Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi  (läst 11748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miguran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej Jag funderar på att köpa en Sanyo argo eller Mitsubishi .
Pratade med onzza och dom sa att det var samma pump argo och sanyo.
Som jag tolkar det på forumet så stämmer det. Det jag är fundersam på är att det är olika betekningar på pumpar från olika leverantörer. Jag kollar på en sanyo hos Värmepumpsgruppen så har deras maskin betekningen Sanyo SAP-KRV93EHNA och kollar jag hos Onzza så heter deras SAP-CRV93EHFP vad skiljer dom är? den som dom verkade vilja leverera heter Argo AWI25 - DC INVERTER med vinter utrustning. Kan någon hjälpa mej att reda ut begrepen och om någon kan risa eller rosa onzza. Jag har även fundering på en Mitsubishi Hyper Inverter SRK25ZGX-S från nettovarmepumpar det jag ska värma upp är mitt fritidshus på 70 kvadrat och skapligt bra isolerat. Monteringen tar jag med en bekant som varit kylmontör i 20 år kom gärna med åsikter innan jag slår till på pump.
MVH/Miguran
« Senast ändrad: 02 oktober 2007, 23:29:43 av miguran »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2007, 23:50:06 »
Kan inte svära på att allt jag skriver är sant, men så har har jag uppfattat det.

EHNA är "fjolårsmodellen", vet inte om den skiljer sig jämför med den senaste.
EHFP är årets modell av den tidigare.
Argo saknar så vitt jag vet "köldstoppen" vid -20 grader, som så vitt jag förstått både EHNA och EHFP har, huruvida köldstoppen är bra eller ej tvista de lärde om, jag har i alla fall inte tagit ställning.
Vet inte om Argo är en EHNA eller en EHFP...

När det gäller onzza så vet jag inte riktigt vad jag skall säga, men som privatperson får/kan/bör du inte köpa av dem då de så vitt jag vet bara säljer till företag vilket innebär att du inte har några garantier alls om du utger dig för att vara företagare, men inte är det i verkligheten.
Garantierna har de väl inte skött så bra tidigare heller, när panasonic drabbades av problem förra vintern så hänvisade de bara till svenska generalagenten och frånsa sig allt ansvar och all hantering av de problemen, i alla fall så vitt framkommit i forumet.

De säljer rätt billigt, men jag anser att det finns andra som säljer lika billigt och har bättre service, sök t.ex. bland forumets annonsörer så hittar du ett par.

Som alltid ger jag dessutom rådet till de som funderar på att köpa utan installation - var medveten om att din bekant som varit kylmontör i tretti år förmodligen inte köper dig en ny värmepump om han eventuellt misslyckas med något i installationen som förkortar din värmepumps livslängd, en installatör som du köper både värmepump och installation av har garanti i minst 2 år och du har reklamationsrätt mot ursprungsfel i tre år.
Rätt många installatörer ger 3-5 års garanti och vissa upp till 10 års "trygghetsförsäkring".
Har du inte råd att köpa två pumpar på två år kan det vara bättre att betala lite mer och få bättre garantier.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad miguran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2007, 07:05:37 »
Hej. Vad glad jag blir att du tar dej tid att svara så snabbt även fast samma fråga säkert har blivit ställd tidigare av någon annan. När man som jag är ny på forumet så kanske det inte är så lätt att hitta vad andra frågat om tidigare och det kan vara 100 tals inlägg att mata igenom + att det känns bättre när man får ett svar på precis den fråga jag ställt.
Ja jag ska ta mej en rundringning bland dom jag hittar och höra vad dom kan erbjuda jag var först sugen pÃ¥ en panasonic men har ändrat mej sÃ¥ nu käns det som Sanyo/Argo. Intresant det du skriver om att  EHNA troligast är fjolÃ¥rets modell och EHFP är Ã¥rets modell. Det käns som att man vill ha den senaste. Men som sagt var sÃ¥ är jag inte säker pÃ¥ vilket märke jag ska köpa det är en djungel av pumpar. En intressant sak som jag hörde i gÃ¥r av en installatör är angÃ¥ende grund värme funktionen som en del märken har. Enligt han skulle det inte ska vara nÃ¥gon besparing att köra pÃ¥ det jag trode själv att det skulle vara melodin när jag ska ha den i mitt fritidshus.
Han rekommenderade att köra 20-22 grader hela året.
Är det någon fler med tipps och förslag så är jag tacksam över er hjälp på vägen till en luft pump för mej.

