Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: tank-djungeln, vad är skillnaden pÃ¥ dessa  (läst 15295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« skrivet: 03 oktober 2009, 16:38:09 »
Citera
NIBE UKV är en serie ackumulatorer (utjämningskärl) som i första hand är avsedda för anslutning till värmepumpar för att åstadkomma större volym på värmesystemet. Detta ger en bättre drift för värmepumpen.

NIBE UKV finns i storlekarna 100, 200, 300 och 500 liter.

Citera
NIBE VPA är en serie av ackumulatortankar som i första hand är avsedda för anslutning till värmepumpar. De är även lämpliga att användas till andra värmekällor. NIBE VPA finns i tre storlekar, 200/70, 300/200 och 450/300. NIBE VPAS finns i storleken 300/450.

NIBE VPA 200/70 har en begränsning på värmepumpseffekt av max 12 kW.

NIBE VPAS har en solslinga på 2,3 m².

Vad är skillnaden pÃ¥ dessa tvÃ¥?  Samma prylar men olika titlar? varför envisas de med att göra alla till cylinderformade?


En VPB antar jag är samma sak bara att den även kan värma vattnet på egen hand... Inget jag fått intryck att man önskar utan att amn ska sträva efter att värmepumpen ska klara av att värma allt...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2009, 16:58:28 »
En VPA är en dubbelmantlad beredare för att värma tappvatten (t.ex.?).  Ett UKV är en enda tank med anslutningar för att utöka volymen i ett system (för radiatorsystemet).  Helt olika konstruktion och olika användningsomrÃ¥den.

Däremot kan man ofta använda en vanlig elektrisk VVB istället för UKV.
« Senast ändrad: 03 oktober 2009, 17:00:05 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2009, 17:01:07 »
ah det borde jag ju iofs genomskådat då den ena nämnnde dubbla volymsiffror. hehe

Vad vore bäst

1245-8 med sina 180 liter + UKV 100 tank.

Eller

1145-8 med en VPA 300/200 tank.

Jag antar att man inte kan gå till överdrift med extravolymerna för att motarbeta antal starter osv... I slutändan bör det ju ge negativ effekt..

Eller... Bör det helst vara en VBP modell man har vid sidan om?

Finns det sätt att beräkna ut sånt, hurpass mycket man kan öka volymerna utan negativa resultat?
« Senast ändrad: 03 oktober 2009, 17:09:05 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2009, 17:24:23 »
De tvÃ¥ alternativen är egentligen inte alternativ till varandra.  UKV behöver man om radiatorsystemet har för lite vattenvolym.  Det har inget att göra med volymen i VV-beredaren att göra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2009, 17:32:09 »
hur funkar det i VV'n... 180 liter men både element å tappvatten är väl inte på samma tank?

*min gamla elpanna hade ju litet kärl under sin stora*
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2009, 19:31:57 »
Här är principschema över de 2 alternativen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2009, 20:50:55 »
Så - om jag tolkar första bilden rätt, ifall man nu har en vanlig värmepump med inbyggd tank så är det alltså bara en slinga inne i tanken som på nåot vis hinner värma såpass de klarar värma elementen?

Även om det nu uppenbart funkar så känns det ju inget vidare stabilt, hehe, manligare med stor tank :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2009, 07:15:23 »
Så - om jag tolkar första bilden rätt, ifall man nu har en vanlig värmepump med inbyggd tank så är det alltså bara en slinga inne i tanken som på nåot vis hinner värma såpass de klarar värma elementen?

Även om det nu uppenbart funkar så känns det ju inget vidare stabilt, hehe, manligare med stor tank :)


Nej!
Den inbyggda tanken i första bilden värmer inga element, den värmer tappvarmvatten. Det sitter en liten växelventil som växlar mellan att värma tappvarmvatten och radiatorer inne i 1245.

På nedre bilden sitter denna ventil utanför VP:n (19) och växlar mellan att värma VVB:n (för endast tappvarmvatten) och radiatorerna.
« Senast ändrad: 04 oktober 2009, 07:17:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2009, 11:13:24 »
God isolering på tankarna är viktigt vad jag tidigare har tolkat skrifter.

Då bör väl en VPB/VPA vara bättre än en liten oisolerad arbetstank, eller är det vilketsom?

När man väljer att köra på säg en 300/200 tank, bör man då ha en VPB eller är volymerna inte såpass utökade så en 8w pump klarar av det utan problem?

