Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sveriges smÃ¥hustillverkare, snacka om partsinlaga...!  (läst 13266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
http://www.byggvarlden.se/hojd-temperatur-och-sankt-u-varde-ifragasatts-109129/nyhet.html
I januari meddelade småhustillverkarna att Boverkets förslag till primärenergifaktor hotar frånluftsvärmepumparna. Det är risk att alternativet blir bergvärme för villor, vilket är dyrare.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2017, 08:38:59 »
Ja, det här har småhustillverkarna bragt om sig själva då dom i åratal har löst uppvärmningen genom att montera frånluftsvärmepumpar som inte klarar ens dagens krav, snarare genom avancerade matematiska krumbukter fått husen godkända än att verkligen lösa problemet.
Det var ju inte direkt oväntat att boverket skulle uppmärksamma vad som pågår och täppa till det hålet.

Om man gör en energiberäkning utifrÃ¥n gällande lagtext vad gäller energihushÃ¥llning sÃ¥ skulle ett hus med frÃ¥nluftvärmepump knappt ens kunna ha fönster, ändÃ¥ ser man ofta hus med glaspartier pÃ¥ 10 talet kvadratmetrar  dontknow
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2017, 11:17:21 »
Jag tycker att vuxet folk skall få bestämma hur mycket de vill lägga på uppvärmning av huset, det viktiga vore att myndigheterna krävde förnyelsebar energi som uppvärmningskälla, alltså att husägarna som väljer att gå över gränsen vad gäller förbrukning måste köpa förnyelsebar energi, och kunna bevisa det, t.ex. vid deklarationen.
Med ett sånt system skulle vi få billigare hus, och fler jobb inom förnyelsebar energisektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Sedan är väl skillnaden i kostnad mellan berg/jordvärme och frånluft inte så stor del av den totala byggkostnaden. Det handlar väl om max 3-5 % i fördyring. Mindre än skillnaden på kakel och plastmattor i badrum.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2017, 11:38:42 »
Det var ett konstigt resonemang av den remissinstans som hävdade att en höjning till 22 grader skulle öka energiförbrukningen. Om man höjer den temperatur som normen baseras på från 20 till 22 grader behöver ju inte den som bor i huset för den skull höja innetemperaturen. Man ställer termostaten på den temperatur man tycker är behaglig oavsett vad byggnormerna säger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2017, 14:38:44 »
Jag tycker att vuxet folk skall få bestämma hur mycket de vill lägga på uppvärmning av huset, det viktiga vore att myndigheterna krävde förnyelsebar energi som uppvärmningskälla, alltså att husägarna som väljer att gå över gränsen vad gäller förbrukning måste köpa förnyelsebar energi, och kunna bevisa det, t.ex. vid deklarationen.
Med ett sånt system skulle vi få billigare hus, och fler jobb inom förnyelsebar energisektor.
Det skulle visserligen bli billigare att bygga men hur bra vore det i ett längre perspektiv om vi tillät folk bygga hus med Spanien-standard på isoleringen.
då skulle den förnyelsebara energin i Sverige ta slut ganska fort...
Om vi bygger med skitstandard så kommer någon annan efter dig att få betala priset.

Jag kan inte upphöra att förvÃ¥nas över folks prioriteringar, det är et jävulskt gnäll om ett fönster mÃ¥ste ha ett visst K-värde eller om värmepumpen kostar 150.000 kr men dom har inga problem med att beställa en bänkskiva i Carrera marmor för 80.000kr, klä in bastun med rysk lönn för 700kr/kvm eller montera in KNX i hela huset sÃ¥ man kan släcka sänglampan via mobilen för 100.000kr  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2017, 14:45:32 »
Det var ett konstigt resonemang av den remissinstans som hävdade att en höjning till 22 grader skulle öka energiförbrukningen. Om man höjer den temperatur som normen baseras på från 20 till 22 grader behöver ju inte den som bor i huset för den skull höja innetemperaturen. Man ställer termostaten på den temperatur man tycker är behaglig oavsett vad byggnormerna säger.
Det behöver ju inte nödvändigtvis höja energiåtgången, det är mer att reglera beräkningsvärdet till mer verklighetstrogna nivåer då dom flesta har en verklig innetemperatur på 22gr.
att beräkningsvärdet 20 gr används beror ju enbart på att det är enda sättet att få ihop energikalkylen när man räknar med frånluftvärmepump.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2017, 16:14:14 »
Det skulle visserligen bli billigare att bygga men hur bra vore det i ett längre perspektiv om vi tillät folk bygga hus med Spanien-standard på isoleringen.
då skulle den förnyelsebara energin i Sverige ta slut ganska fort...
Om vi bygger med skitstandard så kommer någon annan efter dig att få betala priset.

