Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1235-10 Eltillsats problem  (läst 9789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillegs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #30 skrivet: 25 januari 2010, 11:57:59 »

Sista två dagarna har radiatorerna varit nästan kalla, fast fb värdet legat runt 48 grader. Ingen i luft i systemet, men shunten är helt öppen mot golvet hela tiden i automatiskt läge. Ett sätt att få värme i rad. är att sätta shunten i manuellt läge, halvvägs mellan golv och rad., för att få önskat fb värde i båda systemen. Är cirk. pumpen eller shunten fel, kan man ju undra? Eller något annat i VP:ns system?

Eftersom Nibes reparatör nu inte ska komma ut idag, öppnade jag VP och såg att cirk.pumpen för rad. stod på 1, shunten däremot var helt öppen mot golv med cirk.pump inställd på 2. Om golv cirk.pumpens flöde är starkare än radiatorernas, kan det då försvaga eller stoppa flödet till rad. och på så sätt lämna dessa kalla? Varmvattnet kanske inte når rad. utan endast förblir varma i rören i pannrummet. Om jag inte är ute och cyklar, så skulle det kunna förklara varför shunten stannar öppen mot golvet hela tiden. VP tror rad. är tillräckligt varma, då rören till rad. närmast VP är varma, enl fb värdet.

Har ändrat VB cirkpumpen till 2 och rad. är nu varma, som fb värdet oxå anger. Har jag gjort rätt eller fel? Vet inte om detta kommer temp diff mellan fram- och retur negativt eller positivt?
 
Finns det enkelt sätt att kolla flödena på olika delar av värmesystemet?
 
Tack! /Lena

Nibe 1250 2x 400m slang till mansgårdsbyggnad 195kvm, vattenburna rad. Samt Nibe 1235-10 2x 300m slang, nyrenoverad ekonomibyggnad (2 lägenheter)150 kvm totalt, golvvärme och vattenburna rad. Skåne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2010, 14:16:04 »
hej,

har du kollat vad du har för tempdiff mellan stigare och retur nu efter att du ändrat pumparna?
Vattnet tar ju alltid enklaste vägen och om cp för golvärme är inställd på 2 och radiator cp är inställd på 1 så får du förmodligen inte ut nån värme i radiatorena. I mitt fall fick jag göra följande:

1 jag har en kulvert som går till garaget med egen cp (jämför den med din golvvärme)
2 Jag har en radiatorslinga till huset (jämför med din radiatorslinga)

Om jag har cp för kulvert i läge 2 och cp för radiator i läge 1 så inträffar det att huset inte blir varmt eftersom vattnet smiter iväg till kulverten (det mesta i alla fall) Vp tror att allt är ok eftersom returtemperaturerna blandar sig ( varmt från kulvert kallt från element) Jag får alltså har kulvert cp i läge 1 och radiator cp i läge 2 för att balansera flödet. då fungerar det hos mig!
Jag tror du är på rätt spår!

Lycka till

Mickemolle :)
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Lillegs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2010, 15:16:09 »

Om jag har cp för kulvert i läge 2 och cp för radiator i läge 1 så inträffar det att huset inte blir varmt eftersom vattnet smiter iväg till kulverten (det mesta i alla fall) Vp tror att allt är ok eftersom returtemperaturerna blandar sig ( varmt från kulvert kallt från element) Jag får alltså har kulvert cp i läge 1 och radiator cp i läge 2 för att balansera flödet. då fungerar det hos mig!
Jag tror du är på rätt spår!

Lycka till

Mickemolle :)

Tack, det låter som vi har haft samma problem, då våra installationer är jämförbara. Hade du oxå problem med att VP behövde för mycket eltillsats? Har det löst sig nu? Borde inte installatörerna kolla sådana här grejer med flödesmätare eller nåt liknande?

Mvh / Lena
Nibe 1250 2x 400m slang till mansgårdsbyggnad 195kvm, vattenburna rad. Samt Nibe 1235-10 2x 300m slang, nyrenoverad ekonomibyggnad (2 lägenheter)150 kvm totalt, golvvärme och vattenburna rad. Skåne.

Utloggad Lillegs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #33 skrivet: 31 januari 2010, 11:19:14 »
Eltillsatsproblem = flödesproblem

Sedan mitt senaste inlägg har jag laborerat fram- och tillbaka med inställn. på cp för både golv- och rad, samt shunten i manuellt läge.
Enda sättet att få ut värme till rad. är att cp för dessa går på 3, dvs max, och golv cp på 1, annars drar allt flöde iväg till golvet. Shunten kan inte heller stå på auto, för samma sak händer då. Shunten måste stå i manuellt läge nästan precis helt öppen mot rad.

Värme i rad. systemet blir det vid dessa inställningar, men inte tillräckligt! In temp till rad.1  ligger nÃ¥gra grader under VP:s aktuella värde, medans 3:e rad, den sista pÃ¥ slingan, ligger minst 6 grader under 1:a rad.s in temp. Rad. 3, som är det största och viktigaste, gÃ¥r alltsÃ¥ pÃ¥ max halv effekt.

Intressant och glädjande nog, är att VP:n som stod och drog minst 6 tim / dygn eltillsats vid 0 grader utetemp, har nu klarat ned till -7grader, med endast 1 tim eltillsats / dygn! Så mitt, enl installatören,"obefintliga" problem som jag "inte skulle oroa mig över", har visat sig vara väldigt befintligt!

