Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 24 mars 2007, 21:06:34 »

Jaha då var den uppe i över 10000 starter och fortfarande 3 månader tills det gått ett år.....
Väntar bara på samtal om att "vi har nu MS-larm" på pumpen.
Sämsta intrimmningen jag sett..
Skrivet av: dream
« skrivet: 21 januari 2007, 18:17:27 »

Jag tror att många kunder inte törs fråga. det är nog mycke (det mästa) dom inte förstår av vad som står i offerten & man törs inte fråga vad allt betyder.

det är som att köpa en bil utan att ens sett den på papper. bar får mass priset & fakta om utväxlingsförhålande på alla växlar. (lite förvånad man skule bli när man sedan väljer den billigaste & märkar att hela familjen + hunden inte får plats i en Ford KA....

Jag gillar din jämförelse med bilar. När jag tänker på vissa värmepumpsinstallatörer så kommer jag osökt att tänka på
begagnatbil-försäljare.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 21 januari 2007, 13:12:57 »

I den optimala världen så skulle man få exakt det man egentligen skulle behöva och bara betala så lite som möjligt..

Det jag blir lite förvånad över är att de som köper en sak inte kontrollerar alls vad han köper, men de kunder som gör så kanske även köper en platt tv för 8000kr och tror att den är lika bra som den för 20000...

Fast köper man ett värmesystem så är det ju en så mycket viktigare sak än en tv tex, det går ju inte ens att bo i huset utan värme.

Jag tycker såklart att det är rent ut sagt för bedrövligt att en kund SKA behöva förkovra sej djupt i allt man ska köpa det borde kunna bli rätt ändå..

Tyvärr så gäller det att ta reda på så mycket man kan om allt man ska köpa annars blir man fett lurad.

Det finns ju till och med light yoghurt med himla massa socker i.. Ja tyvärr lurad där med..
Skrivet av: dream
« skrivet: 21 januari 2007, 12:43:56 »


Man jag hoppas och tror att det här forumet gör en bra insats. Dom som tittar runt här innan köp kan skapa sig en egen uppfattning, ställa några adekvata frågor till dom presumtiva leverantörerna.

Att bara fråga, vad ska just jag ha rakt ut i luften till några offertgivare ger inga bra svar.
Det enda som skulle kunna lösa det här är nog att beställaren själv kunde speca vad han/hon vill ha.
Då först kan man eventuellt jämföra offerterna.


Jag tillbringade ett halvår här innan min offertsväng och bara läste gamla och nya trådar. Jag insåg ganska snabbt att man var tvungen att lära sig ämnet. Jag specade vad det var jag ville ha men trots detta så var det förvånande nog två av fem som inte uppfyllde mina krav utan kröp och offererade för liten pump och för dålig borra.
Jag ringde upp en av dem och frågade varför han hade offererat för liten pump, då hade han redan priset klart för det
som jag egentligen skulle ha.
Det är sjukt man vänder sig till expertis för att få hjälp och inte för att man själv ska behöva kunna ämnet lika bra som den jobbar med det varje dag. Klart att man som kund har ansvar för sina köp men jag menar rena bluffförsök blir man ju trött på.

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 21 januari 2007, 12:24:47 »

borde inte trpden flyttas?
detta är ju knapast ett Nibe relaterat problem & andra vom inte läsar alla tråden kanske vill ta del av diskutionen
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 21 januari 2007, 12:22:32 »

Jag tror att många kunder inte törs fråga. det är nog mycke (det mästa) dom inte förstår av vad som står i offerten & man törs inte fråga vad allt betyder.

det är som att köpa en bil utan att ens sett den på papper. bar får mass priset & fakta om utväxlingsförhålande på alla växlar. (lite förvånad man skule bli när man sedan väljer den billigaste & märkar att hela familjen + hunden inte får plats i en Ford KA....
Skrivet av: torstain
« skrivet: 21 januari 2007, 11:42:05 »

Jo ett visst mått av ansvar har nog kunden själv, MEN det är ju för att man inte kan/förstår sig på värmesystem och VP som man vänder sig till en "expert"!
Hade man förstått och kunnat så hade ju det inte funnits några installatörer utan bara VP-försäljare och alla hade installerat själv. Så att som vp-installatör kräva att kunden måste kunna själv är ju som att be om att bli av med jobbet?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 januari 2007, 11:39:33 »

Digital
Jag tycker inte det är kontroversiellt, helt ok påstående.
Du har rätt så fort man köper något så ligger det i ens eget intresse att det blir bra!

Jag antydde... efter att presumtiva kunder härjat här en del. Kan dom själva på ett bättre sätt bedöma vad som kan va rimligt och jämföra offerterna på ett bättre sätt.

