Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp med val av L/V system  (läst 16717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2008, 08:13:56 »
jahapp, nu får man högre energianvändning med golvärme & luft/vatten värmepump............. huvuddunk..............

Utloggad hallonst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2008, 18:39:58 »
ok, jaja jag har hursomhelst redan gjutit in slingor för tvättstuga och badrum. får se hur jag gör med gillestugan nu då, hade tänkt att jag skulle ha golvvärme där oxå...
hade väl kanske hoppats på att nån skulle vilja ge mer tips om värmepumpar och acktankar...
/m

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2008, 20:31:31 »
Komplettera med radiatorer och kör bÃ¥de och, dÃ¥ klarar du kallraset men kan köra 19 ºC i rummet. SÃ¥ledes kanske du kan fÃ¥ energieffektivitet i golvvärmen.  studs

För övrigt så är det klart du skall ha VP om du förbrukar 2,5 - 3 m3 olja.

Jag kan rekomendera CTC EcoAir. Denna kan dockas mot gammla pannan, mot ack tank, eller CTC:s egen EcoEl. Har funkat problemfritt för mig i ett år strax. Jag räknar med att spara ca 13500kwh/år med denna. Jag bor i STHLM och anser att förutsättningar för L/V är bra, då det inte är kallare än -5 mer än ett par dagar om året. Således jobbar L/V mot ok temp på förångningssidan för det mesta.

För dimensionering kan du ringa till CTC. De har en telefonlina som de kallar CTC Direkt och där kan du få all hjälp med alla dina frågor, inte minst pumpstorlek.

//Martin
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad hallonst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2008, 10:20:57 »
ok, jo jag tycker ctc ecoair verkar vara ett bra alternativ, 7kW är det väl som är aktuell i mitt fall...
rätta mig om jag har fel nu! men... leder man inte ut vattnet utomhus till luftvärmepumpen med ctc ecoair? och detta medför en frysrisk om systemet skulle stanna?
är det inte därför som tex airwellen använder köldmedium och växlar detta inomhus? för att slippa frysrisken....?
är detta ett bra argument för att välja bort ctc'n eller är det bara överdrivet?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2008, 11:39:20 »
Jo det är så att radiatorvattnet går utomhus i ECOAIR

Många på detta forum anser att detta är en stor nackdel. Men INGEN verkar känna till något exempel på när frysskador uppstått vid exemeplvis strömavbrott.

Skall du sätta in VP i ett hus som du inte bor i är ju detta ett generellt problem. Oavsett VP-typ så får du problem med vattenburen värme vid elavbrott och svinkyla ett par dagar, har du ingen annan uppvärmning kommer det bli kallt även inne i huset och då spelar det ingen roll om du har vatten i pumpen eller ej.



EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad hallonst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2008, 11:45:01 »
nä lite såsom jag resonerar oxå, men man måste ju höra sig för...
nån som vet hur det är med effektförlusten om man jämför de båda systemen? försumbart?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2008, 12:31:45 »
Jag tog upp det här med vad som händer med värmepumpen, om det blir strömavbrott vid minusgrader ute, när jag snackade med firman som installerade min pump. Dom påstod att de pratat med CTC om detta och fått till svar att pumpen tål detta.

Jag har aldrig hört att någon fått pumpen förstörd av frysskador heller.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2008, 20:08:34 »
Detta jag säger nu har jag påtalat innan: jag anser att risken för att få läcka på gasen mellan inomhus & utomhusdel om man tar in gasen är mycket större än frysrisken av vatten.............vilket har trögast värmeavgivning varm vatten eller gas?? sen kan man fundera över förlusterna? *vinkar*
Söker man på forumet om gasläck hittar manhundra gånger fler än sönderfrysning......

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2008, 00:25:29 »
Detta jag säger nu har jag påtalat innan: jag anser att risken för att få läcka på gasen mellan inomhus & utomhusdel om man tar in gasen är mycket större än frysrisken av vatten.............vilket har trögast värmeavgivning varm vatten eller gas?? sen kan man fundera över förlusterna? *vinkar*
Söker man på forumet om gasläck hittar manhundra gånger fler än sönderfrysning......

Finns hundratals fler klÃ¥pare ocksÃ¥  *vinkar*

Fundera på hur många som har skadade växlare ute som inte avger den effekt de ska och ägaren tror allt är bra.

//Rickard

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2008, 06:36:47 »
Detta jag säger nu har jag påtalat innan: jag anser att risken för att få läcka på gasen mellan inomhus & utomhusdel om man tar in gasen är mycket större än frysrisken av vatten.............vilket har trögast värmeavgivning varm vatten eller gas?? sen kan man fundera över förlusterna? *vinkar*
Söker man på forumet om gasläck hittar manhundra gånger fler än sönderfrysning......

Finns hundratals fler klÃ¥pare ocksÃ¥  *vinkar*

Fundera på hur många som har skadade växlare ute som inte avger den effekt de ska och ägaren tror allt är bra.

//Rickard



den har jag aldrig hört förut men du kanske har erfarenhet av växlare som funkar dåligt??

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2008, 10:20:25 »
.............vilket har trögast värmeavgivning varm vatten eller gas?? sen kan man fundera över förlusterna? *vinkar*
Sc:,h
Kan du utveckla det?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2008, 16:37:57 »
Vilket släpper mest energi ifrån sig igenom kopparör 45 gradigt vatten eller 55 gradig gas?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2008, 18:31:19 »
Vilket släpper mest energi ifrån sig igenom kopparör 45 gradigt vatten eller 55 gradig gas?
Det vet jag inte? Det beror väl på hur varmt rörets utsida blir och hur bra det är isolerat?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2008, 19:43:07 »
Fundera på hur många som har skadade växlare ute som inte avger den effekt de ska och ägaren tror allt är bra.

//Rickard

Är det vanligar med skadade växlare bara för att de sitter utomhus? Syftar du på något annat än frysrisken? Utveckla gärna vad du menar
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2008, 19:58:24 »
Vilket släpper mest energi ifrån sig igenom kopparör 45 gradigt vatten eller 55 gradig gas?

Hetgasrör på 70-80 ºC borde lämna i från sig större effekt än ett vattenrör med 45 ºC å andra sidan så har ju vattenröret större diameter och således större exponerad yta så det kanske är jämt skägg.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!