Är det bra eller dåligt att försöka få en med förberedd solslinga, ifall, man utökar med solpaneler i framtiden?
« Senast ändrad: 04 oktober 2009, 11:16:51 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2009, 12:35:29 »
Jamen...  en VPA använder man för att tillverka tappvarmvatten.  En arbetstank har egentligen ingen funktion alls förutom att förbättra gÃ¥ngegenskaperna.  Eller ocksÃ¥ har jag missuppfattat vad du är ute efter...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2009, 12:46:47 »
Varför göra det lätt för sig när man kan göra det komplicerat :)

Vill luska fram vad som är snäppet bättre och mer genomtänkt än standard lösningen med en enhet.
Sen vad som är mest prisvärt, och konsekvenser, och och och... Ja man lär väl sig förhoppningsvis mer
genom att vända och vrida pÃ¥ allt.   :D
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2009, 12:55:19 »
Jo, men en VPA använder du istället för en intern beredare för att tillverka tappvarmvatten.  Förenklat uttryckt är en Nibe 1145 + VPA + växelventil samma sak som en Nibe 1245 (förutom att lösningen med VPA har en annan formfaktor och mer VV-kapacitet).

En arbetstank har inget alls med detta att göra.  Du kan mycket väl ha/behöva bÃ¥de en VPA och en arbetstank.  En arbetstank installeras pÃ¥ RADIATOR-systemet medan en VPA i princip är ett system fristÃ¥ende frÃ¥n radiator-systemet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2009, 13:12:31 »
Uh, pluss en växelventil? Det lät dyrt.

Jo fast min jämförelse tanke var mer

Arbetstank = liten oisolerad 100liters tank på väggen för öka volym till radiatorer.
VPA = tappvattentank och har egen tank mot radiatorerna som blir ungefär samma prencip som arbetstank bara att denna är isolerad.
VPB = då är den inte bara isolerad utan även elvärmd om så skulle behövas, samt om man har tur så hittar man en med solslingor ifall man i framtiden pluggar in solpaneler.

Om jag tagit steget att köra på en VPA så har jag redan då överdimensionerat ett steg mot vad jag kanske behöver, då har jag svårt att se behovet att även plussa på med en arbetstank utöver detta - fast och andra sidan är de ju inte så dyra iaf... Sen ska de ju till en knäpptank också... fräckt, manligt med massa mystiska saker än bara en enda praktisk och kompakt enhet...

Vi säger nog samma sak såsett bara att jag sätter andra ord på det.

--------------


Jag är fortfarande nyfiken på, hur man vet vad en säg 1145 klarar av att hantera innan man bör överväga en VPB istället för en VPA... Eller ska man alltid välja en VPB i första hand?

Samt om det är nackdelar med att satsa på en med solslingor? Om det blir en väldig helthets kompromiss bara för de har petat in sånna slingor i ett enda paket...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2009, 13:25:23 »
VPA = tappvattentank och har egen tank mot radiatorerna som blir ungefär samma prencip som arbetstank bara att denna är isolerad.
PÃ¥ vilket sätt skulle VPAn bli en arbetstank?  Om du kopplar den mot radiatorsystemet sÃ¥ blir det en arbetstank, men dÃ¥ blir det ingen tappvattentank dÃ¥ vattnet i den inre behÃ¥llaren max kommer upp i samma temperatur som radiatorsystemet, vilket inte blir mycket vÃ¥r/sommar/höst.

Om du kopplar den som en riktig tappvattentank dvs med en växelventil sÃ¥ att VPn bara kör in riktigt varmt vatten i tanken för att producera varmvatten, dÃ¥ kommer den inte att fungera som en arbetstank när VPn arbetar mot radiatorsystemet.  DÃ¥ är ju VPAn i princip bortkopplad.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2009, 13:35:10 »
VPA har väl två kärl - ett stort för tapp och ett mindre för radiatorer?
Varav den lilla i VPAn är menat till radiatorerna?

Därav min jämförelse med en VPA och en arbetstank..
Ett kärl mellan pump och radiatorer oavsett om den är på väggen eller innuti VPA'n..
Båda ökar volymen istället för att det är raka rör från pump och radiatorer..



