Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bli med värmepump.  (läst 28047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2016, 10:40:59 »
Det är tur för alla andra att viessmann är små med en lite marknadsföring budget i Sverige. Men de är ju jättar i världen

Dem skulle dominera annars  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2016, 11:22:43 »
Tror jag knappast, men visst skulle de sälja mer om de marknadsförde sig.
Knölig reglerdator och klen cirkpump på KB-sidan är saker som visar att även de har förbättringspotential.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2016, 11:32:27 »
Du  har knappat i mÃ¥nga viessmann datorer eller  :)   Hur vet du annars att de är knöliga    Klen KB cp stämmer inte.   Du vet  man diminsionerar den efter det tryckfall som man mÃ¥ste övervinna.
Bara för att nibe har smÃ¥ pluttiga VVX behöver inte alla ha det vettu  :)  Och för att SW skriver en sak sÃ¥ är det INTE en universell sanning    tummenupp

Men visst fortsätt pusha Nibe för dina aktier sÃ¥ blir det kalas  tummenupp   Erkänn oxÃ¥ att Nibe kommer sponsra dig en VP som de gjorde för den där hembyggarn som du kastade ut   

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2016, 12:28:40 »
O
Det är ofta svårt att följa med ........
Vad har jag skrivit som inte är universell sanning ?    Sc:,h
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #19 skrivet: 03 oktober 2016, 13:19:33 »
Har en Vitocal 300-G.
Manualen till den säger -10°C lägst för inkommande brine.
Cirkpumpen på kallasidan räcker säkert om man ser till att anslutningsledningar från pump och ut till hål inte blir för klent eller har för många 90° vinklar, använd långa böjar där det är möjligt.
Som oraklet skriver, Viessmann har lågt flödesmotstånd invändigt i pumpen.
Se även till att brinefilter och påfyllningskoppel inte är för klent.
Det har ju även stor betydelse vilken VP du väljer? För en 6 kW räcker kall-CP garanterat, för en 10 kW kan det vara mer gränsfall.

/ Fredrik

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #20 skrivet: 03 oktober 2016, 14:43:43 »
SW
Du har inte sagt det, det enda du har gjort är att du ställt en frÃ¥ga om kapaciteten pÃ¥ CP i en 333G och det skall du givitvis göra  tummenupp

Rikard väljer ju nu att tolka det som att det finns stora problem med KB cp i hela Viessmann´s VP sortiment  dontknow   

Det sitter samma CP i 6-10 kw maskinerna och Viessmann´s 10 kw ger 10,4 kw istället för 1245 10 som ger  9,66 kw   det skiljer alltsÃ¥ knappt en kw mellan de bÃ¥da.

Ni snöar in alldeles för mkt pÃ¥ DT3 - det ska vara DT3 annars är det inte bra  dontknow   Det är svÃ¥rt att veta vad som är bättre och det är svÃ¥rt att förklara det ocksÃ¥.

Men om vi tänker sÃ¥ här dÃ¥  :)

Varför står inte kyleffekten i nibes produktblad och det gör det i Viessmann´s ?
Varför har Viessmann 2,4kg köldmedium och Nibe bara 2 kg ?   Ã„r det billigt med köldmedium och är det bra med mkt CO2 ekvivalenter  :) ;) ;)
Varför stÃ¥r inte volymen pÃ¥ VVX utskriven i nibe bladet men det gör det i Viessmann  :)  4,6 l är det.
Varför anger Nibe sina värden vid normflöde pÃ¥ KB, 3i DT och Viessmann gör det vid MIN flöde 5 i DT   ::)
Varför har Viessmann´s nästan 11kw maskin 70 w cp och Nibes 9,5 kw maskin 185 !!!!   Ni tänker inte att det kanske är Nibe som har ngt problem eller ?  :) Brukar Tyska saker vara sämre än Svenska ? PORSCHE,BMW,AUDI,ADIDAS eller SAAB och TRETORN  dontknow dontknow

