Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte Ivt C7 i hus med FTX-ventilation  (läst 1219 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ptallbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyte Ivt C7 i hus med FTX-ventilation
« skrivet: 08 januari 2017, 00:11:16 »
Hejsan!

Nu har jag sökt o letat o inte hittat något begripligt svar. Jag har en Ivt C7 2001 med varmvattenberedeare, med kompressorhaveri och ska då bytas. Jag har installerat FTX-ventilation i hela huset efter pumpens tillkomst och det fungerar bra, har fått dra ner på kurvan på pumpen och har kört på 3.
Innebär detta att jag inte behöver ha en pump med lika stor effekt längre?
Har källare som jag idag sköter värmen till "manuellt" genom att stänga kranarna på slingan till övervåningen, det är 2 slingor både uppe o nere med enrörslinga. Kan man lösa detta på något lättare/enklare sätt? Ser att det är en hel del diskussioner om tankar när man har sådana här problem.



Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Utbyte Ivt C7 i hus med FTX-ventilation
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2017, 09:22:35 »
Jag har en exakt likadan situation som du (fast min pump fungerar fortfarande) med en C7 från 2002 och ett hus där det är (mycket) svårt att få tillräckligt varmt på nedervåningen. En FTX-ventilation installerades (på nedervåningen pga radon där) senare.
Jag har också två slingor uppe och två nere (enrörssystem) och har också provat att strypa cirkulationen till övervåningen för att styra över värmen till nedervåningen

Detta har jag provat med:
- Strypa flödet till övervÃ¥ningen. Jag mÃ¥ste strypa  bort nästan hela flödet till övervÃ¥ningen för att fÃ¥ önskad effekt. Fungerar sÃ¥där.... I varje fall "minskar vattenmängden" i systemet sÃ¥ att pumpen börjar starta och stoppa oftare. Ingen lösning jag skulle vilja ta till mer än tillfälligt. Tex när vi har besök. I vanliga fall fÃ¥r tempen nere bli det den blir för vi vistas sällan där
- Flytta innetermostaten från övervåningen till nedervåningen. Funkar också sådär.... Blir lätt för varmt på övervåningen och så stryper man flödet dit och har då samma problem som i föregående lösning. Dessutom vill pumpen producera varmare vatten som säkert inte är sådär jättebra i längden. Borde påverka pumpens livslängd negativt
- Installerat ett vatten/luft element i FTX-systemets luftkanaler till nedervåningen som värms av värmepumpen. En enkel och billig åtgärd (både FTX och VP står i samma rum hos mig) som fungerar riktigt bra. Idag är FTX-ventilationen inställd på flöden till varje rum som passar radonsituationen vilket innebär att ett rum får för litet FTX-värme. Det borde enkelt gå att hitta en kompromiss så att man uppnår både låg radonhalt och tillfredställande temperatur i alla rum på nedervåningen.

Läser man detta forum så hittar man också lösningen att sätta in fler/större vattenelement på nedervåningen.

Om du kan sätta in en mindre pump borde du kunna se på dagens driftssituation.
I mitt fall då jag satt in ett FTX-system pga radon så gissar jag att mitt uppvärmningsbehov ökade eftersom jag ventilerar ut avsevärt mycket mer luft nu jämfört med förut och att värmeväxlaren (säkert) har förhållandevis låg verkningsgrad.

Det är ju ocksÃ¥ sÃ¥ att idag räknar man pÃ¥ att VPn skall klara större andel av husets totala uppvärmningsbehov jämfört med 2001. Hur du vill göra med detta pÃ¥verkar förstÃ¥s ocksÃ¥ valet av storlek pÃ¥ värmepumpen. Liksom hur djupt borrhÃ¥l du har (om det är bergvärme du har). Även där ger dagens driftsituation dig en del av svaret pÃ¥ vad  du kan göra. En massa minusgrader pÃ¥ köldbäraren tillbaks till borrhÃ¥let när pumpen gÃ¥r "hÃ¥rt" begränsar dina möjligheter att gÃ¥ upp i storlek pÃ¥ pumpen

« Senast ändrad: 08 januari 2017, 09:31:18 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad ptallbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte Ivt C7 i hus med FTX-ventilation
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2017, 10:08:47 »
Ja vi kan ju inte vara de enda och nÃ¥gon lösning borde det ju har kommit fram sen vi satte in vÃ¥ra aggregat i början pÃ¥ 2000-talet. Jag har min FTX installerad pÃ¥ vinden och har ingen möjlighet att docka ihop den med nÃ¥got annat system. Vi kliar vÃ¥ra huvuden här för att komma ihÃ¥g hur djupt vi borrade (det enda viktiga papperet av alla som försvunnit under alla Ã¥r) men har för mig att vi ligger pÃ¥ minst 160m. Detta gÃ¥r säkert att ta reda pÃ¥ via bergborraren dÃ¥ de fortfarande finns kvar. Tanken är ju att den ska vara primära värmekällan och har ju varit sÃ¥ hittills. Kruxet precis som dig är att man inte fÃ¥r den värmen man vill ha pÃ¥ bägge planen. Har väldigt mycket element pÃ¥ nedervÃ¥ningen, skulle vara om man satte dit bredare element, men frÃ¥gan är ju hur mycket det lilla röret kan mata stora element.  Mycket utsug i källaren dÃ¥ det är där "dÃ¥liga" luften är och mÃ¥nga utblÃ¥s uppe med friskluft. SÃ¥ man vill ju ha varmt nere för att nyttja den värmen när FTX ger tillbaka uppe, den ligger pÃ¥ hög verkningsgrad. Vi har dessutom mycket fönster uppe vilket ger mycket solljus och värme. När vi satte in den 2001 sÃ¥ var det som ersättning av gammal oljepanna sÃ¥ det blev den som skulle fylla vÃ¥rt uppvärmningsbehov. Vi gick frÃ¥n 3500l olja till drygt 12000kWh i värme o varmvatten.
Info om huset:
Står i Mora, växtzon 6, kallare plats än Mora normalt
Byggt 1973 nästan 100m2 x2 med källaren som är uppvärmd
Nya 3-glas fönster överallt
70cm isolering på vinden
Heru 100 FTX-ventilation, draget i hela huset även källaren, aggregat på vinden
Elförbrukning på runt 20000kWh
Elektrisk golvvärme i duschrum nere som alltid är på
Elektrisk golvvärme i hallen och badrum uppe på höst-vår
Kompressorlös Ivt C7 som nu körs enbart på tillskott

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyte Ivt C7 i hus med FTX-ventilation
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2017, 10:37:00 »
Hej!
Förhoppningsvis finns din borra med här, kolla om den är med?.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Själv har jag lagt in komfortgolvvärme i sovrummen nere, radiatorerna är kvar och för att styra golvvärmen så har jag tempgivare i golvet som håller golvets temp lite över 20 °C.
Det går inte så jättemycket ström för detta, men det klagas mycket mindre på värmen nere.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!