« Senast ändrad: 04 oktober 2009, 13:39:33 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2009, 16:42:23 »
vpa har två kärl i det inre kärlet finns duschvattnet mellan kärlen finns samma vatten som finns i elementen fast det sitter en ventil som gör så att vpn kan värma vattnet mellan kärlen till ca 50 grader i och med att det blir varmt runt det inre kärlet så värms duschvattnet upp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2009, 21:14:03 »
RallyKalle: Du har missuppfattat VPAn lite.  Visserligen sÃ¥ gÃ¥r det radiatorvattnet i manteln pÃ¥ VPAn men detta vatten värms i normalfallet upp till mycket högre temperatur än radiatorvattnet i övrigt och därför sitter det en växelventil som kopplar in VPAn när det skall produceras VV och kopplar ur den och in radiatorsystemet när VV inte produceras.  Därför fungerar inte manteln i VPAn som nÃ¥gon arbetstank.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #17 skrivet: 04 oktober 2009, 21:26:50 »
Mjaha.. okej.. Spontant då så är nog en VPA nog något som ger mig onödigt mycket vatten, jag har ju inget bubbelbad ännu. haha.
 :(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2009, 21:32:33 »
Samkörs det stora och den lilla eller är det två separata?

Vad tycker ni

1. Köpa en VPA eller VPB och köra på överdimensionerat trots att bubbelbadet och 4 personer lär dröja.
2. Köpa en VPA eller VPB och bara nyttja ena tanken och senare nyttja båda när man kommit så långt.
3. Köpa en vanlig med inbyggd samt en VPB vidsidan om också...
4. skita i allt och bara köpa sig en vanlig med inbyggd fjant-tank...och längre fram skaffa en VPB med solslingor..

Jag vill ju vara nördig och försöka få ner start och stop osv, standard lösningar är ju trist, och solslingor vill övervägas i framtiden...

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2009, 01:30:17 »
...
4. skita i allt och bara köpa sig en vanlig med inbyggd fjant-tank...och längre fram skaffa en VPB med solslingor..
...
Det här valde jag till slut trots att vi är 4 pers och badkar(inga bubblor än).
Varför inte be firman att lämna offert på en VPB giltig i 1 år och komma överens om att räcker det inte med 180 liter då får ni VPB:n installerat senare. Det finns ju rykten om VPB med 300l som kommer runt årsskiftet.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2009, 22:42:32 »
Nja, 180 + VPB 300 känns som om att jag får enorma mänger varmvatten, lite väl överdimensionerat...



Fick aldrig svar på om de två tankarna i VPA eller VPB är separata eller samkörs på samm ledning,
för är de separata kanske man kan köra den lilla som arbetstank ändå.. Läste att en gav rådet att istället för köpa en dyr arbetstank att istället köpa en gamma elpanna för få allt färdigisolerat osv.. ligger arbetstanken under tappvattentanken samt med all isolering så bör man ju inte tappa värmen iaf..
-tills den dagen man behöver det lilla kärlet till bubbelbadet...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #21 skrivet: 15 oktober 2009, 22:33:32 »
(obs är väldigt sömnig justnu)

Sitter och klurar lite, hade en VVS firma på besök som lyssnade på alla mina överdimensionerade idéer.

Han tyckte att jag skulle köra 1245... och ha en egen tank för solvärmen, och att dessa två möts i någon mojäng som prioriterar att ta värme från solvärmen först... Eller att jag tog 1145an med ett acc och hans mojänglösning samt solvärmeaccet då...

---

Så sitter jag nu och jämför lite priser och sådär...
1245 med dess 180liters tank är ju mesigt...

1145+200/70 VVA = 58500kr och 205+66liter detta säger ju folk är meningslös skillnad...
1145+300/200 VVA = 62100kr vilket ger endel mer vatten...

1245+200/70 VVA = 64700kr  180liter+200+70= massa mer vatten...


Men jag har fortfarande inte fattat detta med den lilla tanken på 70liter.. måste jag dra enskilda rör till något då för glädjas utav det eller kan man seriekoppla dessa och köra på som om det vore en enda stor eller... eller.... *gäsp*....

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #22 skrivet: 16 oktober 2009, 18:41:16 »
Hej Rallykalle, jag tycker att du överdriver ditt behov av varmvatten behov.
1245 an kommer att ge dig allt varmvatten du behöver.

Du kan använda 250 liter bad & dusch tempererat varmvatten, vänta en ca timma så har du ytterligare 250 liter att förbruka. Och det är långt i från mesigt.

Thomas
GAK

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2009, 17:28:08 »
Vore kul att höra åsikter från de nördar som tidigare nämnt att större volym ger bättre drift... vad de anser om de olika alternativen...