Men tyvärr är det så att dom flesta är väldigt "novisa" när det gäller värmen i sitt hus!
Man ser exempel på såna man är säker på borde ha järnkoll, men kan det va så att dom inte tror inte att det behövs.

Där kunde installatören göra en insats, men dom vill ju beskriva en vp anläggning i så bra dager som möjligt!?

Då säger man väl ungefär så här:
Det här kommer att funka lika bra och underhållsfritt som era tidigare el-element!!!! Helt underhållsfritt ni behöver aldrig ens tänka på grejorna än mindre titta till dom!
Skulle han säga att det här måste trimmas och skruvas på under lång tid, för optimal drift. Då skulle nog många tveka!!
Det första tror ju den stackars kunden på, det är ju "experten" som yttrat detta.... det får till följd att inget rörs inget kollas eller skrivs upp.

Följden blir att det funkar men långt ifrån optimalt!


Edit stavning
Skrivet av: Digital
« skrivet: 21 januari 2007, 08:35:28 »

Och nu ett litet kontroversiellt utalande:

Finns det inget ansvar hos kunden alls??

Ska man trots att man inte kan något bara handla nått som ändå kostar över 100000 kr bara så där??
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 januari 2007, 23:36:11 »

vi kan ju dela upp problemet lite om vi vill.

1 det finns oseriösa som med flit räkknar snålt
2 det finns dom som enbart går på husägarens uppgifter o inte ställer motfrågor, eller gör hembesök, föratt ta reda på om husägarens siffror kommer att stämma med hans nya levnadsvanor
3 det finns dom som kör efter beräkningsprogranen o inte har egna erfarenheter o vet ifall programet är tillförligligt i praktiken (dom hanterar inte programet/ förtår inte all info som kommer ur programet
4 man gör allt rätt, förutom att informera kunden om att deras alternativ är det bästa , förutsatt att elpriset inte stiger & att man inte iframtiden kommer att köra med ett varierande pris efter när det finns on om el, räknat i timmar & minuter.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 januari 2007, 14:42:55 »

Tyvärr är det så att alltför många väljer det billigaste alternativet.
Det är vi nog ense om.

Av den anledningen är det ju enormt frestande att snålräkna på VP och borra...
det är ju ofta lägsta pris som avgör.

Tydligast blir nog det här om man  tar in 5 priser, hur många väljer det DYRASTE alternativet då.


En seriös livstidskostnad skulle kanske kunna hjälpa till ,men många känner sig nog så pressade att det ändå blir ett billigt alternativ som väljs...

Nu pratar jag om SERIÖSA installatörer, sen kan man komma in på skojarna. För såna finns alltid på heta marknader. Där torde det va ännu svårare ( kör med överdrifter och direkta lögner).

Man jag hoppas och tror att det här forumet gör en bra insats. Dom som tittar runt här innan köp kan skapa sig en egen uppfattning, ställa några adekvata frågor till dom presumtiva leverantörerna.

Att bara fråga, vad ska just jag ha rakt ut i luften till några offertgivare ger inga bra svar.
Det enda som skulle kunna lösa det här är nog att beställaren själv kunde speca vad han/hon vill ha.
Då först kan man eventuellt jämföra offerterna.

Även då kan det bli svårt att "nolla" offerterna (göra dom jämförbara). 
Tex olika tillverkare har olika uteffekter på sina maskiner och använder olika variabler i sina kalkyler.

Skrivet av: Digital
« skrivet: 19 januari 2007, 22:16:35 »

Men detta är inte tillverkarens fel... Det är inte Santa Marias fel om det du kryddar smakar dåligt, det är den som kryddar som gör fel,  Fattar du???
Visst, men det är ändå Santa Maria som kommer att se löjliga ut, vanligt folk ser bara en produkt som inte fungerar, och för det mesta är det namnet på burken dom skyller på

Så när såsen blir för salt är det då saltets fel??? skärp er eller håller ni så låg nivå att ni inte inser att en fabrik som producerar maskiner inte kan stå för felaktigt användande eller missbruk... vilket jag tycker det är när yrkesmän installerar precis hur som helst...