/Miguran
« Senast ändrad: 03 oktober 2007, 07:32:46 av miguran »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2007, 07:21:38 »
Även jag anser att underhållsvärme kan vara en riskfylld historia, det funkar säkert bra på de maskiner som har den funktionen in normalfallet, men vad händer om det blir snöstorm...
Klarar de vekligen att avfrosta när det blåser snålt och snöar samtidigt som väldigt lite energi finns ackumulerat i inomhusdelen p.g.a. den lägre rumstempen?

Så vitt jag vet finns det väldigt få maskiner med underhållsläge, är inte IVT den enda?

Fast å andra sidan, vill du ha bra garanier/försäkringar finns nog inget bättre än IVT, smakar det så kostar det dock.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad miguran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2007, 07:33:39 »
Hej igen
Jag såg inte att du svarat igen så jag lägger min funderinga under ditt svar
Klart att man funderar pÃ¥ att utnyttja kompisen pÃ¥ montering när jag fÃ¥tt priser mellan 22-25 tusen pÃ¥ en panasonic monterat och klart här i norrland. I ärlighetens namn sÃ¥ fattar jag inte vart slanten ligger när man ser pumpen för 6000 +  material + moms pÃ¥ nätet vet inte vad som gör att det ska bli sÃ¥ mycket dyrare med monteringar ja nu menar jag inte att det ska behöva vara samma pris med montering. Jo det kan ju vara sÃ¥ att dom betalar mycket mera för pumpen än det jag skulle behöva betala men det känns som en knepig marknad. En annan kompis fick sin sanyo 123 för 12500 ink moms + montering 1500 kr och 5 Ã¥r garanti jag fick pris pÃ¥ 19900 ink montering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2007, 10:54:41 »
Om säljaren köper värmepumpen inkl monteringsmaterial och moms för 10 000 kr och säljer den för 20 000 kr så går kostnaderna i de flesta fallen till.

1. Administration
2. Marknadsföring
3. Lokaler
4. Lager
5. Egenavgifter/sociala avgifter (ca 23-30%)
6. Moms (25% av vinsten efter avdrag för övriga kostnader)
7. Är företagaren enskild firma går sedan ca 30-53% av resterande i inkomstskatt.
8. Är företaget ett AB eller har anställda som gjort jobbet avgår arbetskostnader istället.

Sen blir det förståss en del reklamationer, de kanske inte har jobb hela året så att de har ständiga intäkter - och framförallt, de kanske vill tjäna lite mer än en vanlig knegare när de åtagit sig att starta och driva ett företag.

Jag skulle vilja påstå att en som säljer en värmepump med mindre än 5000 kr i påslag på de nätpriser du kan hitta och lämnar full garanti inte driver en seriös verksamhet, och med det menar jag att denna person inte betalar de skatter och avgifter som han är ålagd att göra.
Dessutom, tar han mindre än 5000 kr i vinst (inkl moms) så lär han inte bli rik. (fast det är ju upp till personen ifråga att avgöra hur denne vill leva.

Många gånger köper dessutom folk värmepumpar av Elon och andra som i sin tur köper tjänsten för installationen av någon annan, d.v.s. det finns 2 företag som skall tjäna på affären.

Biligast köper du nog av en enmansföretagare som arbetar "hemmifrån" och bara har en firmabil och lite bokföringskostnader som belastar budgeten...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KPL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #6 skrivet: 06 november 2007, 10:18:03 »
Hej
Läs först info från Sanyo , på www.kcc.se.
Innan ni köper en Sanyo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #7 skrivet: 07 november 2007, 07:57:58 »
Hej
Läs först info från Sanyo , på www.kcc.se.
Innan ni köper en Sanyo

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Ännu en som varnar för vargen?

Det är rätt väl utklarat i forumet vilka värmepumpar som fungerar i sverige oavsett varifrån produkten kommer.
Så länge värmeslinga monteras i tråget.