1145+200/70 VVA = 58500kr och 205+66liter detta säger ju folk är meningslös skillnad...
1145+300/200 VVA = 62100kr vilket ger endel mer vatten...
1245+200/70 VVA = 64700kr  180liter+200+70= massa mer vatten...

och att någon återigen försöker få mig att förstå detta med hur jag kan nyttja den lilla tanken i Accet - på olikasätt..

----

samt återigen, hur mycket vatten ryms i ett badkar samt tvåmans bubbelbad?
och hur mycket vatten går det i en normaldusch under 1timmes duschande? (är ju både ung och fjollig, hehe)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #24 skrivet: 17 oktober 2009, 17:48:12 »
Du har inte frusit ihjäl än rallykalle... ;)

Så här stor total vv-beredare är det i alternativen på ett ungefär:
1145+200/70 VVA = 200l
1145+300/200 VVA = 300l
1245+200/70 VVA = 180l + 200l

"och att någon återigen försöker få mig att förstå detta med hur jag kan nyttja den lilla tanken i Accet - på olikasätt.."
Den lilla tanken i vv-beredarna som du vill använda till nÃ¥got är en fantasigrej i din hjärna.  ;)
Beredarna har en mantel med vatten som vp:n värmer och mantelvattnet värmer i sin tur vattnet i vv-beredaren som sitter i "mitten" av tanken. T.ex. beteckningen 200/70 betyder att manteln innehåller 70l vatten och vv-beredaren 200l.
För att öka vattenvolymen i radiatorsystemet så behöver du en volymtank som t.ex. Nibes UKV200.

"hur mycket vatten ryms i ett badkar samt tvåmans bubbelbad?"
Beror på hur stort badkaret/bubbelbadet är? Mellan 160 och 450l kanske?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #25 skrivet: 17 oktober 2009, 18:35:49 »
Jajo, jag springer fort till och från toan ibland, men håller mig i mitt enda uppvärmda rum och smider planer.. :)
---------------------
Ajust, glömmer ju att öka volymen på värmeledningen ju... Nibes UKV200, på bilden ser de tankarna enorma ut ju...
är en sådan möjlig att hänga på vägg annars måste jag verkligen flytta väggen för få mer plats...
Men är dessa isolerade då, eller behövs de inte så mycket isolering med tanke på att det konstant cirkulerar?
---------------------
okej, mantel är alltså bara för att värma upp de större volymerna i objektet.. hopp hopp... låter ju lite onödigt men är väl säkert bra antar jag, hehe..

Är en VVB också uppdelad på det sättet med en mantel? (vill minnas att de inte hade dubbla siffror)

Och säg att jag tar en 1245 och strävar efter extra volymer för bättre drift.... vad är bäst en VVA eller en VVB samt varför? Man vill ju inte ha VVB:n påslagen iaf och riskera att den drar ström...



Kan ju bifoga en bild på tvättstuge-skissen jag jobbar med...
Funderar på flytta väggen upp mot 1 meter åt höger då kan jag ha knäpptank å volymtank där...


« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 18:47:02 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #26 skrivet: 17 oktober 2009, 18:46:26 »
Jag har en 200 liters varmvattentank till min värmepump, när det producerats vv blir det 53 grader i toppen och 43 grader i botten när den stoppar.
Detta ger 3-7 starter per dygn med två personer i huset eller 1 start om ingen är hemma.
Jag kommer att vilja ha 300 liters vv-beredare till min nästa värmepump, då hamnar jag på 2-4 vv-körningar per dygn för två personer.
Sen kan du inte öka vv-beredaren hur mycket som helst för du får ingen värme under tiden den gör vv då värmepumpen prioriterar vv med påföljd dalande innetemp och knäppande rör/radiatorer när det blir omslag av växelventilen.
Tiden för att ladda vv-beredare avgörs ju också av storleken på v-pumpen, och jag tror nog att du kan fråga Nibe om vilken storlek som är optimal för den v-pump du behöver för din uppvärmning.