Jag förväntas som yrkesman kunna det jag ska och gör jag fel STÅR JAG FÖR DET... Hoppas fler gör så.
Skrivet av: ojacobsen
« skrivet: 18 januari 2007, 08:02:02 »

Men detta är inte tillverkarens fel... Det är inte Santa Marias fel om det du kryddar smakar dåligt, det är den som kryddar som gör fel,  Fattar du???
Visst, men det är ändå Santa Maria som kommer att se löjliga ut, vanligt folk ser bara en produkt som inte fungerar, och för det mesta är det namnet på burken dom skyller på
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 17 januari 2007, 22:06:47 »

Nä men man tycker ju att tillverkarna skulle bry sig lite om installationerna.
Det är ju faktiskt installationen som gör om värmepumpen ska fungera i många år.
Alltså dålig installation medför att tillverkarens produkt inte håller vad de lovar och det vill väl ingen tillverkare som vill att det ska bli skitsnack om sin produkt?
Därför tycker jag att varje tillverkare måste ha någon form av installationsutbildning samt driftsoptimering av sina produkter till installatörerna.
De e inte bara "ut med olja in med värmepump" som det verkar i detta distriktet
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 17 januari 2007, 21:08:35 »

Självklart, men när kunden hör med den andra säljaren som är 10000 billigare och han har mage att vräka ur sig "jag har samma maskin som de andra och besparingen är i stort sett samma/år"
Är det juste, eller
Ska man berätta för kunden vad det är han har i källaren? varför lamporna blinkar i köket var 10 min(det var därför jag var där)?
Det är ju bara att titta på Råd/Rön och se vad testet visar.



vist är det många oserjösa säljare där ute (inte misnt bland dom som inte säljer Nibe, då nibe ofta är billigast på grund av billigare matrial)
men en duktig säljare kan ju visa på offerten vad kunden ska tita på o göra han uppmärksam på att dittan o datten kan man bli lurad på. o deta gör en bra säljare utan att kasta skit på andra!
Skrivet av: dream
« skrivet: 17 januari 2007, 19:57:45 »

Tyvärr så verkar branschen ha en del ej så seriösa installatörer.

Jag har rätt nyligen trampat igenom offertsvängen och jag måste säga att jag anser att nåt är fel
när två installatörer utav fem, offererade för små pumpar med för alldeles för dåliga borror bara för att
hamna med lägst pris. Trots att jag noggrannt specade vilken temperatur bostadsyta m.m som offerterna skulle gälla så kröp man ändå.
Kan man då inte skilja på äpplen och päron så blir det ju priset som avgör.



 
Skrivet av: Digital
« skrivet: 17 januari 2007, 19:51:48 »

Självklart, men när kunden hör med den andra säljaren som är 10000 billigare och han har mage att vräka ur sig "jag har samma maskin som de andra och besparingen är i stort sett samma/år"
Är det juste, eller
Ska man berätta för kunden vad det är han har i källaren? varför lamporna blinkar i köket var 10 min(det var därför jag var där)?
Det är ju bara att titta på Råd/Rön och se vad testet visar.


Det jag blev lite gramse över var att du fick detta till ett problem som var Nibe relaterat och där har du duktigt fel...

Men eftersom Nibe kan säljas till vem som helst så finns det då installatörer som prutar på kvaliten... och därmed får en mindre nöjd kund...

Men detta är inte tillverkarens fel... Det är inte Santa Marias fel om det du kryddar smakar dåligt, det är den som kryddar som gör fel,  Fattar du???

Jag har sett flertalet IVT pumpar som heller inte skulle varit i de hus dom tyvärr står i men jag inser faktiskt att det inte är IVT:es fel...
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 17 januari 2007, 19:33:21 »

Självklart, men när kunden hör med den andra säljaren som är 10000 billigare och han har mage att vräka ur sig "jag har samma maskin som de andra och besparingen är i stort sett samma/år"
Är det juste, eller
Ska man berätta för kunden vad det är han har i källaren? varför lamporna blinkar i köket var 10 min(det var därför jag var där)?
Det är ju bara att titta på Råd/Rön och se vad testet visar.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 17 januari 2007, 19:23:09 »

Inte för att vara avudsjuk att jag inte fick installera mitt anbudspaket, men hur ska man konkurrera mot sånt här??
Det är väl inget svårt att räkna fram ett lågt pris, men jag tycker det inte är juste när kunden inte förstår vad man egentligen försöker sälja.
Synd att Nibes besparingskalkyler vilket kunden inte ens fått någon av installatören ska bli en glädjekalkyl.
Är det detta som kallas energioptimering, i Sverige, 2007 b00k

det är där du som säljare komer in. du ska sälja din produkt. produkten säljer inte sig själv.
om kunden inta vet vad han ska titta på o säljaren bara lämnar över ett oläsligt papper, så tittar kunden på det han kan läsa. längst ner står total summan .....
Skrivet av: mso
« skrivet: 17 januari 2007, 13:38:01 »

Inte för att vara avudsjuk att jag inte fick installera mitt anbudspaket, men hur ska man konkurrera mot sånt här??
Det är väl inget svårt att räkna fram ett lågt pris, men jag tycker det inte är juste när kunden inte förstår vad man egentligen försöker sälja.
Synd att Nibes besparingskalkyler vilket kunden inte ens fått någon av installatören ska bli en glädjekalkyl.
Är det detta som kallas energioptimering, i Sverige, 2007 b00k

Man vet inte om man skall bli förbannad eller!!!!!!!!