Sedan sÃ¥ spelar DT 3 mindre roll dÃ¥ det är kyleffekten som är den viktiga. En sak som gör det lättare att uppnÃ¥ DT 3 är om min maskin är mindre effektiv och inte orkar kyla brinet mer än 3K :)  Vart hamnar förÃ¥ngningen i processen och hur mkt kyleffekt hämtar vi hem, det är det viktiga och vi ser förÃ¥ngningen i realtid pÃ¥ 333G  tummenupp

Viessmann och Nibe och Baxi eller CTC osv   de anger ett flöde som de vill ha och ett tillgängligt tryckfall som vi installatörer skall dimensionera KB eller VB eller Hetgas eller VVC eller Kyla eller FJV eller vad som helst efter.  Ingen av leverantörerna har fel här utan det är upp till INSTALLATÖRERNA att dimensionera rörledningar sÃ¥ att vi kan nÃ¥ de värden som i detta fall den valda VP leverantören sagt att vi skall kunna uppnÃ¥.  :)

Som Fredik567 säger.  Dimensionerar man bara sakerna rätt sÃ¥ har man inga problem att uppnÃ¥ fina värden. Här blir installatören viktigare än fabrikatet man väljer. Viessmann är lika lätt som alla andra att knappa i datorn för slutkunden, men de ställer lite högre krav pÃ¥ installatörerna. Det är lite mer att programmera än i tex Thermia som jag anser vara 12 ljusÃ¥r före Nibe vad gäller enkel dator.  Detta har jag sagt vid flera tillfällen och jag sätter 100 spänn pÃ¥ att Rikard har knappat i exakt 0 Viessmann datorer utan väljer att tolka det jag sagt som att    -Viessmann har knöliga datorer  dontknow   Det har dem inte, de är röda och alldeles släta och fina tummenupp
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 14:48:28 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #21 skrivet: 03 oktober 2016, 15:00:39 »
Du  har knappat i mÃ¥nga viessmann datorer eller  :)   Hur vet du annars att de är knöliga    Klen KB cp stämmer inte.   Du vet  man diminsionerar den efter det tryckfall som man mÃ¥ste övervinna.
Bara för att nibe har smÃ¥ pluttiga VVX behöver inte alla ha det vettu  :)  Och för att SW skriver en sak sÃ¥ är det INTE en universell sanning    tummenupp

Men visst fortsätt pusha Nibe för dina aktier sÃ¥ blir det kalas  tummenupp   Erkänn oxÃ¥ att Nibe kommer sponsra dig en VP som de gjorde för den där hembyggarn som du kastade ut

Jag har inte knappat i en enda Viessmann, utan har läst det du skrivit, att den är lite krångligare, och att det är mer att knappa på - och mot bakgrunden att t.ex. Nibe och Thermia har TILLRÄCKLIGT komplicerade styrdatorer - både för installatörer och kunder så är min slutsats att det är en brist hos dem.
Om du inte varit uppriktig så är det inte något du kan anklaga mig för, slänger man ur sig skit så får man acceptera att andra sprider den.
Citerat från ett annat forum som svar på frågan om kunden var nöjd:
Citera
Det jag inte är riktigt nöjd med är väl just inställningarna -service-manualen är väl inte direkt lättläst och dessutom envisas dom med att skydda en massa (i mitt tycke) viktiga inställningar bakom lösenordsskyddade service-menyer. Jag har t ex ingen som helst förståelse för varför jag ska behöva ringa på en service-tekniker för att justera flödet på cirkulationspumpen till värmegolvet!? Dessa inställningar borde rimligtvis ligga under avancerade inställningar och inte på "expertnivån" som bara utbildade servicetekniker ska ha tillgång till

Om jag inte missminner mig så var det du som häromveckan försvarade maxfart på brinepumpen med försvar att det var bra med turbulent flöde och låg deltaT.
Jag har svårt att se det som ett "ickeproblem" att man måste dimensionera filter, rör, kopplingar och böjar annorlunda på Viessmanns maskiner för att få ett adekvat flöde - sen är det säkert möjligt att köra maskinen med både 5 och 7 graders deltaT, och med några minusgrader på Brine, men det ÄR BÄTTRE med varmare brine och lägre deltaT.