Efter att ha sett på din hus-storlek blir det en 1245-6 eller en 1245-8 och då tror jag inte det kan gå att ha större vv-beredare än den som redan finns, för du får för långa vv-körningar.
Om vv-beredaren inte räcker till i framtiden sätter du bara en el-beredare efter värmepumpens.
« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 18:56:36 av snoopy »
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #27 skrivet: 17 oktober 2009, 19:08:52 »
Visst är du ute efter en anläggning som slÃ¥r det mesta och som fÃ¥r brudarna pÃ¥ fall?  ^-^  ;D
Här har du ett förslag på den Optimala anläggningen som jag själv skulle installerat om jag hade haft plats.
- Nibe 1145-8
- Nibe UKV 200
- Nibe VPA 300/200

Ett frågetecken är bara om VPA 300/200 är kompatibel med 1145, detta vet någon på forumet eller installatören.

När du byter radiatorer sÃ¥ tar du sÃ¥ stora som över huvudtaget fÃ¥r plats under fönstren, ev sätter du en fläktkonvektor under fönstret i vardagsrummet som du ser när du kommer in genom ytterdörren för att ytterligare fÃ¥ ner framledningstempen. Se bara till att fläktkonvektorn är riktigt tystgÃ¥ende sÃ¥ du inte störs av den när det blir dags för fredagsmys med daman du fÃ¥tt pÃ¥ kroken pga din grymma vp-installation.  --/

UKV 200 verkar vara 65cm i diameter: http://www.nibeonline.com/pdf/031037-5.pdf
VPA 300/200: http://www.nibeonline.com/pdf/031001-5.pdf
1145: http://www.nibeonline.com/pdf/031301-4.pdf

Den enda elpatron som finns i ovanstående setup är den som sitter i vp:n. Den aktiveras om vp:n inte klarar varmvatten och husuppvärmning via kompressorn.
« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 19:11:39 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #28 skrivet: 17 oktober 2009, 19:25:57 »
Visst är du ute efter en anläggning som slÃ¥r det mesta och som fÃ¥r brudarna pÃ¥ fall?  ^-^  ;D
Här har du ett förslag på den Optimala anläggningen som jag själv skulle installerat om jag hade haft plats.
- Nibe 1145-8
- Nibe UKV 200
- Nibe VPA 300/200

Ett frågetecken är bara om VPA 300/200 är kompatibel med 1145, detta vet någon på forumet eller installatören.

Jomen, damerna kommer bli helt té sig! 8)  --/

Fast stor del är att jag tycker det verkar kul att uppnÃ¥ nÃ¥t nördigt, ska sÃ¥ mycket pengar läggas sÃ¥ ska det fan bli bättre än nÃ¥gra standradlösningar...  ^-^  :D


Okej, då ska vi se...
* Jag droppar detta med solpaneler och lägger de pengarna på isolera vinden något VVSare har sagt jag skulle vinna på...
* Jag drar till med generösa radiatorer. Jag ogillar tanken om fläktar även om VVSare är kära i dom. Kan väl tänka mig detta på enstaka platser dock. Men faen de drar ju ström och väsnas samt är klumpiga.. usch å fy...

Men jag uppskattade den uppsättningen, frågan återstår dock... Hade du pekat ut VVA:n även om den VVB på 300liter fanns?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2009, 19:54:25 »
Jag vet ärligt talat inte vad som skiljer mellan VPB och VPA, VPB kanske bara har ett nytt snyggt plÃ¥tskÃ¥p?  Sc:,h
VPA finns listad som tillbehör till 1145 så den ska funka i alla fall.
Om VPB 300 dyker upp och den inte är mycket dyrare så är det väl bara att gå på den.
HÃ¥ller med om detta med fläktar som väsnas och lever om, luft-vp:n som satt i huset när vi flyttade in blev inte lÃ¥nglivad.  knUp
PS
Glöm inte att skaffa Rickards vp-logger, när daman ser vp-kurvorna är det sovrummet nästa... ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2009, 20:10:05 »
Nu har du ju mark för att lägga jordvärmeslang men om du tänker borra så är
ett tips att ta in offerter från borrfirmor som installerar vp.
Min erfarenhet är att dessa är billigare på vp-installationer än de som i sin tur anlitar borrfirmor.
Anledningen till detta är förmodligen att vp-installatörer som anlitar borrformor passar på att tjäna lite extra på borrningen.
Jag installerad själv och fick en 170m borra för 43500:- inkl. allt, dvs slang innanför vägg, 6m foderrör.