Det finns tusentals lurade kunder husägare ute i vårt land som instalerat Termia,Ivt,Ctc;Nibe ,Mfl och som av dom av rörinstalatören gått i tron att dom fått det bästa.
Besparingar på 35-40% men det är ju ganska bra ändå???
Underdimensionerat och andra fel pga rörinstalatörens okunighet?? säljkåt?? Brist på tid?
Det hemska är ju att Gemene man inte kan eller vet någonting av vad det handlar om.
Jag kan säga att det är inte många kunder som vet någonting av funktionen på anläggningen när rörisen farit hem.
Mvh/Mso
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 januari 2007, 20:43:55 »

Du har rätt...

JAG ÄR FÖR DYR, men billig i drift :,v(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2007, 20:40:22 »

Som så ofta brukar man få vad man betalar för, men i detta specifika fall måsta jag hävda att man kan få en Nibe anläggning billigare än de flesta andra om man i övrigt sätter in motsvarande utrustning, de är ju faktiskt billigare.

Att sedan installatören inte kan, vill eller hinner trimma in grejerna så att anläggningen får rimliga driftsförhållanden kan inte skyllas på "Nibe".

Att kunden inte lyssnade på dina pedagogiska försök att förklara vikten av effekttäckningsgrad och stora vattenvolymer att jobba emot kan bero på tre saker.

1. Du är en dålig säljare/pedagog
2. Kunden hade inte förmåga att förstå hans eget bästa.
3. Du sålde fel märke, hade du sålt Nibe istället hade du kunnat tillhandahålla kunden en väl fungerande anläggning till ett pris som kunden var beredd att betala.  ;) ;) ;)
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 januari 2007, 19:50:07 »

Tycker det är synd om kunden som i detta fall är helt ovetande.
Billigast är sämst , sagt det innan och fick skit för det då, får se nu
Skrivet av: Digital
« skrivet: 16 januari 2007, 19:17:55 »

Inte för att vara avudsjuk att jag inte fick installera mitt anbudspaket, men hur ska man konkurrera mot sånt här??
Det är väl inget svårt att räkna fram ett lågt pris, men jag tycker det inte är juste när kunden inte förstår vad man egentligen försöker sälja.
Synd att Nibes besparingskalkyler vilket kunden inte ens fått någon av installatören ska bli en glädjekalkyl.
Är det detta som kallas energioptimering, i Sverige, 2007 b00k

Tycker kanske inte du ska racka ner på Nibe för att en installatör inte gör som du skulle gjort...Nibe säljer sina värmepumpar via grossister som Dahl, Ahlsell, GG mfl... Kanske deras fel oxå??? eller den som kör ut vp:en kanske??

Många är glada att Nibe säljer till alla å inte genom speciellt valda ställen..


Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 januari 2007, 17:48:36 »

Inte för att vara avudsjuk att jag inte fick installera mitt anbudspaket, men hur ska man konkurrera mot sånt här??
Det är väl inget svårt att räkna fram ett lågt pris, men jag tycker det inte är juste när kunden inte förstår vad man egentligen försöker sälja.
Synd att Nibes besparingskalkyler vilket kunden inte ens fått någon av installatören ska bli en glädjekalkyl.
Är det detta som kallas energioptimering, i Sverige, 2007 b00k
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2007, 17:32:13 »

Det där fixar du ju lätt med lite grrminjust  ;)

Behövs ingen knäpptank då. (Om de inte har problem med knäppningar alltså)

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 januari 2007, 17:07:14 »

Hur får man ihop sina besparingskalkyler med 5400 starter på 1100 timmar vp-tid??
Var och tittade på 2 stycken Nibe installationer idag och man måste fråga varför slags kurs Nibe har som deras installatörer går, verkar som om det bara finns en bergvärmepump i huset så har man energioptimerat utan att titta på drifttider och annat. Olja ut bergvärme in så är allt ordnat Thumbsup
Man blir ju förba....  när man konkurrerat om detta jobb och kunden tog Nibe för att det var 10000 billigare, det är ju samma pump som du (jag) har  sa installatören till kunden huvuddunk huvuddunk
Samma och samma Sc:,h en storlek större (mitt märke) samt en volymförstorare/knäpptank hade jag också med, sa jag.
Det är ju bara att titta i menyn så ser du att det hade behövts men,men

10 min gångtid det är ju bra det med, tror att 1250 står still mer än denna 1215

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!