Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumpar!  (läst 7659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepumpar!
« Svar #30 skrivet: 02 april 2010, 20:28:06 »
Man kan ju ocksÃ¥ komplettera med nÃ¥gra extra värmeelement och byta ut nÃ¥gra mot större eller effektivare. När jag köpte mitt hus för 15 Ã¥r sedan fanns en gammal oljepanna frÃ¥n 30-talet och den shuntade ut c:a 60 grader vid  -15 i utetemperatur. Det fanns bara ett gammalt flänselement i varje rum och jag satte dit 6 nya effektiva element (till en kostnad av c:a 15.000:- dÃ¥ jag gjorde jobbet själv) sÃ¥ att det blev ett element under varje fönster. Efter detta behöver jag  bara 45-gradigt vatten ut till elementen vid  -15 grader ute och värmekomforten blev mycket bättre)

 När jag  sedan köpte en Nibe 1110  (tror jag den heter) pÃ¥ 10 kW  för 10 Ã¥r sedan passade den perfekt ihop med det dÃ¥ relativt lÃ¥gtempererade värmesystemet. Jag  har en 220 l extern dubbelmantlad  varmvattenberdare som ger 45-50-gradigt vatten och en liten  rent elektrisk varmvattenberedare pÃ¥ 150 l efter denna som höjer vattentemperaturen till c:a 55 grader. Det har fungerat bra sedan dess.
FörstÃ¥sigpÃ¥arna hävde att jag  köpte en för stor VP och att mitt hus skulle klara sig med en pump pÃ¥ 8 kW, men jag ville ha sÃ¥ litet tillskottsvärme som möjligt och med min litet större pump har jag  tillskottsvärmen avstängd hela Ã¥ret utom de fÃ¥ veckor när utetemperaturen gÃ¥r under - 15 grader. Det har jag sparat mycket pengar pÃ¥. Man sade att det skulle bli för korta gÃ¥ngtider och därmed för mÃ¥nga starter som skulle ta kÃ¥l pÃ¥ kompressorn, men det har i alla fall inte hänt ännu. Peppar, peppar!

En annan sak som jag tycker är viktig vid val av värmepumpsinstallation är att ha en innegivare med termostat så att man enkelt kan sänka eller höja temperaturen i huset. Människan vill inte alltid ha samma temperatur, varför det inte räcker med en innetemperaturgivare. Åtminstone har inte jag någon lust att springa ner ikällaren när husets härskarinna fryser eller svettas. Jag har inte kollat om alla värmepumpar har möjlighet till innetermostat idag, men jag kommer ihåg att IVT inte hade det när jag köpet min Nibe.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!