Jag kan inte upphöra att förvÃ¥nas över folks prioriteringar, det är et jävulskt gnäll om ett fönster mÃ¥ste ha ett visst K-värde eller om värmepumpen kostar 150.000 kr men dom har inga problem med att beställa en bänkskiva i Carrera marmor för 80.000kr, klä in bastun med rysk lönn för 700kr/kvm eller montera in KNX i hela huset sÃ¥ man kan släcka sänglampan via mobilen för 100.000kr  ::)
Du glömde köken ett spann på 95kkr till 350kkr

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2017, 21:30:00 »
Någon som har funderat på pelletspannor till småhus?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2017, 21:44:32 »
Någon som har funderat på pelletspannor till småhus?
Pellets är i stort sett dött när det gäller nyproduktion, ingen vill ha det extra besväret vad gäller släpa säckar och sota pannan. Dessutom har pelletspriset gått upp såpass att du får en billigare uppvärmningskostnad med bergvärme, även om installationskostnaden blir något lägre med pellets.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2017, 06:49:13 »
Det skulle visserligen bli billigare att bygga men hur bra vore det i ett längre perspektiv om vi tillät folk bygga hus med Spanien-standard på isoleringen.
då skulle den förnyelsebara energin i Sverige ta slut ganska fort...
Om vi bygger med skitstandard så kommer någon annan efter dig att få betala priset.

Jag kan inte upphöra att förvÃ¥nas över folks prioriteringar, det är et jävulskt gnäll om ett fönster mÃ¥ste ha ett visst K-värde eller om värmepumpen kostar 150.000 kr men dom har inga problem med att beställa en bänkskiva i Carrera marmor för 80.000kr, klä in bastun med rysk lönn för 700kr/kvm eller montera in KNX i hela huset sÃ¥ man kan släcka sänglampan via mobilen för 100.000kr  ::)

OM man värmer med värmepump som i mitt fall, ett hus med 13 cm isolering i väggar boyta, och 70 mm i ekonomidel så (200-300 mm i golv och tak) så har man ungefär 20 000 kWh för värme och varmvatten på 145 m2. (Självdragsventilerat)
Sätt in bergvärme så har man i runga slängar 5000 kWh i förbrukning.
Satsa ytterligare 200 000 kr på extra isolering, dyraste fönster, mm, mm för att minska energibehovet så kommer man ned på kanske hälften om ens det.
Det ger en besparing på max 2500 kWh år.
OM elen kostar 1 kr/kWh så tar det 80 år att tjäna in kostnaderna för den extra isoleringen.
Det här är ett exempel på där viljan att vara "miljövänlig" resulterar i absurda regler.
Är det någon här som tror att energi kommer att vara ett problem om 80 år?
Personligen tror jag att vi inom kanske 30 år inte ser energiförsörjning som ett problem alls.
I min värld vore det dessutom mycket smartare att tvinga folk att sätta in solfångare och solceller + "powerwall" för 200 000 kr än att isolera in absurdum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2017, 08:16:35 »
OM elen kostar 1 kr/kWh så tar det 80 år att tjäna in kostnaderna för den extra isoleringen.
Det här är ett exempel på där viljan att vara "miljövänlig" resulterar i absurda regler.
Är det någon här som tror att energi kommer att vara ett problem om 80 år?
Det är mer än en penningfråga. Det förväntas numer att kommun eller stat ska lösa alla problem, t.ex. stå för åtgärder i samband med långvarigt elavbrott vid stark kyla. Då kan det vara bra att veta att det tar 4 dagar i stället för 2 innan gamlingarna börjar frysa ihjäl. Extra isolering kan betraktas som en försäkringspremie. Det är väl ingen som vill att brandförsäkringen ska gå med vinst?

