Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest inför val av ny pump..  (läst 32413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Beslutsångest inför val av ny pump..
« skrivet: 29 januari 2013, 10:25:29 »
Måste skaffa nytt system eftersom min, snart sex år, gamla Acqua Inverter har gett upp.. Kompressor haveri förmodligen.
Har kikat runt lite, kollat tester, läst Folksams haveri rapporter. Och mycket klokare blir man ju inte direkt.
Men jag tycker ändå att det lutar åt antingen en Mitsubichi Ecodan eller en IVT.
Mest för att jag har polare som är nöjda med dessa samt att det verkar vara relativt lätt att få support. Dessutom så lär de vara ganska tysta båda två.
IVT är ju Ã¥tminstone väldigt tysta.. 
Men hur är det egentligen med kvaliten? läser man Folksams rapporter så är det väldigt mycket fel på tex IVT och tittar man in på forumet under IVT så är det sida upp och sida ner med folk som har problem.. Beror detta på att IVT har väldigt stora marknadsandelar eller är de helt enkelt behäftade med många fel?

Ja, det är inte helt lätt att välja rätt pump... 
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2013, 11:02:43 »
Ja, eftersom Folksams statistik saknar infomration om hur många VP av resp modell som har sålts så kan man lätt misstolka siffrorna... Jag tror inte att IVT har fler fel än andra tillverkare.

Vilken IVT-modell är det du har tittat på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2013, 12:09:01 »
Ja, det är inte helt lätt att välja rätt pump...
Lika viktigt som "rätt pump" är nog "rätt installatör". tummenupp
Snacka med dem, bjud hem dem, låt dem komma till tals. Sen väljer du.. jag strök IVT och Thermia för att de installatörer som jag pratade med inte kunde prestera en offert på fyra veckor. Snarare installatörernas fel än utrustningen i fråga. Mitsubishi och Daikin hade jag offerter från på några dagar.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2013, 12:19:47 »
Hmm, jag ska man gÃ¥ efter antal poster i L/V-avdelningen sÃ¥ ligger ju bÃ¥de CTC och Nibe dÃ¥ligt till  ;)
MEN sÃ¥ kan man inte tänka, man ska köpa en Bosch  ::)
Nej då, det ska vara en vettig installatör som är villig att lyssna på dig som kund.
Priset har ju oxå en viss betydelse, jag valde tex bort Nibe då en offert mellan tummen och pekfingret hamnade närmare 120000SEK för en L/V.
Sen så ska man nog satsa på ett "märke" om man bara vill ha värme i huset och inte vill logga, syna och tillbringa dagar på detta forum (inget fel i det men har man bättre för sig så kan man ju göra det ist)
Jag hade lätt köpt en IVT/Bosch om jag skulle ha mig en VP igen  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2013, 13:01:07 »
Skall du installera själv eller köpa en färdig lösning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2013, 13:26:05 »
Jo, jag har börjat bjuda in olika installatörer för hembesök o offert. Hittills har jag inget hört från IVT.. men en representant från Mitsubishi kommer i morgon.
Jag har inte kollat pÃ¥ nÃ¥n speciell modell utan vill höra vad installatören anser i frÃ¥ga om modellval ovs  Jag var mest ute efter en generell kvalitets bedömning i den mÃ¥n det gÃ¥r att göra en sÃ¥dan..
Jag tror nog iofs att IVT gör bra grejjer.. Men man vill ju gärna att pumpen Ã¥tminstone skall hÃ¥lla tills man "sparat in" merkostnaden  för en VP anläggning kontra en ren elpanna. annars blir det ju lite tokigt minst sagt.

