Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brinevärmning av sol - igen!  (läst 4840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brinevärmning av sol - igen!
« skrivet: 26 oktober 2008, 16:17:29 »
Vad säger ni till denna koppling?
« Senast ändrad: 26 oktober 2008, 17:08:43 av Danskeren »
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2008, 18:09:25 »
Om returen frÃ¥n växlaren pÃ¥ solsidan är lägre än tempen i vvb sÃ¥ vill du väl skicka vattnet direkt tillbaka till solpanelen - mera styrutrustning!  Thumbsup
Använder du plc för styrning?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2008, 18:42:50 »
Ja, ritningen är förenklat.
VVB är endast för solvärme.
Jag har en annan vvb för varmvatten.

Om det skulle finns något värme i bottenen av sol-vvb, då blir den transporterat upp i panelen och vidare till brinen.
Finns det ingen värme händer ingenting.

När det inte finns möjlighet att värme på brinen, då vill solen värme på sol-vvb även vid låga temperaturer i panelen, då sol-vvb är kylt av brinen.

Så kanske går det utan extra styrning.. ???

Vad är plc?

Vänliga hälsningar Danskeren
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2008, 19:26:40 »
Ja, ritningen är förenklat.
Vad är plc?
Vore intressant med en mera komplett beskrivning, jag håller på att fundera i liknande banor.
Har 10 m2 LESOL3 med 750L acktank och funderar på man kan använda den med bergvärme
pÃ¥ ett bättre sätt. Under nov,dec,jan,feb + molniga dagar sÃ¥ ger ju solen inte sÃ¥ mycket temperatur och det vore trevligt att använda VP  pÃ¥ ett smartsätt.


En PLC http://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_logic_controller är Process styr system
2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2008, 21:35:08 »
En plc använder jag inte.

Jag har Husdata, solvärmestyrning och energimätare på värmebärar, varmvatten och överskoddsvärme från solen.

Har du redan bergvärme?
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2008, 23:13:54 »
Jag har inte bergvärme men håller på att undersöka marknaden.
Tanken är att byta inom snar framtid.

Jag har oljeeldning som fungerar perfekt och vill byta innan den går sönder.
Pannan är från 1968, brännaren är 20 år.

Jag har ett solsystem i delar 10 kvm med värmeväxlare och 750L tank, delvis monterat.

Funderar på bästa strategi att koppla in vp+solfångare.
Vad är vinsten med att förvärma brine vätskan ?
Kan man tjäna på att använda energi från acktanken till det ?
Vad styr maxgränsen för utgående temp från VPen

Hade en som sålde EviHeat på besök och blev inte imponerad av den koppling som
han presenterade.
Grund iden är nog bra men de verkar inte riktigt ta full nytta av solen.

Har tittat lite på EviHeat men de har så dålig information på hemsidan.

Varmvatten skall produceras i slinga och i en varm tank.
Hur gör man det bäst?

Sedan skall det vara kylning av ca 120kvm

När jag vet vad jag vill ha så gäller det att hitta någon som vill göra jobbet.

Dvs det finns lite att fundera över.


2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2008, 23:29:32 »
Jag får som ganska novis på detta, och inte orkade läsa alla gamla trådar om detta, kommentera grundiden. Som jag tror är att stoppa in mer energi från solen till brinen och inte direkt i soltanken.

Citat"

Under nov,dec,jan,feb + molniga dagar sÃ¥ ger ju solen inte sÃ¥ mycket temperatur och det vore trevligt att använda VP  pÃ¥ ett smartsätt.

Slut citat"

Om inte solfångaren ger så mycket temperatur finns väl ingen energi att hämta?
Hade det funnits energi hade temperaturen ökat, eller?



/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2008, 00:32:18 »
Citera
Under nov,dec,jan,feb + molniga dagar sÃ¥ ger ju solen inte sÃ¥ mycket temperatur och det vore trevligt att använda VP  pÃ¥ ett smartsätt.

Slut citat"

Om inte solfångaren ger så mycket temperatur finns väl ingen energi att hämta?
Hade det funnits energi hade temperaturen ökat, eller?
Ja, det finns inte så mycket energi. Men solvärmens cirkulationspumpe starter vid en differenstemp på tx 6 grader.
Är din soltank då tx 30 grader, då måste solpanelen vara 36 om du vill hämta värme ner.

Värmer du på brinen, som kanske är 5 grader, då måste solpanelen bara vara 11 grader, innan du börjar hämta energi.
Det smarta vid värmepumpen är jo, att den kann hämta värme ur låga temperaturer till en låg kostnad.

Du får alltså nyttja av din solvärme även vid låga temperaturer.

Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2008, 20:22:05 »
Hej,

Bästa sättet att förvärma brine tror jag är att "kondensvärma" den.
Brineslang eller IVT kompaktkollektorer, som placeras i fria luften.
Luften kondenserar mot den kalla slangen, fungerar ju även om solen inte skiner, ju fuktigare luft ju högre effekt.
Förmodligen väldigt fult, men effektivt...

Cronos

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2008, 20:22:30 »
Här en annan modell till möjlig värmning av brinen.

Den Arcon-styrning jag redan har, styr soltanken.

En ny, enkel styrning, styr värmning av jordbrinen, som körer genom en gammal Vaillant 63L vvb, som jag redan har.

