Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av ny BV-anläggning  (läst 13460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #15 skrivet: 26 oktober 2013, 07:56:24 »
Det är inte nedvärderande att berätta hur det ligger till, vi ser ju dagligen exempel på att det inte utförs injusteringar av nya radiatorsystem, jag skulle säga att det är mera regel än undantag att det inte utförs adekvata beräkningar och injusteringar av nya radiatorer eller radiatorsystem i egnahem.
Jag håller givetvis med dig om att det BORDE ingå både dimensioneringsprotokoll och uppgifter för injustering i leveransen av en ny radiator eller ett nytt radiatorsystem, men vem har sett något sådant i sin villainstallationsupphandling (Hand upp).

Att påstå att de som dimensionerar säljer och/eller installerar radiatorer utan att en adekvat effektberäkning har utförs inte skulle vara VVS:are är som att säga att en bilförare som kör för sakta eller för fort inte är en bilist.
Jag fattar allvarligt talat inte varför du håller på med den där typen av ordvrängerier, självklart är det VVS-installatörer som säljer och monterar radiatorer (i de flesta fall) även om en adekvat dimensionering inte gjorts.

I de allra flesta fall räcker erfarenhet och öga för det estetiska till riktigt bra i ett egnahem, så är det, och framförallt, så har det varit när värmekällan var el, olja eller ved och den tillgängliga vattentemperaturen var så hög att radiatorernas storlek var mer eller mindre oviktiga.
Med värmepumparnas intåg har kravet på rätt dimensionerade radiatorer ökat, men många VVS-are har inte hängt med i utvecklingen, vare sig när det gäller förståelsen för hur värmepumparna fungerar, vad som krävs för att de skall ge högsta möjliga COP, eller vikten av adekvat injusterade värmeavgivande system.

Du gjorde helt rätt i att skriva att det borde finnas ett protokoll, och att det då skulle vara enkelt att justera in anläggningen.
Att påstå
Citera
När vvsaren tar ut radiatorena / ventilerna har han / hon allt framför sig
anser jag vara mycket ovanligt när det gäller egnahemsanläggningar.
Att därför påstå att den som dimensionerat/sålt/installerat radiatorerna inte är en vvs-are ser jag ingen nytta med.
Som vanligt anser jag att man skall kalla saker för vad de är, och när det gäller dimensionering och injustering av radiatorer i ett egnahem så vidhåller jag att det är mycket ovanligt att det görs adekvata energiberäkningar, dimensioneringar eller injusteringar, och det gäller både för själva värmepumparna och för radiatorerna.

VVS-ingenjörer som arbetar mot den kommersiella sektorn har naturligvis helt andra krav på sig, dels från de som sköter upphandlingen, men även för att ha sin rygg fri när det kommer till slutbesiktning och funktionsgarantierna - det måste helt enkelt bli rätt i en större anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #16 skrivet: 26 oktober 2013, 08:00:42 »
Det finns ju lite olika lägen att köra med där också, 4 olika alternativ att välja på. Enligt manualen, som lämnar en del att önska, så är vissa bättre för 2-rör, 1-rör eller golvvärme- De fasta lägena innebär ju också ganska stora skillnader i flöde beroende på tryckfallet. 3 statiska lägen är ju ganska få inställningsmöjligheter det också! Men jag förstår din poäng, till saken hör ju att det inte var jag som valde pumpen utan det gjorde installatören. Men i nuläget är det bara en onödigt dyr pump efter som auto-lägena inte fungerar!

Jag har nu gjort en egen Kv-beräkning nu i Purmomaster, var ju ganska simpelt. Resultaten är också sådana att jag tror på dem. Testar med det först så får vi se hur jag hamnar. Annars får jag kräva justering av installatören, men känner mig tveksam till om dessa siffror finns framtagna.
I hus som mitt skulle jag säga att det inte går att veta precis vilken effekt som krävs i olika rum. Snarare handlar det väl om att få in maximal radiatoryta med estetiskt godkänt resultat och justera i senare skede om det blir för varmt i vissa rum. Framledningen vill man som bekant ha låg.

