Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 04 februari 2012, 14:47:56 »

När det gäller loggningen så vet jag inte vilket sätt som är bäst, SO utgången eller läsa av lysdioden. Borde inte vara någon skillnad, du kanske kan kolla om signalen på utgången kommer samtidigt som lysdioden blinkar så kan du utesluta det i så fall.

Med laddpumpen på 1 får du antagligen bättre skiktning i tanken också, tyckte det såg ut så i loggen på laddtemperaturerna när du ändrade hastigheten.

Är det du som bestämmer värdet för övre delen av tanken eller styrs det i det här fallet från den inställda kurvan? Om CTC eftersträvar 5ºC övertemp i styret så borde du fått 60ºC i toppen och inte 63ºC.

Jag är osäker på vad CTC vill ha, jag har för mig att jag läst 7ºC över men kan inte hitta det nu.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 februari 2012, 11:53:52 »

När det gäller loggningen så vet jag inte vilket sätt som är bäst, SO utgången eller läsa av lysdioden. Borde inte vara någon skillnad, du kanske kan kolla om signalen på utgången kommer samtidigt som lysdioden blinkar så kan du utesluta det i så fall.

Med laddpumpen på 1 får du antagligen bättre skiktning i tanken också, tyckte det såg ut så i loggen på laddtemperaturerna när du ändrade hastigheten.

Är det du som bestämmer värdet för övre delen av tanken eller styrs det i det här fallet från den inställda kurvan? Om CTC eftersträvar 5ºC övertemp i styret så borde du fått 60ºC i toppen och inte 63ºC.



Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 04 februari 2012, 00:01:45 »

Ja, förlåt... du har helt rätt när det gäller att höja hastigheten på laddpumpen för att sänka diffen. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev... detsamma gäller brinepumpen, sänker du den får du större diff.

Får du samma temperatur ut, men med en högre returtemp samt att brine ut blir lite lite högre så skulle jag absolut ställa tillbaka laddpumpen på läge 1.
I alla fall om du inte har problem med varmvattentillgången, och det lär det väl inte vara med den tanken du har?

Den där effektkurvan förstår jag inte alls. Du säger att kompressorn gått hela tiden och det ser det verkligen inte ut som att den gjort. Har du något glapp någonstans?

Inga problem för kompressorn att gå hela tiden, så fundera inte ens på det! :) Var istället glad för varje timme elpatron du slipper. ;)

Jag antar att det har med överföringen av mätvärdena från elmätaren; jag har den trådansluten till Logger 2020. Kanske vore bättre med diodavläsning? Ok om kompressorn. Jag ställer tillbaka laddpumpen till läge 1. Nej jag har definitivt inga som helst problem med varmvattnet. Funderar istället på om jag övervärmer övre tanken. Övre tanken håller nu över 63 ºC, men det är väl så det ska vara med hänsyn till framtemp till radiatorerna 55 ºC just nu vid ca -16 ºC. Trevägsshunten shuntar just nu ut drygt hälften från övre tanken.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 03 februari 2012, 19:35:14 »

Nog är det väl så att om jag höjder farten på laddpumpen så får jag en lägre diff på varma sidan? Nu kör jag ju på lägsta fart så jag kan inte sänka mer.

Jag kan väl pröva med mellanhastigheten och se vad som händer.

Nu har jag höjt hastigheten på cp:n mellan Vp och Zenith-tanken till läge 2 (av 3). Effekten blev en sänkning på 1 grad av framtemp (fr 53 till 52) och för returen en höjning med 2 grader (fr 43 till 45). DeltaT krympte alltså till 7 ºC (från 10) se graf. Brinetempen hittills ytterst marginellt förändrad (0,1 ºC varrmare retur, men det tar väl ett tag innan den förändras.

Kurvan över effektuttaget i kompressorn ändra påtagligt karaktär, men vad det står för vet jag inte.

Nu är framtempen från Vp:n tillbaka på 53 ºC, medan returen ligger på 46 alltså en diff på 7 ºC, vilket väl är bra eller ...? Jag har ju nu lägre diff men samma temp till tanken. Utetempen ligger stadigt på -14 ºC.

