Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 april 2016, 12:39:22 »

Jobbar den inte med flytande kondensring mot slingan i tanken med rätt eller något högre börvärde än vad huset behöver och därefter shuntas tempen ner till rätt värde vid tex eldning kommer vp och laddpumpen stoppa pga att slingan värms av tanken men det gäller att framlednings givaren sitter nära tanken så den känner när vp ska starta igen utan att det cirkulerar i slingan. Mycket gissningar blev det men kanske nått stämmer  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 april 2016, 09:11:30 »

En differens på nio grader fram/retur verkar inte tyda på för lågt flöde.

... fast en diff på 9 grader är högre än vad CTC rekommenderar. 7-7,5 är högsta diff i deras instruktioner om jag minns rätt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 april 2016, 08:31:44 »

En differens på nio grader fram/retur verkar inte tyda på för lågt flöde.

Att det är högre hetgastemperatur på vintern beror nog också på att det är lägre tryck i förångaren då vilket kräver högre kompressionsförhållande för samma kondenseringstryck. Det ger högre hetgastemperatur.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 mars 2016, 18:09:32 »

Du skulle kunna använda den till att shunta värmen från tanken till huset?

Men på frågan om varför hetgastemp är högre på vintern än på sommaren är min gissning att den styr på givaren som sitter på framledningen från värmepumpen till acktanken.
Om denna temp är konstant så kommer returen till värmepumpen från tanken bli högre på vintern än på sommaren och därmed blir även kondenseringstrycket högre (trycket beror mestadels på returtemp).
Returtempen blir högre då det är kallt beroende på att :dt: över värmepumpen minskar med kallare utetemp.
Skrivet av: Gasgubben
« skrivet: 31 mars 2016, 11:28:42 »

Givarna på varma sidan brukar sällan krångla, börja med de värdena.

Var nere och kollade nu, VP Fram var 42, Rad Retur var 33.

Varför sitter där en ecologic?
Värmer den inte med fast kondenseringstemp?

Ja du, det undrar jag också. Jag har kopplat om från den märkliga kopplingen tidigare och kör den som en lyxig shuntautomat. Sen står det faktiskt i manualen att man ska använda shuntat läge på ecologic om man har en acktank.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 mars 2016, 11:17:24 »

Varför sitter där en ecologic?
Värmer den inte med fast kondenseringstemp?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 mars 2016, 11:15:22 »

Givarna på varma sidan brukar sällan krångla, börja med de värdena.
Skrivet av: Gasgubben
« skrivet: 31 mars 2016, 11:12:31 »

Kan man lita på EcoLogicens siffror från pumpen eller ska jag mäta med en temometer?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 mars 2016, 11:00:33 »

Har du mätt temperaturdifferensen över pumpen vid drift? Är den onormalt hög verkar det troligt att det är lågt flöde.
Skrivet av: Gasgubben
« skrivet: 31 mars 2016, 10:40:41 »

I huset som vi flyttade in i förra året finns ett riktig Frankensteinbygge till värmesystem. En vedpanneanläggning (mitt i Stockholm...) med 2000l tekniktank + 2*1000l slavtankar. På tekniktanken finns en EcoAir 111 påhängd vid en slinga i botten, slingan är fylld med glykol. Allt styrs med en EcoLogic v3.

Även om inkopplingen av EcoAiren och EcoLogicen var minst sagt märklig (framledningsgivaren satt på sling-returen, shuntat läge på EcoLogicen men shuntmotorn var oinkopplad) så funkade systemet helt ok under hela hösten, tills temperaturen börja krypa under nollan. Då började den skrika om hög hetgas, först ganska sällan, men sen mer och mer ofta. Efter den värsta köldknäppen i januari la den av helt och klarade sen inte av ens att köra en hel cykel, trots plusgrader ute.

Jag hade helt räknat bort den, men häromdagen startade jag den och se på fan om den inte klarade av att gå en hel dag innan den på natten larmade om hetgas! Hetgasen under dagen ligger förvisso runt 110-120 för det mesta, men den kommer nästan aldrig upp i larmtemperaturen på 130 grader.

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag misstänker att det kan vara glykolen som spökar kanske i kombination med ett igensatt filter. Filtret kommer jag tyvärr inte åt, för det sitter inga ventiler, försöker jag skruva loss den börjar det spruta glykol. Tänkte köpa en Nibe KB 25 påfyllningskoppel, tömma systemet, skölja ordentligt med vatten och därefter vattenfylla det.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!