Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Goda rÃ¥d  (läst 11401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Goda råd
« Svar #15 skrivet: 30 oktober 2007, 18:01:46 »
 *vinkar*Hej LarryD!
Hur har det gått med funderingarna? Jag sitter oxå på en pulsonex, så jag är väldigt intersserad om nån gjort nån smart lösning..
Jag är nog inne på en helhetslösning med "hela kittet" så att säga.. Men väldigt lyhörd om nån har andra..(billigare :)) ideer..
Mvh TobbeNylander

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #16 skrivet: 30 oktober 2007, 19:14:46 »
Faktiskt har jag ett råd, medans du funderar.

Skaffa direkt en liten, billig L/L pump (R410 inverter). Om du kan få den monterad och klar (kanske med en liten egen arbetsinsats) för kanske 12.000SEK. Du har pengarna tillbaka på kanske drygt två år, jämfört med att du idag kör Pulsonexen på el eller olja. Varma höst och vårmånader går mina E9DKE med COP4. För varje kWh(=krona) som pumpen drar får jag just nu värme för 4 kronor i utbyte. (En L/V pump ger mig kanske bara låga 3 kronor i utbyte, men kostar 5 ggr mer)

Sensmoralen skulle kanske vara, att det är bättre att köpa en L/L värmepump för 12.000SEK än att köpa el/olja för 12.000. Om drygt 2 år är pumpen betald och högre COP än 4, får du bara med bergvärme, inte med en L/V pump.

Men mina tankar gÃ¥r just nu till att kasta ut Pulsonexen (tyvärr) och skaffa en liten L/V för att ge varmvatten och att stötta L/L  pumparna när det blir kallt och jag fÃ¥r sämre värmefördelning i huset. Det pÃ¥gÃ¥r en bra produktutveckling av L/V, nya typer kommer hela tiden sÃ¥ jag känner ingen brÃ¥dska.

Möjligen skulle jag följa råden här att skaffa en rejäl VV beredare med många slingor, så jag tex kan köra solvärme i framtiden. Men det blir inte lönsamt, mer för miljöintresset.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Goda råd
« Svar #17 skrivet: 07 november 2007, 12:01:18 »
Hej Larry.. och alla andra..!

Jo jag har redan en L/L-pump, en rätt rejäl Fujitsu. Den klarar att värma nedervåningen till c:a 12/13 minus.. Tyvärr så har jag en rätt "stängd", (..eller oöppen, som vi säger här uppe.. ;)), planlösning på vån 2..
Pulsonexen har slutat fungera med olja och jag tycker nog att det går väl mycket ström om man kör med el-patronen därav intresset för att byta ut hela rasket..
Mvh//TobbeNylander

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #18 skrivet: 07 november 2007, 12:41:50 »
Larryd: (En L/V pump ger mig kanske bara låga 3 kronor i utbyte, men kostar 5 ggr mer)

Tänk på att en L/V även ger samma utbyte på varmvatten som den ger på uppvärmningen. Varmvattnet kostar i regel lika mycket som uppvärmningen av huset.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Goda råd
« Svar #19 skrivet: 07 november 2007, 13:07:23 »
Och den kostar inte 5 ggr mer. En L/V pump (ej panna) kostar från 25-30 tusen. Titta också på min tråd om COP och flytande kondensering under L/V pumpar. Skillanden mellan Cop 3 och 4 är en besparing av de ursprungliga värmekostnaderna på 8%. Och i dessa sammanhang bör man tala om årsCOP. Då handlar det inte om 3 eller 4.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #20 skrivet: 07 november 2007, 20:41:51 »
Larryd: (En L/V pump ger mig kanske bara låga 3 kronor i utbyte, men kostar 5 ggr mer)

Tänk på att en L/V även ger samma utbyte på varmvatten som den ger på uppvärmningen. Varmvattnet kostar i regel lika mycket som uppvärmningen av huset.
//Ronnie


Tack för goda råd.
Naturligtvis fÃ¥r man oxÃ¥ varmvatten frÃ¥n L/V pumpen. Men normalt tar nog varmvatten  bara hälften (=6000kWh) mot vad uppvärmningen tar(=12000kWh) och det förhÃ¥llandet tror jag gäller dom flesta i enfamiljshus. Just jag är speciell med tvÃ¥ L/L pumpar, sÃ¥ dÃ¥ är det nog ungefär hälften. Dessutom är effektiviteten (COP) litet sämre för varmvatten jämfört med radiatorvatten.
PÃ¥ varmvattnet kanske  jag kan spara hälften (Ã…rsmedelvärde COP2) dvs 3000SEK/Ã¥r. Och pÃ¥ värmen kanske 1000, högst 2000 till.