Trots att jag nu lyckats få fram värme till rad. och sänkt min elförbruk. så kvarstår problemet! Varför är det så dåligt flöde? Nibes:s installatör, som vid sitt besök bekräftade att VP funkade bra, föreslog en cp till för rad. systemet eller STA-D ventil, vad det nu är? Installatören däremot hävdar ytterl. cp onödig, balansera rad. istället....

Vi har redan försökt balansera rad. systemet, utan framgång... kunde t o m strypa flödet till rad 1 helt utan märkbar skillnad på in temp rad. 3. Luftar alla rad. dagligen, men ingen luft heller. Golvslingorna står i stort sett helt öppna, strypta endast i rum där det inte behöver vara så varmt. Känns inte som jag vill strypa dessa mer, då jag behöver den värme jag får och lite till.

Har dock en undran vad gäller installationen av rad. Måste dessa i ett två-rörs system alltid löpa "länkade" från rad. 1 till 2 till 3 osv? Mina rad. rör går från rad. 1 vidare till en t-korsn. där två rör sedan fortsätter till rad 2 och två andra till rad 3. Kan det påverka flödet negativt?

Står rådlös just nu.... Förslag och goda råd mottages gärna!

Skam den som ger sig! / Lena
Nibe 1250 2x 400m slang till mansgårdsbyggnad 195kvm, vattenburna rad. Samt Nibe 1235-10 2x 300m slang, nyrenoverad ekonomibyggnad (2 lägenheter)150 kvm totalt, golvvärme och vattenburna rad. Skåne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #34 skrivet: 31 januari 2010, 21:01:09 »
På radiatorerna har ni väl ettrörssystem, det betyder att det mesta av vattnet går genom radiator ett vidare till radiator två osså till trean.
då verkar tempsänkningen logisk.
Med tvårörssytem har man SAMMA framledningstemp till alla radiatorer.
med ettrörssystem räknar man fram en extra stor radiatoryta till radiatorer efter den som ligger först. Detta för att alla rum ska få lagom rumstemp.
Är det svalast i sista rummet kanske man kan byta till en större radiator där...
Om rummen är lika stora skulle man ev kunna tänak sig att byta den första till den som sitter två ta trean dit osså en större till radiatorn som sitter sist.

Men hur stor chans är det att man har samma värmebehov i dom tre rummen, inte stor.  Sc:,h

Edit: Jag brukar påstå att det ALDRIG behövs extra cirkpumpar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lillegs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2010, 22:41:02 »
På radiatorerna har ni väl ettrörssystem, det betyder att det mesta av vattnet går genom radiator ett vidare till radiator två osså till trean.
då verkar tempsänkningen logisk.
Med tvårörssytem har man SAMMA framledningstemp till alla radiatorer.
med ettrörssystem räknar man fram en extra stor radiatoryta till radiatorer efter den som ligger först. Detta för att alla rum ska få lagom rumstemp.
Är det svalast i sista rummet kanske man kan byta till en större radiator där...
Om rummen är lika stora skulle man ev kunna tänak sig att byta den första till den som sitter två ta trean dit osså en större till radiatorn som sitter sist.

Men hur stor chans är det att man har samma värmebehov i dom tre rummen, inte stor.  Sc:,h

Edit: Jag brukar påstå att det ALDRIG behövs extra cirkpumpar!

Jag har definitivt ett två rörs system, men som sagt var, långt ifrån samma framledn. temp in på alla tre radiatorer.

Hur kan man öka flödet utan extra cp, om balansering inte ger resultat?
Nibe 1250 2x 400m slang till mansgårdsbyggnad 195kvm, vattenburna rad. Samt Nibe 1235-10 2x 300m slang, nyrenoverad ekonomibyggnad (2 lägenheter)150 kvm totalt, golvvärme och vattenburna rad. Skåne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2010, 00:05:25 »
Men oavsett flöde så sk avattnet in i varje radiator hålla samma temp! Det är ju inte avkylt alls utom mikroskopiskt på vägen fram...

Har du samma temp i överkant pÃ¥ hela radiatorn?  Har du luft i en radiator kan den vara kall pÃ¥ motsatt sida mot inloppet.
Är det ungefär samma tempskillnad mellan stig och retur på varje radiator?? Dåligt flöde då är nån mycket kallare nedtill, alt för högt flöde då har man nästan samma temp på stig och retur, då mådte man strypa den!

En felkopplad radiator är inte bra, men kan funka hyfsat utom om man har en vp. Känns lättast just när vp börjar värma radiatorvatten!

En cirkulationspump är i princip alltid tillräckligt... Vad har du för tempskillnad mellan stig och retur vid värmepumpen
Om det är mindre än 8-9 grader då har du en bra cirkulation redan!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Nibe 1235-10 Eltillsats problem
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2010, 13:11:33 »
Har du provat ställa ned kurva rad till typ 6?
Borde funka, för jag kan inte tänka mig att systemet är dim för 3 raddar?

Menar du att golvv.slingorna är gjutna i betong och isf, är de nyligen gjort? För nygjuten betong upptar en hel del energi innan den torkat.

Precis som ovan säger. Är betongen "ny". dvs första vintern. Krävs det betydligt mer energi första året. Nibe har statistik på upp till 50% ökat förbrukning.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!