Rickard: Tack för stryp-infon. Jag har Danfoss-ventiler på 2 radiatorer som var monterade från fabrik. Dessa är stora (2800x500) och blir minimalt strypta för att få tillräckligt flöde enligt beräkningen, övriga blir ganska ordentligt strypta. De andra radiatorerna har MMA-Flex och jag vet att det krävs FN2-nyckel för dessa. Blir intressant att se de olika lägena i CP fungerar efter detta!

När det gäller de där tryckstyrda pumparna har jag ingen som helst erfarenhet av dem, så där kan jag inte hjälpa dig.
Att du gjort en dimensionering i efterhand med Purmomaster är strålande, visst är det som du säger, att man bara kan uppskatta ett rums effektbehov, men man brukar komma rätt nära sanningen med de där dimensioneringarna, ett bra utgångsläge för fortsatt finlir i takt med varierande utetemperatur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2013, 08:56:55 »
Öga för estetisk dimensionering ::) Det är sÃ¥ lÃ¥ng ifrÃ¥n dom sÃ¥ kallade "adekvata"beräkningar som framställs som nödvändiga,,  Det finns i 99,9% av fallen en radiator som bÃ¥de blir anpassad estetisk och Rätt dimensionerad efter dom termiska behov som berörd beräknad yta kräver ,,
Nu se,, nu blir det adevekat helt plötsligt, dimensionera estetiskt ::) det är som att kapa golvsockel  med motorsÃ¥g och tro att geringen ska bli bra.

Att jämföra en bilist som framför sitt fordon i 65 på 70 med att ha/hon inte är en Bilist Sc:,h
Jag ser det som om bilisten precis börjat på körskolan och Inte skall framföra sitt fordon utan vägledning av en körskole lärare I mitt exempel en vvs ingejör

Du skriver att många vvsare inte följt med,,, Det är en av sakerna som skiljer en vvsare från en Montör som ska följa en ritning och anvisningar från en vvs ingenjör i samband med att ett arbete ska utföras

Ska man ta betalt av någon för ett utfört Arbete Måste man veta hur det fungerar ,
För Måååånga år sen va det ett av dom första ledorden jag fick när jag började jobba, vet du inte hur det fungerar ska du låta bli det på egen hand tills du kan!
Kan man inte svetsa åker man inte till ett kärnkraftverk och svetsar
kan man inte skriva program och hacka koder låter man bli.
Listan kan göras hur lång som helst på exempel på vad man ska låta bli att göra till folk när man ska ta betalt för sina tjänster,,

Jag är av den åsikten att det ska bli rätt överallt där jag tar betalt för mina tjänster.
Det fÃ¥r inte gÃ¥ pÃ¥ lösa boliner bara för att det är hos en barnfamilj tex som precis köpt ett hus ska bo där i 40 Ã¥r och bestämmer sig för att tex satsa lika mycket pengar som TS gjort, DÃ¥ är funktions garantin lika viktig ! beräkningen lika viktig! 
Slanten från privata sektorn eller den kommersiella har för mig samma värde.
Reklam värdet för mig som Hantverkare står lika länge i den kommersiella fastigheten som den gör i den i lilla villan ,,
Alla som gör en konvertering i dag ska ha 100% i utförande ,, KWH kostar sÃ¥ mycket pengar att detta ska man inte göra fel pÃ¥ vare sig det beror pÃ¥ okunskap eller fusk,, 

