Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?  (läst 19871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #15 skrivet: 05 december 2013, 18:47:09 »
Det är ju inte endast Hgv som skiljer G3 är en helt annan vp med annat köldmedia och lågenergi cp både på varma samt kalla sidan och säkert nån mer skillnad. Om du tar in offerter finns det ju flera firmor som säkert säljer andra märken att jämföra med så det blir lite extra rörigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #16 skrivet: 05 december 2013, 18:55:15 »
Vid 50 grader gÃ¥r nog HGW men pga att hgw "snor" av framledningen till värmen sÃ¥ är det möjligt att vid t.ex. -20 bättre att stänga av HGW sÃ¥ inte tillsats aktiveras istället. DÃ¥ har du ju "bara" nytta av hgw mellan +5 - -20  dontknow

Men för lite vv kommer du nog inte att få med den
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #17 skrivet: 05 december 2013, 19:38:43 »
Vid 50 grader gÃ¥r nog HGW men pga att hgw "snor" av framledningen till värmen sÃ¥ är det möjligt att vid t.ex. -20 bättre att stänga av HGW sÃ¥ inte tillsats aktiveras istället. DÃ¥ har du ju "bara" nytta av hgw mellan +5 - -20  dontknow

Men för lite vv kommer du nog inte att få med den

Så har jag inte uppfattat HGW att den skulle sno värme, utan den tar vara på restvärme som finns i kylmediekretsen efter att framledningen fått sitt. Men det kanske är fel.

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #18 skrivet: 05 december 2013, 21:56:09 »
Hgv snor en del av effekten från vp men fördelen är att med hgv så får man vv till ungefär samma cop som aktuell framledning kanske cop 4 istället för 3 på en vp utan Hgv. Men man får inte vv på köpet som Thermia i alla fall tidigare hävdat på hemsidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #19 skrivet: 05 december 2013, 21:58:43 »
Det står fortfarande att man får vv "på köpet" när huset värms vilket är ren bluff från Thermia
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #20 skrivet: 06 december 2013, 06:46:46 »
Men bara för att det står HGW i rutan behöver det inte alltid betyda att den gör vv, enligt manualen "om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader". Men vad det betyder har jag inte fått någon förklaring från thermia, det var "fabriksinställt" och behöver aldrig ändras
Vi har ca 155m2, helt ny konverterat från direkt el, bara radiatorer.
Vet inte när HGW-startar/ slutar, men vad jag kan se så är den -alltid- igång när kompressorn gör värme, men jag tittar såklart inte hela tiden (om jag tolkar loggen rätt, så är det så det fungerar också).

Titta själv på http://sirius98144.zapto.org/
Logga in med demo:demo och gå in på "Rådata".

Du har ju grymma utomhustemperaturer just nu så du borde ju ha maximal nytta av hgw, men om du inte har gjort några ändringar från fabriken ser det inte ut så
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #21 skrivet: 06 december 2013, 07:41:13 »
Men bara för att det står HGW i rutan behöver det inte alltid betyda att den gör vv, enligt manualen "om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader". Men vad det betyder har jag inte fått någon förklaring från thermia, det var "fabriksinställt" och behöver aldrig ändrasDu har ju grymma utomhustemperaturer just nu så du borde ju ha maximal nytta av hgw, men om du inte har gjort några ändringar från fabriken ser det inte ut så
Nej inga ändringar i maskinen har jag gjort, men jag håller ju på och justerar raddarna fortf.
Mmm, blir faktiskt lite fundersam på vad den där HGW eg. bidrar med.
Frugan duschade i förrgår ca 21:00, då gick en VV-körning.
I går duschade jag vid 21:30, då gick först en värmekörning direkt följd av en VV-körning.
Vad jag vet så har ingen annan duschat hemma mellan dom tiderna (ev så duschade grabben strax före mig igår).
Det ser ut som om vatten tempen dalar så sakteliga hela tiden mellan VV-körningarna, borde inte HGW minst hålla samma temp på vattnet, helst höja den.
Tittar jag på "Varmv.framledn.temp" så ser det ut som om det går värme till tanken, upp till 80 grader när kompressorn går (den heter "HGW_VV" i koden, så därför jag tror att den visar HGW).
Det jag tycker är mest konstig är att frÃ¥n den 29/11 till den 3/12 har 0 VV-körningar, efter det har vi 1 om dagen  Sc:,h
Skillnaden mellan före och efter den 3/12 är att jag fick en snabbkurs i justera raddar så jag grundställde alla raddar och började om, nu är nästan alla helt öppna - men det borde väll inte vara dåligt?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #22 skrivet: 06 december 2013, 08:10:08 »
Har vänt in och ut på min G3 de senaste månaderna och börjar nu förstå exakt hur den fungerar och även hur den borde ha fungerat/skulle ha programmerats (enligt mig alltså..)

