Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värma upp lokal med luftvärmepump  (läst 1385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusinapulla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
värma upp lokal med luftvärmepump
« skrivet: 12 oktober 2016, 09:50:47 »
Hej alla som vet nåt om värmepumpar!

Jag vet nämligen ingenting..

Jag har en lokal på 100 m2 med 4m i takhöjd som jag behöver värma upp. Den är ganska dåligt isolerad, men vi jobbar på att förbättra det. Förra året försökte vi värma upp den med el-element, och fick en fruktansvärd elräkning, plus att det inte blev varmt!

Jag funderar nu på att köpa en luftvärmepump till stället och fått Fujitsu 18 LF rekommenderad. Förutom denna har vi gasolkaminer. Det är en väldigt öppen lokal.

Vad tror ni?

Hoppas på svar!!

 dontknow

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värma upp lokal med luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2016, 21:49:52 »
Visst går det att värma med LLVP, och den du nämner är säkert OK för denna stora hall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!