Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminuter inställning?  (läst 8091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
Gradminuter inställning?
« skrivet: 05 februari 2014, 17:59:18 »
Jag funderar på hur folk gör med gradminutrarna på sina pumpar.
Genom detta forum har jag för tillfället -100 på kompressorstart och -800 på eltillsats. Nu har det ju varit en mild vinter men när det var runt -10 i ett antal dagar i sträck så hann inte gradminutrarna gå ner mer än till -140 innan den började räkna hem det igen så det verkar ju inte vara några problem för min pump att slippa tillsats så att säga.
Men nu till min fundering, skulle det löna sig att skruva ner kompressorstarten till typ -250 på vår/höst så att pumpen går längre men betydligt mer sällan, eller är vinningen totalt meningslös?

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2014, 18:03:59 »
Det blir mera svängningar i rumstempen om du gör sÃ¥. Men om du inte är känslig för sÃ¥nt skulle jag säga kör pÃ¥  tummenupp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2014, 18:17:45 »
Om du har ok med starter med gm på -100 så skulle jag inte ändra i alla fall inte till så lågt som -250 det kommer troligtvis resultera i att vp värmer onödigt högt över framledningens börvärde helt i onödan och det kan ev bli ojämn värme inne. Hur många starter per dygn har du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2014, 18:26:46 »
Sedan pumpen installerades 1 maj så fram till idag knappa 10starter per dygn (9,6 exakt uträknat), men hur den går/startar på olika årstider vet jag inte, men den har la mest på vår/höst om jag förstått det rätt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2014, 18:28:08 »
Då skulle jag låta den vara så länge men skriv av start räknaren och kolla en vecka så du vet säkert.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2014, 18:39:01 »
Sedan pumpen installerades 1 maj så fram till idag knappa 10starter per dygn (9,6 exakt uträknat), men hur den går/startar på olika årstider vet jag inte, men den har la mest på vår/höst om jag förstått det rätt?
Det beror på hur en är dimensionerad, hur långa körtider har du med 10 starter/dygn?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2014, 19:52:22 »
Hua, sicka frågor ni ställer. Nu när det ligger runt nollan ute så uppskattar jag grovt runt en start varannan timme och en gångtid på 30-40 minuter. Men jag får återkomma med mer exakt. Men totalt sedan installation har den gått 1621 timmar så cirkus 5,8h/dygn sedan start, men det kanske inte säger så mycket.
Men som sagt, ska undersöka mer exakt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2014, 20:09:40 »
jag skulle också låta det vara.

Vill du kolla hur du ligger till så kan du kontrollera vilken framledningstemperatur värmepumpen ligger på när GM är på väg att närma sig noll, dvs i slutet på körningen. Jämför värdet med beräknad framledning.

Typ nu kanske du har beräknad framledning på 35 och om framledningen vid slutet av körningen ligger under 43 så är det en ganska bra avvägning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2014, 07:59:13 »
Upptäckte en intressant sak igår när jag skulle kolla hur lång tid kompressorn gick under en körning och det var att efter att den kört varmvatten så hoppade den direkt över och körde värme därefter, trots att gradminutrarna endast stod på -24 (kompressorn ska inte starta förrän -100). Är det så på alla pumpar att den kör upp värmen till 0 efter att den kört varmvatten, oavsett gradminuterläge?

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2014, 08:03:50 »
Det var inte så att varmvattenkörningen hade avbrutit en värmekörning och det var en "gammal" skuld?
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2014, 08:07:51 »
Förresten, som svar pÃ¥ Davids frÃ¥ga sÃ¥ igÃ¥r kväll, när det var -1.2 grader ute, sÃ¥ var beräknad framledning 35,6 och den nÃ¥dde 0 vid 41.4 framledning. Förstod även dÃ¥ vad pumpen jobbar/räknar med, det är alltsÃ¥ när returvattnet har samma temperatur som den beräknade framledningen som gradminuterna är 0. Man lär sig nÃ¥got nytt varje dag  ::)

Gromit: Nej, jag hade nämligen precis varit nere och gjort läxan som David bett mig om, att kolla sluttemperaturen vid körning, och blev förvånad när kompressorn drog igång bara 10 minuter efter igen. Gick då ner och kikade och då såg jag att den körde varmvatten. Stod och kollade på värdena i informationsmenyerna och helt plötsligt hoppade den över från varmvatten till värme och körde upp gradminutrarna till 0.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2014, 10:03:38 »
Tjena BengtEdvin,

Vad har du för värmepump? Det är att gradminuterna är 0 som stoppar kompressorn. Det råkade sammanfalla med att din retur var på samma värde. Och det är precis som jag nämnde tidigare en bra avvägning, att ställa in det så. Om du ändrar startvärdet i gradminuter till exempelvis -240 så kommer det se annorlunda ut.

När kompressorn går och gör värme, exempelvis men det kan vara VV lika gärna, så när den är klar kollar den om det finns någon typ av behov i systemet. I så fall tar den detta när ändå kompressorn är igång.

Men det blir ju då en mycket kortare körning än normalt, eftersom det ackumulerade värmebehovet i ditt exempel med -24. Detta säger jag bara för att om man har tänkt att mäta något eller göra en kontroll så blir inte en körning som börjar på -24 representativ.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2014, 12:09:46 »
Förstod även dÃ¥ vad pumpen jobbar/räknar med, det är alltsÃ¥ när returvattnet har samma temperatur som den beräknade framledningen som gradminuterna är 0. Man lär sig nÃ¥got nytt varje dag  ::)

Nej, det finns inget samband mellan returtempen och gradminuterna. När framledningstempen är X grader över bör adderas det X till underskottet varje minut. När underskottet är 0 stannar kompressorn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
SV: Gradminuter inställning?
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2014, 12:52:30 »
Jag har en NIBE 1226-8.
Nehe? Vad märkligt för det stämde så otroligt väl överrens igår. Beräknad var 35,6 och precis när returen stabiliserades på 35,6 så slog den om till gradminuter +2 och kompressorn slog av.
Jaja, då visste man inget i alla fall då...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!