Några fakta angående funktionen HGW (som jag har förstått det..):
1. På en G3 fungerar det inte så bra att stänga av HGW funktionen. Gör man det så kommer det inte att göras något varmvatten alls. Detta för att VP då tror att den är en vanlig Diplomat med en VXV. Så när pumpen börjar en varmvatten körning så dyker kranen upp i display fönstret och den slår VXV till "1" men ingenting händer då det inte finns någon VXV. Pumpen kommer att fortsätta att köra ut max värme till raddarna i all evighet (eller tills nån sätter på HGW igen och den fattar att den har en HGW shunt) eftersom varmvatten körning aldrig blir färdig då pumpen inte kommer att orka få upp värmen på elementen/golvvärmen till maxtemperaturen då den normalt slutar en varmvatten körning (ca 60 gr).
2. HGW kommer att göra mer och mer varmvatten ju kallare det blir ute. in absurdum! Detta eftersom för att hålla vald temperatur skillnad default 20gr (skillnad "start temperatur" varmvatten HGW varmvatten temperatur) så kommer HGW shunten att öppna mer och mer ju varmare framlednings temperaturen är detta för att "kyla" HGW hetgas värme växlaren så att temperatur skillnaden blir den inställda temperaturen. Så mer och mer av VP effekt kommer att gå till att göra varmvatten ju kallare det blir ute! Detta om man inte manuellt ändrar temperatur skillnads inställningen till ett högre värde. Då kommer HGW shunten att börja stänga för att höja HGW temperaturen och mera effekt går till att värma huset.
3.
"om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader":
Detta innebär att om en varmvatten körning har startats så kommer VP att gå över till en värme-HGW körning istället när 40+3 grader (default värde) på varmvatten start temperaturen har uppnåtts.
4.
HGW blir aldrig färdigt! Finns vad jag förstår inget sätt att få VP att sluta köra HGW när den väl har startat. Enda sättet är att stoppa pumpen och starta igen eller om pumpen har kört färdigt en värme körning kommer den alltså starta igen utan HGW tills villkoret HGW temp skillnad + start temp varmvatten har uppnåtts igen.
DVS om det är så kallt ute att VP går hela tiden kommer HGW alltid att gå om nu inte start temperaturen varmvatten råkar vara jätte hög. men det kommer den ju inte att vara för evigt så fort någon använder varmvatten kommer det ju att sjunka och HGW startar..
5.
 Det finns en parameter "Max varmvatten temperatur" som enligt manualen kan feltolkas (gjorde jag i alla fall) som att HGW är färdig när denna temperatur uppnÃ¥tts. SÃ¥ är inte fallet.
Det är sant att denna parameter begränsar varmvatten temperaturen men bara genom att öppna HGW shunten mer och mer för att kyla temperaturen till valt värde.
 (Ändrad!)
Har de senaste dagarna upptäckt att denna parameter faktiskt kan användas till att styra hur mycket HGW ska köra!
Om "Max temp" är satt till default värde 95 °C så startar HGW när "HGW temp"-"Temp diff"=<VV "Start" och eftersom "HGW temp" ökar med ökad framledningstemperatur så startar HGW oftare/tidagare när det blir kallare ute.
Har nu satt "Max Temp" till 64 °C och "temp diff" till 22 °C nu startar HGW när VV "start" gÃ¥r under 42 °C (64-22) och aldrig annars (förmodar att HGW tempen ocksÃ¥ mÃ¥ste vara pÃ¥ minst 64 °C), alltsÃ¥ oberoende av utetemperaturen/framledning temperaturen! Sen kör HGV tills integralen blir noll viket fungerar bra i alla fall när ute tempen över ca -8 °C dÃ¥ har min VP tillräckligt med effekt för att "orka räkna ner" integralen med  dt 6 °C (normal dt vid HGW ppå¨en G3a). Varmvattnet blir ca 63 °C pÃ¥ toppgivaren och 55-60 °C pÃ¥ start givaren lite beroende pÃ¥ hur kallt det är ute.
Om jag förstÃ¥r det hela rätt sÃ¥ fungerar det som att ju varmare start tempen blir ju varmare vatten cirkulerar tillbaks och blandas med returen frÃ¥n huset och höjer därmed returtempen vilket leder till varmare framledning. SÃ¥ när VVB är fulladdad av HGW sÃ¥ kommer den mesta VP effekten gÃ¥ till att värme huset igen. Fast HGW sluter inte att köra (inte vad jag har sett i alla fall..) sÃ¥ värmepumpen fortsätter att köra med dt 6 °C detta sker genom att cirkulations pumpan varvar upp frÃ¥n ca 60% till 80 %. Här hade det nog varit smartare att ha en "HGW stop temp" sÃ¥ att pumpen kunnat gÃ¥ med  dt 8 °C och dÃ¥ förmodligen bättre verkningsgrad..
Vad jag har fattat kan detta också användas till att stänga av HGW! Genom att sätta "Max temp" till 60 °C och "Temp diff " till 35 °C så kommer HGW bara att starta om VV "start" är mindre än 25 °C (60-35) och det kommer det nog aldrig att bli då en normal VV körning normalt startar när "start" temp ligger på 35-36 °C (när "Vikt VV temp" mindre än 40 °C default värde).

