Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?  (läst 10947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MobbA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« skrivet: 16 maj 2013, 14:14:21 »
Har en Nibe Fighter 1115-15 som inte fungerar som den ska.
Upptäckte att det inte fanns något varmvatten och när jag kollade värmepumpen så stod varmvattentemperaturen på ca 20grader.
Den indikerade att kompressorn skulle gå men det gjorde den inte.
Startade om den och då startade kompressorn efter ett tag, men felet upprepade sig.

Ringde efter en kyl-nisse som konstaterade att jag råkat ut för ett kompressorhaveri eftersom överhettningsskyddet på kompressorn hade löst ut då det var ström fram till överhettningsskyddet och inte efter. Inga felkoder ska man heller få på detta sa han.
Att det skulle vara ett överhettningsskydd som löst ut låter troligt eftersom kompressorn går första gången när man startar om pumpen.
Han påstod att överhettningen orsakades av att lagren i kompressorn var slut.
Är detta en korrekt diagnos eller kan man göra en bättre felsökning?

Tacksam för svar!

//Per

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2013, 14:57:33 »
Just varmvattenproduktion sätter extra press på kompressorn eftersom den måste jobba mot en högre temperatur. Men felet kan lika gärna bero på en trasig expansionsventil eller gasbrist.

Låter kompresson normalt då den går? Är det en lagerskada så tycker man ju att det även borde visa sig med rasslande eller något annat missljud.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad MobbA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2013, 15:03:37 »
Jo nu har jag lärt mig att det inte är bra att pressa upp varmvattentemperaturen för högt.

Jag är ingen expert inom detta ämne direkt, men jag tycker att kompressorn låter normalt, jag hör inga missljud i alla fall.
Om det är expansionsventilen som är trasig eller gasbrist, blir kompressorn överhettad då?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2013, 23:50:40 »
Har du tagit tempen på hetgasledningen och kompressorn? Med en termometer menar jag, strunta i vad displayen säger, det kan ju vara ett givarfel.
Annars är det riktigt att det finns ett inbyggt överhettningskydd i elmotorns lindningar som kan bryta.
En amperetång skulle kunna ge svar på om motorn går tungt, förutsatt att man en referens så klart.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2013, 09:09:34 »
Det finns en sak till att kolla och det är startapparaten verkligen slår av startlindningen efter start (ofta relä i 'klumpen' i anslutningen av kompressorn) - även driftkondingen om det finns en sådan bör kollas så att det inte är kortis i denna då kompressorn kan starta även med en trasig sådan som är kortsluten..

Kompressor med startlindningen hela tiden inkopplad drar väldans massa ström (och det kanske brummar en smula högre) även under drift och då drar externa eller interna klixon ganska fort.

Om man är el-van så kan man lyfta bort startapparaten så att kompressorns 3 st stift syns - identifiera vilka som är C, M och S.

Startprocessen är dÃ¥ att huvudströmmen kopplas till 'C' och 'M' och startströmmen via en startbrytare av tÃ¥lig sort (och eventuell kondensator i serie - titta i orginalkopplingen)  till 'S', sÃ¥ är startbrytaren tillslagen när man slÃ¥r pÃ¥ strömmen och och sÃ¥ fort man kan efter kompressorn startar sÃ¥ slÃ¥r man av startbrytaren och därefter kan man kolla strömmen om den verkar normal. - här mÃ¥ste du veta om kompressorn har inbyggd övertemperaturskydd eller om den sitter i den för provet borttagna startapparaten dÃ¥ i sistnämda fallet bara fÃ¥ köra kompressorn mycket kort stund tills du vet att strömmarna är normala och inte rusar.

en kompressor som jobbar mot kall beredare går inte speciellt tungt- dock elmotorer jobbar med en ganska konstant hög ström även vid nära tomgång och det är först när den börja arbeta med så mycket motstånd att det närmar sig märkeffekten som strömmen börja öka märkbart (typ 1.4 ggr tomgångsströmmen vid märkeffekt) därför bör man ta kompressorns beteckning och leta fram dess datablad framför allt angånde angivna driftströmmar för att se om de verkar rimliga och vid kall beredare och kall kompressor så bör dom inte överstiga strömstyrkan som står på kompressorns datablad.



 

 
« Senast ändrad: 17 maj 2013, 09:15:43 av xxargs »

Utloggad MobbA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2013, 14:44:32 »
Tack för tipsen!
Jag och en kollega provkörde under en (lÃ¥ng-)lunch idag och mätte upp temperaturen pÃ¥ hetgasledningen (med en digital stektermometer  ::) ), den ökade stadigt och nÃ¥dde 135grader efter ungefär 1 timme dÃ¥ stängde vi av den. 135 grader är väldigt högt har jag förstÃ¥tt. Mätvärdena är bifogade, KB-f var 5 och KB-r var 4 grader hela tiden.

Tillslut kom vi på att vi skulle kolla smutsfiltret på radiatorsystemet, och det var nästintill igentäppt! Dessutom var varmvattentemperaturen ställd väldigt högt, 57 grader.
Så nu är smutsfiltret rengjort och varmvattentemperaturen sänkt till 50 grader.