Sen funderar jag på om det är så bra för kompressorn att gå hittills 42 timmar i ett streck?! Borde den inte få vila lite :(?

Ja, förlåt... du har helt rätt när det gäller att höja hastigheten på laddpumpen för att sänka diffen. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev... detsamma gäller brinepumpen, sänker du den får du större diff.

Får du samma temperatur ut, men med en högre returtemp samt att brine ut blir lite lite högre så skulle jag absolut ställa tillbaka laddpumpen på läge 1.
I alla fall om du inte har problem med varmvattentillgången, och det lär det väl inte vara med den tanken du har?

Den där effektkurvan förstår jag inte alls. Du säger att kompressorn gått hela tiden och det ser det verkligen inte ut som att den gjort. Har du något glapp någonstans?

Inga problem för kompressorn att gå hela tiden, så fundera inte ens på det! :) Var istället glad för varje timme elpatron du slipper. ;)
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 03 februari 2012, 16:57:21 »

Du märker på brinetemperaturen om värmepumpen skulle gå effektivare ifall du sänker laddpumpen ett steg. Svårt för mig att säga, utan vill du verkligen veta så är det bara att prova sig fram. :)

Om du sänker diffen på laddningen till säg 7 grader och diffen då ökar på kalla sidan ökar till 3 grader istället för 2,5 ja då har du en lite effektivare energihämmtare i värmepumpen. Sagt mellan tummen och pekfingret ;)
Blir det ingen mätbar skillnad så skulle jag fortsätta att köra med det högre deltat eftersom du har större nytta av en lite högre temp för att slippa spets.

Nog är det väl så att om jag höjder farten på laddpumpen så får jag en lägre diff på varma sidan? Nu kör jag ju på lägsta fart så jag kan inte sänka mer.

Jag kan väl pröva med mellanhastigheten och se vad som händer.

Nu har jag höjt hastigheten på cp:n mellan Vp och Zenith-tanken till läge 2 (av 3). Effekten blev en sänkning på 1 grad av framtemp (fr 53 till 52) och för returen en höjning med 2 grader (fr 43 till 45). DeltaT krympte alltså till 7 ºC (från 10) se graf. Brinetempen hittills ytterst marginellt förändrad (0,1 ºC varrmare retur, men det tar väl ett tag innan den förändras.

Kurvan över effektuttaget i kompressorn ändra påtagligt karaktär, men vad det står för vet jag inte.

Nu är framtempen från Vp:n tillbaka på 53 ºC, medan returen ligger på 46 alltså en diff på 7 ºC, vilket väl är bra eller ...? Jag har ju nu lägre diff men samma temp till tanken. Utetempen ligger stadigt på -14 ºC.

Sen funderar jag på om det är så bra för kompressorn att gå hittills 42 timmar i ett streck?! Borde den inte få vila lite :(?
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 03 februari 2012, 16:13:55 »

Du märker på brinetemperaturen om värmepumpen skulle gå effektivare ifall du höjer laddpumpen ett steg. Svårt för mig att säga, utan vill du verkligen veta så är det bara att prova sig fram. :)

Om du sänker diffen på laddningen till säg 7 grader och diffen då ökar på kalla sidan ökar till 3 grader istället för 2,5 ja då har du en lite effektivare energihämmtare i värmepumpen. Sagt mellan tummen och pekfingret ;)
Blir det ingen mätbar skillnad så skulle jag fortsätta att köra med det högre deltat eftersom du har större nytta av en lite högre temp för att slippa spets.


Edit: Felskriving hastighet på laddpump
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 03 februari 2012, 11:27:38 »

Du kan ju prova att sänka ett snäpp på cirkulationspumpen på varma sidan och se vad du får efter det. Jag skulle säga att mellan 7 - 10 grader diff på varma sidan är ok. Du kör mot en tank och då spelar det inte så stor roll om det blir lite högre, men optimalt delta brukar vara 7-8 grader.

