Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: f1226-8 kompressorstarter  (läst 18973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #15 skrivet: 06 december 2014, 18:02:49 »
Bild 1:

Dom två röda vred tror jag är returen till värmepumpen, ska det vara fullt flöde där eller ska jag strypa något med hjälp av vreden.

Bild 2 är på trycket i systemet.

Bild 3 hamnade på sniskan men ska visa en T koppling som är precis ut från värmepumpen.
Det går alltså ut från värmepump till T kors, ena hållet till ett element precis intill och åt andra hållet ut på övriga slingan.
Samt likadant för returen, T kors till övriga slingan samt åt andra hållet till elementet precis intill.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #16 skrivet: 06 december 2014, 18:14:21 »
Kan jag göra någon injustering på elementet som det ser ut?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #17 skrivet: 06 december 2014, 18:45:49 »
Vet inte om dom kopplen går att justera men det går att montera hand ratt där termostaten ska sitta och justera med den. Det är troligtvis högt flöde genom radiatorn nära vp den som sitter på egen ledning efter T-stycket. Låt stammen vara helt öppen blir det för högt flöde genom vp är det bättre att sänka hastigheten på cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #18 skrivet: 06 december 2014, 19:55:52 »
. Det är troligtvis högt flöde genom radiatorn nära vp den som sitter på egen ledning efter T-stycket. Låt stammen vara helt öppen blir det för högt flöde genom vp är det bättre att sänka hastigheten på cp.

Blir inte balansen rubbad när ett element sitter såpass nära vp och tar mycket av flödet sen sen övriga element i huset går på slingan ut från andra sidan t-korset?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #19 skrivet: 06 december 2014, 21:30:45 »
Jo men stryper man element som sitter nära vp och öppnar upp raddar långt bort så får man lika flöde i alla oavsett vart dom sitter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #20 skrivet: 07 december 2014, 12:21:10 »
Jag har nu strypt elementet precis intill VP helt så allt flöde går ut till hela övriga systemet.
Samt så har jag gjort rent smutsfiltret och hittat lite skit där.

Nu är värdena helt annorlunda tycker jag, har läge III på pumpen.

Alla termostater är helt öppna. Undrar varför returen skiljer sig så från framledningen?
Jag kör även en logg nu sen i morse efter denna ändringar.

Gradminuter är fort på -120.
Ska jag ändra något redan nu?

Har inte strypventiler på elementen då min anläggning är ett enrörssystem med antagligen två slingor för hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #21 skrivet: 07 december 2014, 14:37:40 »
Kör vidare så där så ser man i loggen hur den går men gissar att bilden är tagen direkt efter vv produktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #22 skrivet: 07 december 2014, 17:24:29 »
Ännu en logg. Jag försöker själv lära mig att tyda den men blir inte riktigt klok  ???
« Senast ändrad: 07 december 2014, 17:27:04 av robin-. »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #23 skrivet: 07 december 2014, 17:47:12 »
Nu stiger inte returen sÃ¥ snabbt men det har blivit alldeles för lÃ¥g cirkulation genom vp  deltat ligger pÃ¥ ca 15 grader. Har dÃ¥lig koll pÃ¥ 1 rörs system sÃ¥ vet inte hur du ska justera in det men det bör finnas andra kunniga som kan hjälpa till om det behöver justeras ? Om du öppnar logfilen i tex open office calc vilket jag brukar använda fÃ¥r man upp de olika givarna i kolumner och dÃ¥ kan man jämföra bt2 är framledning bt3 returen och stÃ¥r det en 7a under relays pca base sÃ¥ gÃ¥r kompressorn för värme en 2a dÃ¥ vilar den och 15 betyder vv produktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #24 skrivet: 07 december 2014, 18:01:03 »
Tack. Kan man även se något om antal starter och drifttider?

Vet inte hur jag ska göra nu. Kanske bara låta det vara och va nöjd..

Stanna kvar på -120 gradminuter?
« Senast ändrad: 07 december 2014, 18:03:30 av robin-. »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #25 skrivet: 07 december 2014, 18:06:13 »
Jag skulle öppna upp det du tidigare strypt fast bara lite så kanske det ordnar till sig och du ska inte vara nöjd än så länge. Vp loggar i 24 tim vill du se antal starter får du räkna 7 or.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #26 skrivet: 07 december 2014, 19:19:09 »
Hej! Först och främst.. Tack för all hjälp hittills.
Det jag funderar på nu är om jag ändrar gradminuter till ev. -140 eller - 100 då jag nu har värde -120.

Vad blir fördelar respektive nackdelar? Har trots oändligt med läsande i trådar inte riktigt greppat det där med gradminuter.
Min tanke är vad som är bäst för V.P, många start stopp eller långa drifttimmar.

Fler kompressorstarter med -100 antar jag. -140 blir väl färre kompressorstarter men vad är nackdelarna.

För att få längre gångtider på pumpen istället för korta start och stopp, gradminuters inställning som påverkar då?
« Senast ändrad: 07 december 2014, 19:35:29 av robin-. »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #27 skrivet: 07 december 2014, 21:18:16 »
Minskar man gradminuterna så kommer normalt kompressorn att gå längre och stå längre. I ditt fall verkar det som att vp bryter på max diff framledning dvs att framledningen går 10 grader över beräknad framledning och då kommer inte vp gå längre med ett lägre Gm värde. Max diff framledning går att ändra men det bör man inte göra utan man bör åtgärda problemet med att vp värmer så högt över börvärde så prova med att släppa på strypningen lite lagom så kanske det ordnar till sig. Om det inte går att få ordning på flödena går det att installera en arbetstank med separat cp till radiatorerna då får vp sitt flöde och radiatorerna sitt flöde och vp får mera vatten att jobba med vilket leder till mindre start stopp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #28 skrivet: 14 december 2014, 22:21:09 »
Vi kommer att fixa en ukv 300 och en extern c.p. Men inkoppling bör väl bli in från vp i toppen och ut från ukv topp till radiatorerna?
Sen returen från botten.

Hur gör jag med givaren nu? Installera en till på ukv? Står något om tryckstyrd ventil i manualen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: f1226-8 kompressorstarter
« Svar #29 skrivet: 15 december 2014, 18:57:47 »
Installera en extern framledningsgivare (Bt25)  pÃ¥ framledningen efter ukv tanken. Koppla framledning frÃ¥n vp till toppen frÃ¥n tanken och ut till radiatorer frÃ¥n toppen returen skulle jag koppla via T-stycke sÃ¥ endast 1 rör gÃ¥r till tanken tryckstyrd ventil behövs inte om du kopplar med T-stycke eller ev 4 rör till tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!