Ska kolla till den efter jobbet och se hur den mår.

Kan det vara ett så enkelt fel som igensatt smutsfilter som orsakat detta?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2013, 19:19:15 »
Kan mycket väl vara så, blir inte kompressorn av med värmen så har den väldigt jobbigt... - gissar att det inte finns någon högtryckspressostat i systemet eller att den inte gör sitt jobb - annars borde den ha löst ut innan kompressorn gick så tungt som den har gjort nu

det intressanta är vilken hetgastemperatur systemet har nu när du fÃ¥tt igÃ¥ng flödet igen -gärna att du samtidigt mäter förbrukat effekt med elmätare och temperaturerna pÃ¥  KB och VB (det bästa att kunna mäta trycken men...)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2013, 20:42:50 »
Japp , det låter troligt att du hittat felet. Dålig kylning av kondensorn brukar ge sådana problem.
Nu är det bara att hoppas att ingen följdskada skett p g av hög temp.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2013, 22:30:52 »
Det intressanta om det nu fungera problemfritt närmaste månaderna framöver är att kylnissen inte hittade/ville hitta problemet då åter igen en lönsam onödig kompressorbyte för lämplig rund slant stod för ögonen...

Dock nu är risken att kompressorn har gått väldigt hårt och väldigt hett under lång tid (kanske i åratal med sakta allt hetare drift), så dess kvarvarande livslängd är förmodligen rejält naggad i kanten och man får nog vara nöjd för varje månad och förhoppningsvis flera år som den fungerar problemfritt framöver.

 

 

Utloggad MobbA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2013, 10:29:48 »
Kollade till den sent i fredags kväll, då var varmvattnet på 42 grader, indikeringen på att kompressorn skulle gå lyste inte och gradminuterna var på +77, känns som att det är något givar-/inställningsfel för jag tycker att den borde ladda varmvattnet. Orkade inte felsöka då och har inte heller haft tid i helgen så jag ställde in så att den nu går som elpanna.
När jag får tid ska jag mäta upp hetgastemperaturen igen och se hur det blev.

Någon idé om varför den inte ville ladda varmvattnet?

Ja den har nog slitit ont en längre tid så precis som du säger xxargs så får man vara glad för varje månad den förhoppningsvis kommer att gå...

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2013, 23:41:31 »
gradminutrarna +77, säger att Vp styrningen är nöjd med husvärmningen och om det är Vp styrning som säger att det är 42 grader i Vv så kolla vilken starttemp som är inställd för varmvattnet. sedan så har vi ju det med växelventilen som avhandlats på flera trådar

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2013, 09:22:45 »
Kollade till den sent i fredags kväll, då var varmvattnet på 42 grader, indikeringen på att kompressorn skulle gå lyste inte och gradminuterna var på +77, känns som att det är något givar-/inställningsfel för jag tycker att den borde ladda varmvattnet. Orkade inte felsöka då och har inte heller haft tid i helgen så jag ställde in så att den nu går som elpanna.
När jag får tid ska jag mäta upp hetgastemperaturen igen och se hur det blev.

Någon idé om varför den inte ville ladda varmvattnet?

Ja den har nog slitit ont en längre tid så precis som du säger xxargs så får man vara glad för varje månad den förhoppningsvis kommer att gå...
Du sänkte inställningen för varmvatten ? Kanske har den givarfel. °C. Kollade du varmvattentemperaturen när den var ställd på 57 °C ?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad MobbA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2013, 11:02:56 »
Kom efter ett tag på att gradminutrarna inte hade något med varmvattnet att göra, växelventilen är nyss bytt och den fungerar som den ska. Starttemperaturen för VV är 45 grader och stopp vid 50 grader.

Varmvattentemperaturen verkar rimlig om man jämför med termometrarna i tanken.

Har gjort en ny mätning nu, se bilaga.
Den här gången fick den gå tills kompressorn stannade och det gjorde den när hetgastemperaturen nådde 151 grader (indikeringen på att kompressorn skulle gå lyste alltså fortfarande). Jag kände även före och efter torkfiltret och det var ljummet på båda sidor.

Kan man dra några slutsatser av detta?
« Senast ändrad: 23 maj 2013, 14:35:33 av MobbA »

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2013, 23:24:55 »
finns det en yttre Cp för radiatorvattnet?? förutom den Cp som sitter inne i Vp modulen. kan vara så att Cp inne i modulen inte snurrar.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorhaveri Nibe Fighter 1115-15?
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2013, 15:58:47 »
150 grader ur kompressorn är på tok för varmt - skulle verkligen velat haft manometetrycken på låg och högsida just innan kompressorn stannade pga höverhettning - hade trycket varit vid normal förväntad tryck på både sug och högtrycksidan och ändå 150 grader ur kompressorn så hade det indikerat dålig kompressorproblem, men hade det endera varit väldigt låg sugtryck eller hög tryck på högtrycksidan eller båda samtidigt så hade problemet varit något annan stanns i kylkretsen och dess briesidor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!