0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man installerar en bergvärmepump för värmesystemet, ska man installera en egen luft-vatten VP (med el-patron) för varmvattenberedning eller finns det bättre lösningar?
Den här gången handlar det sig om en vanlig Villa.Sen vill de kombiniera VP med solceller ... men om det är en bra idé? Hörde att värmepumpen behöver en hög "starström" för att komma igång ... att solceller producerar el till VP är inte basta idén ...
Nu är jag långt ifrån en elektriker, men all el som solceller producerar kan väl en vp ta tillgodo? räcker inte solcellerna till får man väl köpa el den vanliga vägen. Kan man köra en vp på endast solceller?
En fråga Ewald:Jag är inte särskilt berest, men ser en typisk villa-värmepump annorlunda ut i Österrike mot här?
Jag tänkte på det här med en separat pump för varmvattnet, den frågan kändes lite märklig.
150 k för värmningen, 70-100k för varmvatten och säkert 200k + för solcellerna som vissa tider på året klarar av att köra en av pumparna såvida det är soligt och inte natt. Låter som det vore billigare att elda saffran i en fastbränslepanna. Startströmen brukar hållas låg med startströmsbegränsare.
Först och främst måste jag säga att det finns ett krav att man måste installera solvärme eller solceller för att få byggtillstånd i detta område.Sen är det så att man i alla fall kommer att installera en vp. Energi kommer att hämtas ur marken/berget med hjälp av såkallade "energipelare". Sen finns det möjligheten att ytterligare installera en markkollektor.Sen ska hela systemet kombinieras med solceller. En värmepumpstillverkare tyckte dock att det är Ingen bra idé att producera el som sen används av värmepumpen.Hur fungerar det med startströmbegränsaren?
Jag misstänker att en energipelare blir lika eller dyrare än ett enkelt borrhål det är ju trots allt inte så dyrt att borra i Sverige i alla fall men det är en gissning om det nu går att borra i österrike det kanske krävs 100 meter foderrör
@ MikeJa, det kan vara en principlösning. Bara att dom hittills inte har tänkt sig solfångare.Måste kolla hur det fungerar med mjukstartutrustningen.Det är ngt som detta http://www.deka-controls.com/files/HSS-data-de_mu6qp464.pdf
Vad 17 ska du ha den till?!
Nibes lösningar om man vill ha färdig att köpa:http://www.nibe.se/Produkter/Solvarmelosningar/Dockningsmojligheter/-med-bergvarme/
Om pelarna bara är 12m kan du väl lika väl skita i det...
Man kan räkna på det .... räkna ut hur mycket energi man kan få ut ... det har jag redan gjort ...
Vilken brine temp räknade du med när pelarna skulle klara 12 kw
Bergvärmepump i kombination med ett solelsystem bör väljas och är också det alternativet som ger störst besparing av köpt el. Ett alternativ med solvärme ger relativt liten besparing av köpt el.Det är egentligen bara solelsystem som är lämpliga att kombinera med värmepumpar som bereder tappvarmvatten. I allafall om systemen skall vara någorlunda ekonomiska.
Hur många pålar slås ner till en vanlig villa ?
Låter som ni har riktigt usel mark där måste bli dyrt att bygga hus. 50 pålar i Sverige räcker nog till riktigt tung belastning.
16kvm per pelare. 160kvm hus 10 pelare användbara för värmeuttag. Vad sa du om W/pelare?
Hmm, 50 pålar för en normalstor villa?Någon som korkat upp rödvinet kanske?Googlade lite kvickt på pålar+bärförmåga...Om man tar stålkärnepålar som exempel (vanlig i Sverige vid grundläggning), så har en 10 cm påle ca 16 ton i bärförmåga, en diameter på 30 cm tar 32 ton. 50 st ger alltså totalt 1600 ton, nu vet jag inte vad en villa väger men jämför man med t ex en 100 m isbrytare (10 vånings-fartyg i tjock stålplåt) väger det 8000 ton så förstår man att 50 pålar för en villa blir några för mycket...Vad är det för jord villan står på, är det lös lera?För pålars bärförmåga se sid 5http://www.palplintar.se/wp-content/uploads/2011/12/palmetod.pdf
Ja men vad räknar ni med för växlingstemperturer?i tidigare inlägg räknar du med att kunna lyfta 650 watt per påle,kommer den stå under huset som en ispinne ? Nej Ewald ,,Olja .Det anser jag vara en brask lapp i dag (härmed är jag nöd och tvungen ) till en villa Är det endast insitament kostnaden ni tittar på cocacola
Om borrning kostar ungefär som i Sverige tror jag det är ett billigare säkrare alternativ man får ju ett borrhål för runt 50000 kr det ska inte till mycket krångel innan man är upp i den summan om tex slangar från 10 pålar ska skarvas ihop och injusteras.
