Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC värmepumpar  (läst 10723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
CTC värmepumpar
« skrivet: 18 januari 2006, 20:15:36 »
Hej ..
är det någon större kvalitets skillnad på ivt å ctcs pumpar ?

e som i valet å kvalet på vilken man ska välja

ska köra med ytjotdvärme å koppla in mot en acctank om det e lönt annars så blir det en med inbyggd beredare

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2006, 21:30:01 »
Vad gäller kvaliteten så kanske Sifos undersökning som Folksam presenterade 2005 kan ge något. (Inte så värst bra siffror överlag tycker jag. Det gäller bergvärmepumpar som installerats 2000-2003, så förhoppningsvis har det blivit bättre.)

Citera
Trettio procent av pumparna från IVT och 25 procent av pumparna från Nibe har haft problem. För övriga fabrikat ligger felprocenten runt 20.

http://se.yhp.waymaker.net/folksam/release.asp?id=121361
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2006, 08:51:05 »
Citera
ska köra med ytjotdvärme å koppla in mot en acctank om det e lönt annars så blir det en med inbyggd beredare

Du merna extern varmvattenberedare.... acctank pratar du i första hand radiotir varmvatten om du inte har vv slinga i den :)

Ivt har haft problen med ngn gammal modell pga köldmedlet om jag inte minns fel, men detta är historia nu (dom VP säljs inte nu).  Sedan är det inte bara att titta pÃ¥ hur hÃ¥llbara dom är i en statistik. Det är ocksÃ¥ viktigt att kolla hur tillverkaren sköter sin "service" breäffande fel. Där kan jag säga att i mitt fall CTC har skött sig väl, fler kan nog instämma.
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: CTC värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2006, 12:19:21 »
Hej .
Jag har en 500 liters Boro Tank med en inbyggd förådsberedare på 110 liter
Och funderar på bästa sättet och koppla in värmepumpen

Ska jag sätta in Pumpen så den värmer hela tanken eller ska jag koppla in den så den värmer Stigen på systemet Dvs rören som går till radiatorerna
Ã¥ värma min tank med spill värmen pÃ¥ returen  Ã¥knuffa resten upp till 80 grader med elpatronen ..

eller då jag köper pumpen ska jag köpa en pump som e komplett med beredare
fast dom e betyligt dyrare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2006, 17:29:37 »
Har du väldigt hög vv förbrukning kan du använda den där men som enbart varmvattenberedare!!

Värmen ska köras direkt ut på nätet!.
Har du enormt liten volym i radiatorkretsen och litet varmvattenbehov kan du använda den där som volymförstorare, då sitter den som första radiator.
Då köper du en VP med inbyggd VVB.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: CTC värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2006, 23:22:14 »
Hej ..
är det någon större kvalitets skillnad på ivt å ctcs pumpar ?

e som i valet å kvalet på vilken man ska välja

ska köra med ytjotdvärme å koppla in mot en acctank om det e lönt annars så blir det en med inbyggd beredare

Om du är smart köper du en CtC för den har inbyggd acc.tank.

Jag förstår inte folk som köper IVT eller Nibe när det finns ett bättre allternativ !!

Att köpa en 500 liters acctank var ju onödigt.....

CtC har en slingberedare som är lika bra som en innbyggd beredare.

Ta en CtC och en spetsberedare (CtC safir) till varmvattnet så har du inga problem...(om du har stora varmvattenbehov)

Nu kommer nog en Nibe fantast med ett annat allternativ, men låt oss jämföra dessa senare...ok.!
Låt oss höra alla fördelar med att ha växelventiler, knäppningar, dålig service, och att ha en beredare med mantel.....

Nästa....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC värmepumpar
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2006, 23:30:43 »
Hmmmmm ja har en Thermia sÃ¥ jag blev helt mÃ¥llös  ;) ::) a:gl

Ni vet ju vad ja tycker redan  >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC värmepumpar
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2006, 07:20:21 »
Om CTC vore bäst skulle de nog sälja mer än de gör, jag säger inte att de gör dåliga värmepumpar, men de har både för och nackdelar...

Fördelarna:

Jämn värme
Inga knäppningar i radiatorer/rör

Nackdelar:

MÃ¥nga start/stopp p.g.a. liten volym att arbeta mot (samt liten deltaT i den volym den har att arbeta mot)
Risk för mycket eltillskott om man inte ställer ned tempen i elpannedelen.

Andra tillverkare har andra för/nackdelar, så det är svårt att råda.

Kvalitetsmässigt så ligger de nog i paritet med eller bättre än vissa av sina konkurrenter, det är i alla fall den bild jag har utifrån mina erfarenheter, dessa är främst baserade på inlägg skrivna i detta forum.