Ett plus med borrhål är att du kan installera något som kallas för frikyla.
Namnet är lite missvisande eftersom det kostar en hel del att installera.
I korthet går frikyla ut på att utnyttja det på sommaren relativt kalla borrhålet till att kyla huset.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #31 skrivet: 17 oktober 2009, 21:37:33 »
Nu har du ju mark för att lägga jordvärmeslang men om du tänker borra så är
ett tips att ta in offerter från borrfirmor som installerar vp.
Min erfarenhet är att dessa är billigare på vp-installationer än de som i sin tur anlitar borrfirmor.
Anledningen till detta är förmodligen att vp-installatörer som anlitar borrformor passar på att tjäna lite extra på borrningen.
Jag installerad själv och fick en 170m borra för 43500:- inkl. allt, dvs slang innanför vägg, 6m foderrör.


Har fått samma känsla att det är lättare att diskutera helheten i offerten med firmor som både installerar VP och borrar.
Om det är någon skillnad i kvalité mellan firmor som göra både ock eller ej, är svårt att generalisera.
 
/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #32 skrivet: 18 oktober 2009, 01:11:19 »
Det var länge sedan jag fick utbrott vid datorn, men att rita de där tankarna var verkligen påfrestande i ett program jag inte lärt mig riktigt ännu...

Men det är bra med rita med riktiga mått osv, man inser hur stort och platskrävande allt är... Att flytta väggen är bara ett måste helt enkelt för såhär som på denna bilden är ju inget skoj alls...

Tröttheten lockade mig till att förverkliga teorin om hur damerna kommer bli helt té sig utav systemet..  :D  --/

Jag hade dock velat haft den stora VVA längst till höger, men anar att den måste stå närmast pumpen...


vad är minimalast "sidutrymme" som man bör ha egentligen, för såhär ihopklämt anar jag inte är så bra...
-ska gå vidare sen att skissa lite på rören också...

sån knäpptänk då, vad heter den så jag kan hitta ritningar... är de någon mer bröte som bör räknas med måntro..

« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 01:26:25 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #33 skrivet: 18 oktober 2009, 10:18:52 »
Tröttheten lockade mig till att förverkliga teorin om hur damerna kommer bli helt té sig utav systemet..  :D  --/
*roflmao*

På 1145 så ansluts rören ovanifrån och service görs framifrån så i princip bör du kunna ställa enheterna nära varann, stäm av med installatören
UKV 200 är din knäpptank, jag skulle ansluta den med fexibla slangar och först koppla framleding från vp in i botten på tanken, om det blir problem med knäppande rör så är det förhoppningsvis bara att skifta slangarna så är problemet löst - stäm av detta också med installatören.

Vad har du på andra sidan väggen som du vill flytta? Du kanske kan ställa UKV 200 där?
Har du koll på var kb-rören kan komma in i huset?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #34 skrivet: 18 oktober 2009, 11:04:34 »
Alla rör, och el, är till vänster under bänken. EL-pannan stod där jag har ritat 1145an och där var ju centrala knutpunkten för all sorts dragning..

Samtliga VVSare har då velat haft pump osv så nära detta som möjligt men då det är avloppsbrunn samt lucka ner till torpagrunden där så anser jag det omöjligt vilket de har accepterat.
- Inser att jag får isolera ledningarna för inte få onödiga förluster.

Funderade nu på att pumpen kanske stått mellan dessa två tankar så de får kortaste rördragningarna båda två...

På andra sidan är ett likadant rum, först tänkt att bli ett (litet) slutet hobbyrum, fast funderar nu på göra en öppen yta mot garaget...
Så det hade i sig inte gjort något att flyttat väggen en meter. - mer plats till att hänga tvätt osv. :)

Hade somsagt föredragit att VVAn stod längst åt höger, då den är högst, för att få en så öppen ljus-yta som möjligt..eller intrycket utav det när man står där... Funderar på sätta upp en skena och ha drapperi runt värmepaketet iofs för att slippa alla upphetsade damer ibland.. :)
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:08:44 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #35 skrivet: 18 oktober 2009, 11:17:00 »
Ok, då skulle jag satsa på att ställa 1145 och UKV200 på andra sidan väggen om det finns plats eftersom bänkytan i tvättstugan ser väl liten ut i nuläget, det hänger ju iofs också på var jordvärmeslangen kommer in i huset.
VPA:n bör stå i tvättstugan eftersom det ska finnas en golvbrunn pga ev tappvattenläckage, skulle ställt den längst till höger.
Det ser ut som det är en gjutning under vp mm, är det nåt som redan finns?
Isolera rören kan du göra själv i efterhand.
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:30:09 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #36 skrivet: 18 oktober 2009, 11:32:00 »
Aha nu förstår jag vad KB-rör är. De flesta har ju velat dra dem rätt ut där vid handfatet - och borrat strax utanför där det är garageuppfart. Enstaka har pratat på dra tvärs genom rummet intill och borra på baksidan av garaget.