Nibe har på sin 1245-10 kW 85 kPa tillgängligt tryck på brinekretsen.
Visessmann har 59 kPa tillgängligt på sin 10 kW 333G.
Då de dessutom har större kyleffekt så borde de har mer tillgängligt externt tryckfall.
Det är min uppfattning och det står jag för.

Volymmässigt stora plattvärmeväxlare är ingen fördel rent kyltekniskt, tvärt om så ger större volymer/längre avstånd mellan plattorna en sämre värmeväxling, så att utifrån fyllnadsmängd dra slutsatsen att Viessmann har bättre eller effektivare värmeväxlare är helt fel.
OM de vore så mycket bättre som du påstår borde det ha visat sig i energimyndighetens tester, visst, de är bra - i nivå med de bästa - men de utmärker sig inte.

Jag har blivit erbjuden "mutvärmepumpar" från två tillverkare.
Aldrig från Nibe.
OM jag en vacker dag väljer att montera en subventionerad värmepump så kommer det att redovisas i detalj vad uppgörelsen är.
För att slippa skitsnack från sådana som dig så skulle jag gärna betala 70 000 kr för en värmepump.

Jag har aldrig påstått att det är stora problem med cirkpumparna på alla Viessmann, det är du som drar slutsatser som är rena fantasier - än en gång.
Fakta är att SW länkar till ett annat forum där en kund är missnöjd med sin höga deltaT, jag har ingen anledning att tvivla på det han skriver, och med utgångspunkt från cirkpumpens effekt så kan man enkelt se att det är rejäla skillnader mellan Nibe och Viessmann just på denna punkt, visst kan en bättre kylteknisk lösning i övrigt kompensera för ett lägre flöde, men det känns dumsnålt att spara in på nåt så fundamentalt viktigt som flödet över värmeväxlaren.
Prisskillnaden på en 75 och 185W cikpump är nog försvinnande liten när man köper tiotusentals/år.
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 15:15:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #22 skrivet: 03 oktober 2016, 15:53:25 »
Den finne du hänvisar till säger

I have also noticed that brine delta T is quite high with my 180m borehole. It is around 5K. I think that brine pump might be little bit too weak. How much is your brine delta T? And what is the output of your pump? I have 10kW version. I think optimal delta T would be something like 3K.

Varför har han ett högt DT ?  det vet vi inte eller hur    Gör vp 35 eller kallare grader fram ?   Har han 1-5 grader in pÃ¥ KB ?   Ingen aning va eller hur .

vid 0-35 rekommenderas detta 3 i DT    det kommer bli mer om vi har 2 eller 3 eller 5 grader in   och det kommer bli mindre om vi har 0 in och 50 ut  eller hur.

HUR blev nu viessmanns KB CP för smÃ¥  ??? ??? ???

Du har inte knappat i nÃ¥nting annat än din Nibe maskin, men en sak som är intressant är HUR kan ett företag,, som du ju numera har ,, fÃ¥ profitera pÃ¥ att ljuga och sprida falska uppgifter om andra företag  dontknow dontknow
Du vet som ni gjorde med CTC för att ni inte förstod deras lösning, eller sÃ¥ som du sÃ¥gat termostater fast du inte förstÃ¥r VVS eller som nu när du hittar pÃ¥ att Viessmann har undermÃ¥liga CP. Trots att det finns flera anläggningar med 250m djupa hÃ¥l som funkar fint  tummenupp     Det borde finnas ett ansvar om att hÃ¥lla sig till FAKTA den dagen man tjänar pengar pÃ¥ sitt forum där man man främjar lagbrott ( ingrepp i kylkretsar pÃ¥ egenhand) och skriver lögner om företags maskiner för att man inte förstÃ¥r det som man säger  tummenupp

