Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övertryck  (läst 13702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Övertryck
« skrivet: 04 december 2010, 14:22:20 »
Hej. Jag är ny här och hittade ingen sökfunktion så om det finns en tråd om detta får moderator ändra om det blir för många av samma...

Vi installerade en NIBE F1245 8kw för ca 2 veckor sedan. 160m borrdjup. Den ger bra värme och hushållsvarmvatten. Däremot är det ett övertryck på systemet. "Övertrycksröret" släpper ut flera deciliter per dag. Expansionsmätaren minskar ca 0,1 bar på en vecka. Så ska det inte vara enligt rörmokaren som installerat detta. Han bytte ut övertrycksventilen men det va inte felet. Jag undrade om expansionskärlet kunde vara för litet, men det är det tydligen inte... Borrhålet och kollektorslangen kan tydligen inte heller frysa. Jag har fått en del förslag på vad det kan vara. Otätt någonstans? Trasigt expansionskärl (fast då borde det väl inte tryckas ut vatten?) Kanske pumpen inte fungerar som den ska? Finns det någon som har haft detta problem eller som kan tänkas veta vad som står på. Rörmokaren skulle höra med Nibe vad som kunde vara problemet men han har inte hört av sig sedan förra fredagen. Så där får man väl ringa och tjata... Personligen är jag inte så kunnig inom detta område. Tacksam för svar.

P.S. Sedan har jag en bifråga. Hur ser man på F1245 om elpatronen är eller har varit påslagen. Jag förstår mig inte riktigt på bruksanvisiningen där.
« Senast ändrad: 04 december 2010, 15:10:19 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Övertryck
« Svar #1 skrivet: 04 december 2010, 14:51:18 »
I informations menyn kan du se hur mycket elpatron har varit aktiv samt se antal starter på kompressorn och en hel del annat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck
« Svar #2 skrivet: 04 december 2010, 15:05:09 »
Hej. Jag är ny här och hittade ingen sökfunktion så om det finns en tråd om detta får moderator ändra om det blir för många av samma...


I menyn överst under ditt nick, blå till färgen. * Startsida * hjälp * sök * profil * mina...

P.S. Sedan har jag en bifråga. Hur ser man på F1245 om elpatronen är eller har varit påslagen. Jag förstår mig inte riktigt på bruksanvisiningen där.

Backa ut med pilbakåt, om det behövs, till förstasidan med ett hus, en vattendroppe, en värmepump och ett i

Gå in under "i", första sidan "INFO 3" vid "Tillsatsinfo" står antingen "från" eller "till" + antal kW. Går du vidare in under tillsatsinfo finns information om hur länge tillsatsen varit i gång. Tidsfaktor.

Symbolen för tillsats, som syns framför "Tillsatsinfo" på första sidan "INFO 3" kommer också att synas i nedre symbolfältet om du är i undermenyerna till "INFO 3" och i värmepumpssymbolen på första sidan, när tillsatsen är igång.

edit.
Ett betydligt krångligare sätt att säga vad smurfen just sa :D
« Senast ändrad: 04 december 2010, 15:07:32 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #3 skrivet: 04 december 2010, 15:09:50 »
Tack för svaren. Men då har jag hittat infon om elpatrontillsatsen. Nu är det minus 12 och vi har 22 grader i huset. Elpatronen går på 2,0kw. När det var minus 22 gick den på 5,0kw. Är detta normalt? Tycker folk med bergvärme säger att patronen bara slår till när det är ritktigt kallt, som t'ex 22 minus. går det atg ställa in knaske? Men jag är fortfarande ny på detta. Rörmokaren hade en kort genomgång men jag fick känslan av att han inte riktigt kunde så mycket om det där själv... Sen när han säger att han ska prata med Nibe om varför det blir övertryck blev jag lite fundersam... Han har ju iaf haft sin firma i 34 år så man tycker han borde veta va han pysslar med...
« Senast ändrad: 04 december 2010, 15:11:33 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Övertryck
« Svar #4 skrivet: 04 december 2010, 15:36:41 »
Om det kommer ut vatten via säkerhetsventilen så kan det i princip bero på tre saker:
- Ventilen är trasig och läcker.
- Expansionskärlet är trasigt eller tomt på luft. Då borde man se att trycket på manometern varierar väldigt mycket vid temperaturförändringar i systemet.
- För högt fyllnadstryck. I så fall borde det sluta läcka efter första uppvärmningen av systemet.

