Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pumphastighet i vänteläge - hur fort?  (läst 950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
pumphastighet i vänteläge - hur fort?
« skrivet: 25 januari 2016, 20:47:31 »
Installerade firmware 7113R3 på min 1245 från 2011 (uppgraderade från 1768R2 i två steg).
Jag ser att en del pumpar nu har fått autoläge. Det verkar fungera bra.

Men under 5.1.11 finns även en (fast) hastighet som man kan mata in för vänteläge (dvs när kompressorn är av). Den låg på 70% som default efter firmware installationen, vilket nog är alldeles onödigt högt. Har sänkt till 40%, sedan till 25%.
Har för mig att diff mellan fram och retur (bt2/bt3) låg på en grad före uppgraderingen i vänteläge. Nu med 25% pumphastighet ligger den på 0.1 grad bara. Känns som om man kan sänka hastigheten till ett par procent bara?

Har någon redan erfarenhet av denna?

210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: pumphastighet i vänteläge - hur fort?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2016, 14:52:12 »
Deltat eller diffen är noll i vänta läge allt annat beror på felvisning av givarna och att diffen minskat beror på att vp numera kalibrerar givarna. Du kan sänka till ett värde som gör att alla radiatorer är varma eller ha samma värde som tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!