Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ekonomi???  (läst 6555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E-BO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ekonomi???
« skrivet: 24 mars 2009, 21:03:43 »
Det verkar vara vanligt med varmvattenproblem med EcoAir-EcoEl hos alla som har ett hus som kräver låg framledningstemp.
Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.
Med den värdelösa VV-produktionen , ( om man inte har ett högtemp. system eller en VP tillverkad före -07,då man enl.Erp införde begränsningen på 48 ºC VP-in), så är frågan: Blir det driftmässigt billigare att hänga på en extern VV-beredare efter pannan eller ska man hetsa upp övre pannan med el-spets? Man vill ju inte att fettet ska frysa fast i stekpannan när man diskar!
EcoAir 107 v3 + EcoEl 1550 30-tals trähus i Stockholm
1,5 plan ca 100 m2 bo yta med 9 radiatorer + 50 m2 källare med 2 radiatorer tidigare förbrukning ca 35000 kwh inkl hh el

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ekonomi???
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2009, 21:18:41 »
ctc styrsystem  i eco el och ecoheat  är bristfällig.
använder däremot ecologic finns fler förutsättningar att få ett bättre system.

om man ALLTID vill ha gÃ¥tt om varmvatten, vilket ecoel Ã¥ ecoheat inte är gjorda för. sÃ¥ tror jag att det är mer ekonomiskt och bättre att installera en VV-beredare  efter pannan.

kan man däremot planera sina varmvatten behov så är det mer ekonomiskt att använda funktionen extra VV.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ekonomi???
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2009, 22:36:51 »

Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.

Styrenheten hindrar inte pumpen från att värma övre pannan. Tvärtom, det är styrenheten som ser till att pumpen kör till 55º var fjärde start (på sommaren vid varje start) och på så sätt värmer övre pannan.
Jag har aldrig elpatronen inkopplad och har normalt runt 51-52 grader i övre pannan. Även direkt efter att jag duschat ligger tempen i övre pannan ofta på 50º.
Jag vet inte hur folk ställer in anläggningen eller hur man bär sig åt vid duschning, men jag och frun kan duscha samtidigt på två ställen eller direkt efter varandra och det har aldrig hänt under snart tre år, att det varit några problem med varmvattnett. Vi har inte någon gång kört extra varmvatten, så jag har lite svårt att förstå de här varmvattenproblemen, åtmonstonne om man inte badar bubbelpool ständigt och jämt.

Har man väldigt låg framledningstemperatur, kan man höja VP min till exempelvis 40-45 grader, då jobbar pumpen därifrån och 5º upp, samtidigt som systemet fortfarande shuntar ut låg framledningstemperatur. Det spelar ingen större roll för värmeförlusterna om pannan är 40 eller 50 grader varm, eventuella förluster är ju dessutom värme till rummet. Under sommaren håller pannan hela tiden 50-55 grader i pannan.

//Ronnie
« Senast ändrad: 24 mars 2009, 22:47:19 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Ekonomi???
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2009, 22:52:28 »

Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.

Styrenheten hindrar inte pumpen från att värma övre pannan. Tvärtom, det är styrenheten som ser till att pumpen kör till 55º var fjärde (på sommaren vid varje start) start och på så sätt värmer övre pannan.
Jag har aldrig elpatronen inkopplad och har normalt runt 51-52 grader i övre pannan. Även direkt efter att jag duschat ligger tempen i övre pannan ofta på 50º.
Jag vet inte hur folk ställer in anläggningen eller hur man bär sig åt vid duschning, men jag och frun kan duscha samtidigt på två ställen eller direkt efter varandra och det har aldrig hänt under snart tre år, att det varit några problem med varmvattnett. Vi har inte någon gång kört extra varmvatten, så jag har lite svårt att förstå de här varmvattenproblemen, åtmonstonne om man inte badar bubbelpool ständigt och jämt.

//Ronnie

Samma här. Jag har aldrig haft elpatronen påslagen och det är inga problem med varmvattnet.
Jag kör däremot extra VV schemalagt vardagsmornar och någon gång manuellt via knapp vår och höst när antalet starter är få.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ekonomi???
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2009, 23:16:06 »

Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.

Styrenheten hindrar inte pumpen från att värma övre pannan. Tvärtom, det är styrenheten som ser till att pumpen kör till 55º var fjärde (på sommaren vid varje start) start och på så sätt värmer övre pannan.
Jag har aldrig elpatronen inkopplad och har normalt runt 51-52 grader i övre pannan. Även direkt efter att jag duschat ligger tempen i övre pannan ofta på 50º.
Jag vet inte hur folk ställer in anläggningen eller hur man bär sig åt vid duschning, men jag och frun kan duscha samtidigt på två ställen eller direkt efter varandra och det har aldrig hänt under snart tre år, att det varit några problem med varmvattnett. Vi har inte någon gång kört extra varmvatten, så jag har lite svårt att förstå de här varmvattenproblemen, åtmonstonne om man inte badar bubbelpool ständigt och jämt.

