Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bidrag pÃ¥ G  (läst 6312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Bidrag på G
« skrivet: 16 maj 2005, 17:31:33 »
Skattelättnader för vattenvärme
Regeringen planerar att ge skattelättnader till fastighetsägare som går över från direktverkande elvärme till vattenburen uppvärmning.

-Under nästa år återkommer regeringen med ett förslag på hur detta ska utformas, säger miljöminister Lena Sommestad till SVT:s Västerbottensnytt.

I Sverige är det 295000 småhus och cirka 86000 lägenheter som värms med el.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2005-05-16
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Bidrag på G
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2005, 17:45:15 »
Valfläsk!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag på G
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2005, 18:52:31 »
Jag fick bidrag när jag konverterade för tre år sen, billigt valfläsk att först ta bort ett bidrag, och sen återinföra det.

Men det var nog bidraget som gjorde att jag konverteradde, annars hade nog kalkylen blivit för dålig, jag tycker det är helt rätt!

Ta hellrre bort bidraget för solfångare, det påverkar ändå bara förbrukningen under låglast på vårt elnät.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luring

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar solpaneler!
SV: Bidrag på G
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2005, 19:29:16 »
Jag fick bidrag när jag konverterade för tre år sen, billigt valfläsk att först ta bort ett bidrag, och sen återinföra det.

Men det var nog bidraget som gjorde att jag konverteradde, annars hade nog kalkylen blivit för dålig, jag tycker det är helt rätt!

Ta hellrre bort bidraget för solfångare, det påverkar ändå bara förbrukningen under låglast på vårt elnät.
Det är väl beroende på vad man väljer?

Med en vakuumsolfångarpanel löser Du detta under 9 månader per år, visst inte 100% men alla bidrag är väl positiva.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bidrag på G
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2005, 22:37:49 »
jag hade fÃ¥tt konverteringsbidrag om jag valt fjärrvärme  >:(
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Bidrag på G
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2005, 08:57:43 »
Varför skall alltid någon annan betala?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag på G
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2005, 09:05:00 »
Varför skall alltid någon annan betala?

Det har du rätt i, i dagens läge är det ju faktiskt så att i princip ingen konvertering fördyrar boendekostnaden.
Man kan dock behöva låna på lång tid för att få kalkylen att gå jämnt ut om man sätter in en dyr lösning.

En lag som förbjuder direktverkande el skulle kunna vara en väl så effektiv lösning, staten skulle kunna bidra med konsumentvägledning i stället för med pengar.

Vad som talar för bidrag är väl att man som husägare inte kan vara lika långsiktig i sin palnering som staten bör vara vad gäller energisystemen och topplaster i detsamma.


Jag fick bidrag när jag konverterade för tre år sen, billigt valfläsk att först ta bort ett bidrag, och sen återinföra det.

Men det var nog bidraget som gjorde att jag konverteradde, annars hade nog kalkylen blivit för dålig, jag tycker det är helt rätt!

Ta hellrre bort bidraget för solfångare, det påverkar ändå bara förbrukningen under låglast på vårt elnät.
Det är väl beroende på vad man väljer?

Med en vakuumsolfångarpanel löser Du detta under 9 månader per år, visst inte 100% men alla bidrag är väl positiva.


En vacumsolfångare minskar inte elnätets belastning när det är -30 grader i hela landet, inte mätbart i alla fall.
Den minskar den totala energiförbrukningen, men den är inget problem för vårt energisystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Bidrag på G
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2005, 09:19:02 »
Det finns en utmärkt form av fjärrvärme i villaområden. Den heter EL.
Dagen vattenburna fjärrvärme är utmärkt i tätbebyggelse. I glesbebyggelse är den ett politiskt skojeri.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad solpelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar livet!
SV: Bidrag på G
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2005, 21:21:22 »
Rickard
Kul kommentar att i detta forum kritisera värmesystem som inte minskar toppbelastning när det är 30 grader kallt.
Hmmmm känns nästan som du vill köra pellets pÃ¥ vintern och sol pÃ¥ sommaren  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag på G
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2005, 21:42:07 »
Rickard
Kul kommentar att i detta forum kritisera värmesystem som inte minskar toppbelastning när det är 30 grader kallt.
Hmmmm känns nästan som du vill köra pellets på vintern och sol på sommaren  ;)

En konvertering från direktverkande el till värmepump minskar visst toppbelastningen, i mitt fall krävs aldrig något eltillskott, men i de flesta fall räcker det med 1-3 kW eltillskott som mest, det minskar toppeffekterna med minst 3/4 vid riktig svinkyla.

Konvertering från ved eller olja ökar dock toppbelastningen. :(

Jag kan dessutom tillägga att jag personligen inte bekymrar mig för topplasterna, men jag antar att staten gör det, och att det skulle förklara varför de vill snabba på utfasningen av direktverkande el genom att ge konverteringsbidrag. Jag förutsätter att man får bidraget även om man tänkt sälla sig till den ved eller pellets-eldande skaran av bakåtsträvare. ;)

Men visst, har man ett pannrum, en skorsten, "soliga" tak och inte räds lite arbete så kan solfångare och pellets vara en bra lösning, precis som med värmepumpar så krävs det att man har rätt förutsättningar för att det skall bli bra.

