Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ NivÃ¥kärl ? Nibe  (läst 10054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« skrivet: 02 januari 2010, 22:20:21 »
Tycker att vätskenivån i nivåkärlet har minskat en aning och funderar på om jag behöver fylla på det.

Är det nÃ¥gon speciell vätska ?  Eller vatten ?

Är ingen påfylllnings-slang eller rör kopplat för att fylla den.

Tack på förhand



1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 08:40:30 »
En kall väderlek med mer drift på VP kan ju resultera i mycket kallare köldbärare och att den därför minskat i volym, så är nivån något lägre.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 10:41:49 »
OBS, absolut inte enbart vatten eftersom det måste vara frostbeständigt ner till kanske -15. De brukar hälla i köldbärare, tror det är en blandning av sprit och vatten. Påfyllningen kan väl ske genom att skruva loss säkerhetsventilen ovanpå, fast jag har inte god koll på om det är nåt tryck och om det är olämpligt att skruva loss den, men jag kan tänka mig att du nog ska stänga av VP under tiden du i sådant fall fyller på. Bäst att avvakta experterna för mer kött på benen innan du pillar själv med detta. I bruksanvisningen står det att kärlet ska märkas med typ av köldbärare som är använd, detta har inte min leverantör gjort. Förmodligen används säkert oftast den vanligaste köldbärarvätskan...vad nu det kan vara? /Jesper
Tycker att vätskenivån i nivåkärlet har minskat en aning och funderar på om jag behöver fylla på det.

Är det nÃ¥gon speciell vätska ?  Eller vatten ?

Är ingen påfylllnings-slang eller rör kopplat för att fylla den.

Tack på förhand




« Senast ändrad: 03 januari 2010, 10:48:32 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 11:13:26 »
så länge det inte är tomt eller ligger på gränsen så kan man avakta och fylla på
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2010, 09:56:48 »
Är väl så att pumpen skall vara igång när man fyller för att nivån är som lägst när cirk pumpen går.
Du kan fylla pÃ¥ med vanligt vatten om det handlar om bara nÃ¥gon liter, du har ju 2 liter blandad vätska i systemet /borrad meter, med andra ord rätt mycket.  ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2010, 10:41:37 »
Som FRJO skriver så avvakta att fylla på om det inte är tomt, det är rätt kallt nu som kan påverka nivån. Om du ändå behöver fylla på så kan du göra det både när pumpen går och står stilla och det går utmärkt med vanligt kranvatten.

Stäng kranen under nivÃ¥kärlet och öppna den som sitter i toppen försiktigt (det är övertryck i kärlet) Fyll pÃ¥ vatten, stäng övre kranen och öppna nedre. Färdigt!  Thumbsup
Är det väldigt låg nivå kan du behöva upprepa proceduren efter att pumpen gått ett tag.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Fylla på Nivåkärl ? Nibe
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2010, 14:17:45 »
Ok då avvaktar jag och håller koll på nivån ett tag till. Men att fylla på nån liter eller två med vatten går alltså bra om det behövs sen.

Tackar.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!