Vad gäller kpa är 61,8 kpa  INTE 59  och din Nibe har 85 i 10 kw  och 48 pÃ¥ 8an  och 69 pÃ¥ 12 an och 58 pÃ¥ 6 an    Var 85 ett skrivfel eller blev det sÃ¥ mkt för att de valde samma CP i 10 o 12 modellerna ??  Är Nibe 8 och 6 KW sÃ¥ dÃ¥liga att de till och med är sämre en Viessmann som ju har omtalat dÃ¥liga CP ?   :o :o 
Dessutom mÃ¥ste ju dina Nibe maskiner förbruka mer än det dubbla vad gäller ström för att bli bättre. Det har du inga problem med och du har inga problem med ström ned i borrhÃ¥let men du vill absolut inte ha en extra CP som drar 20 w efter en ack  :o dontknow dontknow

Hur du fÃ¥r det jag sa att lÃ¥gt DT alltid är bättre än ett högre om allt annat är lika, att innebära att Viessmann har smÃ¥ kb cp   Ã¤r beyond me  dontknow  JA det finns ingen anledning att ha DT styr pÃ¥ KB för varför vill vi ha lägre flöde ?   Aldrig är svaret.   Det betyder ju inte att viessmann nu har ruttna pumpar, du mÃ¥ste ju skämta med dina slutsater alltsÃ¥  dontknow dontknow dontknow dontknow

Jag struntar helt i vad folk köper, det gör HELT KLART INTE DU.   Du reagerar aldrig dÃ¥ Carl N säger  200m 10 kw 1245     men du blev arg pÃ¥ MÃ¥le om Thermia, mig om Thermia, och sÃ¥ fort det skrivs ett enda ord i Viessmann trÃ¥dar sÃ¥ kommer du direkt o tjafsar.    dontknow
Verkar ju som om du har en viss förkärlek till Markaryd i alla fall  dontknow

Du säger så här
"""Jag skulle definitivt oroa mig för cirkpumpen på kalla sidan, hur man än vänder och vrider på det hela så är 75 W mindre än 185 W pumpeffekt, och utifrån vad flera av varandra oberoende installatörer hävdar här i forumet så får värmepumparna bäst COP om cirkpumpen på kalla sidan går på max."""

Men du har aldrig pÃ¥stÃ¥tt att det e ngt problem   nänä    dontknow   


Viessmann är mina öga totalt överlägsna Nibe, TS borde köpa en Nibe ändÃ¥ för med största sannolikhet kommer inte installatören klara av det. Jag tycker Viessmann är enklare än Thermia dÃ¥ dem kan allt JAG vill gör utan exp kort osv. Jag tycker Thermia är mkt enklare än nibe som är enklare IVT   det beror ju pÃ¥ vad man arbetar med mest sÃ¥klart.  Om TS har en Nibe installatör sÃ¥ kommer han givetvis kunna de sakerna betydligt bättre än en ny produkt.
Inget av det betyder att TS kommer fÃ¥ problem med endera fabrikatet  tummenupp  Han behöver bara lära sig 1 enda maskin en enda gÃ¥ng och det är lika enkelt/svÃ¥rt oavsett märke. :)


 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #23 skrivet: 03 oktober 2016, 16:46:48 »
Nej, vi vet inte varför han har ett högt deltaT, men det är väl troligt att flödet är lite lågt - det är den TROLIGASTE orsaken om man förutsätter att killen tittat mer än en gång på sin deltaT.
Viessmann uppger ju flödet vid DT5, så det verkar vara deras mål, och då kan ju 75 W räcka.
Målet DT5 är dock enligt mig sämre än målet DT3.

Daikin har ju en större cirkpump på sin inverter som de kör 100% effekt på även vid lägsta uteffekt efter att i tester sett att COP blir så mycket bättre att det lönar sig.

När det gäller tryckfallet så var det du som tidigare jämnförde 10 kW maskiner - så jag tyckte det var lämpligt att fortsätta med den storleken i diskussionen.
Enligt den manual jag hittat så är det 59 kPa på Viessman 333G 10 kw, se bifogad fil. (590 mbar = 59 kPa)
Det kanske finns andra manualer som jag inte hittat?
Bild ur manualen bifogas.