Det är vanlig enkel VVS, så jag antar att rörmokaren har kollat detta. Jag förstår att han i så fall blir konfunderad om det inte är nåt av dessa fel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #5 skrivet: 04 december 2010, 15:40:21 »
Om det kommer ut vatten via säkerhetsventilen så kan det i princip bero på tre saker:
- Ventilen är trasig och läcker.
- Expansionskärlet är trasigt eller tomt på luft. Då borde man se att trycket på manometern varierar väldigt mycket vid temperaturförändringar i systemet.
- För högt fyllnadstryck. I så fall borde det sluta läcka efter första uppvärmningen av systemet.

Det är vanlig enkel VVS, så jag antar att rörmokaren har kollat detta. Jag förstår att han i så fall blir konfunderad om det inte är nåt av dessa fel...

- Ventilen är bytt. Ej felet.
- Expansionskärlet skulle ju kunna vara trasigt. Trycket varierar mellan 1,0 och 1,1 bar. Men innan bergvärmen hade vi en gammal jordvärme och då fanns inte detta problem. Det är klart, det nya systemet är ju dubbelt så kraftigt...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Övertryck
« Svar #6 skrivet: 04 december 2010, 15:49:36 »
Däremot är det ett övertryck på systemet. "Övertrycksröret" släpper ut flera deciliter per dag. Expansionsmätaren minskar ca 0,1 bar på en vecka. Så ska det inte vara enligt rörmokaren som installerat detta.

Det är möjligen inte så att röret från säkerhetsventilen på expansionskärlet är hopkopplat med det från varmvattenberedarens säkerhetsventil. Det är normalt att det kommer en skvätt vatten från den senare när pumpen gör varmvattenberedning. Men det borde installatören ha haft koll på.

Vad som är normalt med tillsatsen beror pÃ¥ var man bor. Att tillsatselen gÃ¥r in vid nÃ¥gra minusgrader är normalt i södra Sverige. Bor man lÃ¥ngt norrut skall pumpen klara betydligt lägre temperaturer utan tillsatsel. Det gÃ¥r inte att ställa in den temperaturen.  

Temperaturen pumpen klarar utan tillsats är en fråga om vad man vill kosta på sig. Hade jag till mitt hus köpt en 10 kW pump och borrat därefter och installerat en volymtank hade det aldrig behövts tillsatsel men det hade kostat mer än det smakade.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Övertryck
« Svar #7 skrivet: 04 december 2010, 15:50:19 »
Om det kommer ut vatten via säkerhetsventilen så kan det i princip bero på tre saker:
- Ventilen är trasig och läcker.
- Expansionskärlet är trasigt eller tomt på luft. Då borde man se att trycket på manometern varierar väldigt mycket vid temperaturförändringar i systemet.
- För högt fyllnadstryck. I så fall borde det sluta läcka efter första uppvärmningen av systemet.

Det är vanlig enkel VVS, så jag antar att rörmokaren har kollat detta. Jag förstår att han i så fall blir konfunderad om det inte är nåt av dessa fel...

- Ventilen är bytt. Ej felet.
- Expansionskärlet skulle ju kunna vara trasigt. Trycket varierar mellan 1,0 och 1,1 bar. Men innan bergvärmen hade vi en gammal jordvärme och då fanns inte detta problem. Det är klart, det nya systemet är ju dubbelt så kraftigt...

Sjunker det hela tiden 0.1 bar per vecka, eller stabiliserar det sig? Har du nån annan stor vattenvolym kopplad till pannan, typ ack-tank eller nån gammal panna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #8 skrivet: 04 december 2010, 15:57:47 »
Det hade sjunkit från 1,1 till 1,0... Men nyss såg jag att det hade stigit 0,5...

Inget annat är tillkopplat... F1245 med inbyggd beredare.
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #9 skrivet: 04 december 2010, 16:02:29 »
Däremot är det ett övertryck på systemet. "Övertrycksröret" släpper ut flera deciliter per dag. Expansionsmätaren minskar ca 0,1 bar på en vecka. Så ska det inte vara enligt rörmokaren som installerat detta.

Det är möjligen inte så att röret från säkerhetsventilen på expansionskärlet är hopkopplat med det från varmvattenberedarens säkerhetsventil. Det är normalt att det kommer en skvätt vatten från den senare när pumpen gör varmvattenberedning. Men det borde installatören ha haft koll på.

