Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temp pÃ¥ KB är lÃ¥gt?  (läst 1829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Temp på KB är lågt?
« skrivet: 13 december 2008, 11:14:23 »
Jag har för en vecka sedan själv installerat en Nibe 1235-8KW.
Jag hade tidigare en Thermia 400, 10,4 Kw.
Jag hade 400m markslinga sedan innan och denna har jag behållt. (kanske lägger ner ytterligare 200m till våren)
Nu är det runt +1 grad ute och har nu ca 19 starter/dygn. Har haft luft i systemet som nu verkar vara borta så antalet starter verkar sjunka.
KB in är runt +0,5 och -3 på KB ut i slutet på peridoden. Jag kör på läge 1 på KB pump
Hur ser detta ut tycker ni?
Är det normala siffror?
Jag har standardvärden från fabrik med kurva 8 och förskjuten -1.
Har ca 21 grader varmt inne med 0,5 grader diff.


Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temp på KB är lågt?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2008, 15:51:59 »
Hej!
Jag har samma pump som du, men med 160m borrhål och en 300l arbetstank. Huset har högtemp. radiatorer.
Vid +1 grad ute sÃ¥ har jag ca 11h drifts tid inklusive VV och ~12 starter per dygn. Försök att ändra pÃ¥ gradminuterna till t.ex. -100 (om du har fabriksinställning torde de ligga  pÃ¥ -60) för att fÃ¥ ner antalet starter per dygn.. Det är svÃ¥rt att ge nÃ¥got bättre svar utan mer info om din anläggning, men läs runt lite här pÃ¥ forumet sÃ¥ hittar du en massa "matnyttigt".
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temp på KB är lågt?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2008, 19:46:05 »
Jag har för en vecka sedan själv installerat en Nibe 1235-8KW.
Jag hade tidigare en Thermia 400, 10,4 Kw.
Jag hade 400m markslinga sedan innan och denna har jag behållt. (kanske lägger ner ytterligare 200m till våren)
Nu är det runt +1 grad ute och har nu ca 19 starter/dygn. Har haft luft i systemet som nu verkar vara borta så antalet starter verkar sjunka.
KB in är runt +0,5 och -3 på KB ut i slutet på peridoden. Jag kör på läge 1 på KB pump
Hur ser detta ut tycker ni?
Är det normala siffror?
Jag har standardvärden från fabrik med kurva 8 och förskjuten -1.
Har ca 21 grader varmt inne med 0,5 grader diff.

Jag tycker du har fina siffror med så kort markslinga, är det lerjord?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB är lågt?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2008, 22:14:52 »
Jag har nu gjort ändringen på Gradminuter till -100 som du tipsade om och det verkar stämma som du sa att det blir färre starter. Nu undrar jag om någon kan förklara detta med gradminuter så att jag kan förstå. Har nämligen inte en susning av vad det betyder. Finns det något negativt med att gå från -60 till -100.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temp på KB är lågt?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2008, 12:13:45 »
Jag har nu gjort ändringen på Gradminuter till -100 som du tipsade om och det verkar stämma som du sa att det blir färre starter. Nu undrar jag om någon kan förklara detta med gradminuter så att jag kan förstå. Har nämligen inte en susning av vad det betyder. Finns det något negativt med att gå från -60 till -100.


Värdet i meny 9a uppdateras varje minut på detta sätt: värde = VB-fram - (börvärde VB-fram) + värde.
Som du ser så ökar värdet när VB-fram är högre än börvärdet och minskar då VB-fram är mindre än börvärdet.
När värdet når VP-°min (-60 eller -100) startar kompressorn så att VB-fram ökar och stiger över börvärdet.
när värdet når 0 så stoppar kompressorn och VB-fram sjunker ner under börvärdet.

Ett lågt värde ger då många start/stopp och ett högt värde kan innebära att innetemp börjar variera upp och ner, så länge du inte märker av några regelbundna tempvariationer inne så kan du vara lugn.

Jag brukar rekommendera att man försöker nå ca 20 starter/dygn då VP:n går ca 50 % av tiden.

Här står det lite mer om hur VP:n funkar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!