Borde det inte vara bättre att ta energi från alla pålarna då blir det inte lika kallt runt pålen som om man använder ett mindre antal fast det lär ju kosta mera att koppla ihop alla pålarna.
Desto mindre energi man tar ut desto mindre risk för problem med frysning runt pålen men annars är nog en mark kollektor att föredra kostar inte mycket att gräva ner slang som fixar 10 kw problem fritt om plats finnes men gräv inte ner slangen under huset
Desto mindre energi man tar ut desto mindre risk för problem med frysning runt pålenJa, men för att veta hur mycket energi att man kan hämta upp krävs det ju att man vet hur marken/berget ser ut det.Har man lera, grus, sand, berg osv ... grundvatten ....... hur ser det ut i 2 m .... 4 m .... 10 m djupet.Sen bör man ju göra en simulering ... då vet man vad som händer under en viss tid osv ...
Det är ofta lätt att köra en systemsimulering. Det svåra är att tolka och validera resultatet. Det är också ofta tidskrävande. Har du/ni verkligen den tiden i ert projekt?
Ewald.Har du aldrig tittat på en kompakt kollektor. det är ett av allternativen man tar till . annars en vanliga mark kollektor om m2 Räcker till.Då har man en "billig" beräknad källa som man vet innan vad den kommer att lämna .Har man möjlighet är det sen inte fel att kunna kombinera sitt värmesystem .solpaneler ved och värmepump för en villa , Visst det blir lite dyrare men värme systemet ska va med väldigt länge.cocacola
Ja om man andvänder en spiral eller IVT kompakt kollektor så är det samma sak Ni har ju den enkla lösningen ,,, Varför krångla till det?cocacola
Borra?Ewald.... Det blir schakt jobb. Läs om IVT Kompakt kollektor.Den hade jag valt..Koppla dem trycklöst.Vad är problemet med en vanlig mark kollektor? varför vill han inte ha en sån.tomten måste endå återställas då ni ska sparka upp en ny låda.Dimensionera rätt så får man inga kälskott i trädgårn
Han är rätt för att plantera träd nära mark kollektorn men kan tänka sig bygga ett hus som står på kollektorerna
Ja . Vad är problemet ? En 15 - 17 ton neuson tex klarar det utanProblem. Det borrar man inte för .Du kan ha träd och gräsmatta , dimensionera !!! Själv klart lägger man inte kollektorn under poolenHur stor är tomten?Cocacola
Ja.Energipelarna tar ju energin ur djupet ... de går ner i ca. 11 m ....
Är dom isolerade närmare marken för annars tar dom ju energi där också.
Fast då blir det mindre antal meter tillgängligt som kollektor om tex de 2 ytligaste metrarna isoleras så då behöver man nyttja fler pålar som kollektor.
Varför behöver systemlösningen göras så komplicerad och dyr? Som konsult brukar man inte få betalt för att komplicera saker.
Ewald.Vad blev dimensionerande toppeffekt?cc
Ewald.Jag hade till en sån kund valt att offerera en viessmann 300 g 13 kw ( cop på 4,9 ) med en Tanklösninghar du FTX ?om inte tar du en frånluftsmodul till KBcc
Ewald.Vad räknar du med att din "fönstervädring" har för förluster vid DUT. 10-13 watt per M3 volym? Jag är av den åsikten att ett FTX system borde vara en självklarhet med tanke på det fina inomhusklimat man kan få till .samt att man har chans att återvinna en hel del av dom fina kwh som man annars bara blåser iväg.cc
en halv luftomsättning med möjlighet till viss forcering. med den effekten du redovisar borde huset hamna på ca 360 m2 bostadsyta ?6,2 kw - 18 ute+ 20 inne ... om m3 innehållet är 864 m3varför inte återvinna via ftx . dom har i alla fall upp till ca 90% i återvinning .energieffektiva motorer med ec tekniktillval för co2 styrning /närvaro styrning mm . Allt har ett underhållsbehov,,har du pratat med kunden om en ftx lösning? hur skulle det påverka installerad effekt av värme källa för dig i din beräkning.Du kanske skulle klara dig med 2 borrhål på 100 m och en 8 cc
Mitt FTX-agg kostar ~500:-/år för 120 kvm i el. Kostar ytterligare 500:-/år i filter. Ser man till rena driftskostnader är jag helt och hållet totalt övertygad om att det jag sparar in i återvinning är en vinstaffär.Tar man med installationskostnad så självklart men men den får man mer väga mot hur underbart inomhusklimat man får.Att bygga nytt hus idag som inte har FTX är rent ut sagt hål i huvet IMHO.
