Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skall man välja?  (läst 3111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gampus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad skall man välja?
« skrivet: 19 april 2005, 21:11:55 »
  ??? Har 1 1/2 Plans Hortlax-hus 180 m2 + garage som värms upp med direktverkande el  31 000 kwh/år. Har dessutom vedeldad mexitegelkamin som sprider värme via luftkanaler i hela undervåningen. Är på gång att skaffa swimmingpool (4*8, svenska poolfabriken) och undrar nu hur man skall fixa uppvärmningen av allt.

Är frånluftsvärmepump någon idé, med tanke på att jag har centralfläkt som drar ut luft ur badrum och tvättstuga? Kan man få dessa typer av värme pumpar att distribuera värme via befintliga kanaler eller är vattenburet system ett måste?

Hur stor yta tomt kräver markvärmepumpar och kan dom verkligen fungera optimalt i detta ultima thule som Piteå är?

Kan en luft/luft värmepump värma upp en pool?

Det här forumet var verkligen en positiv överraskning, bra gjort admin!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2005, 22:01:06 »
Hejsan...
Eftersom du har elradiatorer så måste du byta till vattenburna radiatorer..någon luft att värma upp huset går inte att distribuera via din kanaler som endast är frånluftskanaler...
En frånluftsvärmepump i mina ögon är en trimmad elpanna med viss återvinning...

Att gräva där du bor blir nog lite jobbigt dÃ¥ kälen gÃ¥r lÃ¥ngt ner och den kommer dÃ¥ gÃ¥ ännu längre ner med följd av att du fÃ¥r tjällossningen efter  midsommar... NÄ
Du skulle satsa pÃ¥ ett bra borrhÃ¥l  och en grym bergvärmepump (läs Nibe) med stora radiatorer för att fÃ¥ lÃ¥g framledningstemp.. och vips har du en elräkning som sjunkit rejält...

En luft/luft pump skjuter säkringar när den ska försöka värma polvatten *hehe*hoppas du tål mitt skämtsamma lynne..

Den tar värme från luften utomhus å levererar värme med köldmediumet in till inomhusdelen som där värmer luften där den sitter... därav namnet luft/luft.

Det finns massor av kunnigt folk här som kommer ge dej mer tips.. och kanske till och med tycker jag har fel.. men det visar sig..

Lycka till..



Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad skall man välja?
« Svar #2 skrivet: 20 april 2005, 09:49:46 »
Nackdelen med att använda de kanaler du har till din kamin är att du måste ha en fläkt som ständigt går. Dessutom måste du ha några element till övervåningen i alla fall så då är det lika bra att dra in vattenburen värme i hela huset.

Sen har jag för mig om att Rickard (admin) bor i Pite och har jordvärme så det tycks funka utmärkt. Han har också en pool som han värmer med sin VP så du ska kanske kopiera hans lösning.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad skall man välja?
« Svar #3 skrivet: 20 april 2005, 12:42:23 »
Hej

Tycker att man skall göra en kompromiss. Ta från luft värmen och förvärm till redan befintliga luftkanaler via värmeväxlare+kamin vid eldning.

Koppla sen in "mini vatten värmesystem "där det är praktiskt. Ex vis har jag elvärme i golv i badrum. Varm och gott. Sen får man göra vad som är bäst på orten man bor för att värma ens VV+Mini rad system.
Berg värme kanske, eller de nya tekniska under med CO2 Vp etc.

Men först invest i mini rad system+frånluft återvinning. Min prisbild kan vara ca 20 000:-
sen invest i VP. spekulera i beredare VP + borrn 100-130000:-.
« Senast ändrad: 20 april 2005, 19:26:30 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Gampus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad skall man välja?
« Svar #4 skrivet: 26 april 2005, 11:46:54 »
Tack för inlägg och tips!

Undrar nu vad "mini vatten värmesystem" kan vara och om det är en misslyckad länk eftersom det står med blå skrift.

Annars så har jag ännu inte tagit några beslut, men har fått klart för mig att det inte är så bra effekt på frånluftsvärmepumpar. Har fällt träd på tomte för att göra plats för poolen, så nu finns det en del ved i alla fall.

// Hasse

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad skall man välja?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2005, 08:21:25 »
Tack för inlägg och tips!

Undrar nu vad "mini vatten värmesystem" kan vara och om det är en misslyckad länk eftersom det står med blå skrift.


Det är nog ingen länk, Janne brukar växla färger och fonter i sina inlägg... ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skall man välja?
« Svar #6 skrivet: 27 april 2005, 08:36:19 »
Mini vatten värmesystem är ett litet vattenburet system med 2-4 fläktradiatorer som sprider värmen i huset ungefär på samma sätt som en luft/luft-värmepump.

Luft/luftvärmepumpen har dock normalt bara en fläktkonvektor vilket medför att den inte kommer åt att värma hela huset. (i de allra flesta fall)

Fläktkonvekorer är dock så dyra att det är tveksamt om det lönar sig i jämförelse med att investera i ett riktigt vattenburet värmesystem med vanliga kompaktradiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skall man välja?
« Svar #7 skrivet: 28 april 2005, 15:10:25 »
Fläktkonvekorer är dock så dyra att det är tveksamt om det lönar sig i jämförelse med att investera i ett riktigt vattenburet värmesystem med vanliga kompaktradiatorer

Andra nackdelar att fundera över:
-Fläktljud
-Livslängd , standard fläkt, hur byta
-Ledningsdragning, även el.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!