Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gå ur kyrkan?  (läst 112859 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Gå ur kyrkan?
« skrivet: 02 april 2011, 17:15:12 »
Varför ska man vara med i kyrkan, om man aldrig går dit?
Min fru och jag har pratat om att gå ur i flera år, utan att vi kommit till skott.
Nu har vi i alla fall bestämt oss, och fyllt i blanketterna som ska skickas in till pastorsexpeditionen.

Man sparar 1% av årslönen och betalar sedan bara begravningsavgiften på 0,23%, som alla betalar.

Finns här några fler som lämnat svenska kyrkan?

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2011, 17:16:26 »
Jepp, för ca 20 år sedan.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #2 skrivet: 02 april 2011, 17:17:13 »
Ja jag lämnade den för väldigt länge sedan.. ^-^

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2011, 17:17:27 »
Samma här ca 20 år sen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #4 skrivet: 02 april 2011, 17:44:28 »
Samma här !

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #5 skrivet: 02 april 2011, 17:57:46 »
Lite märkligt att man kan välja att gå ut kyrkan.

Mina värderingar överensstämmer inte alls med skatteverket och skulle därför gärna vilja strykas ur deras medlemslista, men tyvärr är det inte möjligt.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Johan.F.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #6 skrivet: 02 april 2011, 18:38:00 »
När jag gick ur svenska kyrkan fick jag ett brev som informerade 
om att jag inte längre har rätt till begravnings gudtjänst i Svenska kyrkan.
Blev förvånad att de ca 80 000kr jag betalat in till Svenska kyrkan inte
räcker till 30 minuters begravnings gudtjänst. Kyrkans anställda måste
ha hög timlön. Jag kommer troligtvis gå med i Svenska kyrkan igen
några år innan det är dags och lämna jordelivet så att mina barn
kan få säga hej då farsan innan jag sticker till pärleporten.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3  installerad under 2009  + Toshiba L/L -2004.
1-plansvilla byggd 1985 i Småland. Bo yta 160m2

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2011, 18:40:58 »
Lite märkligt att man kan välja att gå ut kyrkan.

Mina värderingar överensstämmer inte alls med skatteverket och skulle därför gärna vilja strykas ur deras medlemslista, men tyvärr är det inte möjligt.

Kanske kommer nya regler som gör det möjligt men det innebär ingen sjukvård du får bara gå eller åka bil på dina egna vägar ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2011, 18:43:09 »
När jag gick ur svenska kyrkan fick jag ett brev som informerade 
om att jag inte längre har rätt till begravnings gudtjänst i Svenska kyrkan.
Blev förvånad att de ca 80 000kr jag betalat in till Svenska kyrkan inte
räcker till 30 minuters begravnings gudtjänst. Kyrkans anställda måste
ha hög timlön. Jag kommer troligtvis gå med i Svenska kyrkan igen
några år innan det är dags och lämna jordelivet så att mina barn
kan få säga hej då farsan innan jag sticker till pärleporten.

Så skulle jag absolut inte göra anser jag mej inte intresserad eller inte ha råd med kyrkans tjänster så skulle jag inte gå med när den sista resan närmar sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2011, 18:58:07 »
Jag gick ur kyrkan för 22 år sen. (Jag är 22 år gammal.)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Johan.F.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2011, 18:58:53 »
Så skulle jag absolut inte göra anser jag mej inte intresserad eller inte ha råd med kyrkans tjänster så skulle jag inte gå med när den sista resan närmar sig.
[/quote]

Men håll med om att den genomsnittliga svensken betalar mycket för kyrkans tjänster.
Jag är helt övertygad att stora förändringar kommer genomföras inom Svenska kyrkan
pga höga omkostnader och minskade intäkter.
För övrigt uppskattar jag kyrkans anhängare som gör mycket gott för bla samhällets svaga
som inte får det stöd som samhället borde ställa upp på.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3  installerad under 2009  + Toshiba L/L -2004.
1-plansvilla byggd 1985 i Småland. Bo yta 160m2

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2011, 19:05:54 »
Så skulle jag absolut inte göra anser jag mej inte intresserad eller inte ha råd med kyrkans tjänster så skulle jag inte gå med när den sista resan närmar sig.

Men håll med om att den genomsnittliga svensken betalar mycket för kyrkans tjänster.
Jag är helt övertygad att stora förändringar kommer genomföras inom Svenska kyrkan
pga höga omkostnader och minskade intäkter.
För övrigt uppskattar jag kyrkans anhängare som gör mycket gott för bla samhällets svaga
som inte får det stöd som samhället borde ställa upp på.
[/quote]

Om man betalar för mycket eller inte är svårt att säga beror på hur mycket man nyttjar kyrkan och skulle tro att det kostar en hyffsad peng att hålla en kyrka i bra skick för att inte nämna värma den. Har faktiskt inte så bra koll på vad kyrkan gör är bara inte intresserad och vill inte att prästen ska säga några snälla ord om mej när jag dör. Droppen som gjorde att jag valde att gå ur var tjafset om kvinnliga präster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2011, 20:32:28 »
För mig var det naturligt att så fort det blev möjligt lämna denna organisation skulle man gör det. Även om nuvarande svenska kyrkan kanske inte är världens ondaste organisation så är det ändå samma religion som historiskt mördat miljontals jag väldigt många miljoner bara för att man inte trott exakt samma sak som kyrkan. Detta är inte bara historia utan helt nyligen slaktades miljontals p.g.a kristendomen.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #13 skrivet: 02 april 2011, 21:54:31 »
Ca 15 år sen
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gå ur kyrkan?
« Svar #14 skrivet: 02 april 2011, 21:56:48 »
Var på anställningsintervju -96 inom Sv kyrkan"hade redan lämnat Sv kyrkan" då.
Fick jobbet, jobbade 1,5 år såg mkt som inte gjorde att jag ångrade att jag lämnat Sv kyrkan.

Delar de kristna värderingarna men.... såg avundsjuka,maktkamper så simpla saker vem som skulle ha det bredaste skrivbordet på församlingsgården... Går säkert att googla Boo församling 96-97 stod lokalt  i tidningarna. Tycker fortfarande synd om den kvinnliga kyrkoherden som till slut fick böja sig för överhögheten.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!