Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor pump behövs det för 500m slang?  (läst 4038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« skrivet: 09 november 2010, 11:35:28 »
Är det nån som vet hur stor pump det behövs för 500 meter slang?

Min tomt är lite besvärlig att gräva på då jag har 2st skottade partier att passera, hur ska man isolera slangen där man passerar väg?

Tillägg: Jag hade lite bråttom när jag skrev detta... Menade hur stor KB pump behövs.

/Henrik

« Senast ändrad: 09 november 2010, 16:00:35 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2010, 12:30:07 »
Nja... Det är väl snarare hur liten pump man kan ha.

Men det är ganska oviktigt eftersom du kan dela upp slingorna.

Det intressanta är hur stort hus du har samt hur mycket energibehovet är.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2010, 12:51:14 »
Hur stor var väl en rätt dum frÃ¥ga  ;D Ungefär hur stor skillnad blir det i energi förbrukning med en hel slinga mot en delad?

Om man delar gör man det med en "delningsbrunn" ? Och kan man göra en sån själv?

Just nu värmer jag upp ca:130m2. (kan bli ca 200 i framtiden) När jag hade elpanna så gick det ca 33000-35000kwh per år totalt ink hushålls-el.
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2010, 13:02:52 »
Om du tänker bygga ut så måste du kanske anpassa pumpen efter detta.

Om du bara väntar litegrann så finns det folk här på forumet som kan hjälpa

dig att beräkna pumpstorlek.

Själv har jag 470m på en slinga med en 6kw pump och det värmer upp 130kvm

ner till -29 utan tillsats... men det finns mycket som spelar in.

Radiatorer,isolering mm. Det är lite knapphändiga uppgifter,men om du bara väntar så

kommer du nog att få svar på dina frågor.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2010, 16:17:47 »

Just nu värmer jag upp ca:130m2. (kan bli ca 200 i framtiden) När jag hade elpanna så gick det ca 33000-35000kwh per år totalt ink hushålls-el.


Du behöver nog en 9-10 kW VP om den ska räcka till 200 m3.
Annars kanske det räcker med en storlek mindre.
500 m jordvärmeslang räcker väl till en 7-8 kW VP.

I detta speciella fall så kan det vara aktuellt att satsa på ett frånluftsaggregat som tar energin i frånluften och tillför köldbäraren. (FLM, VBX)
I normala fall är en sådan en dyrare investering än lite extra borra eller jordvärmeslang men om du inte har plats för mer än 500 m jordvärmeslang så är faktiskt frånluftsåtervinning en vettig idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2010, 16:40:07 »
Ett effektuttag pÃ¥ 10 - 15 Watt/meter slang brukar man räkna med för markvärme. Det betyder  en pump pÃ¥ 7-9 kW.

Jag brukar inte vara nÃ¥gon större vän av frÃ¥nluftaggregat men här verkar det faktiskt vettigt om pumpen behöver vara kraftigare och tomten inte rymmer mer slang. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2010, 12:22:33 »
Tack för mycket bra svar  :)

Nu har jag fått lite att fundera på... Men det är så att jag nu till att börja med ska köra en liten 4kw värmepump för att få jämnare temperatur inne då jag eldar med ved och har för små tankar och det finns inte plats för större. (och för att leka och lära mig mer om vp) Men sen i framtiden om man blir less att hålla på med ved och kanske stoppar in större pump tänkte jag sätta ned slang så det är klart för det.

Tänkte först gräva ned 500m och sen stoppa större KB pump eller en till pÃ¥ 4kw vp´n, men jag inser nu att det är för lite med 500m. Jag tror jag gräver ned en 400m till att börja med. Sen i framtiden sÃ¥ kanske man kan sätta en delningsbrunn och koppla pÃ¥ en slinga till om det behövs.  

Är det någon som har koll på ungefär hur många watts KB pump jag behöver för en 400m slinga?


Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #7 skrivet: 10 november 2010, 12:29:12 »
Kan man köra med 2st värmepumpar mot en jordslinga? (eller 2st slingor men slingan delar sig ute...) NÃ¥tt jag funderat över...   ::)
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2010, 14:32:12 »
Det går att ha gemensam kollektor för 2 värmepumpar om den är dimensionerad för detta.
Men man bör inte vara 2 fastighetsägare om samma kollektor, risk för osämja.

I de nyaste värmepumparna från nibe sitterdet en 30-87 W cirkpump, i min sitter det en 130 W.
Jag antar att de nyare är energieffektivare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2010, 17:59:17 »
 Det brukar inte vara stor prisskillnad mellan storlekarna pÃ¥ pumpar är det inte lika bra att ta rätt storlek pÃ¥ en gÃ¥ng vilken pump ska du ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2010, 21:35:21 »
Det går att ha gemensam kollektor för 2 värmepumpar om den är dimensionerad för detta.
Men man bör inte vara 2 fastighetsägare om samma kollektor, risk för osämja.

I de nyaste värmepumparna från nibe sitterdet en 30-87 W cirkpump, i min sitter det en 130 W.
Jag antar att de nyare är energieffektivare.

Nä, dela med någon annan har jag inte tänkt. Tittade på ett hus en gång med dubbla Thermia Duo 12 pumpar och jag hade för mig att det var 1 slinga bara. Fick en idé om att man kanske skulle ha 2st pumpar och starta den andra när det blir kallt.

Tack för hjälpen!
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Hur stor pump behövs det för 500m slang?
« Svar #11 skrivet: 10 november 2010, 21:39:46 »
Det brukar inte vara stor prisskillnad mellan storlekarna på pumpar är det inte lika bra att ta rätt storlek på en gång vilken pump ska du ha.

Jag hade tänkt börja rackla med den pump jag redan har och se vad den orkar med sen kanske beroende pÃ¥ hur det gÃ¥r med 4:an och vad den orkar med ev byta till en större  :)
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!