Vad som är normalt med tillsatsen beror pÃ¥ var man bor. Att tillsatselen gÃ¥r in vid nÃ¥gra minusgrader är normalt i södra Sverige. Bor man lÃ¥ngt norrut skall pumpen klara betydligt lägre temperaturer utan tillsatsel. Det gÃ¥r inte att ställa in den temperaturen.  

Temperaturen pumpen klarar utan tillsats är en fråga om vad man vill kosta på sig. Hade jag till mitt hus köpt en 10 kW pump och borrat därefter och installerat en volymtank hade det aldrig behövts tillsatsel men det hade kostat mer än det smakade.



Jo det kan komma skvätt från varmvattnet... Men en halv liter om dan låter ju otroligt mycket... Sedan borde väl inte expansionsmätaren röra sig om det var varmvattenberedarens vatten?

Jag bor i Västmanland. Det är 160m borrat. Berget kom efter 4 meter. Skulle räcka med råge enligt borraren...
« Senast ändrad: 04 december 2010, 16:39:32 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Övertryck
« Svar #10 skrivet: 04 december 2010, 17:02:19 »
En halv liter om dagen blir 3,5 liter på en vecka det går inte ihop med att trycket sjunker 0,1 bar per vecka. Trycket skulle sjunka mycket mer.

Är varmvattenberedaren luftad? Är det luft i den kommer trycket i expansionskärlet att påverkas. Beredarens mantel står ju i kontakt med expansionskärlet. Trycket i expansionskärlet kommer för övrigt att påverkas av temperaturen i radiatorsystemet som beror på utetemperaturen. Blir det kallt ute skall trycket öka något.

160 meter till en 8 kW pump räcker som sagt bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Övertryck
« Svar #11 skrivet: 04 december 2010, 17:10:21 »
En halv liter om dagen blir 3,5 liter på en vecka det går inte ihop med att trycket sjunker 0,1 bar per vecka. Trycket skulle sjunka mycket mer.

Är varmvattenberedaren luftad? Är det luft i den kommer trycket i expansionskärlet att påverkas. Beredarens mantel står ju i kontakt med expansionskärlet. Trycket i expansionskärlet kommer för övrigt att påverkas av temperaturen i radiatorsystemet som beror på utetemperaturen. Blir det kallt ute skall trycket öka något.

160 meter till en 8 kW pump räcker som sagt bra.

Det finns ingen mantel på 1245 dom värmer med slinga dock kan det vara luft i slingan men den har så liten volym så det borde inte spela nån roll. En halv liter från vv beredaren är nog normalt om man använder en del vv
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #12 skrivet: 04 december 2010, 17:17:54 »
Tack för alla svaren.

På måndag ska jag ringa rörkrökaren och se om han fått några svar från Nibe... Han verkade iaf mån om att det skulle vara bra. Men svår att få tag på som alla hantverkare...

Om en halvliters avtappning är normalt så får jag nog koppla på en slang till golvbrunnen...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck
« Svar #13 skrivet: 04 december 2010, 18:39:26 »
Tack för alla svaren.

På måndag ska jag ringa rörkrökaren och se om han fått några svar från Nibe... Han verkade iaf mån om att det skulle vara bra. Men svår att få tag på som alla hantverkare...

Om en halvliters avtappning är normalt så får jag nog koppla på en slang till golvbrunnen...

Var tar vattnet vägen idag? Är det inte smart att dra spillrören från trycktank och VVB (för sig eller ihopkopplade) till golvbrunnen eller till en sån här (se bild) monterad på väggen. Den har ett vattenlås i sig så man kan gå direkt till avlopp utan risk för lukt.

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #14 skrivet: 04 december 2010, 18:47:27 »
Nu har jag en stor hink... Men fortfarande vet jag ju inte om allt är i sin ordning med avrinningen eller om det inte ska rinna alls... Det får väl rörmokaren svara på. Han lovade iaf att ta reda på vad det kan vara. Men han hävdar själv att det inte ska rinna... (Dock står det i bruksanvisningen att det kan komma ut lite vatten vid varmvattenberedning, men ej hur mycket som brukar komma) Det finns ju även ett "avtappningsrör" vid expanisonskärlet men vad jag kan se har det inte runnit där... Möjligtvis några droppar...

Kan iaf konstatera att det är varmt och behagligt i huset.
« Senast ändrad: 04 december 2010, 18:49:05 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!