Vissa har funderat på dra ledningen genom den smala väggen, dvs till vänster om dörröppningen på bilden för att undvika all annan dragning under arbetsbänken.

Den gjutningen finns, jag funderar på om jag ska hugga sönder en bit utav den för att få tvättmaskinen att stå på golvet (tänker på första ritningen) för då kan jag få en arbetsbänk som är i 2meters klassen. Dock så blir ju maskinen väldigt lågplacerad då men...

Tyvärr gick min kamera sönder, troligen utav allt damm men detta rummet har jag rivit ut all gips och isolering ur, och den väggen jag pratar på att flytta är "enkel" att lossa och omplacera. Känns tuffare att avskiljare alla dessa ting till ett rum, så slipper man snubbla över dem när man springer ifrån alla damer genom garaget.. :)

Förresten, det kan finnas en till brunn som är placerad ungefär mellan pump och VVA:n på bilden, ute i gången, idag är det ett slutet lock där dock, förståeligt då den var placerad framför vedpannans smutsiga öppning.. hehe
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:33:45 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #37 skrivet: 18 oktober 2009, 11:43:20 »
Det låter ju bra det där, en väggflytt ger ju plats för utrustningen.
Fortsätter gjutningen på andra sidan väggen eller är det betonggolv där? VPA:n väger ju en del.
Kan inte se varför VPA:n inte skulle kunna placeras längst till höger.
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:46:33 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #38 skrivet: 18 oktober 2009, 20:50:06 »
Rallykalle!!! ditt maskinrum ser exakt ut som en fastighet med 10 lägenheter. ( du glömde bara alla rör, expansionskärl mm.)
Kan nu inte låta bli att säga att en total urspårning är nära till hands för din del.
Hade varit roligt om du var min kund så att jag kunde styra upp dina vilda tankar.

Köp en 1245-8 och lev lyckligt.

Thomas
GAK



Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #39 skrivet: 18 oktober 2009, 21:25:12 »
Någon får gärna kontra Thomas åsikt.

Egentligen, när jag frågade om solpanelerna hävades det att besparingarna var små.
Vad vinner jag egentligen på denna "10lägenhets"uppsättning? (förutom damer)

-------------------------------

jämförde lite priser, rinkabyrör var inte billigast trotsallt:
insåg även att jag skrivit fel vvp istället för vpa.. många förkortningar att hålla koll på..
och vpan kan man visst montera 2 elpatroner i...

dinvvsbutik:

ukv: 6,656kr
vpa: 15,106kr

------------------------
maniarmatur.se

ukv: 5500kr **
vpa: 13400kr
------------------------
vvs-boden.se

1145: 48675
ukv: 5620
vpa: 13160kr
------------------------
vvsgds

1145: 44900**
ukv: 5675
vpa: 12280kr**

Köper jag dessa 3.. så blir det ca 7800kr dyrare än 1st 1245 från rinkabyrör...
------------------------
rinkabyror

1145: 48800kr
ukv:
vpa: 13300kr

====================================================

Fast så reagerade jag på rinkabyrörs andra kategorier.. Fast dessa kanske är sämre än nibes egna prylar;

