostaterna löste detta.

Gjorde däremot ett givartest nyss.
Läste att man skulle ställa värmekurvan på noll och ställa köldbärarpump på kontinuerlig drift.
Körde testet i ca 10min och KBin blev kallare(-5,6C till -5,9C) och KBut varmare(+1,2C till +2,9C)????

Ska ge er alla temperaturer men antar att jag måste låta pumpen gå en stund så allt stabiliserar sig.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2013, 18:55:55 »
Då är KB in felaktigt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2013, 19:30:05 »
Gjorde däremot ett givartest nyss.
Läste att man skulle ställa värmekurvan på noll och ställa köldbärarpump på kontinuerlig drift.
Körde testet i ca 10min och KBin blev kallare(-5,6C till -5,9C) och KBut varmare(+1,2C till +2,9C)????
Är det säkert att kompressorn stod still? Det är ju nästan samma värden som i första inlägget. Sen är nog värdena förväxlade. in i KBin syftar på in till pumpen, alltså de man läser av som GT10. KBut är GT11. Kontrollera att det är så, det går inte att begripa värdena för närvarande.

En fungerande C5 tycker jag ska fungera bra ihop med ett relativt nytt välisolerat hus pÃ¥ 144 m2. Jag har ju en sÃ¥dan till 118 uselt isolerade m2. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2013, 19:55:22 »
Är det säkert att kompressorn stod still? Det är ju nästan samma värden som i första inlägget. Sen är nog värdena förväxlade. in i KBin syftar på in till pumpen, alltså de man läser av som GT10. KBut är GT11. Kontrollera att det är så, det går inte att begripa värdena för närvarande.

En fungerande C5 tycker jag ska fungera bra ihop med ett relativt nytt välisolerat hus på 144 m2. Jag har ju en sådan till 118 uselt isolerade m2.

Jag misstänkte redan i min första inlägg om växlade värden men fick inget svar.

Utloggad misc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2013, 21:28:24 »
Ja jag tror inte kompressorn gick alls, inget ljud alls från den?
Men om man gör det testet på rätt sätt, borde inte gt10 och gt11 temperaturerna tillslut visa samma temp?
Mina värden gick ju ifrån varandra?

Nedan följer alla temperaturer just nu. +2 grader utomhus.
GT1 retur rad 29,6
GT6 kompressor 80,7
GT8 VB ut 49,1
GT9 VB in 39,9
GT10 KB in -6,0
GT11 KB ut +0,1

Men om vi sammanfattar så är förhoppningsvis pressostat problemet löst.
Köldmedia bör fyllas på.
Men sen är frågan varför den behöver använda tillägg hela tiden?
Är det för KB temperaturerna spökar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2013, 21:51:17 »
Är temperaturvärdena avlästa med eller utan tillsatsel inkopplad?

Köldbärartemperaturerna som påverkar inte tillsatselen. Det ska blir sammat temperatur på GT10 och 11 efter några minuter om givarna visar lika men ofta kan det skilja upp till någon grad. Det är ovanligt att en köldbärargivare visar mycket för låg temperatur. När det är problem med dem handlar det om fukt i dem och då visar de alldeles för hög temperatur.

Bubblar det i synglaset kan det också vara frågan om att filtret är igensatt.

GT6 är normal. Om högtryckspressostaten löser ut med jämna mellanrum och värmebärartemperaturerna är normala som i det här fallet är en möjlighet att det är beläggningar i kondensorn som ger dålig värmeöverföring. Men då borde GT6 vara högre tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2013, 22:00:06 »
Jag kan inte svara varför det behövs så mycket tillskots el, kanske på brist av köldmedia.
Det är 10,3 graders skillnad på GT1 och GT9 dom ska visa i princip lika. Hur är GT1fäst på
returröret och isolerat eller är det givarfel. Om den nu värmde huset. Hur är VV temperaturen,
växlar växelventilen normalt, att den läger inte genom?
KB givarna är säkert något galet, håller med om Roland att oftast visar dom fe på grund av
fukt och då visar dom för högt istället.
« Senast ändrad: 28 januari 2013, 22:22:43 av Remo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Flera fel IVT C5
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2013, 10:48:44 »
Riktigt påpekande, det är märkligt stor skillnad mellan GT1 och GT9. Om pumpen värmde huset blir frågan om det finns en bypassledning på pumpen. Det är ett rör som går mellan värmebärarens in- och utlopp. Brukar sitta till vänster allldeles ovanför pumpen. Bifoga gärna ett foto om det är oklart vad det handlar om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!