Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpanna eller varmvattenberedare?? Vad är skillnaden?  (läst 4403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Floot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Elpanna eller varmvattenberedare?? Vad är skillnaden?
« skrivet: 26 september 2006, 11:54:21 »
Hej igen,

Ni som läst mina tidigare inlägg vet säker att jag har dålig koll på läget vad det gäller det här med VP. Men jag har ändå lyckats komma fram till 2 modeller som jag nu ska välja mellan. CTC 107 med Eco El panna eller en Steibel Eltron WPL10 med VVB. Men jag förstår inte riktigt skillnaden. Behöver jag inte en elpanna till Stiebeln?

Tacksam för svar!

Mvh Morgan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpanna eller varmvattenberedare?? Vad är skillnaden?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2006, 12:46:39 »
Hej igen,

Ni som läst mina tidigare inlägg vet säker att jag har dålig koll på läget vad det gäller det här med VP. Men jag har ändå lyckats komma fram till 2 modeller som jag nu ska välja mellan. CTC 107 med Eco El panna eller en Steibel Eltron WPL10 med VVB. Men jag förstår inte riktigt skillnaden. Behöver jag inte en elpanna till Stiebeln?

Tacksam för svar!

Mvh Morgan

Skillnaden är att i Stiebeln sitter en elpatron, comfortmodellen har även reglerutrustning mm. VP:n klarar att värma huset helt själv, en VVB behövs dock för varmvattnet.

I CTC 107 finns varken elpatron eller styrutrustning, den måste då dockas mot en panna (EcoEl ser i stort sätt ut dom en acktank med VV-slinga) men innehåller elpatron, reglerutrustning mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!