Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drifterfarenheter Argo AW22AHL  (läst 11880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Drifterfarenheter Argo AW22AHL
« skrivet: 12 maj 2008, 13:28:46 »
Ny på forumet men värmepumpsägare sedan drygt 3 år.

Hösten 2004 köpte jag två billiga Argo-värmepumpar från Citcop. Under vintern 2004-2005 monterades båda upp, den ena hemma hos mig och den andra i en gammal släktgård som numera fungerar som fritidshus.

Monteringen innebar inga större besvär, förutom en massa pillgöra med att få loss isoleringen runt kompressorn oskadad för att montera värmekabel innanför. Värmekabel och termostat för den var inte fabriksmonterat utan levererades med lös. Rörsatsen levererades i en kartong som det stod Mitsubishi på, elkabeln som fanns med där kunde inte användas eftersom den hade för få ledare. Men det informerade faktiskt Citcop om på beställningssidan. I samband med vakuumpumpning och öppning av kylmediekranar så visade det sig att en av kranarna på den ena värmepumpen läckte rätt kraftigt runt spindeln, det blev ganska kallt att skruva och sen var det bara att sätta dit skyddshuven ögonblickligen och dra fast den ordentligt.

Idrifttagningen gick utan större överraskningar. Efter några dagar började det skramla om den ena inomhusdelen, det visade sig bero på att fläkthjulet satt löst på axeln och hade krupit iväg i längsled tills det skrapade emot någonting. Lätt fixat.

Det första året skötte sig båda värmepumparna bra bortsett från att det ibland hände att kompressorn inte kom igång förrän motorskyddet hade slagit från och till några gånger. Orsaken är uppenbarligen att stilleståndstiden ibland är så kort att det inte har hunnit bli tillräcklig tryckutjämning i systemet, och då räcker ju inte den stackars enfasmotorns startmoment till för att komma igång.

Under vintern 2006-2007 gick motorskydden sönder på båda värmepumparna, problemet löstes provisoriskt genom att motorskyddet vid kompressorn kopplades förbi och så matades hela värmepumpen via ett fristående motorskydd med manuell återställning. I och med detta blev det naturligtvis mer kritiskt att försöka hindra startproblemen på något sätt. Värmepumparna fungerar ju helt klart bättre när man utnyttjar inomhustempgivaren i fjärrkontrollen (I Feel -läge) och placerar fjärren på lämpligt ställe relativt långt bort från värmepumpen.
Problemet med detta är bara att fjärren drar en hel del ström när den ska skicka temperaturdata var trettionde sekund, batterierna måste bytas med en dryg månads intervall. Och trots att allt övrigt fungerar som det ska händer det ändå någon enstaka gång att motorskyddet löser ut.

En mer permanent lösning på detta problem, som jag har funderat på länge, är att bygga ihop någon form av tillslagsfördröjning för kompressorn. Men den fördröjningen måste så klart inaktiveras i samband med avfrostning. En annan möjlighet skulle vara att känna av kompressorns strömförbrukning och slå ifrån kompressorrelät i några minuter till om det verkar som om kompressorn inte kommer igång. En sådan strömavkänning får naturligtvis inte reagera på "normal" startström, men den måste ändå vara snabbare än det termiska motorskyddet.
Man kan naturligtvis också tänka sig att ha en tryckgivare permanent inkopplad vid serviceventilen på trycksidan, och inhibera kompressorstart om kvarliggande tryck är för högt.

Bortsett från de här startproblemen så måste jag säga att värmepumparna har skött sig över förväntan. Visst känns allt ganska billigt, men det fungerar ändå. Någon enstaka igång har utomhusdelarna frusit igen vid riktigt besvärligt väder (blött, nollgradigt, blåsigt), men i övrigt sköter sig avfrostningsautomatiken förvånansvärt bra. Inomhusdelarna är rätt skramliga och "plast-smäckiga", det knäpper och låter en hel del pga värmeutvidgning just efter start.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Drifterfarenheter Argo AW22AHL
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2009, 14:09:07 »
I förrgår uppstod det första verkliga felet som man inte kan skylla på yttre åverkan.