Jag profiterar inte på att ljuga, CTC:s 410 värmde enligt bevis (loggade anläggningar) nedre tanken så mycket när den producerade tappvarmvatten att den nästan aldrig fick arbeta med värmeproduktion under vår och höst.
Skulle aldrig falla mig in att INTE kritisera så uppenbara brister, oavsett om tillverkaren ifråga annonserar i forumet eller ej, men visst förstår jag att CTC och dess installatörer tog väldigt illa vid sig av kritiken.
De som sprider lögner är de som påstår att CTC:s värmepumpar (om de inte ändrat i styren efter vår kritik) är lika effektiva som andras.
De värmer onödigt länge mot övre tanken, trycker ned värme i nedre i sådan utsträckning att det räcker för att hålla huset varmt under vår och höst utan att tillåta värmepumpen arbeta med hög COP och låga temperaturer.
Det ger sämre SCOP och högre driftskostnad, dessutom troligen kortare livslängd på kompressorn då den får arbeta med höga tryck och temperaturer under en större del av sin livslängd.

Jag har inte hittat på att Viessmann har undermåliga cirkpumpar, det är du som påstår det, inte jag.
Jag påstår att högre flöde och lägre deltaT är bättre än lågt flöde och hög deltaT - varken mer eller mindre.
Då Viessmann har klenare cirkpump på den nu diskuterade 10 kW värmepumpen så skulle jag ha det i beaktande, eller "oroa mig" för det om jag köpte en sådan.
DET är allt jag skrivit, resten är rena fantasier från din sida.

Att Nibe 1245-10 har så högt tillgängligt yttre tryckfall beror nog på att de har samma cirkpump som den större 12 kW modellen.
Dessutom har ju Nibe kolvkompressor så de har en lite lägre max uteffekt än jämförbara scrollkompressorer, COP däremot är bättre i de flesta fallen.
På de mindre 6 och 8 kW modellerna är det externa tryckfallet lägre, men det är ju också kravet på flöde och kyleffekten som skall plockas upp.
Notera att jag bara skrivit om Viessmanns 10 kW maskin, det är du som förvränger allt, och far med lögner, och nu påstår att jag sågar hela deras sortiment.

Citera
Hur du fÃ¥r det jag sa att lÃ¥gt DT alltid är bättre än ett högre om allt annat är lika, att innebära att Viessmann har smÃ¥ kb cp   Ã¤r beyond me  dontknow  JA det finns ingen anledning att ha DT styr pÃ¥ KB för varför vill vi ha lägre flöde ?   Aldrig är svaret.   Det betyder ju inte att viessmann nu har ruttna pumpar, du mÃ¥ste ju skämta med dina slutsater alltsÃ¥  dontknow dontknow dontknow dontknow

Skall villigt erkänna att jag har svårt att förstå vad du menar med ovanstående stycke, men jag tolkar det som att du anser att högre flöde på KB är bättre.
Det är precis det jag också tycker.
Jag har aldrig påstått att Viessmanns cirkpump är rutten, det är du som skriver det.
Jag påstår bara att de är i kleanste laget för att ge så högt flöde som vissa av konkurrenternas värmepumpar har.
Jag anser dessutom att det är sämre med en klenare pump.
Har man en större pump, men av någon anledning VILL ha 5 graders DT på KB så kan man ju alltid ställa ned effekten så det blir samma som på Viessmann, på Viessmann kan man inte öka flödet så att det blir samma som på andras värmepumpar, och det tycker jag är en nackdel.
Har aldrig påstått att det är ruttet, bara att det finns förbättringspotential.