Om jag hade programmerat HGW funktionen skulle jag gjort detta:
1.
Satt en HGW klar temperatur där VP sluter köra HGW och istället bara värmer huset. Tex ställbart mellan 45-55 gr på varmvatten start temperaturen (skulle ge ca 60-80 grader på topp givaren beroende på VP framledning bör).
2. (ändrad!)
HGW start skulle jag satt till en kurva typ "HGW temperatur-(Framledning_bör-10_till_-25) (ställbart)" (HGW temperatur temperaturen på HGW värme växlaren) istället för en fast temperatur. Varför då? Jo för att då skulle HGW kunna starta vid ungefär vid ungefär samma temp på start varmvatten givaren oberoende av framledning bör tempen och alltså göra ungefär lika mycket varmvatten oberoende av utomhus temperaturen. Vad jag förstår finns ingen som behöver mycket mera varmvatten bara för att det blir kallare ute..

Finns mycket mera jag kan skriva i ämnet men detta inlägg börjar bli lite långt nu..

Undrar ni något eller behöver förtydligande FRÅGA! Blev kanske lite rörigt emellan åt..
« Senast ändrad: 11 december 2013, 10:14:58 av OlaP »
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #23 skrivet: 06 december 2013, 10:10:15 »
Hej Om jag skulle sätta in en ny pump idag skulle jag välja Diplomaten :)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #24 skrivet: 06 december 2013, 11:42:38 »
3.
"om ett värmebehov finns styr hgw shunten över mot värmesystemet vid X grader":
Detta innebär att om en varmvatten körning har startats så kommer VP att gå över till en värme-HGW körning istället när 40+3 grader (default värde) på varmvatten start temperaturen har uppnåtts.
har haft en fundering på varför den helt plötsligt har slutat tillverka vv och istället börjat med en värmekörning. Så det här låter helt rimligt.

Det ser ut som om vatten tempen dalar så sakteliga hela tiden mellan VV-körningarna, borde inte HGW minst hålla samma temp på vattnet, helst höja den.
Precis vad jag också tycker, med -15 ute borde du få toppentemperatur på vv med hgw.

Följdfråga:
Då hgw går ser man ju både - och + (+ shuntar mot vatten, - shuntar mot värme) i hgw menyn. Vad är det som säger att NU skall det vara + och NU skall det vara - ?

Hej Om jag skulle sätta in en ny pump idag skulle jag välja Diplomaten :)
Och jag tror jag skulle byta märke...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #25 skrivet: 06 december 2013, 15:04:25 »
Meeeeen går HGW:n när framledningen ligger på 45°?

 dontknow

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #26 skrivet: 06 december 2013, 15:21:20 »
Meeeeen går HGW:n när framledningen ligger på 45°?
/Christer
tummenupp

Den går (min går vid fl 35 grader) beroende på värmen i tanken (jag måste ha <52 grader i tanken enligt toppgivaren, annars går den inte för mig) enligt vad jag har ställt in.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #27 skrivet: 09 december 2013, 21:18:22 »
Börjar  tummenupp HGW idag. -14 ute och hgw värmer vattnet frÃ¥n 47 till 55 grader, med framledning bör 29 och framledning drift 36 pÃ¥ 10 timmar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #28 skrivet: 09 december 2013, 21:24:49 »
Kan väl inte bli mÃ¥nga dagar HGW gÃ¥r om du behöver runt -14 grader för att den ska gÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #29 skrivet: 09 december 2013, 21:32:54 »
Knappast, men jag ser iallafall att den kan göra det den ska ---  tummenupp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!