Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C9 startar om sig  (läst 7204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #15 skrivet: 10 september 2012, 15:59:36 »
Har varit i kontakt med 2 leverantörer ( varav den ena är de som har installerat pumpen från början)
Den ena säger ett pris på runt 20.000 för ett kompressorbyte, han tyckte dock att det bästa vore att sätta dit en helt ny pump för att nya pumpar är SÅÅÅÅ mycke effektivare.
Kan pumpen leva i 4 år till med ny kompressor så har den kostat 5000kr/år.
Kan en ny pump verkligen spara in 5000kr per år jämfört den gamla? har svårt att tro det.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #16 skrivet: 10 september 2012, 18:22:15 »
Nibes och Thermias 10 kW värmepumpar har ungefär samma uteffekt som IVT/bosch 9 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #17 skrivet: 10 september 2012, 18:27:21 »
Har varit i kontakt med 2 leverantörer ( varav den ena är de som har installerat pumpen från början)
Den ena säger ett pris på runt 20.000 för ett kompressorbyte, han tyckte dock att det bästa vore att sätta dit en helt ny pump för att nya pumpar är SÅÅÅÅ mycke effektivare.
Kan pumpen leva i 4 år till med ny kompressor så har den kostat 5000kr/år.
Kan en ny pump verkligen spara in 5000kr per år jämfört den gamla? har svårt att tro det.
Tror du fått ett bra pris på kompressorbytet. En ny vp lär inte spara in 5000kr per år om inte den gamla är riktigt underdimensionerad. Jag skulle nog byta kompressorn om det är ett fast pris du fått men är du säker på att det är kompressorn som är slut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #18 skrivet: 10 september 2012, 18:49:15 »
Men tanke på hur den låter så kan det inte vara annat än ett kommande kompressorhaveri.
Nej det är inget fast pris, men det ska jag se till att fixa.
Har jag nåt att förlora på att låta VP gå tills kompressorn packar ihop helt å hållet (förutom aningens högre förbrukning kanske) Är det nåt annat som kan ta skada av en havererad kompressor?
Allt som har med kompressorn att göra byts ju ut samtidigt om jag inte fattat fel.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #19 skrivet: 10 september 2012, 21:28:25 »
Har dålig koll men tror inte allt byts växlare rör och alla andra grejer blir ju kvar och (tror jag) kan bli förorenade av en dålig kompressor men det kanske dom redan är Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #20 skrivet: 21 september 2012, 22:51:16 »
Jahapp.....

....problemet har visat sig bli allvarligt.
pumpen har gått (om än höglutt) sen senast, men ikväll verkar den ha gjort sitt.
När den ska starta sÃ¥ löser jorfelsbrytaren ut.  Ã¥terställde jfbr och startade upp VP igen med samma resultat.
3ggr...
Stängde av VP för att förhindra uppstart eftersom jag gärna vill ha ström i resten av huset.
Det är ju inte särskillt kallt så vi klarar oss utan värme i huset, men man vill ju gärna ha varmvatten.
Kommer VP gå över på tillskott om man koppar ur kompressorn? (det är ju rätt enkelt att koppla ur matningen till kontaktorn så kompressorn inte kan starta)
Jag vill ju gärna ha varmvatten som sagt, och tills dess att man har fått hit kunnigt folk att titta på grejjerna så får jag väl leva med att den går på tillskott.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #21 skrivet: 22 september 2012, 13:10:40 »
Det bör gÃ¥ att ställa in vp sÃ¥ den gÃ¥r pÃ¥ endast elpatron  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #22 skrivet: 22 september 2012, 13:32:17 »
Japp hittade alternativet i menyn.
Men systemet ville inte gÃ¥ igÃ¥ng. 
I displayen stod  "värmepumpen startar om 0 sekunder"
Lämnade pumpen ifred och efter en stund hade den startat och gick mycke riktigt endast på tillskott.
FÃ¥r snÃ¥la lite med varmvattnet tills problemet är löst. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!