Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfÃ¥ngare!  (läst 5898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Vi har en ctc ecoel (förra modellen, den som är grå och grön) samt en flash 900 vp.
Håller nu på att bygga pool och har planer på att värma poolen med anläggningen.
Har även lite planer på att köpa någon enkel billig solfångre för att hjälpa till vid uppvärmningen av poolen.
Undrar nu hur man kopplar in detta på bästa sätt.
Kommer att få medlevererat en värmeväxlare som är dimensionerad för poolen.

Hur kopplar man smidigast in växlaren, känns som man bör ha någon typ av styrning för värmen till poolen?
Såg att de nyare ecoel pannorna har anslutningar för solfångare, men det verkar inte finnas på de äldre.

Det optimala hade varit om solfångarna kunde värma upp pannan och fått hjälp av värmepumpen när solen är i moln.

Någon som har några bra tips???

mvh Fredrik



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfångare!
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2008, 08:41:16 »
Det borde gå att sätta T-kopplingar på anslutningarna till VP:n.
Men de bör sitta mellan laddpump och pannan så att VP:n alltid har rätt flöde.
Pool-VVX behöver då en egen cirkpump som styrs av temperaturen i poolen och stigare till pool bör sitta på inkommande ledning från VP så att den tar vatten direkt från VP:n eller från mitten av pannan.

Alternativet är en växelventil som styr om flödet från VP direkt till pool-VVX men då blir styrningen knepigare eftersom man då måste "lura" VP:n att producera värme då poolen behöver värmas.

Sen har du din billiga solfångare parallellt (skiljt från den andra värmeväxlaren) som då värmer poolen då det är soligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Tackar för svaret.
Ska snart koppla in värmen och tänkte dubbelkolla så jag fattat rätt.
Bif en skiss på hur jag tänkt koppla.

mvh Fredrik

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfångare!
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2008, 07:13:00 »
Jepp, det där kommer nog att funka, men jag skulle köra värmeväxlaren motströms.
Glöm inte att du behöver en cirkpump till för att cirkulera pool-vattnet i värmeväxlaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Tackar.
Men vad menar du med motströms, är det vattnet från pannan eller från poolen som ska vändas.
Det sitter en pump på poolsidan som kör igenom filtret, så det är under kontroll.

Har sett att det finns en automatik till solfångare.
Kortfattat så känner denna av skillnaden mellan temperaturen i poolen och teperaturen i solfångaren och startar resp stänger cirkulationspumpen.

Undrar nu om man kan man köra samma automatik om man kör värmepump.
Borde gå att koppla in givarna så de känner av före och efter värmeväxlaren om det är lönt att köra igång cirk pumpen.

Är jag helt fel på det eller kan det funka?
Automatiken jag har sett finns på Primastars hemsida och heter "Autumn solar automatik".
Se primastar.nu under solfångare-automatik.

mvh Fredrik

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfångare!
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2008, 12:39:59 »
Tackar.
Men vad menar du med motströms, är det vattnet från pannan eller från poolen som ska vändas.
Det sitter en pump på poolsidan som kör igenom filtret, så det är under kontroll.

Ja, antingen eller, poolvattnet ska ut på samma sida som radiatorvattnet går in. Man brukar också vända denna ände (den varma) uppåt.

Citera
Har sett att det finns en automatik till solfångare.
Kortfattat så känner denna av skillnaden mellan temperaturen i poolen och teperaturen i solfångaren och startar resp stänger cirkulationspumpen.

Undrar nu om man kan man köra samma automatik om man kör värmepump.
Borde gå att koppla in givarna så de känner av före och efter värmeväxlaren om det är lönt att köra igång cirk pumpen.

Är jag helt fel på det eller kan det funka?
Automatiken jag har sett finns på Primastars hemsida och heter "Autumn solar automatik".
Se primastar.nu under solfångare-automatik.

mvh Fredrik


Jag tror det går att fixa med enklare grejor, en termostat där du ställer in pooltemp som startar cirkpumparna då poolen behöver värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Aha
Har gjort ett nytt schema, var det så du menade?
Ska man kanske ha någon ventil så man kan stänga slingan som går till värmeväxlaren.
Annars blir det kanske lite flöde igenom fast att cirk-pumpen är stängd om värmepumpen kör.