Vad jag har gjort mot Måle kan jag inte påminna mig, så vitt jag vet har jag inget otalt med honom.
När det gäller min inblandning i dina Viessmanntrådar så vet du att det finns regler mot att upprepade gånger framhålla ett visst fabrikat även om man tycker att de är bäst.
Orsaken är att det ger en sned bild av verkligheten, eller KAN göra det, sÃ¥ sent som idag skriver trÃ¥dstartaren i detta ämne "Är viessmann sÃ¥ bra sÃ¥ det är värt att ha en utan att ha installatör pÃ¥  platsen".
Min slutsats är att dina inlägg som höjer dem till skyarna har effekt på försäljningen, och folks uppfattning om dessa pumpar.
Då det är uppenbart att så är fallet rent generellt, och troligen specifikt i detta fall, så finns regler mot detta.
Då finns två alternativ för mig:
1. Radera det som skrivs om det bryter mot reglerna och snedvrider bilden av verkligheten.
2. Bannlysa den som envisas med att bryta mot regelverket.
3. Sakligt bemöta det som skrivs för att bilden skall bli mer saklig och mindre känslomässig.

Jag gillar Nibe precis som många gillar Volvo, det är svenskt, har sålts länge, och i stort antal vilket gör att många förstår sig på dem, och det finns reservdelar.
Samma sak kan man säga om Thermia, CTC och IVT. (Även om de inte är Svenska längre)
Nibe är dessutom prisvärd, speciellt för de som köper på nätet och installerar själva är det stor skillnad i pris mellan den eller att köpa en Thermia eller IVT via ÅF.
Viessmann kan inte skryta med de fördelarna, men verkar i allt övrigt vara fina maskiner.
Har aldrig påstått annat.

Jag har dock ingen uppfattning om kvalitén på några värmepumpar, det kan bara de som installerar ha, när maskinerna har några år på nacken.
Tyvärr är ju hemlighetsmakeriet rätt stort när det gäller felstatistik och försäljningsstatistik, så inte ens utifrån de siffrar som Folksam faktiskt presenterar är det svårt att säga vilka värmepumpar som är bättre eller sämre kvalitetsmässigt, så det bukar jag aldrig yttra mig om.
Min bild av Kvalitetsskillnaderna är att de är relativt små, och därför inget som är avgörande när jag rekommenderar (de få gånger jag gör det) några maskiner.

Jag har bara tillgång till Nibes beräkningsprogram, och jag vet att det kan snedvrida bilden "som om" jag rekommenderar dem.
Jag försöker därför att alltid skriva att beräkningen görs i deras program för att jag bara har tillgång till det programmet, det finns maskiner från andra tillverkare med liknande effekt som säkert fungerar lika bra eller bättre.
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 16:56:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #24 skrivet: 03 oktober 2016, 17:01:47 »
Inte deras mÃ¥l med DT 5  MIn flöde betyder INTE att det är mÃ¥let  ;)

Bara att ladda ned manualer som ligger ute  där stÃ¥r 61,8 kpa    jag har inget hemligt super dokument, varför skulle jag ha det  :)

Jag höjer ingenting till ngn sky,   jag säger vad jag tycker är bra   thats it   
Jag förväntar mig absolut att du raderar eller bannlyser   det är ju din stil som de flesta vet  :)

Nu blir jag alltsÃ¥ utslängd för att ha sagt att Thermia gör brr grejer OCH att viessmann gör det  tummenupp   hahahaha   helt sjukt alltsÃ¥.  Jag hade dessutom rätt i bÃ¥da fallen  tummenupp

Viessmann kan precis som de andra maskinerna skryta med att mÃ¥nga vet hur de fungerar och att reservdelar finns. KYLMA och REFRICO och DAHL och AHLSELL säljer deras reservdelar precis som de andra fabrikaten dÃ¥ det är samma prylar i de flesta värmepumpar, det skulle du veta om du visste ngt om detta  ::)


Holy shit alltsÃ¥    :P :P


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #25 skrivet: 03 oktober 2016, 17:17:47 »
Jag har laddat ned manualen från nätet: https://www.manualslib.com/manual/533365/Viessmann-Vitocal-222-G.html?page=3#manual
(Hittade inget annat ställe)
Jag har aldrig påstått att Thermia eller Viessmann är dåliga, det är DU som påstår det.
Varför har jag ingen aning om.  dontknow