* Tryckexpansionskärl 200liter. 1296mm hög, 484mm bred..3080kr (kanske inte samma sak som arbetstank)
* ackumelatortank KV 300, 70mm mineralull & plåtklädsel - 10,300kr
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 22:19:25 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #40 skrivet: 19 oktober 2009, 12:21:45 »
 ;D
Nu får väl Limbo frispel men om man lyssnar på andra proffs på forumet så är det främst antalet starter och framledningstemperaturen som avgör livslängden på vp:n.
Om du allvarligt funderar på ett större badkar/bubbelbad och är en stor varmvattenförbrukare så tycker jag VPA 300/200 är given.
Du kommer att ha gott om varmvatten och alternativt kan du sänka stopptemperaturen för varmvattenberedning = lägre framledningstemperatur från vp:n.
VPA 300/200 ger vid normal vv-förbrukning väldigt få starter per dygn.
Med UKV200 så har du med bibehållen komfort få starter och knäppfritt radiatorsystem.
1145 verkar ha inbyggd elpatron och växelventil så den extrakostnaden tillkommer inte heller.
Hörde talas om ett par som hade renoverat badrummet för 140000:- med bubbelpool och kakel för 500:-/kvadraten, de var lite missnöjda över att de bara kunde fylla poolen till hälften innan varmvattnet var slut. Nu fÃ¥r de antagligen komplettera med en elberedare vid sidan om till det facila priset av 13 000:-.  huvuddunk
Nu låter man ju f-n som en vp-försäljare ju. :(
Känn ingen press rallykalle, ingen ser ner pÃ¥ dig om du väljer en 1245:a.  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #41 skrivet: 19 oktober 2009, 21:42:59 »
stod att man kunde montera upp till 2 värmare i VPAn... Men hur styrs dom isf? kopplar man kablarna till värmepumpen då eller?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #42 skrivet: 19 oktober 2009, 21:57:40 »
Dessa används ej då elpatronen sitter i värmepumpen.
Elpatronen är till för att ta toppbelastning på vintern tillsammans med v-pumpen.
Normalt skall inte v-pumpen vara heltäckande för värmebehovet, cirka 85% tror jag man räknar med är mest lönsamma dimensionering.
Men frågar du om detta också så skall du se att det finns många olika uppfattningar om det.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #43 skrivet: 29 oktober 2009, 14:43:54 »
vad skulle hända om jag tog snäppet större.. istället för ukv-200 då välja ukv-300.... hur långt kan man öka innan man lixom får negativ effekt?

eller en VPA 450/300 istället för 300/200

eller ett 25 eller 35liters expansionkärl istället för 18?

(till en 1145-8)

och hur lång är livslängden, tänker på att man kan ju hitta endel begagnat till liten peng..
« Senast ändrad: 29 oktober 2009, 14:53:08 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #44 skrivet: 29 oktober 2009, 18:21:48 »
Ett för stort expansionskärl skadar inte så länge som det är helt.

Om du har en för stor volymtank så kan du bygga in en onödig tröghet i systemet som kan ge svårajusterade svängningar i temperatur upp/ner. Vi har en tank på 500L i vårt system och det var inte helt lätt att få till regleringen. Efter att vi flyttade framledningsgivaren till efter volyntanken och labbade lite med kurvor och gradminuter så blev det riktigt bra. Har alltid långa fina gångtider oavsett utomhustemperatur. Men som sagt det kan krävas lite funderande innan det blir helt bra.

När det gäller storlek på varmvattenberedare så kan man dimensionera detta utefter den största mängd vatten du behöver vid ett och samma tillfälle, t.ex stort bubbelbad. För vår del räcker det med en VPA 300/200 till vårt kar som är lite större än standardkaren. Då finns det även gott om vatten till duschen efteråt + till diskmaskin etc.

Nackdelen med en för stor VPA (förutom priset) är att du kan få långa pumptider för att hålla den varm (beror lite på inställningarna i VP) plus att det kostar lite mer att varmhålla mer vatten.

Jag skulle nog inte köpa en varmvattenberedare som är äldre än 7-8 år som beggad. Beror lite på priset och vad det har varit för typ av vatten i den, kommunalt är oftast ok men en del privata brunnar kan ha vatten som ger korrosion på varmvattenberedare om man har fel typ.

Volymförstorare finns det en hel del som är bra från gamla vedpannor. Dom brukar väl hålla en sådär 20 år utan större problem.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #45 skrivet: 30 oktober 2009, 02:39:44 »
Vilket liv här!
rallykalle ditt pannrum är göbra på bilden. Thumbsup Speciellt med sådana brudar ;) Dock skulle jag passa på att skaffa klinkergolv ifall om vattnet rinner ur alla dessa vattentank. Gissar att i anslutning till pannrumet finns minst ett bubbelbad av hörnmodell.
Nu bollar jag ett par mina galna ideer. Vad sägs om en till riktig bra akkumulatortank, solpaneler, uppvärmd infart och golvvärme på klinkerlagd terass. Då finns det gott om vatten i systemet, inga knäppningar, inga start/stop utan pumpen kommer gå kontinuerligt. Vad gäller uppvärmd infart då behövs ju detta när det snöar och oftast vid minusgrader är det soligt så solpanelerna lastar av pumpen. Samtidigt kan man helt enkelt stänga av pumpen på sommaren.
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 02:43:41 av Max2009 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!