Sen om det kanske går att höja ett snäpp på den kalla sidan?
Brine bör det vara ca 3-4 graders diff på, inte mycket mer. Optimalt där brukar vara ett delta på 3 grader.

Kul att det blev så stor förändring efter bytet, nu ska det bli kallt i några dagar så då är det så klart bäst att allt fungerar som det ska!

Ja nu har vi haft -15 ett dygn ungefär och Vp:n har gått kontinuerligt sedan 36 tim! Brinen påverkas dock inte nämnvärt av att Vp:n gått kontinuerligt, utan in, retur och deltaT ligger konstant. Däremot ökar effektuttaget något samt att hetgastemp ökat och ligger nu på 98 ºC, se bif grafer.

Spetsel på övre tanken i Zenithen går med 3 kw (någon gång 6 kw men snittet ligger på ca 3 kw) sedan kl 17 i går.

Brinepumpen går på högsta fart och cp mellan Vp:n och tanken går på lägsta fart.

Just nu är deltaT på varmasidan 8,5 ºC och på brinen 2,5 ºC. Är det idé att ändra på någon av cp:na?
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 02 februari 2012, 20:28:10 »

Du kan ju prova att höja ett snäpp på cirkulationspumpen på varma sidan och se vad du får efter det. Jag skulle säga att mellan 7 - 10 grader diff på varma sidan är ok. Du kör mot en tank och då spelar det inte så stor roll om det blir lite högre, men optimalt delta brukar vara 7-8 grader.

Sen om det kanske går att sänka ett snäpp på den kalla sidan?
Brine bör det vara ca 3-4 graders diff på, inte mycket mer. Optimalt där brukar vara ett delta på 3 grader.

Kul att det blev så stor förändring efter bytet, nu ska det bli kallt i några dagar så då är det så klart bäst att allt fungerar som det ska!


Edit: Felskrivning om hastighet på pumpar.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 31 januari 2012, 16:03:17 »

i manualen för ecopart står det.
Flöden värmebärarsidan
För att säkerställa en bra funktion bör flöden i värmebärarkretsen inte un- derstiga värden enlig tabellen nedan. Flöden är beräknade på en tempera- turhöjning i värmepumpen på 6°C vid 35 graders värmebärartemperatur.

Ja, just det. Jag antar att man menar diff på 6ºC när det är 35 ºC ut från Vp:n. Vad innebär det då när jag just nu har 49 ºC ut och 40 ºC tillbaka? Alltså en diff på 9ºC. Är det då ok eller bör jag försöka sänka diffen?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 31 januari 2012, 10:57:11 »

i manualen för ecopart står det.
Flöden värmebärarsidan
För att säkerställa en bra funktion bör flöden i värmebärarkretsen inte un- derstiga värden enlig tabellen nedan. Flöden är beräknade på en tempera- turhöjning i värmepumpen på 6°C vid 35 graders värmebärartemperatur.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 31 januari 2012, 10:50:17 »

Som jag sagt i tidigare tråd (Hög hetgastemperatur i EcoPart 12 kw http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45426.0) så fick jag hela kylenheten komplett med kompressor utbytt förra onsdagen dvs för en vecka sedan. DeltaT på varma sidan dvs ToR Vp-Zenithtanken blev då påtagligt högre, kring 9-10 ºC. Tidigare låg deltaT där på ca 6-7ºC. Skillnaden före och efter bytet framgår klart av bif graf. En annan effekt blev att temp på brine in sjönk från ca 3 ºC till att nu ligga på ca 1 ºC. Antalet start/stopp per dygn är nu 16 (tidigare ca 25). Gångtiden senaste dygnet 20:56, tidigare ca 16 tim) DeltaT för brinen har också ökat, se bif graf. Fram och retur i radiatorkretsen ligger i stort sett lika före och efter kompressorbytet, se bif graf.

Min fråga är om de längre gångtiderna och därmed sänkningen av brinetempen är ok eller om jag ska försöka återställa värdena från före kompressorbytet? Är det höjda deltaT-värdet för varma sidan på ca 9-10 ºC ok?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!