Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller Bosch?  (läst 10495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC eller Bosch?
« skrivet: 12 augusti 2011, 14:33:26 »
Nu har vi plockat in ett gäng olika offerter för att installera sjövärme. Har från Nibe, IVT, CTC, Thermia och Bosch, så jag tror att vi har fått in av alla märken.

Har tagit ner det så pass att vi väljer mellan två olika nu.

Offert 1:
CTC 310 (Nya modellen som kommer snart)
Fläktkonvektor till garaget
All el och installation
Nedmontering av gamla pannan
Alla rör och delar
Expansionskärl och cirkpump
Håltagning i vägg för slangar
Kollektorslang (600m) och sprit

Vi gräver och lägger i slangen själva.

Pris efter rot:
102 300:-

Offert 2:
Komplett installation av Bosch EHP 11 LW\M
Allt vvs-material
Kollektorslang (800m) och sprit
Elarbete
Fläktkonvektor till garage

Vi står för grävning och nerläggning av slang i sjön.

Pris efter rot:
96 688:-

Båda två verkar vara bra alternativ, men frågan är vilket man skall välja.

NÃ¥gon som kan komma med lite tankar och tips?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2011, 15:47:24 »
Bosch  har precis kommit med en uppdaterad modell som heter Compress  med bl a lÃ¥genergicirkpump precis som nya CTC'n. Om du väljer offert #2 sÃ¥ bör du byta till den modellen istället.
I övrigt har jag inga råd att ge (men personligen skulle jag vilja ha en Rego1000 som sitter i Boschen)...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2011, 16:13:46 »
Har du ett radiatorsystem där det knäpper i knakar i rören vid temperaturväxlingar i radiatorkretsen så är CTC:n bättre på att hantera det - den skickar ut en jämnare temp på radiatorerna.
I övrigt verkar det vara väldigt svårt att få info om vad som är det nya med nya CTC.
Är det inga större förändringar skulle nog även jag luta åt nya Boschen, men snåla cirkpumpar (men det kanske nya CTC har också?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2011, 16:21:16 »
Med tanke på att Boschen (om det nu är den gamla modellen, ej Compress) är betydligt billigare än CTC borde det synas i offerten.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2011, 18:07:39 »
Eftersom det skiljer ganska lite så blir nog respektive firmas seriostet och garantierna avgörande...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2011, 09:22:41 »
Efter som Ctc nu ska kunna ge dubbelt så mycket vv mot tidigare så bör dom vara ok vv har ju tidigare varit en nackdel med ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2011, 09:34:29 »
CTC har en hel del lovvärda tekniska lösningar och blir mitt val i denna fråga. *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2011, 09:37:22 »
CTC har en hel del lovvärda tekniska lösningar och blir mitt val i denna fråga. *vinkar*

Har du nÃ¥n info om nya ctcn  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2011, 09:48:11 »
Nej jag vet inte mer än ni andra.  Men sÃ¥ som dem byggde dem"gamla" sÃ¥ är dem riktigt bra. Missuppfattad VV funktion  men resten är egentligen kanon med tanken och sÃ¥.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2011, 09:57:26 »
Mmm, märkligt att de lanserar en ny maskin utan att berätta om förbättringarna som gjorts, mycket märkligt.
Tror dom verkligen att folk går på påståenden om marknadens högsta COP och "dubbelt så mycket varmvatten" utan att de presenterar vilka förändringar de gjort?

Inte ens då jag skriftligen begär mer djupgående info från tillverkaren eller deras utvecklingsavdelning delges jag annat än konsumentbroschyren som inte säger något alls om konstruktionen eller reglerprinciperna?

CTC:s nackdelar historiskt har varit att de använder elpatron i rätt stor omfattning för att värma tappvarmvattnet i övre delen av tanken om man inte ändrat rätt rejält på parametrarna för temperaturstyrningen av elpatronen.
För villaägare som av okunnighet HÖJT börvärdet för temperaturen i övre delen av tanken har det kunnat kosta 1000-tals kWh/år i ökade kostnader jämför med alternativen.
Köper man en CTC är det viktigt att man sätter sig in i hur den fungerar och vad som triggar elpatronerna.

I ett "högtempsystem" är CTC:s tanklösning och shuntstyrning sämre än IVT/BOSCH reglerprincip med fullt flytande kondensering.

designadinblogg: Vet du vilken maximal framledningstemp ni brukar behöva köra ut till radiatorerna under vintern?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2011, 10:04:46 »
Försökte också få mer info via mail men fick endast en brochyr Hon som svarade skrev att dom inte hade mer info att skicka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2011, 10:23:25 »

Nej jag vet inte mer än ni andra.  Men sÃ¥ som dem byggde dem"gamla" sÃ¥ är dem riktigt bra. Missuppfattad VV funktion  men resten är egentligen kanon med tanken och sÃ¥.


Då är väl en Bosch med arbetstank, ett bättre alternativ än CTC:n.
Funktionen för värmen kan byggas med shunt likt "gamla" CTC om så önskas, dessutom har Bosch ett bättre varmvattensystem.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2011, 10:31:11 »
ja  jag tycker som du Lexus.   Men nu fanns inte alternativet att man skulle köpa till saker.  DÃ¥ gillar jag CTC *vinkar*

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2011, 10:50:24 »
ja  jag tycker som du Lexus.   Men nu fanns inte alternativet att man skulle köpa till saker.  DÃ¥ gillar jag CTC *vinkar*

Ha ha...ja men tittar du pÃ¥ prisskillnaderna i offerterna, sÃ¥ ser det ut som att det fanns alternativ....typ 5 600 st.  :D


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2011, 10:54:17 »
Min magkänsla, efter att ha hängt här på forumet ett tag, är att det är mindre krångel med 'hårdvaran' i CTC's pumpar - Framförallt inga växelventiler som kan krångla. Förhoppningsvis har Bosch/IVT vridande ventiler i de nya pumparna, så det borde vara ett mindre problem...
De CTC-frågor som dyker upp brukar handla om inställningar och oftast just om varmvatten och elpatron. Men, som Rickard sa, ställer man in den rätt så är den inte sämre än andra modeller på varmvatten.

« Senast ändrad: 13 augusti 2011, 10:56:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!