Motorskyddet hade löst ut, vid Ã¥terstart av värmepumpen stod kompressorn och brummade, startade inte. Skyddet löste ut igen efter ca 10 sekunder. Felet var att det hade varit dÃ¥lig kontakt och gÃ¥tt varmt i en flatstiftsanslutning pÃ¥ startkondensatorn i utomhusdelen.  Även kondensatorn hade tagit skada av värme och ljusbÃ¥gar.
En lämplig kondensator (25 uF polypropylen med flatstiftsanslutningar) låg och skräpade på jobbet, efter montering av den och lite jobb med skarvning av sönderbrända kablar så är alltsammans igång igen!

Ännu ett bevis för min åsikt att en stor del av alla elektriska fel i billigt kinesiskt apparatbygge orsakas av dåliga flatstiftskabelskor, sen spelar det ingen roll om det är frågan om värmepumpar, PC-nätdelar, UPSer eller bensindrivna elverk.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Drifterfarenheter Argo AW22AHL
« Svar #2 skrivet: 03 september 2012, 10:55:39 »
Och nu i helgen gick startkondensatorn sönder i den andra Argo-värmepumpen. Inget sönderbränt utanpå men det syns att det har blivit övertryck i den, gaveln med flatstiften bågnar ut. Elektriskt sett har den trasiga kondensatorn totalt avbrott.

Det enda som har hänt beträffande tillslagsfördröjningsprojektet är att jag har köpt ett Arduino-kort och samlat på mig några strömtransformatorer.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Drifterfarenheter Argo AW22AHL
« Svar #3 skrivet: 03 september 2012, 21:59:32 »
Det enda som har hänt beträffande tillslagsfördröjningsprojektet är att jag har köpt ett Arduino-kort och samlat på mig några strömtransformatorer.
Berätta gärna mer om du kommer loss, jag umgås lite med liknande planer, fast jag ska försöka hålla mig till lågspänning ett tag. Tillslagsfördröjningar finns annars att köpa färdiga.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Drifterfarenheter Argo AW22AHL
« Svar #4 skrivet: 18 september 2013, 07:44:36 »
Den Argo som jag har hemma har nog haft nÃ¥got mikroläckage av kylmedium, de tvÃ¥ senaste vintrarna har värmeeffekten inte varit riktigt vad den borde vara och ett annat säkert tecken pÃ¥ kylmediebrist är att förÃ¥ngaren inte har frostat pÃ¥ jämnt utan blivit randig. Senaste vintern hade den ocksÃ¥ problem med avfrostning upprepade gÃ¥nger. I somras fick jag spÃ¥rmedel och 100 g kylmedium pÃ¥fyllt, har kört den totalt 10-20 timmar sedan dess utan att nÃ¥gon läcka har gÃ¥tt att hitta.  Nu är den nerplockad frÃ¥n sin plats och ska installeras i garaget inom nÃ¥gra veckor, den har ersatts av en begagnad Foma 5600.
Främsta skälet till att den förvisas till garaget är att gummifästen och plastdelar runt inomhusdelens fläktmotor har börjat tappa formen så motorn står inte längre i linje med fläkten, vilket orsakar skrammel i axelkopplingen.

Jag måste faktiskt säga att detaljkvaliteten hos Argo är betydligt bättre än hos Foma. Bättre finish och materialkvalitet på plastdelar, de som sitter utomhus ser fortfarande ut som nya och blir inte söndervittrade och spröda som på en Foma efter några år i solljus. Plåtdetaljer, kablage mm känns också betydligt mer förtroendeingivande, i Argo finns det t ex inga vassa plåtkanter som man kan skrapa sönder fingrarna på när man mekar med utomhusdelen.

Tillslagsfördröjningsprojektet har det inte hänt något mer med men det är fortfarande inte avskrivet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Drifterfarenheter Argo AW22AHL
« Svar #5 skrivet: 25 november 2013, 20:40:07 »
Argon sitter på plats i garaget sedan ett par månader, det krävdes ytterligare 200 g kylmedium för att få jämnt frostskikt på förångaren, och i och med den fyllningen så stämmer effektförbrukningen från elnätet mycket bra med diagrammen i manualen. Den fungerar ungefär som vanligt och löser ut motorskyddet någon gång emellanåt.

Ett sätt att öka på gång- och stopptiderna för att slippa motorskyddsutlösning har för övrigt visat sig vara att parkera en bil i garaget och lägga värmepumpens fjärrkontroll inne i kupén.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!