De verkar ha få standardfel typ dåliga tempgivare eller krånglande trevägsventiler (som de saknar). Kvaliten på kompressorn tror jag inte skiljer nämnvärt mellan olika tillverkare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: CTC värmepumpar
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2006, 09:07:09 »
Hej, först så att en pump utan inbyggd beredare är betydligt billigare är lite vilseledande för det tillkommer en massa kostnader,varmvattenstyrnings sats, elpatron,extra rördragning,kopplingar,mm. Sedan tror jag att du kommer att bli besviken på borotanken som beredare för 110 liter på en PV är för lite och troligen så blir det en massa förluster i den också.
Jag tycker att en med inbyggd beredare är bäst om man inte har mer än ett std badkar och dusch.
Jag tror också att ctc är en väldigt bra pump om man inte skall ha ut den sista procenten i verknings grad, jämn o fin framlednings temperatur.
Sedan måste man ju vara säker på att den blir rejält dimensionerad så man inte får en skitanläggning som skall gå på tillskotts el från -10 eftersom den skall ju också klara av all varmvattenförbrukning när det är kallt ute
Tycker man om att vara o pilla och försöka optimera så kanske man väljer en nibe.
Jag är i alla fall väldigt nöjd med min anläggning.
mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: CTC värmepumpar
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2006, 09:08:56 »

Nackdelar:

MÃ¥nga start/stopp p.g.a. liten volym att arbeta mot (samt liten deltaT i den volym den har att arbeta mot)

Jag trodde jag nu hade lärt mig hur CTC fungerar. CTC har väl en större volym att arbeta mot då volymen är radiatorsystemet + volymen i tankens underdel, ca 150 L.
För IVT, Nibe m.fl. är det bara radiatorsystemets vattenvolym.

Däremot kan det bli mindre volym varmvatten man kan ta ut jämfört med en pump med inbyggd varmvattenberedare men det beror på driftförhållandena.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC värmepumpar
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2006, 09:10:25 »
Nackdelar:

MÃ¥nga start/stopp p.g.a. liten volym att arbeta mot (samt liten deltaT i den volym den har att arbeta mot)
Risk för mycket eltillskott om man inte ställer ned tempen i elpannedelen.
Detta förstår jag inte riktigt, OM jag vill höja 5 grader på VB-vattet, vad spelar det för roll om den ligger i tamk eller i radioator slinga (radiatortank). Det jag istället kan konstatera är att ma får lite mer start och stopp
det att man inte kanske kör till 100% effektivitet I förhÃ¥llande till de som kör som nibe, thermia,mfl...  är jag  DOCK mycket tveksam till detta, Skulle vilja se nÃ¥gon som bevisar att sÃ¥ ÄR fallet. och är det nÃ¥gon som kan ge mig ett hÃ¥llbart resonemag sÃ¥ köper jag det.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: CTC värmepumpar
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2006, 10:10:57 »
hej ..

som  jag ser detsÃ¥ borde det väl va bra om ctcn fÃ¥r jobba mot min acctank..400 liter ca,det bör ju göra att av Ã¥ pÃ¥ slag minimeras,pumpen fÃ¥r ju joba mot ett system med ca 1000 liters volym
Skulle bara vilja veta om det går att ställa av å på temp så det diffar tex 10-15 grader
så att pumpen värmer tanken till 50-55 å släpper ner den till 40-45 innan den startar,så den får lite vila =)


till varmvatten tillverkningen så funderar jag på å förvärma vattnet i tanken till 50 grader ca
sen går det ju att spetsa upp det till 80 grader i en liten 60 liters elberedare,det e ju ändå som så att jag vunnit ca 45 grader i acctanken å behöver bara extra värma 20-30 grader
innan jag e uppe i 80..dessutom så kommer det väl å sitta en fegventil på elberedaren
som släpper ut max 60 på systemet ...så med 60 liter 80-90 grader + 110 liter 50 gradigt
vatten  bör jag ju ha sÃ¥ man klarar ett rejält tapp.
desutom så innehåller ju tanken ca 400 liter 50 gradig energi som överförs vid behov till
110 liters beredaren...

det e säkert inte värdens mest eneri snåla system men knappast sämmre än det jag hafft förr =)

men rätta mig gärna om jag har fel eller komentera...om ni tycker det verkar tokigt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC värmepumpar
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2006, 10:16:07 »
Nackdelar:

MÃ¥nga start/stopp p.g.a. liten volym att arbeta mot (samt liten deltaT i den volym den har att arbeta mot)
Risk för mycket eltillskott om man inte ställer ned tempen i elpannedelen.
Detta förstår jag inte riktigt, OM jag vill höja 5 grader på VB-vattet, vad spelar det för roll om den ligger i tamk eller i radioator slinga (radiatortank). Det jag istället kan konstatera är att ma får lite mer start och stopp
det att man inte kanske kör till 100% effektivitet I förhÃ¥llande till de som kör som nibe, thermia,mfl...  är jag  DOCK mycket tveksam till detta, Skulle vilja se nÃ¥gon som bevisar att sÃ¥ ÄR fallet. och är det nÃ¥gon som kan ge mig ett hÃ¥llbart resonemag sÃ¥ köper jag det.


