Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jämför äpplen och päron.  (läst 1091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Jämför äpplen och päron.
« skrivet: 19 september 2013, 22:19:11 »
CTC's nya EcoAir redovisar ett jättehögt COP på nya 400-modellerna. Dessa är dock värden vid 35 grader. Gamla modellen visas COP vid 45 grader och är allena av den orsak något lägre. Vad är faktisk skillnaden på COP-en om man jämför på samma temp? Jag installerade en pool-luftvattenpump häromdagen. Den hade ett COP på 7! -Men det var vid 26 grader avgiven temp.
Någon som vet priser på de nya modellerna? Finns ju inte på webhandeln än.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jämför äpplen och päron.
« Svar #1 skrivet: 19 september 2013, 22:51:38 »
Jag har inte heller hittat något pris, men det jag har hittat är en bild över arbetsområdet, som visar vilken framledning VPn ger vid olika utetemp. Där är den helt överlägsen den äldre modellen av EcoAir. Både den vanliga och Polar Edition.



EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Jämför äpplen och päron.
« Svar #2 skrivet: 19 september 2013, 23:08:35 »
Tack för grafen, Lunk-Umeå. Intressant så varmt den går. Jag köpte en 107 Polar i våras och känner mig lite besviken att jag inte hade någon aning om en ny modell var på gång. Kan man även få reda på COP'en? Å andra sidan var det faktisk inte mycket skillnad på årskostnaden på Energimyndighetens test, där COP'en skiljde sig ganska mycket på de olika modellerna.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jämför äpplen och päron.
« Svar #3 skrivet: 20 september 2013, 22:42:47 »
För min del, som också har en EcoAir PE, så är inte decimalerna på COP det viktiga utan hur kallt VPn kan gå innan elpatronerna går in. Idag är det -10 och med nya 400-serien borde jag landa på ca -15. Om jag nån gång lyckas få nån VVS-firma att byta radiatorerna som jag vill byta så borde gränsen sänkas ca 5 grader för båda varianterna. Då skulle en 400 alltså klara ner till nästan -20, vilket betyder att det bara handlar om nån enstaka vecka under året som VPn inte skulle klara värmen helt på egen hand, utan elpatroner.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!