Harken,

Ja, du har helt rätt. Men jag börjar mer och mer att luta åt att slänga ut hela min gamla värmepanna (Pulsonex). (För liten värmeväxlare, för liten vattenvolym) Och då kommer en ny komplett L/V anläggning att kosta mig 50-60.000SEK
« Senast ändrad: 07 november 2007, 20:54:40 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #21 skrivet: 08 november 2007, 12:08:32 »
Bara för att nämna som ett billigare alternativ till en anpassad panna för L/V- pump typ CTC EcoEl, kolla in blocket - du kan hitta en kombipanna som endast är ett par år gammal för under 5000 kr, exempelvis CTC Family 1100/1200. Fördelen med en sådan lösning är att du då också får möjlighet till att köra pellets om det skulle vara av intresse i framtiden.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #22 skrivet: 08 november 2007, 12:37:43 »
Jag vet inte hur du räknar eller var du bor, men jag har en EcoEl 1550 plus EcoAir 107. Från 1:e januari till och med sista oktober har det gått åt 6400 kWh till värme och varmvatten. När året är slut kommer det att sluta på under 9000 kWh.

Sen vet jag inte varför COP skulle vara sämre för varmvatten, radiatorer och varmvatten värms ju av samma vatten, i varje fall när det gäller CTC. Varmvatten kör man ju hela sommarperioden när cop är som bäst, årsmedelvärdet för COP borde väl vara betydligt högre för varmvatten än för värme, eftersom varmvatten kör ju pumpen hela tiden, även när COP är som bäst, medan värme framställs bara när COP är som sämst.

//Ronnie
« Senast ändrad: 08 november 2007, 15:11:28 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #23 skrivet: 08 november 2007, 19:25:52 »
Jag vet inte hur du räknar eller var du bor, men jag har en EcoEl 1550 plus EcoAir 107. Från 1:e januari till och med sista oktober har det gått åt 6400 kWh till värme och varmvatten. När året är slut kommer det att sluta på under 9000 kWh.

Sen vet jag inte varför COP skulle vara sämre för varmvatten, radiatorer och varmvatten värms ju av samma vatten, i varje fall när det gäller CTC. Varmvatten kör man ju hela sommarperioden när cop är som bäst, årsmedelvärdet för COP borde väl vara betydligt högre för varmvatten än för värme, eftersom varmvatten kör ju pumpen hela tiden, även när COP är som bäst, medan värme framställs bara när COP är som sämst.

//Ronnie


Hej erp,
Det skulle väl kunna vara bra. Antag att du (som jag) tidigare drog 6000+12000kWh/år för VV +Värme, så har du sänkt förbrukningen med hälften (9000), alltså årsmedel COP=2.

Nu är inte jag proffs på L/V pumpar men jag tror att:

-Om man "pumpar" värme över ett större temperaturspann så minskar effektiviteten. En L/L R410 pump har högst COP vid cirka +7 ºC ute och 21 ºC inne. (Blir det -10 ºC ute så blir både effekten och effektiviteten betydligt sämre)

-En L/V pump jobbar över ett större temperaturspann +7 ºC till +60 ºC, när den gör VV. Jämfört med  +7 ºC till +40 ºC när den värmer Radiatorvatten. Borde sänka COP en hel del, speciellt när det är minusgrader ute.
« Senast ändrad: 08 november 2007, 19:30:47 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #24 skrivet: 08 november 2007, 21:29:07 »
Hej!

Jag gjorde av med cirka 3 kubikmeter olja (25000 kWh) i en albinpanna från 1996 innan jag skaffade värmepumpen. Nu har det ju varit ovanligt varmt senaste året men COP ligger nog en bit över 2.

Sedan är det så, att EcoAir kopplad till EcoEl, gör inget speciellt varmvatten, varmvattnet värms i slinga genom radiatorvattnet.

//Ronnie
« Senast ändrad: 08 november 2007, 22:23:54 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #25 skrivet: 15 november 2007, 12:35:08 »
Har funderat och kollat vidare.

Att slänga ut Pulsonexpannan (snyft) verkar tyvärr ofrånkomligt, den är inget att bygga vidare på av tekniska skäl.

Att sätta in en L/V + panna+reglerutrustning kommer att gå på kanske 80.000SEK. Dom pengarna får jag aldrig tillbaka genom besparingar på L/V'n.

Men - jag kan ju faktiskt konvertera från olja till solvärme! Åtminstone på pappret. Om jag skaffar en Eco-El, reglerutrustning samt några solpanener borde jag vara berättigad till miljöbidrag? Komplettering med en L/V EcoAir kan jag göra någon gång senare.

Några frågor till detta utmärkta forum:

- Vad kostar en komplett solvärmeanläggning med EcoEL, reglerutrustning. solpaneler, monterad och klar.?

-Vad kan man möjligen få i miljöbidrag?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Goda råd
« Svar #26 skrivet: 15 november 2007, 14:08:20 »
Det kostar nog mer än bidraget, panelerna alltså.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #27 skrivet: 15 november 2007, 14:32:33 »
Suck!

Är det rätt uppfattat att bara solpanelerna kostar mer än totala bidraget?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #28 skrivet: 15 november 2007, 18:19:03 »
det stof i en trÃ¥d nedanför att solvärme paketet pÃ¥ 2 m2 kostade 36000 monterat och klart  lÃ¥ter j***** dyrt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #29 skrivet: 16 november 2007, 22:13:16 »
Leverantören jag väntar på offert från avser att erbjuda EcoEl + EcoAir men inte CTCs solanläggning. Det kanske säger en del?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!