Så länge jag inte bannlyser dig så kommer jag att balansera det du skriver med fakta.
Sen är det upp till läsarna att avgöra vem de litar mest på, det kan bara dom avgöra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #26 skrivet: 03 oktober 2016, 17:34:56 »
Till trådstartaren.
Att den påstås stoppa vid -1 grader borde inte stämma, enligt manualen på sidan 98 http://www.viessmann.se/content/dam/vi-brands/SE/Datablad/Varmepumpar/Bergvarme/3XX/Data%20Vitocal%20333-G%206-10%20kW%20-%2005-2015.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/Data%20Vitocal%20333-G%206-10%20kW%20-%2005-2015.pdf

Så kan man i diagrammet se att den kan göra 55 grader varmt vatten med -5 in och -10 grader ut på brine.
Kanske kan det ha varit hög framledning samtidigt som brine blev kall.

EN annan sak som är lite konstig i ditt första inlägg är att du säger att ni har 3 graders deltaT på ert radiatorsystem vid -25 grader.
På enrörsystem brukar man ju ha större deltaT än på tvårörs, tycker det finns anledning att kolla upp hur d ni kan ha så låg deltaT, finns det någonstans i systemet som nu har "kortslutning" alltså att vattnet i princip passerar en eller flera radiatorer utan uppehållstid alls?
Ni kan t.o.m ha en felkoppling någonstans som gör att vattnet går raka vägen från fram till returledning...
Man slutar aldrig förvånas.

Annars kan man minska flödet litegrann utan att det påverkar uteffekten speciellt mycket, Viessmann verkar ju ange uteffekten vid 5 graders deltaT på värmebäraren så det borde vara Ok att köra med den deltaT:n i alla fall.

Har du fått några beräkningar på borrdjup gjorda?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bli med värmepump.
« Svar #27 skrivet: 03 oktober 2016, 20:20:10 »
@Rickard
du skrev ,
Volymmässigt stora plattvärmeväxlare är ingen fördel rent kyltekniskt, tvärt om så ger större volymer/längre avstånd mellan plattorna en sämre värmeväxling,

ju större yta man har desto närmare ( effektivare)  växlar man temperaturerna ,,,  sÃ¥ där har du fel ! en växlare kan i princip inte bli för stor annat en för plÃ¥nboken !   


sen  tjafset med tempen pÃ¥ KB ,,,   finns bara ett sätt ,   Mät med ett digitalt instrument  vart förÃ¥ngningen hamnar  och vad överhettningen blir !    resten är ointressant

jag har mätt pÃ¥ en ecozon 1000 lvvp  tex    mellan steg 1 och 2 pÃ¥ fläkten va det knappt mätbart!!  med den stora förÃ¥ngaren dem har
va runt -5 om jag kommer ihÃ¥g rätt ,,  ( 2008 )
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #28 skrivet: 03 oktober 2016, 20:31:58 »
SW
Du har inte sagt det, det enda du har gjort är att du ställt en frÃ¥ga om kapaciteten pÃ¥ CP i en 333G och det skall du givitvis göra  tummenupp

Rikard väljer ju nu att tolka det som att det finns stora problem med KB cp i hela Viessmann´s VP sortiment  dontknow   

Det sitter samma CP i 6-10 kw maskinerna och Viessmann´s 10 kw ger 10,4 kw istället för 1245 10 som ger  9,66 kw   det skiljer alltsÃ¥ knappt en kw mellan de bÃ¥da.

Ni snöar in alldeles för mkt pÃ¥ DT3 - det ska vara DT3 annars är det inte bra  dontknow   Det är svÃ¥rt att veta vad som är bättre och det är svÃ¥rt att förklara det ocksÃ¥.