//Ronnie

Samma här. Jag har aldrig haft elpatronen påslagen och det är inga problem med varmvattnet.
Jag kör däremot extra VV schemalagt vardagsmornar och någon gång manuellt via knapp vår och höst när antalet starter är få.

MVH // Rolle

jag har aldrig  heller haft elpatronen pÃ¥slagen.  men jag använder extra VV när det behövs,och de fungerar.
men det betyder en del planering. i alla fall för vÃ¥ran del. men det har  en del att göra med mina inställningar.

jag kör vpmin 30g.  diff start/stopp 8g. dessutom flyttat vp givaren. vilket gör att jag fÃ¥r ganska lÃ¥ngt imellan 55g körningarna,  som jag dessutom kör till 52g.
allt för att spara stöm. pumpen drar mindre ström ju lägre temp den behöver jobba mot.

de jag hade önskat utav styret är att den kört 55g körningarna efter en inställd min temp på givaren i eldelen.
(tex 42g när övre delen kommer ner till 42g så ska nästa körning bli en 55g körning. ) och inte va fjärde start.

för om  pumpen har kört en 55g körning, och jag duschar kanske tempen i övre tanken sjunker till 43g. och de tar ca 7-8h till nästa 55g körning. dÃ¥ är det inte mycket VV fram till dess.
« Senast ändrad: 25 mars 2009, 21:35:14 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ekonomi???
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2009, 14:19:45 »
Tror att EcoEl....

är dimensionerad för en viss "normalförbrukning" av varmvatten. Om man behöver mera kanske det är enklare att komplettera med en liten VVB som eftervärmer vattnet ett par grader vintertid. Och håller varmt dagtid. Utgår jag från mina egna mätningar kostar det inte mer än några kronor per dygn vintertid. Så slipper Ecoelen "stånka" upp till 55 ºC när det är kallt ute. Med dålig verkningsgrad. Och du har bättre kontroll på vad elpatronerna har för sig.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad E-BO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2009, 23:02:39 »
Jag fÃ¥r tacka för alla upplysningar om hur man fixar varmvatten men jag tolkar det som att i min situation med 2 vuxna och 1-2 tonÃ¥rsdöttrar med varierande tider sÃ¥ bör jag nog hänga pÃ¥ en vv-beredare efter EcoElen  för att fÃ¥ hyfsad vv-komfort vintertid. Vi gör av med ca 15 kwh / dygn i elspets sÃ¥ här Ã¥rs med ca 0 till +5 grader ute.
Frågan är hur stor ska beredaren vara? Räcker en 60 lit med 80´C vatten att shunta med EcoElen eller behövs en större?
EcoAir 107 v3 + EcoEl 1550 30-tals trähus i Stockholm
1,5 plan ca 100 m2 bo yta med 9 radiatorer + 50 m2 källare med 2 radiatorer tidigare förbrukning ca 35000 kwh inkl hh el

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ekonomi???
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2009, 23:41:35 »
En 60l beredare...

i serie med Ecoelen måste räcka långt. Du bör ha den på 60 ºC, med en blandarventil efter, som tar ner vattentempen till 52 ºC. (Därigenom blir den i praktiken 10% större och du undviker Legionella). Om du dessutom väljer en trefasvariant så hinner beredaren snabbare värma upp vattnet vid tappning.

Dessutom matar du ju beredaren med 40-50 gradigt vatten från Ecoel.

Är du snål (som jag) så stänger du av elen till beredaren under natten.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad anzezool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2009, 11:39:15 »
Vi är två personer i familjen och köpte en CTC ecoel med luftvattenvärmepump för ett år sedan. Sedan dess kan vi inte duscha längre än 3,5 minuter utan att varmvattnet "tar slut" dvs att vi har dragit blandaren till max och ändå inte får den temp man vill ha. Det ligger någonstans runt fisljummet. Vi har naturligtvis påtalat felet. Man vill ju inte betala 100000:- för att inte kunna duscha ordentligt, men installatören vill naturligtvis skylla allt på oss och en massa faktorer som de hittar på. Samtidigt hittar de inget fel någonstans.

Man blir så grymt trött på att tjata på dem. En panna ska väl för f-n funka? Till saken hör kanske att vi har vattenburen golvvärme på våra 66 kvadrat, som är inställt på max 45 grader i framledning. Kan det påverka systemet?

Vi hade installatören här för tio minuter sedan och när vi testade sjönk tempen på pannan från 55 grader till 43 då vi spolade varmaste varmvattnet under 10 minuter. När jag tyckte att det sjunkit mycket på kort tid sa han bara att han inte hade mycket att jämföra med. Vad tycker ni, är det mycket med 12 grader på 10 minuter.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ekonomi???
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2009, 11:53:51 »
Vi är två personer i familjen och köpte en CTC ecoel med luftvattenvärmepump för ett år sedan. Sedan dess kan vi inte duscha längre än 3,5 minuter utan att varmvattnet "tar slut" dvs att vi har dragit blandaren till max och ändå inte får den temp man vill ha. Det ligger någonstans runt fisljummet. Vi har naturligtvis påtalat felet. Man vill ju inte betala 100000:- för att inte kunna duscha ordentligt, men installatören vill naturligtvis skylla allt på oss och en massa faktorer som de hittar på. Samtidigt hittar de inget fel någonstans.

