Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?  (läst 6962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pia_77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« skrivet: 06 oktober 2011, 11:46:28 »
Hej alla kloka användare jag ska köpa värmepump och borra efter bergvärme men är rätt lost på det här och håller på att utvärdera leverantörer och offerter.

Huset
Byggår 1968
Storlek 108 kvadrat plus 108 kvadrat inredd källare
Vattenburen golvvärme i stor del av huset

Jag har fått offert på NIBE fighter 1245-8 samt IVT Greenline HE C9 RF båda offerterna är nästan identiska skillnaden är att IVT offerten har 160m borrdjup medans NIBE offerten har 150m.

Någon som kan hjälpa mig med att förstå skillnaderna och upplysa mig om vad jag ska tänka på? Jag har även ett till företag inbokat som ska komma hit så jag lär få minst en offert till och jag lär mig ju mer varje gång jag träffar representanter.

Jag kommer inte att köpa några element initialt utan se om golvvärmen räcker som uppvärming då den täcker stor del av huset.

Något mer jag ska posta för att få hjälp?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2011, 13:34:06 »
Vart i Sverige finns huset och vad har du för uppvärmning och elförbrukning i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pia_77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2011, 13:45:10 »
Huset ligger i Göteborg och idagsläget har vi eluppvämt vattenburet värmegolv i stora delar av huset och elradiatorer där värmegolvet inte ligger. Vi planerar dock att se om golvet räcker till att värma även dessa utrymmen och i efterhand lägga till vattenradiatorer eller lägga mer golv.

Utloggad Pia_77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2011, 13:46:32 »
ca 24 000 kwt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2011, 17:31:01 »
Är det samma pris så skulle jag valt ivt djupare borra och kraftigare vp om offerten är lika i övrigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2011, 17:40:09 »
Om det är bättre med en större maskin beror ju på hur distributionssystemet i det termiska skalet ser ut :)
Det är inte bara att stoppa in en stor maskin, effekten pÃ¥ maskinen anpassas efter det tillgängliga flödet som det termiska skalet erbjuder.  *vinkar* 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2011, 17:42:47 »
Efter som Ts har varit i kontakt med rörfirmor antar jag att dom har kollat vilken typ av lösning dom ska lämna pris på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kyltekniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • BergVärme
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2011, 17:48:30 »
Man får hoppas det, men rörfirmor har ibland inte en(s) aning om en maskin har fast eller modulerande effekt.
Fråga dem: "Klarar mitt rörsystem pumpens krav på minflöden?"
1,5 plan 190m2, frÃ¥n 1973 direktel,  konverterat t vattenburet radiator. 150m borrhÃ¥l, 8,4 kW Viessmann 300-G, frikyla m takinfälld fläktkonvektor.
08-området, senaste årsförbrukning okt -10 till sept -11 = 12200 kWh(inkl fristående garage 25m2).
08-området, senaste årsförbrukning jan -11 till dec -11 = 10908 kWh(inkl fristående garage 25m2).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2011, 18:27:54 »
Har din maskin fast eller modulerande effekt Kyltekniker. Vilken maskin har du? *vinkar*

Utloggad Pia_77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2011, 18:51:55 »
Om det är bättre med en större maskin beror ju på hur distributionssystemet i det termiska skalet ser ut :)
Det är inte bara att stoppa in en stor maskin, effekten pÃ¥ maskinen anpassas efter det tillgängliga flödet som det termiska skalet erbjuder.  *vinkar*

Termiska skalet är det huset och distributionsystemet är väl det vattenburna golvvärmesystemet? Hur kollar jag flödet på det och vad bör jag tänka på?

Har din maskin fast eller modulerande effekt Kyltekniker. Vilken maskin har du? *vinkar*

Vilken maskin? Den offererade eller?

Är det samma pris så skulle jag valt ivt djupare borra och kraftigare vp om offerten är lika i övrigt.

IVTn är ca 20 000 kr dyrare den går på ca 140 000 och Niben på ca 120 000.

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig det är ju en hyffsat stor och viktig investering och rätt mycket att sätta sig in i.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2011, 18:54:19 »
Då skulle jag valt Nibe lika som jag har så jag är partisk ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2011, 19:03:22 »
Ursäkta  menade Kylteknikers maskin. Din installatör borde veta ditt flöde efter att att han gjort en okulär inspektion av ditt hus. utifrÃ¥n erfarenheter borde han dÃ¥ veta ditt tillgängliga flöde ganska exakt och dÃ¥ veta hur stor maskin du kan stoppa in utan att riskera att ändra flödet i systemet.
Det går fint att stoppa in nästan hur stor maskin som helst, men då krävs en annan typ av lösning med en tank osv.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2011, 19:16:55 »
Fabrikatet på värmepumpen är bara en parameter. Minst lika viktigt är det att välja en kunnig installatör som gör en bra installation och som finns kvar om ett antal år när man behöver reparation/service.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2011, 19:34:51 »
Om installatören finns kvar om 7 år är ju svårt att veta men väljer man ett vanligt märke ska en reparation inte vara några problem och det är nog ofta så att det är inte rörmockaren som installerat vp som kommer och repar det görs av en kyl firma i alla fall vid lite mera avancerade fel. Men håller med om att det är viktigt att välja en installatör som gör bra ifrån sig men det är så svårt att veta före installation. Tycker det är viktigt att välja ett märke på vp man gillar och tror på för vp är nästan halva summan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kyltekniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • BergVärme
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2011, 19:39:26 »
Ja du VP ORAKEL, det kanske du kan tala om :-)
1,5 plan 190m2, frÃ¥n 1973 direktel,  konverterat t vattenburet radiator. 150m borrhÃ¥l, 8,4 kW Viessmann 300-G, frikyla m takinfälld fläktkonvektor.
08-området, senaste årsförbrukning okt -10 till sept -11 = 12200 kWh(inkl fristående garage 25m2).
08-området, senaste årsförbrukning jan -11 till dec -11 = 10908 kWh(inkl fristående garage 25m2).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!