CTC kan mycket väl vara lika effektiv som övriga (bortsett frÃ¥n elpannedelen  >:D ) dÃ¥ den aldrig arbetar med mer än 5 grader högre framledningstemp än nödvändigt.

Den nackdel den istället har är att den ALDRIG arbetar med lägre framledningstemp än den som är nödvändig.
På övriga värmepumper startar VB-tillverkning när VB-fram är kanske 5-15 grader under börvärdet vilket ger grymt hög verkningsgrad i inledningsskedet av VB-produktion. Denna grymt bra COP får praktiskt taget aldrig en CTC.
Nibe och Thermia bör vara klart effektivare än CTC vid krav på relativt hög framledningstemp = i närheten av värmepumpens maximala förmåga, medan CTC har sin styrka när litet värmebehov finns = låga börvärden för framledningstemp.

Nibes(t.ex.)  sämsta driftsförhÃ¥llanden finns när litet värmebehov finns. Eftersom den gÃ¥r med full effekt till gradminutunderskottet kommit till 0 kan framledningstempen (speciellt i smÃ¥ vattenvolymer) bli mycket högre än nödvändigt vilket resulterar i lägre COP än vad t.o.m CTC har  ;)

Vilket som är bäst över året kan jag inte svära på, men jag vet vad jag tror...

När det gäller volymen som de olika värmepumparna arbetar emot så kan jag hålla med om att CTC borde ha en fördel iom att de har sin acktank + radiatorsystemets volym.
Antalet start/stopp som redovisas av forumets medlemmar talar dock av nÃ¥gon anledning för att sÃ¥ inte är fallet, en förklaring till varför kan jag inte ge, men kanske har det med tempgivarens placering i acktanken att göra, man kan nog inte bara rakt av räkna antalet liter den har att arbeta emot utan att ta hänsyn till tempgivarens placering.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC värmepumpar
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2006, 22:08:04 »
Rickard, det jag tror beträffande högt antal start och stopp i hög grad beror på att CTC inte jobbar mot gradminuter (under och överskott), utan mot fast värdet BÖR till BÖR+5 grader.

en dÃ¥lig liknelse är nibe jobbar mellan BÖR-5 grader till BÖR+5 grader  jömför  det med med CTC's BÖR till BÖR+5. sÃ¥ borde det bli fler starter, FAST deyt finns säkert undantag i feltrimmade system eller problematiska drifts förhÃ¥llanden. eller extremt litet värmebehov.

Sedan har vi effektivitets frÃ¥gan SÃ… mÃ¥ste underskott vara likamed överskott  ( = 0 ). dÃ¥ har vi dilemmat SÃ¥ länge VP'n är under börvärdet sÃ¥ ökar underskottet gad minuter, där jobbar VP'n effektivare än CTC. Nu när VP'n jobbar över mÃ¥ste den jobba bort underskottet, och mÃ¥ster VP' jobba med mer än bör+5 DÃ… jobbar den sämmre än CTC. Och frÃ¥gan är dÃ¥ HUR snabbt försvinner fördelen ?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC värmepumpar
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2006, 15:04:49 »
Nja min jobbar då aldrig på mer än 5 över bör. det beror iofs på effekten på VP och volymen på rad kretsen.

Kopia frÃ¥n (manuell) loggning  :-[

Lite temperaturer (loggning) vid +-0 ute
Börvärde 32 grader, start vp -80 gradminuter

1700  vp stopp
1739 vp start  framledning 32 grader, retur 27.
1748 fr 33 grader retur 27 !!
1810 fr 35 retur 31
1812  VP stopp       fr 36 retur 31
1823  fortsatt stopp fr 30 retur 30
1838  fortsatt stopp fr 28 retur 28  minus 24 gradm.
osv   1910    start värme 

detta ger under 35 grader i snittemp på framledning vid +-0 ute.
18-20 starter/dygn.

Där var börvärdet höjt 2 grader pga 1/2 grads undertemp inne. Jag kör ju kurva 30 (30 börvärde vid +-0 ute)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!