Man blir så grymt trött på att tjata på dem. En panna ska väl för f-n funka? Till saken hör kanske att vi har vattenburen golvvärme på våra 66 kvadrat, som är inställt på max 45 grader i framledning. Kan det påverka systemet?

Vi hade installatören här för tio minuter sedan och när vi testade sjönk tempen på pannan från 55 grader till 43 då vi spolade varmaste varmvattnet under 10 minuter. När jag tyckte att det sjunkit mycket på kort tid sa han bara att han inte hade mycket att jämföra med. Vad tycker ni, är det mycket med 12 grader på 10 minuter.

eco el och eco heat levererar hyfsat bra med VV om du har ett högtempssystem.
har man ett lågtempssystem så är det inte särskilt bra, då krävs antingen planering, med hjälp utav fuktionen extra VV.
annars får man ändra instlningarna, och höja VPmin.
 vilket gör att pumpen drar mer ström och slits mer. men är billigare än att använda el-patronen.

tappar ni vattnet när kompressorn och el-patrunen är avslagen? tappar bara VV, då är det nog normalt att de sjunker så snabbt.
« Senast ändrad: 26 mars 2009, 12:40:10 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ekonomi???
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2009, 12:26:20 »
Vi är två personer i familjen och köpte en CTC ecoel med luftvattenvärmepump för ett år sedan. Sedan dess kan vi inte duscha längre än 3,5 minuter utan att varmvattnet "tar slut" dvs att vi har dragit blandaren till max och ändå inte får den temp man vill ha. Det ligger någonstans runt fisljummet. Vi har naturligtvis påtalat felet. Man vill ju inte betala 100000:- för att inte kunna duscha ordentligt, men installatören vill naturligtvis skylla allt på oss och en massa faktorer som de hittar på. Samtidigt hittar de inget fel någonstans.

Man blir så grymt trött på att tjata på dem. En panna ska väl för f-n funka? Till saken hör kanske att vi har vattenburen golvvärme på våra 66 kvadrat, som är inställt på max 45 grader i framledning. Kan det påverka systemet?

Vi hade installatören här för tio minuter sedan och när vi testade sjönk tempen på pannan från 55 grader till 43 då vi spolade varmaste varmvattnet under 10 minuter. När jag tyckte att det sjunkit mycket på kort tid sa han bara att han inte hade mycket att jämföra med. Vad tycker ni, är det mycket med 12 grader på 10 minuter.

Har ni fortfarande 43º i pannan efter 10 minuters tappning, måste ni väl kunna duscha 3,5 min. Jag tror att duschning ska inte vara något problem, om ni provar med att ställa in en varmvattenkörning efter schema på tider som passar era duschvanor. Det går att göra detta med enbart pumpen. Extra varmvattenkörningar är till just för att det ska gå att duscha trots att pannan kör på låga framledningstemperaturer.

Det gäller att lära sig vad det finns för inställningsalternativ för att pannan ska fungera till belåtenhet. Det som förvånar en mest, är installatörernas oförmåga att visa och hjälpa till med inställningar som passar kunderna.
Det verkar faktiskt som om de inte själva vet hur pannan ska ställas in och vad som ingår i installatinen. Betalar man hundratusen, kan man begära en fullgod genomgång om pannans funktion och vad det finns för olika inställningsmöjligheter.

//Ronnie
« Senast ändrad: 26 mars 2009, 12:28:13 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad og0172

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2009, 13:16:13 »
Hur höjer jag VP min?
Är det något jag kan göra själv eller?

/ Peter

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ekonomi???
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2009, 13:23:28 »
Hur höjer jag VP min?
Är det något jag kan göra själv eller?

/ Peter

kodade menyn 372   

avancerat/service/fabriksinställ kodad
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ekonomi???
« Svar #13 skrivet: 12 april 2009, 12:23:43 »
En 60l beredare...

i serie med Ecoelen måste räcka långt. Du bör ha den på 60 ºC, med en blandarventil efter, som tar ner vattentempen till 52 ºC. (Därigenom blir den i praktiken 10% större och du undviker Legionella). Om du dessutom väljer en trefasvariant så hinner beredaren snabbare värma upp vattnet vid tappning.

Dessutom matar du ju beredaren med 40-50 gradigt vatten från Ecoel.

Är du snål (som jag) så stänger du av elen till beredaren under natten.

en fundering hur mycket spar du på att stänga av elberedaren på natten?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ekonomi???
« Svar #14 skrivet: 13 april 2009, 22:46:08 »
... sparar någon krona kanske...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!