Men visst, att läsa på inför köp är alltid bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #8 skrivet: 07 november 2007, 20:19:42 »
Hej

Fan Rickard va du verkar negativ, jag gick in på den sidan och det jag hittade var att man kunde få en digitalkamera om man köpte en sanyo.
För på mig verkade det som han försökte få en att köpa Sanyo inte tvärtom.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #9 skrivet: 08 november 2007, 06:21:18 »
OK, men du missade varningen om paralellimporterade pumpar som inte är anpassade för nordiskt klimat, jag antog att det var det som var tanken.
(I vänster marginal på sidan)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad miguran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #10 skrivet: 10 november 2007, 19:05:18 »
Hej igen
Jag har nu köpt 2 st Argo AWI25 från onzza och kört den 3 veckor, nu har jag inte båda på samma stuga. Vi har haft 10 grader kallt nu 2 dagar och värmen från pumpen fungerar bra på båda ställen.
Ja jag är jag nöjd och hoppas att det fortsätter så. Jag har inte monterat värme slingan och det har då ingen tendens att frysa igen under den än. Vilken skön värme det blev varmare golv fast jag kör på samma temp som när jag tog värme från el elementen. Jag ska ha koll på frysning under så jag ser om man behöver värmeslingan inkopplad. Ja som sagt var så har jag inget att klaga på än hoppas det fortsätter så.
En sak jag funderar över är vad som menas med meddelandet från Ahlsell. Så här skriver dom i meddelandet tar bara en bit av det. Är det andra saker i dom pumpar jag köpt? Ja vad vet jag men än så fungerar dom. Hoppas att någon kan förklara vad dom menar.

Klippt från Ahlsell meddelande
Alla Sanyo värmepumpar som är Norden anpassade från fabrik har modell namn med
slutbokstav N, exempel SAP-CRV93EHN, SAP-KRV93EHN. Dessa värmepumpar kräver
ingen värmekabel i utomhus enheten. Om försäljare förklarar att till Sanyo värmepump för
Nordiskt klimat ingår värmekabel, OBSERVERA att detta inte är en värmepump anpassad
från fabrik.

/Miguran
« Senast ändrad: 10 november 2007, 19:27:28 av miguran »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #11 skrivet: 14 november 2007, 10:18:43 »
Hej!  En liten frÃ¥ga?? Vem är generalagent för Argo-pumparna i Sverige??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad sdujolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #12 skrivet: 14 november 2007, 12:51:54 »
Hej måste bara tycka till om installations kostnader som diskuterades. Jag fick tag i en pump till bra pris så jag började ringa runt för att kolla vad det skulle kosta att få den installerad. Jag blev verkligen chockat när alla skulle ha runt 5000:- och mer är bara installation. Lånade en vacumsug och gjorde installationen själv på någon timme. För mig är det konstigt hur just någon som håller på med installation av värmepumpar skulle ha flera tusen i timmen men jag kanske har fel? Det kanske bara är så att dom inte vill ha jobben om dom inte själv säljer pumpen?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #13 skrivet: 14 november 2007, 13:00:09 »
Hej Sdujolo!  Ja du sÃ¥ är det nog, att de kanske inte vill ha jobben om dom inte själva säljer pumpen, eller ocksÃ¥ vill de isf ha riktigt bra betalt. Det är ju klart bevisat att intresset är lÃ¥gt om det inte rör sig om en s.k helentreprenad, och dessutom blir ju garantifrÃ¥gorna minst sagt komplicerade.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Argo AWI25 ? Sanyo SAP-CRV93EHFP eller kanske en Mitsubishi
« Svar #14 skrivet: 14 november 2007, 22:00:36 »
Hej måste bara tycka till om installations kostnader som diskuterades. Jag fick tag i en pump till bra pris så jag började ringa runt för att kolla vad det skulle kosta att få den installerad. Jag blev verkligen chockat när alla skulle ha runt 5000:- och mer är bara installation. Lånade en vacumsug och gjorde installationen själv på någon timme. För mig är det konstigt hur just någon som håller på med installation av värmepumpar skulle ha flera tusen i timmen men jag kanske har fel? Det kanske bara är så att dom inte vill ha jobben om dom inte själv säljer pumpen?
Ja hela garantiupplägget är lite lustigt just vad det gäller L/L. Ingår garanti i dessa 5000 ?
I så fall kan det vara överkommligt ifall man hittat pumpar till ett bra pris..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!