Resultatet av CO2 hysterin som givit lagar, regler och normer beslutat av politiker och organisationer med fokus på koldioxidutsläpp.Man missar således helhets och hållbarhetsperspektivet och får ett kontraproduktivt regelverk.Vi räknar i energi och att återvinna 80-90% av energin som annars hade vädrats ut till kråkorna.Räknar man med CO2 och var ifrån denna kommer ifrån så kommer man snabbt fram till den slutsats som Ewald presenterar, dvs att det är bättre att elda på som en pyroman med fönsterna öppna så länge energikällan är "förnybar" än att minska sin energiförbrukning och utnyttja den tillförda energin maximalt.Man har räknat ut att åka tåg från sverige till italien var endast bättre ur miljösynpunkt i Sverige och ett annat land.Övriga resan var det bättre att köra bil, just för att man använder detaljberäkningar och inte ser helheten.Biomassan är enbart förnybar så länge det råder balans mellan avverkning och nyplantering så att det finns ett konstant eller ökande antal träd i avverkningsbar ålder.I vilket fall som helst Ewald så är fönsterventilation=ingen ventilation för det är ingen som öppnar fönstret vintertid.Det kommer att leda till höga fukthalter och ett dåligt innomhusklimat, och framför allt eftersom det är ett nybyggt hus med mycket avgasning av kemikalier från byggmaterialet så skall det finnas ventilation som kan få ut dessa ämnen.Ämnen som är skadliga för hälsan.Måste ändå ha mekanisk ventilation i våtrummen, hur har de tänkt lösa det?
....Även i passivhusen där hela huset ev. kan värmas med hjälp av ventilationssystemmet finns det fördelar med FTY system. Man slipper kanske att bygga ett konventionellt värmesystem. Då löner sig med ett FTX system isället för andra system.....
Hmm, som sagt tidigare är detta en rolig tråd att följa, dessvärre vet jag inte om ni håller er till ursprungsämnet "Värmepump och varmvatten"...Diskussionen gällande FTX-ventilation är intressant, jag instämmer att man inte bör bygga nya hus UTAN någon form av FTX-ventilation och tror att alla som bor i ett FTX-hus med bra inomhuskomfort året runt kan hålla med.Ewald, du är trots allt possitiv till FTX när det gäller passivhus och du nämner ett "FTY system" med uppvärming via ventilationen, detta låter mycket intressant, har du några exempel att bjuda på?
I ett passivhus har man egentligen ingen konventionell värmesystem. Det krävs värmeåtervinning i hög grad eftersom huset ju enbart ska värmas via de inre värmekällor och solen. Eftersom man ju inte har ngt konventionell värmesystem (golvvärme, radiatorer) kan man ju värma huset enbart med "luftvärme". (Jag vet att vissa bygger "passiva hus" och lägger in golvvärme etc. ändå - men egentligen ska det inte vara nödvändigt!)
Intressant synpunkt gällande nyproduktion (passivhus), hittade en aktiv tråd på VP-forum nedan, du kanske har något att tillföra i den?http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52827.0
Ewald.Du skämtar nu va?för inte vill du väll att husägaren ska säkerställa luftomsättningen genom rutiner på fönstervädring genom att skriva det i driftpärmen ...folk klara av att rengöra sina filter i frånluftsvärmepumparna i sina luft - luft värmepumpar m-m här i Sverigejag är helt övertygad om att husägaren i Österrike klara samma sak bara han/hon fått reda på vad som ska göras.Min erfarenhet av det österrikiska folket är mycket god. och jag vågar påsta även intelligenta.helt övertygad om att dom klarar det bara du skriver det i driftpärmen cc
Det finns ingen som öppnar sina fönster vintertid. Framförallt inte på ett sätt som får fukten att hållas på en konstant låg nivå. Det skulle betyda att man öppnar fönstret var annan timma och bytar ut all luft för att uppnå 1/2 oms. Har man inte installerat ventilation vid nybygget så anser man det är onödigt och kommer inte att vädra vintertid för då blir det kallt och det kostar pengar. Resultatet kommer att bli sjuka hus. Den metoden har provats i sverige under 70 talet med dåliga erfarenheter, därav krav på ventilation.