Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm: Värmebärare ut MAX (GT8)  (läst 13169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Larm: Värmebärare ut MAX (GT8)
« Svar #30 skrivet: 17 mars 2013, 10:17:33 »
Antar att du menar den sladden som går in på beredaren i ett snitt genom isoleringen typ 15cm ovan botten på sidan?

Just det, på höger sida på min pump. Det är någon form av ficka den sitter i.

En kanske dum fråga, varmvattenberedaren är väl luftad?

Jag minns inte om stopp-temperaturen för VV-beredning ligger på 51 eller 52 grader, men jag vet att den temperaturen brukar gå upp till 54 grader innan värmepumpen stannar. Min gissning är att orsaken ligger i det att GT3 inte mäter tappvattentemperaturen utan ligger i en utvändig dykficka på själva yttermanteln, så för att uppnå 51 grader tappvatten behöver yttermanteln värmas till några grader högre,
Nja, givaren sitter rätt nära botten på beredaren. Vattnet i toppen är några grader varmare än där givaren sitter. Varmvattentemperaturen man ställer in är inte temperaturen på tappvattnet utan temperaturen där givaren sitter. Sen finns det också en kopplingsdifferens man kan ställa in. Den är förmodligen inställd på 5 grader i det här fallet (fabriksinställningen) så varmvattenberedning ska starta på inställt värde - 2,5 grader och sluta vid inställt värde + 2,5 grader. Vad jag kan påminna mig är det bara några tiondels grader som GT3-temperaturen stiger över stopptemperaturen när VV-beredningen avslutas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Larm: Värmebärare ut MAX (GT8)
« Svar #31 skrivet: 17 mars 2013, 17:03:57 »
Jag råkade vara i källaren när pumpen stannade efter en varmvattenberedning. GT3 steg till 0,7 grader över stopptemperaturen efter det att pumpen stannade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Värmebärare ut MAX (GT8)
« Svar #32 skrivet: 19 mars 2013, 19:04:40 »
Om du har en HT Plus modell med Rego 637 så värms varmvattnet tills Gt9 uppnått inställd vv-temp + halva kopplingsdifferensen, alltså 53 grader i ditt fall. Om kopplingsdiff är inställd på standard 4 grader.
När Gt9 blivit 53 grader är det fullt normalt att Gt3 hamnar på över 55 grader.
Vv laddningen startar igen när Gt3 kallnat till vv-temp - halva diffen, alltså 49 grader.

Jag skulle tro att det är för lågt flöde, går det att öka farten på den inre cirkulationspumpen ett steg?

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm: Värmebärare ut MAX (GT8)
« Svar #33 skrivet: 19 mars 2013, 21:37:43 »
ebolasmurf, har du kollat så att ventilerna som sitter i eller i anslutning till smutsfiltret är helt öppna, och inte begränsar flödet?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!