En sådan termostat låter kanon, var hittar man en sådan?

mvh Fredrik


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfångare!
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2008, 07:28:37 »
Jepp, nu ser schemat OK ut.

Jag hittar tyvärr inte någon termostat med rätt temperaturområde, fråga här så kanske någon svarar:

http://www.poolforum.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Tackar så mycket för alla svaren.
Känns som man har tillräckligt med kött på benen nu.

Har bara en fråga till ang slingan till värmeväxlaren, om det behövs någon ventil el dyl för att stänga slingan.
Känns som om det kan bli "självflöde" i slingan som går till värmeväxlaren när den cirk-pumpen står still och cirk-pumpen till värmepumpen kör.
Eller är det så pass mycket motsånd i en avstängd cirk-pump så att den står still även om det är flöde i värmepumpsslingan?

Jag kollar på poolforumet efter en termostat.

mvh Fredrik

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej igen
Kollade på installationen och såg att det blir väldans tight att komma till och koppla då det inte stod ett 150kg sandfilter sidan om pannan då den kopplades in.
Kommer knappt till matningen till värmepumpen och får problem med att flytta cirk-pumpen.
Skulle det inte funka om man kopplade värmeväxlaren som en separat slinga på returen från värmepumpen.
Slipper då att flytta den befintliga cirk-pumpen samt behjöver ingen ny cirkpump till värmeväxlar slingan.

Har gjort en ny skiss.

Kan då styra om flödet med hjälp av de tre ventilerna som sitter i slingan på returen från värmepumpen resp. slingen till växlaren.

Kan det funka?

mvh Fredrik


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfångare!
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2008, 15:21:13 »
Detta blir lite mer komplicerat:
Du bör nog bara ha 2 ventiler sÃ¥ att du inte stänger helt till värmeväxlaren (ha kvar den emellan avsticken samt en av de pÃ¥ avsticken till VVX). Sen mÃ¥ste du "lura" VP:n att göra värme dÃ¥ poolen ska värmas. Jag vet inte exakt hur men antagligen genom att koppla in ett annat motstÃ¥nd pÃ¥ tempgivaren som styr VP:n.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Känns som jag är lite omständig med nya ideer hela tiden.
Här kommer iallafall en ny skiss.

Värmepumpen styrs av pannan, är det inte så då att när pannan behöver värme så kör den igång värmepumpen.
I detta fallet så kör väl värmepumpen tills pannan blir varm, men värmen går ju till värmeväxlarn och värmer poolen istället.
Då borde värmepumpen värma poolen tills man manuellt ändrar ventilerna för att köra poolvattnet förbi värmeväxlaren.

Kan detta stämma?

mvh Fredrik

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma pool med ecoel+värmepump och ev solfångare!
« Svar #12 skrivet: 10 juli 2008, 07:23:42 »
Jo, fast hur ofta behöver pannan värme? PÃ¥ sommaren sÃ¥ startar min VP 5-6 gÃ¥nger om dygnet för att hÃ¥lla huset med varmvatten. Detta mÃ¥ste dÃ¥ sammanfalla med att poolen behöver värme.  :-\

Men kan du starta CP mellan VP och panna då poolen behöver värme så kanske det funkar, pannvattnet kommer då cirkuleras via VP och kylas i växlaren så att VP:n triggas att starta.

Sen skulle jag sätta dit 2 handventiler till för att kunna stänga av poolvärmningen helt till hösten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Tänkte avlägga en rapport om hur det gick.
Kopplade in värmen till poolen förra Tisdag eftermiddag.
Det var då 22 grader i poolen, lade på solfolie och drog över täcket.
Åkte sedan bort och kom hem Fredag kväll.
Kunde då läsa av 36 grader på termometern i poolen.
Lite effektivare än vad jag trodde:-)
Kändes som ett spa utan bubblor.

Tack för hjälpen
mvh Fredrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!