En vvs Ingenjör ,, dÃ¥ jag tex inte ritar i CAD sÃ¥ tar jag hjälp med det,,  Det är inga jätte kostnader för en liten rörfirma att ha ett samarbete med,,
Precis som många elfirmor tex har en el konsult bakom sig som dom lejer in ,,
små pengar om man vill göra rätt för sig och ha nöjda återkommande kunder som samtidigt är en talande reklampelare ..
cc
(ändrade ett stavfel)
« Senast ändrad: 26 oktober 2013, 10:11:25 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #18 skrivet: 26 oktober 2013, 09:04:12 »
Men hur ofta är en vvs ingenjör inblandat i ett villa projekt oftast är det ju en firma med några få anställda som gör jobbet och knappast nån i blåställ är ingenjör och tror inte det behövs heller bara det är en intresserad röris som vill lämna bra jobb efter sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2013, 09:13:51 »
Ja jag skriver dåligt,,
Jag försökte i texten fÃ¥ fram att om man inte kan! fÃ¥r man  som installatör ta hjälp med dom uppgifter som ska göras..
Det vi pratar om nu,, ett enkelt värmesystem,, Det är Baskunskaper inom vvs för en kille i blåställ (som jag är)
Klarar man inte att ta ut radiatorer rör och ventiler i rätt storlek till en villa och göra en beräkning faller man i kategorin montör av rör som följer ritning efter konstruktion som nÃ¥gon utfört, DÃ¥ ska den personen inte ta pÃ¥ sig dimensionerings arbeten  efter tro prova och hoppas tekniken .. andra människors pengar är inte till för experiment,, sÃ¥ tycker jag!!
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2013, 09:27:41 »
 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2013, 12:09:36 »
All vet nog hur det ska gå till, men även också hur det normalt går till i villainstallationer.
Dimensionering baserat på erfarenhet, och det säkra före det osäkra, alltså hellre lite större än för små radiatorer.
Jag köper hellre 150% radiatoryta av en "rörmontör" för 4000/radiator än 95% radiatoryta för 6000 kr/radiator av en VVS-ingenjör.
Och så funkar de flesta, vilket troligen är anledningen att du cocacola mest arbetar mot kommersiella kunder.
Sen finns det även privatpersoner som är kompromisslösa och kräver det du levererar, och då skall dom naturligtvis få vad de efterfrågar.
Att begära att en VVS-installatör skall räkna på husets energibehov och dimensionera enstaka radiatorer i en villa efter konstens alla regler är att skjuta över målet, det blir dyrt, och den som agerar på ett sånt sätt får troligen inget sälja.
Nu har ju detta diskuterats 1000 gånger tidigare, och inget har ändrats, så det får bli upp till läsarna att avgöra vem de tror mer på.

Med detta sagt så vill jag gärna att vi försöker återgå till ämnet, och ger trådstartaren chansen att komma till tals.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2013, 20:36:39 »
Visst ska vi återgå till ämnet,
men innan vi gör det,,
1. Det blir inte 50% dyrare per radiator bara för att det blir Rätt dimensionerat.
2. Dimensionerar man för 150% vid 55/45 20 ° tex,  :) sÃ¥  blir det 100% effekt behov fast vid ett lägre delta
. för inte ska vi tillföra mer effekt en nödvändigt,, Det blir heller ingen estetisk installation , dom blir jätte stora
3. Det är det som ställer till det, Minsta tillhuggna radiator/radiatorer blir dimensionerande. Det skapar en obalans i huset vid en temp får man 20° i en del rum och kanske 23-24° i ett par andra utrymmen .
sen är cirkusen i gång..
En sÃ¥ kallad "adevekat"  dimenionering gör att det blir ett 100 resultat.
4.Det här är inte en tyckande/troende frÃ¥ga, Som politik eller skola mm. det är fysik och funktion, med andra ord  Rätt eller fel.
Rätt värt 100% av sin investering, Fel,, ja då får kunden en felaktig produkt . ska det åtgärdas blev det innihelv--e dyrt.
5, Det är inte att skjuta över ribban att kräva av en vvsare att dom ska kunna dimensionera. Baskunskaper.. samma som tex en elektriker har när han/hon tar ut ett motorskydd rätt kontaktor rätt area på en elkabel mm

Lycka till nu med din värmepump  och konvertering Envoy..
cocacola wave
« Senast ändrad: 27 oktober 2013, 18:17:18 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2013, 22:40:39 »
CocaCola:
Trådskaparen ville ha hjälp med sin anläggning.
I ditt andra inlägg gav du ett kort och bra råd!

