Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: offert pÃ¥ bergvärme i sthlm vilka bolag har ni andra anlitat?  (läst 1019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

Tänkte installera bergvärme men känner mig lite vilsen på det här området.

Det finns ju en hel del bolag som sysslar med bergvärme i stockholm så jag tänkte att det kanske finns någon som har installerat bergvärme och kan dela med sig av erfarenhet av det bolag ni vände er till.
typ som vilka tog ni in offerter i från?
vilka valde ni?
blev det strul med installationen pga av leverantören?
blev installationen dyrare än beräknat?

/tobbe


Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ta en firma som gör allt (då kan dom inte skylla på varandra)

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej, Och välkommen till forumet!

Du har just ställt den fråga som alla ställer sig inför sin investering. :-\

Just denna fråga är dock svårt att svara på om man vill följa reglerna för forumet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5194.0.html

Anledningen är helt enkelt att detta forum följs av åtskilliga tillverkare, leverantörer och anställda inom diverse värmepumpsföretag, skulle svar på den typ av fråga du just ställde tillåtas skulle med allra största sannorlikhet en majoritet av dem vara partsinlagor gjorda av någon av de grupper av människor jag nämnde ovan.

Du kommer förmodligen att få en del PM (personliga meddelanden) till svar där du blir tipsad om bra/billiga leverantörer.
Ta dessa med en rejäl nypa salt, kontrollera så att företaget/personen i fråga är seriös, eller säkerställ dig i alla fall om att du inte riskerar att bli lurad av någon oseriös aktör.

Jag låter denna fråga och dess svar stå kvar, då forumet trots allt tillåter vissa medlemmskategorier att svara på frågan (fullvärdiga medlemmar med lång historik i forumet).

Än en gång, välkommen, hoppas forumet kommer att hjälpa dig till en vettig och prisvärd investering.



PS. Köpen en värmepump där den som gjort din offert inger förtroende, läs forumet och lär dig så mycket som möjligt om värmepumpar, pressa säljaren, om han inte kan svara på dina frågor - hur skulle han då kunna se till att sälja en väl fungerande anläggning till dig.

Det finns mängder med prisexempel i forumet om du läser, det kan hjälpa dig att bilda dig en uppfattning om vad som är rimligt, men räkna med att det blir dyrare än vad du skulle önska...

Jag brukar säga så här, om du kan göra investeringen med lånade pengar (10 års återbetalningstid) och ändå göra en faktiskt besparing från månad ett (när kostnaden för lånet är avdraget) så köp!

RC:s svar är ett av de alternativ du kan välja på, ett annat är att du köper de ingående delarna separat:

1. Värmepump
2. Borrhål
3 Installation

Då skulle du kunna spara de 30-60 000 kr som de flesta totalentreprenörer lägger på som marginal.
Du själv får då agera samordnare och inköpare, men sparar å andra sidan rejält med pengar.
Har du en kompis eller liknande som kan hjälpa dig med istallationen så kan det bli riktigt billigt.
Borra kan företag från hela landet göra åt dig, prova dig fram, en del borrfirmor gör turneer till stockholmområdet, eller har borrigar placerade i området, även om företaget har sin hemvist i annan del av landet.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!