I fallet med min nuvarande pump hade jag lika gärna kunnat köra på med min gamla nibe elpanna, istället för att lägga 80.000 på en problemtyngd VP.
Det blir ungefär jämnt skägg om man räknar sex Ã¥r med en högre elkonsumption ( gamla pannan), kontra värmepumpsdrift + anläggnings och installationskostnad..  :::_)
Dessutom har man varit tvungen att spendera rätt mycket tid här på forumet och att försöka förstå och reda ut fel på skiten...
Men man har ju lärt sig lite grann!  Man mÃ¥ste alltid försöka se det positiva!!
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2013, 13:30:30 »
@Purjo:
Tänker en färdig lösning. Har varken tid ork eller kunskap att installera själv.. Var man på sin plats ;-)
Bättre jag gör sånt jag är bra på.. och förhoppningsvis kommer det nån som tänker likadant och installerar en fantastisk kvalitets VP i mitt hus :)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2013, 13:36:39 »
Som sagt var: De stora tillverkarnas prylar är rätt så lika varandra och presterar ungefär lika bra. Det viktigaste är att få tag på en installatör som vill och kan lösa dina problem och inte bara tjäna snabba pengar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2013, 12:47:13 »
Nu har det börjat ringa från diverse VP installatörer.. Hittills har det ringt sex stycken som vill göra hembesök.
Fyra av dessa vill helst installera en Mitsubishi Ecodan. Alla dessa fyra anser att Mitsun är överlägsen i fråga om kvalitet, användarvänlighet och prestanda.
Tänker givetvis avvakta med beslut tills jag fått in offerter och har träffat samtliga. Okej, kanske inte samtliga, man har ju även ett jobb att sköta.. men några stycken..
Kommer att fÃ¥ in offerter pÃ¥ Thermia, Bosch, Daikin, Ivt, Ctc, Nibe, Mitsubishi. 


Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2013, 13:23:04 »
LÃ¥ter klokt!  tummenupp
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2013, 21:44:11 »
Tyvärr finns det fortfarande många lycksökare i branchen, även bland de som säljer etablerade märken...
Tror annars Mitsubishi Ecodan NG är ett mycket bra val, min har gått problemfritt i snart två år. Det är en riktig inverter i motsats till Acqua "invertern" och skillnaden mellan denna maskin och Ecodanen är som natt och dag. Du borde väl kunna få något från din hemförsäkring antar jag. Mitt bolag (två bokstäver) lyfte dock inte ett finger för att hjälpa mig då min Acqua som bara var 3 år blev obrukbar pga. installatören aldrig kom tillbaka...

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2013, 22:41:03 »
Efter ett antal möten med VP försäljare och montörer snurrar det rätt fint i mitt arma huvud.. Från att varit helt inne på mitzubishi har det sedan svängt över något mot ctc och sedan alltmer mot Thermia/Danfoss atec 9
Om jag hade beslutsångest innan vet jag knappt vad jag skall kalla detta..
Tycker det bara borde få finnas ett märke!

Har dock inte fått in offerterna ännu, kanske det ordnar sig automatiskt när man får en prislapp på grejerna..
Thermia verkar vara en riktigt bra apparat.. Så även Mitsubishi!
@Asa, kul att det går bra med din nya maskin! Vad står NG:et för?

CTC killarna sa att de senaste CTC maskinerna är omdesignade och därmed riktigt tysta.  Hur tysta är de dÃ¥ egentligen?? De gamla är ju sannerligen inte särskilt tysta, tycker jag. Och jag hade faktiskt helt räknat bort CTC pga det.  NÃ¥gon som har lust att kommentera detta?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2013, 22:44:36 »
@njitnjau, NG är sÃ¥ komplicerat som New Generation  ;)
se även mitt pm till dig

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2013, 23:00:00 »
Aha!  :)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2013, 07:44:25 »
Jag har en CTC EcoAir 107 PE. Den stÃ¥r pÃ¥ baksidan av huset, ca 4 m frÃ¥n hörnet pÃ¥ huset. Om jag bara kikar runt hörnet sÃ¥ hör jag inte om den är igÃ¥ng eller inte, utan jag mÃ¥ste gÃ¥ närmare.  Samma sak gäller om man gÃ¥r förbi pÃ¥ vägen som gÃ¥r bakom huset, ca 10 m frÃ¥n huset - man hör inte om fläkten är igÃ¥ng.
Så ljudet är inget problem. Däremot är väl inte EcoEl den modernaste varianten av panna, men då finns å andra sidan EcoZenith som alternativ.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!