"jag tycker du borde prata med dom,"
cc

I alla dina senare långa inlägg har du inte gett TS någonting som han kan ha nytta av.
Varför alla dessa inlägg hur man Borde beräkna en anläggning, det var inte hans fråga.

Jag kan tyvärr inte hjälpa honom men du borde kunna göra det.
Ta er tillbaka till frågan, tack!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2013, 23:00:49 »
 vi är tillbaka pÃ¥ trÃ¥den Bonazera..
det ser du om du läser inläggen.
Det krävs lite förklaring när man försöker bestyrka det som faktiskt är fakta..där av dom så kallade långa inläggen

Vad tycker du jag ska ge honom? jag har inte ett underlag att gå efter,,
Då går det inte att ge ett rätt svar,, Tro och gissa ,,, nej
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2013, 16:09:26 »
Hördu, har du inga råd att ge, ta då inte upp tiden här med hur det Borde Vara. Övriga: fortsätt med tipsen.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2013, 16:17:05 »
Om du inte vill veta hur det ska gå till
Behöver du läsa . !
Det står beskrivet vad som måste till för att det ska bli rätt

Det finns ingen Saida som är vvsare!

Men du kanske är synsk . Vad vet jag
Hördu småvarm ! Du tycker alltså att det oki att ge råd som är
Så grovhuggna att det kan jämföras med att gera golvsockel med motorsåg
När T S köpt en tjänst / installation för en ca 350 tkr när det ska ingå!!
Han ska F-n inte behöva göra något annat en betala fakturan och trycka på play när grejerna ska igång,

För inte köper du ny bil och sen ner till ok GDS och målar halva bilen själv eftersom din inte va helt lackad från fabrik?

Cc
« Senast ändrad: 28 oktober 2013, 16:34:56 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #27 skrivet: 28 oktober 2013, 16:33:33 »
Inget av det just du skrivit har hjälpt. Om jag vill köpa tjänsten gör jag det. Vill jag ha tips går jag till forumet här.

Ditt tips: "köp tjänsten av en VVS-ingenjör att upprätta en ritning och räkna fram hur du ska göra", är inte till hjälp.

Jag surnade till av att läsa en massa text som inte hade med frågan att göra. Och tänker i och med detta meddelande sluta bidra till den.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #28 skrivet: 28 oktober 2013, 16:42:17 »
Mm
Läs inläggen igen !
Om du bestämmer dig för att GDS en värme anläggning hemma och experimentera med din egna pengar . Varsågod!
Köper du tjänsten , ja då är det inget experiment längre !
DÃ¥ är det en funktion  som skall fungera!
Det kräver att den som gör det har dom kunskaper som jag beskrivit.

Berätta nu vad det är för fel med att delge hur det verkligen ska gå till
Istället för att vissa " Installations " firmor leker/ experimenterar
Med vanliga människors pengar.
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #29 skrivet: 28 oktober 2013, 17:10:20 »
Det hade räckt med ditt första inlägg, att han kunde kontakta installatören för att få injusteringsprotokollet.
Han hade troligen fått veta att det inte var gjort, och då haft valet att själv göra det i purmomaster (som han gjort) eller tjata på en ovillig installatör som redan är engagerad i nästa eller därnästa projekt.
Kanske hade han blivit tvungen att ta hjälp av konsumentvägledare, ARN eller tingsrätt.

Han valde att komma hit, få råd, och lösa problemet.

I allt övrigt följer denna tråd rutin 1A, installatörerna i stort utför inte jobben enligt din standard, det vet, vi, det är inte bra, men ibland får man acceptera hur det är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!