Men om vi tänker sÃ¥ här dÃ¥  :)

Varför står inte kyleffekten i nibes produktblad och det gör det i Viessmann´s ?
Varför har Viessmann 2,4kg köldmedium och Nibe bara 2 kg ?   Ã„r det billigt med köldmedium och är det bra med mkt CO2 ekvivalenter  :) ;) ;)
Varför stÃ¥r inte volymen pÃ¥ VVX utskriven i nibe bladet men det gör det i Viessmann  :)  4,6 l är det.
Varför anger Nibe sina värden vid normflöde pÃ¥ KB, 3i DT och Viessmann gör det vid MIN flöde 5 i DT   ::)
Varför har Viessmann´s nästan 11kw maskin 70 w cp och Nibes 9,5 kw maskin 185 !!!!   Ni tänker inte att det kanske är Nibe som har ngt problem eller ?  :) Brukar Tyska saker vara sämre än Svenska ? PORSCHE,BMW,AUDI,ADIDAS eller SAAB och TRETORN  dontknow dontknow

Sedan sÃ¥ spelar DT 3 mindre roll dÃ¥ det är kyleffekten som är den viktiga. En sak som gör det lättare att uppnÃ¥ DT 3 är om min maskin är mindre effektiv och inte orkar kyla brinet mer än 3K :)  Vart hamnar förÃ¥ngningen i processen och hur mkt kyleffekt hämtar vi hem, det är det viktiga och vi ser förÃ¥ngningen i realtid pÃ¥ 333G  tummenupp

Viessmann och Nibe och Baxi eller CTC osv   de anger ett flöde som de vill ha och ett tillgängligt tryckfall som vi installatörer skall dimensionera KB eller VB eller Hetgas eller VVC eller Kyla eller FJV eller vad som helst efter.  Ingen av leverantörerna har fel här utan det är upp till INSTALLATÖRERNA att dimensionera rörledningar sÃ¥ att vi kan nÃ¥ de värden som i detta fall den valda VP leverantören sagt att vi skall kunna uppnÃ¥.  :)

Som Fredik567 säger.  Dimensionerar man bara sakerna rätt sÃ¥ har man inga problem att uppnÃ¥ fina värden. Här blir installatören viktigare än fabrikatet man väljer. Viessmann är lika lätt som alla andra att knappa i datorn för slutkunden, men de ställer lite högre krav pÃ¥ installatörerna. Det är lite mer att programmera än i tex Thermia som jag anser vara 12 ljusÃ¥r före Nibe vad gäller enkel dator.  Detta har jag sagt vid flera tillfällen och jag sätter 100 spänn pÃ¥ att Rikard har knappat i exakt 0 Viessmann datorer utan väljer att tolka det jag sagt som att    -Viessmann har knöliga datorer  dontknow   Det har dem inte, de är röda och alldeles släta och fina tummenupp
Produkt bladet är nog främst till för vanligt folk som inte vet vad kyleffekt är men här kommer en länk för som vanligt med Nibe finns det mesta på nätet http://www.nibe.se/Proffs/Dimensionering/Diagram-Kyleffekter/
Har man problem med att klara av att knappa pÃ¥  en modern styr som tex en Nibe1245 har dÃ¥ har man nog problem med mycket i vÃ¥rt digitaliserade samhälle.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #29 skrivet: 03 oktober 2016, 22:36:49 »
Jag har laddat ned manualen från nätet: https://www.manualslib.com/manual/533365/Viessmann-Vitocal-222-G.html?page=3#manual
(Hittade inget annat ställe)
Jag har aldrig påstått att Thermia eller Viessmann är dåliga, det är DU som påstår det.
Varför har jag ingen aning om.  dontknow

Så länge jag inte bannlyser dig så kommer jag att balansera det du skriver med fakta.
Sen är det upp till läsarna att avgöra vem de litar mest på, det kan bara dom avgöra.

Jag har aldrig sagt att du sagt att dessa företag är dÃ¥liga  dontknow   jag säger att du stänger av och skäller pÃ¥ dem som säger att nÃ¥got annat fabrikat än nibe är bra.

Synd att du inte medverkade pÃ¥ din grabbs kurser..dÃ¥ skulle fattat att DT kan vara 1 2 3 4 5   det kvittar.   Det som spelar roll är....hÃ¥ll i dig nu för det kommer nog som en chock ...

Vart hamnar förÃ¥ngningen. tummenupp   känns som jag skrivit detta förr.

Smurf   purjo     har ni sett mig skriva detta till Rikard nÃ¥gon gÃ¥ng  :)

Jag tror det    eller    dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!