 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Bidrag på G
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2005, 23:16:48 »
Vad kostar en konvertering för en villa på ex. 170 kvm från el till vattenburet? exkl. VP eller fjärrvärme.

Det är väl tveksamt samhällsekonomiskt att ta skattepengar för att fÃ¥ folk att konvertera till vattenburna system, undrar hur mkt det kalaset gÃ¥r pÃ¥? Bakgrunden är väl att vi skattebetalare redan betalat Ã¥tskilliga miljarder till Sydkraft för nedläggningen av Barsebäck och att Sverige har problem med att vara självförsörjande pÃ¥ el? (Sydkraft har väl investerat pengarna i Polsk kolkraft som vi sen importerar?) Eftersom statens budget redan gÃ¥r med underskott blir ju subventioneringen med lÃ¥nade pengar...skulle vilja se hur lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid det är pÃ¥ den här kalkylen.  Sc:,h
Idén är ju förstås i grunden god, men dyr.

Hmm, nu blev det lite politik av det hela med skadar ju inte när det ordinarie forumsnacket ligger på sparlåga.

Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bidrag på G
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2005, 00:24:22 »
Återbäringen får staten i samma stund som bidraget delas ut.
Jag har inte läst något om det men om vi säger att bidraget är 10kr. Det kostar 50kr att konvertera. Antag att materialkostnaden är 20kr och resten (30kr) är arbete. Redan här har staten fått in minst 30kr (moms, arbetsgivaravgifter, löneskatt etc). Snacka om snabb återbäring.

Visst många kanske skulle bytt ändå utan bidrag och då hade staten fått pengarna utan att behöva lämna bidrag, men på det här sättet kan man "trigga" ännu fler att byta.

Byter man dessutom uppvärmningssätt i samband med detta (inte installera elpanna  fiR: ) sÃ¥ komer staten att förlora skatteintäkter (moms, energiskatt etc). Men eftersom det är lÃ¥ngsiktiga förluster sÃ¥ hinner staten kompensera med höjda skatter/avgifter (höjd energiskatt, fastighetskatt etc) pÃ¥ annat istället.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bidrag på G
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2005, 08:05:57 »
Återbäringen får staten i samma stund som bidraget delas ut.
Jag har inte läst något om det men om vi säger att bidraget är 10kr. Det kostar 50kr att konvertera. Antag att materialkostnaden är 20kr och resten (30kr) är arbete. Redan här har staten fått in minst 30kr (moms, arbetsgivaravgifter, löneskatt etc). Snacka om snabb återbäring.


Pengarna skulle staten har fÃ¥tt ändÃ¥, för att fÃ¥ rÃ¥d att konvertera sÃ¥ mÃ¥ste hushÃ¥llet spara in pÃ¥ övriga utgifter (i och för sig över en längre period eftersom man oftast lÃ¥nar pengarna till konverteringen).  studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad akma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bidrag på G
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2005, 12:43:24 »
Jag fick bidrag när jag konverterade för tre år sen, billigt valfläsk att först ta bort ett bidrag, och sen återinföra det.

Men det var nog bidraget som gjorde att jag konverteradde, annars hade nog kalkylen blivit för dålig, jag tycker det är helt rätt!

Ta hellrre bort bidraget för solfångare, det påverkar ändå bara förbrukningen under låglast på vårt elnät.
Det är väl beroende på vad man väljer?

Med en vakuumsolfångarpanel löser Du detta under 9 månader per år, visst inte 100% men alla bidrag är väl positiva.


Alla bidrag är INTE positiva. Vi får ju själva betala dem via skatten. Pengar uppstår inte ur intet.
Scandinavia 9008S + 300l ack med slinga för varmvatten
450 meter ytjordvärme

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bidrag på G
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2005, 14:26:36 »
Detta är absolut inte valfläsk, utan tvärtom-- bränt valfläsk.

Förslaget kommer av en äkta oro hos de "energiansvariga" myndigheterna, att elen inte räcker när vi lägger ner Barsebäck.

Antag att vi får en rejäl köldknäpp över hela Norra Europa, så att varje land måste behålla sin egen elkraft och inte kan exportera mycket till oss.
 
Jag bor i en ganska "het" förort till Stockholm där det byggs mycket. Där kan man konstatera två saker:

Nästan alla nya villor får elvärme, om de inte kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Många äldre villor (tex jag själv) går över från olja till el. Ibland bara med en knapptryckning i källaren, men ofta slängs en gammal oljepanna och tank ut. Bytet kompletteras allsomoftast med någon värmepump, men det ökar elanvändningen totalt, eftersom övergången sker från olja.

Alltså - vi installerar alltmer eluppvärmning - men avinstallerar elproduktionsanläggningar. En kall vinter åker vi in i väggen, trots miljöpartisternas löften.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!