Solbrinen körer genom centralvärme slingan i Vaillant-beredaren. Detta sparar mig för köp av en värmeväxlare.

Den nye styrning styr en extra cirkulationspumpe. Den varvtalsreguleras av den nye styrning, som kunna vara TA ESR21D: http://www.varmtvandfrasolen.dk/produkter/produkter.htm#styr

Ett relä stängar för den nye styrning, när jordbrinen blir mer än 20 grader, och tänder igen, när den är under 20 (med en vis hysterese).

Den nya styrning vill starta för Arcon-styrningen, så brine-värmning är prioriterat. I den värme säsong, vill brinevattenet vara förvärmt till en starttemperatur på 20 grader. Den nye styrning säkrer, att solvärmen körer vid låga temperaturer, när det är möjligt.

Har jag glömt nån ting?
« Senast ändrad: 28 oktober 2008, 20:24:09 av Danskeren »
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2008, 11:33:24 »
Borde inte pumparna sitta på returen(kallaste sidan) för minska risken för överhettning. ?

Tänker i samma tankar.
Kan man inte kombinera med soltanken via en platt-vvx för den som inte har så stort utrymme. Blanda vattnet så att lagom temp går till platt-vvx(som värme brine) och sedan se till att soltanken håller hög temperatur och att inte skiktningen störs.

Det kan behövas mera än ett driftslägen baserat på årstid för att dra maximal nytta av solen.
Med hög temp i Soltanken så är det inget problem att producera massor av het vatten.
Det är inte heller något problem med korta perioder av mindre sol. VP pumpen stötar ju.

Hur sort flöde är det på brine vätskan ?(hur stor platt-vvx behövs)
Spelar det någon roll om det är PG(eviheat) eller vatten+etanol ?
Har man sedan en platt-vvx på return ned i hålet så kan man hantera överflöds värme från solen.

Om jag förstår eviheat rätt så arbetar de med platt-vvx.


Om man höjer brine_In så blir COP bättre
0-3o C->10%, 0-6 -> 20 % . Stämmer det ?

Kan man ta ut högre temp efter VP om Brine är förvärmt ?

Om man kan få upp ack tanken(750L) i 60-80 grader så behöver VP inte starta så ofta.
När solen skiner behöver den sällan köras.

Väderprognoser går ju att ladda ned via nätet och kan ju användas för att bestämma hur mycket engergi utrymme som man skall reservera baserat på solen.
2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2008, 12:57:35 »
Hej,

Hur stor är soltanken? vad händer om du inte blir av med värmen i soltanken- kok!

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2008, 17:45:09 »
Citera
Hur stor är soltanken? vad händer om du inte blir av med värmen i soltanken- kok!
Hela systemet är inte ritat.
Jag har en slinga i toppen av soltanken (250L) och via den transporteras värmen till manteln på en ivt-vvb. Är returen från denna mantel över x grader (55) då skickas värmen automatiskt ut i golv och radiatorer.

Citera
Hur sort flöde är det på brine vätskan ?(hur stor platt-vvx behövs)
Det nominella flöde på brinen är 1,9m3/h (0,55 l/s).

Citera
Om man höjer brine_In så blir COP bättre
0-3o C->10%, 0-6 -> 20 % . Stämmer det ?
Ja, det har jag läst mig till.

Citera
Kan man ta ut högre temp efter VP om Brine är förvärmt ?
Nej. Min pumpa presterar max 65 grader, och det gör den även vid -5 grader brine in..

Citera
Om man kan få upp ack tanken(750L) i 60-80 grader så behöver VP inte starta så ofta.
När solen skiner behöver den sällan köras.
Det är ok med ett reservoar av energi, när det finns masser med sol.
Men det bäste för solvärmen, är att arbete mot låga temperaturer, då är den mest effektiv.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevärmning av sol - igen!
« Svar #13 skrivet: 18 november 2008, 14:55:00 »
Detta blir systemet.

Det består av:
Brinetank: begagnad Vaillant ch70 (63L) med centralvärmeslinga (300 DKkr).
Två stk cirkulationspumper begagnade (200 dkkr), en för extra solkrets och en för möjligen värmning av jorden med överskoddsvärme.
En shunt för blandning av inkommande och förvärmt brine. (40 euro).

Resol Deltasol Plus styrning.
Prioriterar brinetanken och sen soltanken.

Brinetanken värms åt en max-temp, kanske 35 (2-95 kan väljas) och denna blandas med inkommande brine.

Cirkulationspumpen varvtalsregleras av Resol-styrningen, så när x15 ökar hastigheten på brinepumpen, kommer solvärmeflödet också att ökas.

En möjlighet är att använda termostaten i Deltasolplus för att skicka överskoddsvärme mot jorden, när soltanken har en viss temperatur.

Jag har monterat en shunt, då det ger möjlighet för att ha mer värme i brinetanken utan att överstiga 20 grader. Har försökt detta och det funkar bra. Den är handreglerat.

En dag ökade jag brine-in från 9,2 till ca 11,5 i en timma och detta resulterade i en ca. ökning av cop från 4 till 4,2.

Jag tror, det är en balans hur mycket brine-tempen bör ökas.
Ökar man till exempel från 5 till 20 kommer returen att ändras från 2 till 17 och det är inte bra, då omgivningarna snabbt kommer att äta av dom härliga kalorier.

Då är det bättra att ha längre gångtid med mindre ökning, kanske 4-5 grader.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!