Det är ungefär samma princip som gör att man kräver handikappanpassad toalett i nybyggen. Det är ett enkelt sätt för kommunen att riskera bygga om för tiotusentals kronor någon gång i framtiden.

Solceller och batterier lär inte vara lösningen. Jag har svÃ¥rt att se att det skulle gÃ¥ att lagra el frÃ¥n sommar till vinter.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2017, 08:32:01 »
Det är självklart inte "lösningen", men om jag fick välja vart jag satsade 200 000 kr för att få avkastning på de pengarna så skulle jag sätta in både solfångare, solceller och en batteriack.
Det lönar sig garanterat mycket bättre, speciellt när man skaffat sin första plugin-hybrid så har man ju mycket bättre avkastning på pengarna än om man gör 50 cm tjocka väggar i huset.
Halva året skulle man väl köra helt gratis på solelen.

Men visst, jag förstår att kommunerna har ett intresse i att ställa höga krav.
Att handikappanpassa toaletterna är smart, och det kostar väl inte just nåt extra heller.
Däremot skall ju myndigheterna strunta i om jag kan se från toaletten till köket om jag lämnar toadörren öppen, har för mig att det finns krav på sånt också...
Kollade just på ventilationsförlusterna för brorsonens husbygge, 232 m2 total yta, och över 11 000 kWh i ventilationsförluster.
Netto efter FTX drygt 3000 kWh/Ã¥r.
Kanske skulle gå göra smartare med CO2-styrd ventilation t.ex?
Kanske skulle spara in 400 kWh/år netto med en investering på kanske 15 000 kr, det blir bara 37.5 års payoff-tid.
Rena guldgruvan.
Om man nu bryr sig om energiförbrukning.   dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2017, 11:28:25 »
Man måste nog höja blicken en aning när man tänker på nybyggande, man bygger inte bara åt sig själv utan valen man gör drabbar ju alla.
Anledningen till lagstiftningen bottnar ju i att reducera den stora effektlast som blir vid kall utetemp och dÃ¥ duger det inte med dÃ¥lig isolering och flvp, det duger inte ens med en för dÃ¥ligt dimensionerad bergvärme, vi mÃ¥ste i stort sett helt ta bort användandet av elpatron. 
Energihushållning riktar sig inte sådär jättemycket till dig som enskild person även om du också sparar en del på det utan det får nog mer ses som en samhällsnytta.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges småhustillverkare, snacka om partsinlaga...!
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2017, 13:50:00 »
Problemet som jag ser det är att det blir så dyrt att bygga att bara de allra rikaste eller mest högavlönade har råd.
Det är ett problem.
För 30-40 år sedan byggde mer eller mindre vem som helst nytt, även om tantaloan var hemmafru...
Nu är det snart bara samhällets topp 10% som har ekonomiska möjligheter att göra det.

I praktiken innebär det att folk fastnar i små lägenheter i städerna.
Fast det är väl också samhällsnyttigt i och för sig.
De har nog ett avsevärt mindre CO2-avtryck än vad vi i villa har.

När man ändå håller på skulle man ju kunna förbjuda folk att bygga mer än 3 mil från en större ort (minst 30 000 innevånare).
Inom några årtionden skulle bilarna kunna förbjudas helt till förmån för kollektivtrafiken.

Så vitt jag vet har vi elöverskott, låt vara att det borde produceras mer i södra Sverige.
Eller sÃ¥ kan man ju ha den stringenta byggnormen söderut, men här i norr där vi badar i energi kan vi fÃ¥ bygga sÃ¥ ekonomiskt som möjligt istället.  dontknow
« Senast ändrad: 13 mars 2017, 13:53:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!